Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw speeltje ?
#79
(25-Sep-2025, 10:22 AM)Willeke_IGKT schreef: Van mijn remkabel destijds was gewoon het tonnetje, bij de remgreep, afgebroken.

Dit komt me bekend voor. Vroegah hadden de tonnetjes (remkabels van een niet nader geïdentificeerd merk) een imprint van bijvoorbeeld twee cijfers, 77 als ik me goed herinner. Dit levert ter plekke een ruw oppervlak op, waardoor het tonnetje moeilijk draait in de remhandle. Daardoor buigt de kabel en beetje waar deze uit het tonnetje komt tijdens het remmen. Gebeurt dit vaak genoeg, krijg je vermoeiingsbreuk. Om dit te voorkomen kun je terzijde van de kabel het tonnetje iets afvijlen zodat dit gedeelte niet in aanraking komt met de remhendel.

Ik vermoed dat dit produktfoutje inmiddels wel uit de wereld is en de tonnetjes gewoon glad zijn..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon
#80
Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#81
(25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.

Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar.
Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.
Antwoord }
Bedankt door:
#82
(25-Sep-2025, 05:01 PM)twilwel schreef:
(25-Sep-2025, 04:52 PM)Willeke_IGKT schreef: Het remkabeltje dat mijn stuur omhoog houdt heeft de puntjes van het draad uit steken, andere onregelmatigheidje maar ook niet glad.

Daar heb je aluminium muizencondooms voor. Dat helpt echter, net als met condooms, niet na de, eh, nou ja, laat ook maar.
Kabel eindhuls wordt het ook wel genoemd.

Om het tonnetje?

Het eindhulsje zit in de stuurstang, de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#83
(25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef:  de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.

Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?
Antwoord }
Bedankt door:
#84
(25-Sep-2025, 05:26 PM)twilwel schreef:
(25-Sep-2025, 05:14 PM)Willeke_IGKT schreef:  de eindjes waar ik het over had steken uit het tonnetje.

Wut? Dus niet in de remhendel maar de remkabel aan het stuur. Heb je daar een foto van?

Nee, ik heb op de eerste rit naar huis een pleister om dat tonnetje geplakt, het beschadigde de broek die ik aan had, en pas nu, 6 maanden later, komt die pleister los en heb ik gezien waarom het tonnetje een ruwe rand heeft.

Ik kan morgen een foto proberen te maken.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Veloquest
#85
Inmiddels wegwijs met de DF (na 2200km). Dagelijks rij ik er woon-werk verkeer mee, zelfs door Rotterdam, alleen tijdens de harde wind en regen heb ik hem laten staan. Ik ben nog op zoek naar een betere route met wat minder onoverzichtelijke kruispunten, verkeerslichten en scherpe bochten. Een van de eerste dagen had ik een wesp in de kuip, waarschijnlijk door het lucht/lampgat , die dicht gemaakt met horgaas. En een kapje op de aluminium trapas-ventilatie buis geknutseld zodat mijn kuiten gekoeld worden. Een “happende” rem schoongemaakt en de draaipunten gesmeerd, het happen lijkt verdwenen. Om in het donker beter zichtbaar te zijn en zelf af en toe ook wat bij te schijnen, een lampsteuntje op de plek van de linker spiegel gemaakt. Nog “even” terug gefietst naar ICB vanwege speling op het achterwiel, Peter heeft dat verholpen en meteen laten zien hoe je het achterwiel er uit haalt. Meteen een paar reserve bandjes retour meegenomen. En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel Big Grin )
Antwoord }
#86
(26-Oct-2025, 08:54 AM)gideon schreef: En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel Big Grin )

Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , 365cycle
#87
(26-Oct-2025, 10:14 AM)Hardloper schreef:
(26-Oct-2025, 08:54 AM)gideon schreef: En mijn topsnelheid staat op 84,5 km/u (in de Heinenoordtunnel Big Grin )

Dat gaat lekker. De mijne is eerder op 30km/u langzamer op een lokaal viaductje.

Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.

