Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Canu
Dit zal een relatief eenzijdig ervaringen-topic blijven, waarschijnlijk zelfs soort van privé.
Jullie hebben het al gezien: Onze tandem staat te koop. En dat met de Meivakantie in aantocht. Hoe gaan we dat nou doen?

Nou... kortgeleden was ik bij ICB voor wat onderhoud aan m'n Tuna toen bovenstaande met Peter ter sprake kwam. Dat er een velomobiel gezocht werd voor m'n uk was al bij meer mensen bekend, maar nu vielen er een paar feiten perfect samen.

In 2022 stopte (zoals veel van jullie wel bekend is) Drymer met haar bedrijfsactiviteiten, wat direct gevolgen had voor de productie van hun ligfietsen en velomobielen. Kort daarna bleek dat de onderdelenleverantie geregeld werd door een mysterieuze partij uit Dronten: Een hele stapel onderdelen van zowel de Mango als de Hilgo waren bij Intercity Bike terecht gekomen, en daar hoorden ook een paar niet afgebouwde Hilgo-carrosserieën bij.

Peter had op een gegeven moment wat tijd over en heeft toen een DF-achterwielkast in zo'n Body gebouwd, samen met nog een aantal andere onderdelen die nog rond slingerden. De Hilgo-body is relatief licht, en met de DF-aandrijflijn en een licht veersysteem voeg je dan niet veel gewicht toe, vooral niet als je een enkel kettingblad met een 10-speed derailleursetup inbouwt. 
Gevolg is een ontzettend compact, licht en stabiel fietsje dat eigenlijk alleen geschikt is voor korte rijders: het ETRTO 584 achterwiel snoept zo'n 20cm van de binnenruimte af.

De naam "CANU" is daarbij volgens mij vooral ontstaan omdat het niet echt een Hilgo meer is, en je dit woord met de TUNA-letters gewoon samen kan stellen Big Grin 

Daardoor zit je relatief ver naar voren, en laat dat nu net zo'n feit zijn dat voor een (voor zijn leeftijd lange, maar in absolute zin) korte, onervaren rijder een voordeel is: De stoel moet dan namelijk sowieso al hoog, en ver naar voor om zowel bij de trappers te kunnen als voldoende druk op de voorwielen te hebben, maar achter wil je ook geen grip verliezen. Het feit dat de wielbasis hierdoor dus minimaal zo'n (584-406)/2 = 89 mm korter geworden is, is geen nadeel totdat m'n uk zo'n 180 cm lang geworden is Smile 

Het lage gewicht brengt daarnaast met zich mee dat de fiets makkelijk op gang komt. Echt hard gaan we voorlopig toch nog niet rijden, hij moet eerst maar eens gaan leren Smile Vanwege dat leerproces heeft uk dus ook een échte F1-halo gekregen (dakje komt t.z.t. ook, eerst maar even ruimte om 'm heen).

We gaan binnenkort nog wel de voorbanden vervangen door 42mm CCU's met latex en Clikvalve, zodat de rolweerstand geminimaliseerd is (en onze actieradius gemaximaliseerd). Ook komen er bullet-achterlichten (feller, knipperlichten, remlicht etc.) en later nog een claxon bij de bel.

[Afbeelding: signal-2026-03-23-140729-002.jpg]

[Afbeelding: signal-2026-03-26-093351-002.jpg]

[Afbeelding: signal-2026-03-28-125959-003.jpg]

[Afbeelding: signal-2026-03-28-134126-002.jpg]

Voor nu: Het in de auto zitten en wachten duurde eeerrug lang, inklikken was even wennen maar snel geleerd, en de smile kwam al snel, vooral toen papa op de rechtopfiets veel harder tegen de wind in moest trappen Big Grin 

Wordt vervolgd!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Wow, wow en nog eens wow. 

Mooie actie Turbo-dad  thumb
Thys 209 Rowingbike - M5 CHR - DF 282 - DFxl 137 - Rans Dynamik Pro - M5 MinimalBike
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Bobslee
Heel mooi om te lezen. Maar had de oorspronkelijke Hilgo ook al zo’n groot achterwiel ? En heeft hij zelf de kleurtjes mogen kiezen ? En plannen voor een paar hosen erop? Hoeveel weegt alles zo bij elkaar?

Maar zie ik het goed? Maar 1 spiegeltje ? Plannen voor een tweede?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
Stoer! een limited edition velomobiel, dat heb je netjes voor elkaar gekregen. Maar had je ook geen QV body liggen ergens? had je daar geen mini QV van kunnen maken?
Velayo #04? | Flevobike Versatile #58? | Raptobike | Optima Baron (custom) | Quattrovelo 175
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(4 uren geleden)Hardloper schreef: Heel mooi om te lezen. Maar had de oorspronkelijke Hilgo ook al zo’n groot achterwiel ?
Nee, die had 3x 20 inch wielen. Vandaar dat de binnenruimte nu dus wat beperkt is, waardoor ik er niet in pas (maar Peter zelf wel).

