3 uren geleden
(5 uren geleden)Willeke_IGKT schreef: Als ik het probleem bekijk zijn er alleen te veel fietspad gebruikers, en die vooral in de spits.
Utrecht had dat probleem ooit en heeft het voor die straat opgelost door de hele straat fietspad te maken.
Utrecht lost het beter op.
Wat de fietsersbond wil is dat het hele gebied tussen de singels (het centrum; groot, oud Utrecht) autovrij wordt.
Utrecht is een eind, parkeergarages verdwijnen er en veel straten zijn verboden voor autoverkeer, (Dit moet gehandhaafd worden met paaltjes; borden worden niet gezien; autorijden doet iets met je ogen)
Beleid in Utrecht is om geen doorgaan autoverkeer meer in de stad te hebben, maar al het autoverkeer om de stad te leiden en daar pas de afslag te laten nemen om op de bestemming te komen. Doorgaand autoverkeer wordt ontmoedigd. Dit middels wegversmallingen, stoplichten of uit de voorrang halen. Of belemmerd, middels een fysieke knip of het opheffen van een straat. (Weer water in de Catharijnebak)
Het bevalt bewoners zeer en bezorgers, werklieden of vergelijkbaar zoeken andere mogelijkheden of maken gebruik van venstertijden.
Veel gebeurd nu al per fiets, bakfietsen zijn te huur er zijn veel bewaakte fietsenstallingen, waaronder de grootste ter wereld (12.500 plekken).
Het probleem van de fietsfile in Utrecht was overigens niet alleen ruimtegebrek door scheiding van verkeersstromen, maar ook dat het fietsverkeer lang moest wachten op een voor een kruispunt met stoplichten (maliebaan). De groentijden voor fietsverkeer zijn veranderd en het autoverkeer op de Maliebaan is ontmoedigd. De fietsfiles zijn verdwenen. (De fietsstraat op de Reigerstraat is in ere hersteld, en de Maliebaan wordt weer fietspad (dit was ooit het eerste fietspad van Nederland)
Dit 'proefballonnetje' van maximum snelheden op fietspaden zal door steden niet ingevoerd worden. Waarschijnlijk wordt het een combi van het weren van autoverkeer en de normstelling van snelheid passend bij de situatie. Zelf heb ik mijn twijfels over deze normstelling: Mensaangedreven voertuigen doen een beroep op de sociale inborst van de berijder, gemotoriseerd verkeer doet eerder een beroep op egocentrische inborst van de berijder, oftewel het recht van de sterkste (snelste).
Niels, h.p., van der Wal
De verrijking zit in de beperking