Niels, His, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#88
Gideon; qua route helpt het soms om even heel anders te kijken een stukje naast je gebruikelijke route. Maar ja, je zit daar mogelijk wel vast aan de beperkingen door het water. Soms moet je wel over die ene brug waarvan de aanrijd route niet ideaal is. Maar het kan ook schelen als je van een andere kant komt ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#89
@ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis)
@ Jeroen S, om op Kleinpolderplein te komen, kan ik over de Erasmusbrug (Willemsbrug is minder fijn) of de van Brienenoord, maar dat is behoorlijk om. Binnenkort verhuist mijn werkplek nabij het Kralingesebos, dan is over de van Brienenoord het beste.

Niels van der Wal schreef:Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.

Niels, His, van der Wal

je kan met de lift of via de langzaamverkeer toerit in de fietstunnel komen. Ik neem dagelijks die toerit naar beneden en rij dan meteen door de langzaamverkeer tunnel. Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , LigfietsWilsum
#90
Ik ging tijdens de LEL maar ~10 per uur langzamer Tongue

In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt Wink
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien

Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training Smile
Antwoord }
#91
(26-Oct-2025, 01:24 PM)Arend-Jan schreef: Ik ging tijdens de LEL maar ~10 per uur langzamer Tongue

In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt Wink
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien

Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training Smile

75 Huh  Oké de Snoek is sneller dan de DF. Maar goed Ik vond het al hard zat, en inderdaad, een groter voorblad is een must. Wellicht een trainingsrondje met de RR, om wat meer snelheid in de benen te krijgen  Cool
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#92
Je bent van harte welkom!  applause je hebt een PB'tje
Mijn topsnelheid tijdens de LEL was 74 ja, maar dat was wel in de eerste helft dus met wind mee.

Misschien vind je het ook wel tof om mee te gaan naar de wintertraining/competitie in de velodromes, de eerste drie maanden van '26 ?

Je bent blijkbaar niet vies van een beetje adrenaline, en het geeft een enorme kick om op een wielerbaan in de kombochten in je stoel gedrukt te worden
Antwoord }
#93
(26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je kan ook de buis voor langzaam verkeer nemen zoals Gideon al schrijft. Scheelt best wel een paar minuten, want voor de lift moet je uitstappen om bij het knopje te kunnen.

(26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef: Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.
Niet mijn allerhoogste ooit, wel 80+ met de Milan GT, en de SL erachter op de aanhanger Tongue

(26-Oct-2025, 12:12 PM)gideon schreef: Ik heb jaren geleden een keer een bekeuring gekregen daarvoor. Met de DF rij ik ook weer de tunnel uit via de langzaamverkeer uitrit. De lift nemen gaat niet, ik kan niet bij het knopje.
Mocht je ooit weer in een discussie raken: ik rijd scooters het snot voor de ogen in die tunnel. Het laatste stukje naar boven gaat misschien met maar 20/25 km/h, maar dat is niet langzaam genoeg om met een scooter weer helemaal bij te halen, want voordat ik de tunnel echt in rijd (dus waar het "dak" begint) zit ik vaak al boven de 60.

(26-Oct-2025, 01:24 PM)Arend-Jan schreef: In die tunnel is 100+ goed haalbaar, mits je voldoende versnellingen hebt Wink
56-11 is niet zwaar genoeg, tenzij je echt een bizarre cadans kan draaien
Nog niet gehaald, volgens mij is m'n record iets van 95 ofzo, maar dat was ook wel met stevige wind door de tunnel heen.
Helemaal meetrappen ging qua cadans nog wel in de Bülk (60/11 op 32-622), maar ik vond 'm dan teveel slingeren bij dat soort snelheden. Voelt toch niet helemaal pluis.

(26-Oct-2025, 01:24 PM)Arend-Jan schreef: Dagelijks de Brienenoordbrug over is ook een prima training Smile
Wat mij verbaasde na m'n vakantie (door de Ardennen, o.a.) is dat die Brienenoord echt voelde als een klein hobbeltje. Zelfs met ~340 km in de benen ging het gemakkelijk. Het went dus snel Big Grin

(26-Oct-2025, 02:17 PM)gideon schreef: 75 Huh  Oké de Snoek is sneller dan de DF. Maar goed Ik vond het al hard zat, en inderdaad, een groter voorblad is een must. Wellicht een trainingsrondje met de RR, om wat meer snelheid in de benen te krijgen  Cool
Welkom! Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: gideon , Willeke_IGKT
#94
(26-Oct-2025, 10:49 AM)Niels van der Wal schreef: Dit is een topsnelheid met een knipoog. De Heinenoordtunnel is een fietstunnel onder de Maas door, glad; lang en aflopend. Je kan er volgens mij met een velomobiel komen door de lift omlaag te nemen.
Je hebt goed zicht vooruit, waarschijnlijk waren er geen tegenliggers. Wel is bijna 85 km/u indrukwekkend; er zijn er vast meer die hier een topsnelheid hebben neergezet.