(4 uren geleden)Hardloper schreef: En heeft hij zelf de kleurtjes mogen kiezen ?
Die zaten er al op. Hij heeft nog wel wat wilde plannen om er wat op te gaan schilderen, ik kijk wel ff aan in hoeverre hij daar over bezig blijft en dan gaan we wel een keer wat halen Big Grin

(4 uren geleden)Hardloper schreef: En plannen voor een paar hosen erop?
Nee. Dat heeft zin bij veel zijwind (maar dan rijden we denk ik niet) en bij hele hoge snelheden. Ik denk dat we voorlopig niet boven de 25 km/h uit gaan komen, en bij dat soort snelheden is het 98% van de tijd vooral nutteloze extra massa. Voorlopig is het prima zo.

(4 uren geleden)Hardloper schreef: Hoeveel weegt alles zo bij elkaar?
Niet gewogen maar hij voelt lichter dan m'n Tuna. Dus echt niet slecht denk ik zo.

(4 uren geleden)Hardloper schreef: Maar zie ik het goed? Maar 1 spiegeltje ? Plannen voor een tweede?
Als hij daarom gaat vragen wel. Hij rijdt voorlopig zeker niet alleen, en twee spiegels op je fiets + het panoramisch beeld dat wij allang gewend zijn is echt HEEL veel informatie. Hij was nu soms al zo bezig met wat er allemaal om hem heen gebeurt dat z'n plaats op de weg een dingetje werd. Eerst hier dus maar eens even aan wennen.

(4 uren geleden)Gideonaut schreef: Stoer! een limited edition velomobiel, dat heb je netjes voor elkaar gekregen. Maar had je ook geen QV body liggen ergens? had je daar geen mini QV van kunnen maken?
Klopt, en zeker, er waren zelfs hele andere plannen waar ik mee bezig was. Een mini-QV zou echter alsnog relatief zwaar zijn voor een jeugdige rijder van ~45 kg, en voor het andere bouwproject heb ik momenteel gewoon echt even geen tijd.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , NielsKo , Boyd Maduro
(4 uren geleden)Gideonaut schreef: Stoer! een limited edition velomobiel, dat heb je netjes voor elkaar gekregen. Maar had je ook geen QV body liggen ergens? had je daar geen mini QV van kunnen maken?

Die mag je alleen verlengen.
Antwoord }
Leuk! Opdat ie maar vele veilige km'ers mag maken in de Ukmobiel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
Mooi man! Wens jullie veel veilige en plezierige kilometers samen toe!
Huidige fietsen: Trek Emonda, Surly Midnight Special, Batavus Professional 1978, Quattrovelo 42
Antwoord }
Super leuk, opvallende kleurcombi. Die van mij rijd geregeld in zn kleine quest, wat voor zijn grootte best een zware fiets is. Inderdaad vooral rustig aam wennen. Hij rijdt meestal zo tussen 21 en 24 km/h, en dat vind ik voorlopig ook wel fijn. Hij is er 1 keer mee op zn zij gegaan bij harde wind die net om de hoek kwam terwijl hij ineens een onverwacht scherpe bocht moest maken vanwege voetgangers.
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: ZoefZoef, 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Ervaringen met de Canu
Super leuk, opvallen...blokdoorn — 12:31 AM
Ervaringen met de Canu
Mooi man! Wens julli...Bobslee — 12:18 AM
Tijd voor een rubriek "motoren"op dit f...
Teveel comfort is ni...blokdoorn — 11:16 PM
Vanmorgen bij de sup...Bianca F — 11:15 PM
Wanneer heb je teveel fietsen? N+1
Klopt! Maar die op...365cycle — 11:09 PM
Medeliggers onderweg
Mooie Hollandse luch...Fietsbennie — 10:37 PM
Ervaringen met de Canu
Leuk! Opdat ie maar...ZoefZoef — 10:11 PM
Ook al denk ik N-1 t...Willeke_IGKT — 09:50 PM
Ervaringen met de Canu
Stoer! een limited...Arend-Jan — 09:39 PM
Er zijn vele maniere...PlantageBohémien — 09:36 PM
Klopt! Maar die oplo...Arend-Jan — 09:33 PM
Medeliggers onderweg
Ik ben vandaag op mi...Willeke_IGKT — 09:14 PM
Ervaringen met de Canu
Heel mooi om te le...365cycle — 08:40 PM
Ervaringen met de Canu
Stoer! een limited e...Gideonaut — 08:25 PM
Ervaringen met de Canu
Heel mooi om te leze...Hardloper — 08:11 PM
Ervaringen met de Canu