M5 Carbon High Racer oftewel CHR
|
Topics: 116
Bedankt: 12596
9771 x bedankt in 4766 berichten
08-May-2025, 09:33 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-May-2025, 09:36 AM door 365cycle.)
(08-May-2025, 09:00 AM)Niels van der Wal schreef: Het is zelfs niet zo dat je er niet bovenuit komt, maar dat automobilisten je op die hoogte niet verwachten en je hierdoor niet zien. Gisteren nog een aanrijding gehad op een rotonde met vrij zicht, voorrang en een bike-scout systeem. De automobilist was gestopt, maar gaf gas net op het moment dat ik voorlang reed. Hij vertelde me dat hij niet snapte dat de bike-scout lampjes brandde, omdat hij niets aan zag komen. We trappen er zelf dus gewoon óók in he, dat is het valse eraan.
Vraag jezelf eens af: Zou die automobilist bij het inparkeren ook doorgereden zijn als zijn parkeersensoren volop aan het piepen waren? Of was hij dan uitgestapt om te kijken? Zou hij het voor zichzelf ook goedgepraat hebben als er een jong fietsertje gereden had, of gevallen was vlak voor zijn auto?
- Automobilisten vinden altijd een reden om zelf de schuld niet te hoeven dragen. Die zeldzame momenten dat ik in de auto zit besef ik me dat ik met twee ton staal onderweg ben en wat voor ellende ik daarmee aan kan richten; die verantwoordelijkheid is een zware en die voel ik ook als zodanig. Heeft niet iedereen energie voor.
- Automobilisten accepteren dat ze simpelweg niet alles kúnnen zien, omdat het dan niet meer vlot rijdt.
De aanrijding waarbij ik gisteren stond? Die automobilist had het over dat die tweede fietser "er ineens was", en "die elektrische fietsen tegenwoordig gaan zo hard". Echt, my ass. De rotonde in kwestie is een pittige want er kunnen fietsers uit vier richtingen komen (links, linksvoor, rechtsvoor, rechts), maar op slechts twee van die richtingen kan je flink tempo houden. Ik pak die rotonde met m'n vouwfiets weleens op volle snelheid en dan moet je al echt uitkijken voor de stoepranden + geen tegenliggers hebben. Dan kruis ik ~35 km/h, oftewel ~10 meter per seconde. Ik kom zelden fietsers tegen die daar sneller rijden dan ik, zeker niet op een E-bike. Gaan we uit van een reactietijd van 2 seconden, dan had hij dus maar twintig meter de straat in moeten kijken om die fietser te zien. Het was bewolkt, maar als je verblind bent: Bij twijfel geen gas geven.
Wat ik daar zelf al wél vaker gezien heb: Fietser voor me rijdt over de rotonde. Automobilist wacht op die fietser, checkt niet opnieuw op andere fietsers en trekt gewoon op. Met verkeer uit vier richtingen gaat dat gewoon fout.
Testje voor de automobilisten onder ons: Probeer de volgende keer als je in de auto zit in een stad op iedere kruising bijvoorbeeld eens kortstondig op te slaan wat voor kleur een fietser heeft (haarkleur en shirt/trui/jas). Leuk experiment. Het zal je verbazen hoeveel fietsers je "kwijtraakt", maar waar een andere voor in de plaats komt en hoe vaak het dus eigenlijk al fout had kunnen gaan.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Berichten in dit topic |
RE: M5 Carbon High Racer oftewel CHR - door 365cycle - 08-May-2025, 09:33 AM
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Kleinere velomobielen?
|
Misschien moet ik te...Hardloper — 04:35 PM |
Kleinere velomobielen?
|
Het punt van...Niels van der Wal — 04:35 PM |
Kleinere velomobielen?
|
Ik ben 16 cm korter ...Willeke_IGKT — 03:50 PM |