Niels, His, van der Wal

Mijn topsnelheid is ook met een knipoog. Ik weet eigenlijk niet of ik 45 of 50 km/u heb gehaald op gladde asfalt niet omlaag.

(26-Oct-2025, 12:12 PM)gideon schreef: @ Niels, His , van der Wal, klopt, helling naar beneden, wellicht zacht briesje mee, 56-11 en even doortrappen (en illegaal door de brommer/langzaam verkeer tunnelbuis)
Zo deed ik dat dus ook om de 55km/u te halen. Maar een tijdje terug ondertussen weer, had ik daarmee wel de ketting buis verschoven, en een ketting die eraf lag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#95
(22-Sep-2025, 09:08 PM)Hoekie schreef: Inderdaad. Zag Theo ook er mee met een boormachine.

Ik heb 'm uit de inmiddels gestopte shop van Sven Kroll, Velomobil Nord.
Het is een ge3Dgeprinte trommel met schuurpapier er in.
Werkt fantastisch ook met de hand. Gevoelsmatig direct beter remmen en heb sindsdien geen piepende remmen meer gehad.

[Afbeelding: Trommel-90-schuurpapier.jpg]

Hopelijk straks in de shop van Ben. Of wil Velomobiel.nl ze los verkopen?! (of ze hebben 'm ook van Sven Kroll)
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1828256

Om mezelf te quoten. Ik lees zojuist dat ie in de winkel van Ben gaat komen.
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1847897
Vrije vertaling van deepl.com
Ik heb met Sven gesproken over de 3D-geprinte artikelen uit zijn winkel en hij heeft me genereus aangeboden om de bestanden te gebruiken, zodat ik ze via Northland Velo kan aanbieden. Ik ben momenteel bezig om ze toe te voegen aan de website www.northlandvelo.nl. Het gaat om de bugbox/airbox, de schuurtrommel, de accubox voor EnerPower-accu's en het NACA-kanaal. Op dit moment heb ik te maken met een bankrekening die is gehackt en gecompromitteerd, dus het kan een dag of twee duren voordat deze in de winkel worden opgenomen. Hartelijk dank aan Sven dat hij zo gul heeft ingestemd om deze geweldige ontwerpen te blijven aanbieden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#96
Is het niet iets om zoiets binnen de vereniging te hebben? En dat je die dan kan lenen tegen kostprijs van het transport + een klein bedragje waarmee de aankoop gefinancierd kan worden? of is het zo goedkoop, dat je duur uit bent met x aantal keer aan verzendkosten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#97
(, 08:47 PM)Hardloper schreef: Is het niet iets om zoiets binnen de vereniging te hebben? En dat je die dan kan lenen tegen kostprijs van het transport + een klein bedragje waarmee de aankoop gefinancierd kan worden? of is het zo goedkoop, dat je duur uit bent met x aantal keer aan verzendkosten

Dat laatste. Ik meen me te herinneren dat ik destijds iets van € 25 kwijt was.
Ik kan me voorstellen dat je idee wel opgaat met een lokale club.

Edit: Staat inmiddels in de shop van Ben. Voor 29,95 https://northlandvelo.nl/products/drum-b...2729054533

Edit2: Waar ik me het als landelijk vereniging wel bij zou kunnen voorstellen, is bij een set power meters links en rechts.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#98
Op het Duitse forum is er een metalen setje wat rouleert via het Forum. Daar meldt iemand dan naar wie ze nu weer gaan. Dat lijkt te werken, loopt al enige jaren. Ze zijn niet heel duur, maar 1 keer ingeslepen kan het vermoedelijk weer tienduizenden kilometers mee. Dus 1 keer op orde heb je ze jaren niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#99
(, 11:52 PM)Hoekie schreef: Edit2: Waar ik me het als landelijk vereniging wel bij zou kunnen voorstellen, is bij een set power meters links en rechts.

