24-Nov-2023, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2023, 10:04 AM door Niels van der Wal.)
Licht voer je zodat je zichtbaar bent en de weg voor je kan zien. Je mag andere weggebruikers niet verblinden.
Bij auto's zie je dit in het verschil tussen dimlicht en grootlicht. Grootlicht mag je voeren, maar moet je uitzetten zodra er een tegenligger in beeld komt, zodat je deze niet verblind.
Fietsers laten vaker hun licht recht naar voren schijnen. Verlichting op dynamo heeft niet zoveel kracht; dus verblind niet. De verlichting van elektrische fietsen zit op de accu, heeft dus veel kracht en verblind hierdoor.
Dit heeft niet te maken met een lage positie van je velomobiel; de verblinding is al van ver te merken. Deze verlichting is dus niet zo ingesteld dat je het wegdek overzien kan worden, wat de fietser voor zichzelf nodig heeft.
Niels, doppen, van der Wal
Bij auto's zie je dit in het verschil tussen dimlicht en grootlicht. Grootlicht mag je voeren, maar moet je uitzetten zodra er een tegenligger in beeld komt, zodat je deze niet verblind.
Fietsers laten vaker hun licht recht naar voren schijnen. Verlichting op dynamo heeft niet zoveel kracht; dus verblind niet. De verlichting van elektrische fietsen zit op de accu, heeft dus veel kracht en verblind hierdoor.
Dit heeft niet te maken met een lage positie van je velomobiel; de verblinding is al van ver te merken. Deze verlichting is dus niet zo ingesteld dat je het wegdek overzien kan worden, wat de fietser voor zichzelf nodig heeft.
Niels, doppen, van der Wal
De verrijking zit in de beperking