26-Jun-2025, 10:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jun-2025, 10:30 AM door 365cycle.)
(26-Jun-2025, 10:05 AM)melle z schreef: Bij een driewieler krijgen de wielen natuurlijk flink op hun sodemieter, gespaakte wielen zijn nou eenmaal niet to goed in het opvangen van zijdelingse krachten. Dat gezegd hebbende, spaken zijn tegenwoordig van zulke goede kwaliteit dat het daar eigenlijk niet meer aan kan liggen. Ik snap ook niet helemaal hoe een velg tot spaakbreuk kan leiden. De kans lijkt mij groot dat de spaken door slordig bouwwerk gedraaid hebben gezeten. In dat geval helpt steeds spaken vervangen niks en zit er niks anders op dan alle nippels loshalen en het draad van de spaak en de zittingen in de velg oliën en het wiel daarna opnieuw richten.Als er iemand is die ik 101% vertrouw met het bouwen van wielen is het Ymte wel. Hij heeft zijn best gedaan om de Fratelli's betrouwbaar te krijgen terwijl ik van meerdere kanten de opmerking kreeg dat ik misschien gewoon te zwaar ben voor dat type velg.
(26-Jun-2025, 10:26 AM)Frutsel schreef: Die jongen werkte bij Batavus, en deed niets anders dan wielen spaken. Ik wou dat ik het half zo snel kon als hij...Dat heb ik dus ook bij Ymte. Hij ging toen nieuwe wielen voor me bouwen terwijl ik iets van een halfuur of drie kwartier later weg moest om m'n uk op te halen van school. Ik dacht "dit wordt hard rijden en te laat komen", maar er was niets aan de hand

In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.