Persoonlijk vind ik powermeters dan echt iets wat dan weer niet iets is voor de vereniging. Want wanneer wil je zoiets, juist een wedstrijd. Dan zijn er meerdere die dat willen lenen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
(10 uren geleden)Hardloper schreef:
(, 11:52 PM)Hoekie schreef: Edit2: Waar ik me het als landelijk vereniging wel bij zou kunnen voorstellen, is bij een set power meters links en rechts.

Persoonlijk vind ik powermeters dan echt iets wat dan weer niet iets is voor de vereniging. Want wanneer wil je zoiets, juist een wedstrijd. Dan zijn er meerdere die dat willen lenen.

Ik wil graag een korte periode rijden met power meters, links en rechts.
Ik rij geen wedstrijden maar ben wel benieuwd naar met hoeveel kracht ik trap en of dat netjes verdeeld is.

Maar de aanschaf is mij veel te duur.

Wedstrijd rijders willen ze mogelijk wel veel langer gebruiken waarbij de aanschaf prijs minder zwaar telt.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , NielsKo
(, 11:52 PM)Hoekie schreef: Edit2: Waar ik me het als landelijk vereniging wel bij zou kunnen voorstellen, is bij een set power meters links en rechts.
Misschien alleen een rechter pedaal. Ik gebruik die dingen altijd, niet af en toe.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Powermeters zijn niet zonder meer uitwisselbaar (powertaps op de naaf, crank of spider sowieso niet, en pedalen komen ook in minstens drie redelijk gangbare en een handvol minder gangbare formaten) en ook zeker niet onkwetsbaar (de meest middle-of-the-road-oplossing voor die forum zou vermoedelijk een setje Favero Mx-2 pedalen zijn, maar die Italiaantjes staan helaas niet bekend om hun duurzame lagers).

Dat maakt het wel een wat minder aantrekkelijk artikel om (uit) te lenen.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Airborne Manhattan Project - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Of juist wel, want een Favero Pro MX body met lagers kost maar iets van 56.99 tegen 144.99 voor een Garmin XC100/200 body.
https://www.bike-discount.de/en/favero-a...pedal-body
https://www.bike-discount.de/en/garmin-r...pedal-body
Een van de body's van mijn XC100 heb ik moeten vervangen vanwege blijvend vervelende geluiden.
En hier https://www.mantel.com/favero-assioma-pr...er#reviews (nr 4) zegt iemand dat ie voor die van Favero gekozen heeft omdat de lagers van zijn Garmin 2x heeft moeten vervangen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
wat ze zeggen
Gisteren reed ik ove...Willeke_IGKT — 10:31 PM
wat ze zeggen
Klopt, meestal zegge...Bobslee — 10:26 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Is het zo makkelijk ...Gideonaut — 10:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je de kap er h...Hoekie — 10:18 PM
Nieuw speeltje ?
Of juist wel, want e...Hoekie — 10:12 PM
Nieuw speeltje ?
Powermeters zijn nie...Tijanus — 09:10 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je de kap er hel...blokdoorn — 09:06 PM
wat ze zeggen
Wat ze zeggen, niets...PlantageBohémien — 08:44 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag met mijn ker...Gideonaut — 08:39 PM
FlooW zit/ligfiets
Met iets langere b...PlantageBohémien — 08:07 PM
wat ze zeggen
Zo voelde ik me ook ...Jeroen S — 07:51 PM
Medeliggers onderweg
Iets voor half 6 dez...Kapitein Bosui — 07:49 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Je kunt ze alleen om...Jeroen S — 07:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Gisteren thuis gewer...Jeroen S — 07:40 PM
Nieuw speeltje ?
Edit2: Waar ik me ...365cycle — 06:47 PM
wat ze zeggen
Het feit dat ik niet...365cycle — 06:16 PM
Eigenlijk te lang voor mijn fiets...
Wat me wel opv...JarnoH — 06:04 PM