|
Drive by wire...
|
Berichten: 1.277
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2651 x bedankt in 1202 berichten
Ik kwam onderweg deze fiets tegen:
De eigenaar had hem zelf gebouwd en is een botenbouwer. Zelf deed hij het af als allemaal heel simpel, maar het zat wel goed doordacht in elkaar.
Ik vroeg me eerst af waarom er een tussenasje is i.p.v. een directe ketting. Maar de fiets is opvouwbaar.
En daarna zag ik twee 'remkabels' verdwijnen in een doosje voorop de fiets, terwijl er ook een remkabel naar de schijfrem liep. Dat bleek de besturing te zijn.
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
Sturen met een kabel dus.
De aandrijving gaat gewoon met een ketting zo te zien.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.550
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1342
5040 x bedankt in 2390 berichten
Misschien kan ie opgevouwen wel mee op z'n boot ofzo? Interessante trike.
Berichten: 7.127
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15402
12141 x bedankt in 5709 berichten
(06-Jun-2026, 04:06 PM)Wim -de roetsende schreef: Sturen met een kabel dus.
De aandrijving gaat gewoon met een ketting zo te zien. Maar "drive by wire" is bij auto's het principe dat er geen mechanische verbinding meer is tussen de input van de bestuurder en het voertuig, bijvoorbeeld tussen het stuur en de wielen.
In dit geval is "drive by wire" dus een leuke woordspeling, want er is een mechanische verbinding, maar dan wel met een "wire" (nl. een remkabel)
Hier meer info over Drive by wire
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 448
Topics: 29
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1648
965 x bedankt in 428 berichten
Ik snap hier niks van. Zie ik nou één pedaal? Hoe rijdt dit ding? Hoe wordt dat kettingwiel aangedreven?
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
07-Jun-2026, 08:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2026, 08:49 PM door Wim -de roetsende.)
(07-Jun-2026, 08:33 PM)PieterTrapt schreef: Ik snap hier niks van. Zie ik nou één pedaal? Hoe rijdt dit ding? Hoe wordt dat kettingwiel aangedreven?
Het zijn er 2. Net als bij de Velayo. Skelters hebben dit soms ook.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 1.094
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
2115 x bedankt in 1063 berichten
(07-Jun-2026, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Het zijn er 2. Net als bij de Velayo. Skelters hebben dit soms ook.
Mis ik iets? De Velayo heeft gewoon een normale crankset zoals elke andere fiets of velo. Dit is meer een waterfiets constructie?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Berichten: 1.277
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2651 x bedankt in 1202 berichten
(07-Jun-2026, 09:10 PM)Gideonaut schreef: Dit is meer een waterfiets constructie?
Het is tenslotte toch een botenbouwer van origine.
Berichten: 7.127
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15402
12141 x bedankt in 5709 berichten
07-Jun-2026, 10:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jun-2026, 10:48 PM door 365cycle.)
Idd, achter de linker koplamp (op de foto dus rechts) zie je nog een trapper.
Leuk bedacht maar het lijkt me hopeloos inefficient. Zeker met de rechtertrapper ben je vooral bezig het stuk metaal ertussen te vervormen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
(07-Jun-2026, 09:10 PM)Gideonaut schreef: (07-Jun-2026, 08:44 PM)Wim -de roetsende schreef: Het zijn er 2. Net als bij de Velayo. Skelters hebben dit soms ook.
Mis ik iets? De Velayo heeft gewoon een normale crankset zoals elke andere fiets of velo. Dit is meer een waterfiets constructie?
Toch verkeerd onthouden waarschijnlijk. Ik dacht dat ik dit ooit op een foto had gezien.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.550
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1342
5040 x bedankt in 2390 berichten
Hij heeft inderdaad de aandrijving aan de buitenzijde. Misschien afgekeken van Harald Winkler? Van de Asfalttretboot.
Die heeft een soort van waterfietstrapas met inderdaad een heel lang stuk metaal tussen beide draaipunten.
Berichten: 448
Topics: 29
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1648
965 x bedankt in 428 berichten
(07-Jun-2026, 10:47 PM)365cycle schreef: Idd, achter de linker koplamp (op de foto dus rechts) zie je nog een trapper.
