19-Jan-2024, 07:46 PM
(19-Jan-2024, 06:41 PM)Hoekie schreef:(19-Jan-2024, 05:36 PM)Niels van der Wal schreef: Een seintje geven doe ik door de koplamp even omhoog te draaien en weer naar beneden te draaien.
En staat ie daarna te hoog of te laag en kan je nastellen. Heb al eens gehad dat iemand afstapte en me iets verwijtend ... toe riep omdat ik de lampen niet genoeg naar beneden gedraaid had. Sindsdien schakel ik, in plaats omhoog-omlaag, snel van stand I naar II of andersom. Daarmee wordt de boodschap "licht!" ook duidelijk.
Ik snap je punt; toch het volgende:
De enige wegen waarop ik last heb van verblindende tegenliggers, zijn onverlichte wegen; zoals de dijk langs mijn huis. Hierop kan ik door tegenlicht het fietspad niet meer zien; bij straatverlichting wel. Op een onverlichte weg kun je goed zien tot waar de hoofdbundel uit je koplamp komt, dus na het op en neer schijnen kun je je koplamp gelijk weer goed zetten. Ik vind heen en weer gaan net iets duidelijker dan aan en uit zetten, omdat de tegenligger even merkt hoe lastig tegenlicht kan zijn.
Niels, flits, van der Wal
De verrijking zit in de beperking