5 uren geleden
(, 08:00 AM)Jeroen S schreef: Ik ben ooit bij een meetsessie geweest waarin we diverse verschillende fietsen tegen elkaar vergeleken. O.a. de lm5 lowracer, de Baron, de 20-20, Optima had ook een fietsje met 2 20 inch wielen mee. Die metingen gaven soortgelijke resultaten en het was echt opvallend hoe veel beter de M5 fietsen het deden in vergelijking met de rest. De hoge 20-20 met twee 451 aerowieltjes met 18 spaakjes ws maar een klein beetje trager als de Baron, dat gat was kleiner als de stap verder naar boven van Baron naar de M5 lowracer.
Een beetje mosterd na de maaltijd natuurlijk, maar mocht elk bedrijf (ik lees hierboven tussen de regels dat Optima er bedrijfsmatig bij was) zijn eigen fietsen optimaliseren of was er een standaard band en bandendruk afgespoken? (Voor zover dat kan met verschillende wielmaten...). Op een binnenbaan hoef je je niet te beperken tot een GP 5000 maar kun je ook doorgaan voor een Vittoria Corsa Pro Speed of zelfs Vittoria Pista Oro, wat je rolweerstand nog eens halveert.... ik verwacht dat Bram ook zoiets net iets ehm... entousiaster doet dan de conurrentie.
Overigens geloof ik best dat een M5 20-20 maximaal vlak gelegd bijna zo snel is als een Baron: aangenomen dat ze beide op dezelfde manier meten was de minimale zithoek van de M5 iets lager, dat helpt (de Baron wint wel iets op relatieve trapashogte (denk ik)). En zoals je zelf al aangeeft, op een binnenbaan raakt een Lowracer zijn windvoordeel kwijt.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'