Leuk bedacht maar het lijkt me hopeloos inefficient. Zeker met de rechtertrapper ben je vooral bezig het stuk metaal ertussen te vervormen.
Nu zie ik het! Dank.
Lig: Taifun (2x20"), Furai (2x24") | Fixie: OnOne (2x28") | Vouw: Dahon Bullhead (2x20")
Berichten: 1.277
Topics: 29
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 820
2651 x bedankt in 1202 berichten
(07-Jun-2026, 10:47 PM)365cycle schreef: Leuk bedacht maar het lijkt me hopeloos inefficient.
Dat is mij net iets te kort door de bocht. Het is inefficiënt als je optimalizeert op snelheid. Het is m.i. heel efficiënt als je optimalizeert op benodigde tijd om hem achter in een auto te leggen, of op te bergen in een kleine garage.
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
(07-Jun-2026, 10:47 PM)365cycle schreef: Idd, achter de linker koplamp (op de foto dus rechts) zie je nog een trapper.
Leuk bedacht maar het lijkt me hopeloos inefficient. Zeker met de rechtertrapper ben je vooral bezig het stuk metaal ertussen te vervormen.
Ik zie volgens mij op de foto achter de rechtertrapper een giga accu. Ik vermoed dat dit een E-Trike is.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 4.059
Topics: 129
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 4573
5282 x bedankt in 3448 berichten
Volgens mij zie ik weleens van Raam Trikes, met een nog veel grotere accu. En dan niet eentje, maar 2. Volgens mij 2x 23,5 Ah.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 7.127
Topics: 130
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 15402
12141 x bedankt in 5709 berichten
08-Jun-2026, 09:25 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jun-2026, 09:26 PM door 365cycle.)
(08-Jun-2026, 11:00 AM)datakneder schreef: Dat is mij net iets te kort door de bocht. Het is inefficiënt als je optimalizeert op snelheid. Het is m.i. heel efficiënt als je optimalizeert op benodigde tijd om hem achter in een auto te leggen, of op te bergen in een kleine garage.
(08-Jun-2026, 07:16 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zie volgens mij op de foto achter de rechtertrapper een giga accu. Ik vermoed dat dit een E-Trike is.
Wat Wim zegt dus. Als je toch een vouwbare scootmobiel bouwt, dan kan dat efficienter.
Natuurlijk is dit leuker als je de fietsbeweging wil maken, maar dichter bij je persoonlijke doelen maakt iets nog niet efficient.
PS: Zelfde vind ik overigens van fatbikes. De naam sjoemelscooter had daarvoor niet beter gekozen kunnen zijn.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.094
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
2115 x bedankt in 1063 berichten
Over efficient gesproken, hoe cool is dit
advertentie op marktplaats
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Berichten: 356
Topics: 19
Lid sinds: Oct 2018
Bedankt: 166
523 x bedankt in 226 berichten
Hardstikke cool op een wolkenloze windstille dag.
Zodra het gaat waaien of er een bus/vrachtwagen langs rijdt wordt het vlgs mij heel uitdagend.
Even an absolute beginner has to start somewhere.
Berichten: 1.094
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
2115 x bedankt in 1063 berichten
Ik ga er van uit dat je de panelen makkelijk los kan maken en op slechte dagen laat je ze thuis?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
09-Jun-2026, 06:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 09-Jun-2026, 06:13 AM door Wim -de roetsende.)
(08-Jun-2026, 11:17 PM)Gideonaut schreef: Ik ga er van uit dat je de panelen makkelijk los kan maken en op slechte dagen laat je ze thuis?
In de tekst wordt juist benadrukt dat het op deze manier een fiets is die zeer geschikt is om lange reizen mee te maken.
Je bent zo onafhankelijk van een stopcontact/wandcontactdoos.
Dus thuis laten is geen optie, als je een lange reis gaat maken.
Wat deze setup echt bijzonder maakt: tijdens het fietsen wordt de accu bijgeladen door een 300WP semi-flexibel zonnepaneel.
Je rijdt dus deels op zonenergie – ideaal voor lange tochten en ultieme vrijheid zonder constante laadstress.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.550
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1342
5040 x bedankt in 2390 berichten
Tot er op de Route National een vrachtwagen met 100 langs dendert. Die zuigt je er waarschijnlijk zo onder. Ik vond een wieldoekje in m'n voorwiel op de open ligger al eng, laat staan zo'n zeil.
Berichten: 520
Topics: 10
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 206
1179 x bedankt in 501 berichten
Waarom bedenken mensen van die verschrikkelijk onhandige en complexe oplossingen als je met een powerbankje en eens per week opladen en je spieren gebruiken hetzelfde kunt bereiken?
Berichten: 7.449
Topics: 183
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 3517
10922 x bedankt in 5197 berichten
(09-Jun-2026, 07:58 AM)blokdoorn schreef: Waarom bedenken mensen van die verschrikkelijk onhandige en complexe oplossingen als je met een powerbankje en eens per week opladen en je spieren gebruiken hetzelfde kunt bereiken?
En er dan ook nog €3000,- per stuk voor vragen
100 meter durf ik er nog wel mee te fietsen.
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Berichten: 2.550
Topics: 14
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 1342
5040 x bedankt in 2390 berichten
Het is de typische oplossing. Ik wil mezelf niet inspannen dus neem ik een motor. Dan maakt het ook niks meer uit of ik er trekkerbanden op zet, wat het ding weegt etc. Dat vreet vervolgens energie, dus moet de accu vaak bijgeladen, moet er een dikkere accu op, maar ook die is snel leeg, dus dan neem je toch gewoon je eigen laadpaneel mee. En na 3000 km kom je toch tot de conclusie dat het niet ideaal is.
Berichten: 81
Topics: 5
Lid sinds: Apr 2025
Bedankt: 141
153 x bedankt in 78 berichten
10-Jun-2026, 11:31 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Jun-2026, 11:34 AM door liggende daan.)
M5 Cityracer 559-451 M5 CHR M5 tandem
Berichten: 1.094
Topics: 7
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
2115 x bedankt in 1063 berichten
We hebben hier gewoon een paar negative nancies die wel erg extreme gevallen naar boven halen om een punt te kunnen maken, alsof iemand met gezond verstand ooit op een weg gaat rijden waar vrachtwagens met 100 langs je heen driften, kom op zeg.. En met een velomobiel kan je ook extreem lange tochten maken, dat doe je ook niet elke dag, dus waarom moet zo'n excuus gebruikt worden voor een leuke fiets met zonnepaneeltje, die gewoon verwijderd kan worden als het niet nodig is of het weer er niet naar is.
man man man sommige mensen hier..
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|
Nieuwe berichten
|
|
wat ze zeggen
|
| Vanochtend kwam een ...De tovenaar — 12:59 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
|
Die hoge Trikes ho...SnoekL#35 — 12:51 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Regelmatig van kant ...LigfietsWilsum — 12:48 PM |
|
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
| ... omdat ik er acht...datakneder — 12:09 PM |
|
Banden, banden en nog eens banden
|
| Toch even dit plaatj...TimSch — 11:57 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik moest nog wel e...Hardloper — 10:50 AM |
|
Mijn CHR Carbon High Racer
|
| "M5 heeft nog e...liggende daan — 10:43 AM |
|
wat ze zeggen
|
|
Ik hoorde laatst ee...Arend-Jan — 07:39 AM |
|
wat ze zeggen
|
| "bent u atleet?...365cycle — 01:43 AM |
|
Milan 4.2
|
| Het is een enorme kl...Jeroen S — 11:26 PM |
|
Milan 4.2
|
| Update bij de buren
...Arend-Jan — 10:35 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
| M'n vrouw wilde ook ...Jeroen S — 10:33 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Er zijn ook wel ande...Jeroen S — 10:32 PM |
|
wat ze zeggen
|
| Op de vraag of die e...Jeroen S — 10:22 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Haha, ik reken mezel...EnriceV82 — 10:04 PM |
|
Challenge Fujin eerste generatie: risico
|
| Zie ook hier.melle z — 07:12 PM |
|
Medeliggers onderweg
|
|
Ik ben wel eens la...Wim -de roetsende — 06:35 PM |
|