Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Experiment met maximumsnelheid op fietspad
#27
Ik begrijp er geen hol van eigenlijk, de gedachtengang hoe maximum snelheden op fietspaden iets zouden kunnen bijdragen aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is mij in genoemd NOS-nieuwsartikel duister.

Bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij fietsers gewond raken of sterven is de tegenpartij een gemotoriseerde vierwieler (auto, bus, vrachtwagen, landbouwvoertuig, enz.). Dit geldt trouwens net zo goed voor voetgangers, en ook voor scooterrijders, brommerrijders, motorrijders, en automobilisten.

Verder vinden er onder fietsers redelijk wat eenzijdige ongevallen plaats. Mensen overschatten hun beheersing van hun fiets, en/of de infrastructuur is gevaarlijk.
Hoe de door demissionair minister Tieman van Infrastructuur gewenste vermindering van "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" zou kunnen helpen om eenzijdige ongevallen terug te dringen is ook niet duidelijk. Bij een eenzijdig ongeval is er meestal (naar ik aanneem) geen andere fietser bij betrokken en is er dus geen massa- of snelheidsverschil.

In het NOS-nieuwsartikel staat de zin:
"Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook ..."
Dit lijkt te suggereren dat er geen maximumsnelheid zal zijn voor ongemotoriseerde fietsen. Of misschien dacht de auteur dat alleen elektrische fietsen snel kunnen zijn bij het tikken van deze zin.

Mijn indruk is dat die minister niet goed nagedacht heeft, en degene die op nos.nl dat nieuwsbericht getikt heeft ook niet.
Antwoord }
#28
(11-Jul-2025, 10:34 PM)Lopopodium schreef: En wat als de weg naar beneden loopt? Ik ken genoeg plekken in Den Haag, Arnhem en Beek-Ubbergen in dus stedelijk gebied waar je toch wel een aardig vaartje kan maken met de fiets zonder te hoeven trappen.

Tja, in de auto ken ik daar ook plekken waar die vanzelf harder gaat dan toegestaan. Dan zul je moeten bijremmen. Of met een fixie kun je op de motor afremmen. thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(11-Jul-2025, 10:31 PM)Jeroen S schreef: Het is denk ik weer zo'n typisch kabinetsplan in de categorie heel hard schreeuwen en pretenderen iets te doen, wat in de praktijk gewoon niet gaat werken. Overigens wordt ik met de fiets soms wel gesignaleerd door die snelheidsmetende borden. U rijdt.... Of met zo'n smiley.

Hier ook. Anderzijds is het ook wel makkelijk dat we gesignaleerd worden, want zo hoef ik ook maar zelden uit de VM hangen / klimmen voor de verkeerslichten op het fietspad.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Ik hoop dat dit dezelfde kant op gaat het fatbike verbod. Veel gedoe, en uiteindelijk blijkt het onuitvoerbaar. Voorlopig met het demisionaire kabinet zal er toch niet heel veel gebeuren. En daarna moeten we maar weer afwachten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Tijanus
#31
(11-Jul-2025, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijk
Goede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)



Dode fietsers ten gevolge van botsing met: 
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)

Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d. 

Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?

Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
#32
(, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink

Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , 365cycle
#33
(, 08:57 PM)Lopopodium schreef:
(, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink

Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...

Daar zijn paaltjes dan wel weer handig Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#34
(, 08:57 PM)Lopopodium schreef:
(, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink

Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...

Dodelijk gevallen?
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#35
(, 09:26 PM)datakneder schreef: Dodelijk gevallen?

Dat overkomt sommige mensen regelmatig  Wink
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
(, 08:57 PM)Lopopodium schreef:
(, 03:18 PM)PieterTrapt schreef: Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink

Ik ben vaker gevallen met de ligfiets terwijl ik stilstond bij een stoplicht dan bij het fietsen...

Je moet wel tijdig uitklikken.

Niels, ervaringsdeskundige, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Chepap , Fietsbennie
#37
(, 03:18 PM)PieterTrapt schreef:
(11-Jul-2025, 11:56 PM)Martin van Mourik schreef: Ik begrijp er geen hol van eigenlijk
Goede punten, hier zijn de cijfers over doden (en daarnaast zijn er nog veel meer ongevallen die niet dodelijk aflopen)



Dode fietsers ten gevolge van botsing met: 
-andere fiets: 56 dode fietsers
-auto: 504 dode fietsers
-motor/scooter: 41 dode fietsers
-vrachtauto/bus: 113 dode fietsers
-vast object (paal, muur enz.): 52 dode fietsers
-onbekend: 53 dode fietsers
-zonder botsing onderuit gegaan: 380 (!) dode fietsers
(Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2024/15/...en-in-2023)

Ik heb geen idee hoeveel van de slachtoffers "te hard" fietsten en in hoeverre een maximumsnelheid zou helpen. Op het eerste gezicht lijken mij de oorzaken vooral het autoverkeer (auto, bus, vrachtwagen) en ik denk ook de fietsinfrastructuur. 'Zonder botsing onderuit gegaan' gebeurt vaker bij slechte fietspaden, paaltjes, gaten in de weg e.d. 

Ik ben zelf vorige herfst (donker, regen) onderuit gegaan op de racefiets tegen een volkomen overbodig, donkergrijs (!) verkeersheuveltje op een heel rare plek, zonder verlichting, zonder bordje, zonder witte markering - als gemeenten dit soort onzin weghalen krijg je minder valpartijen. Maar ja, dat kost geld hè?

Maar natuurlijk zal snelheid altijd iets schelen. Als je de maximumsnelheid op 0 km/u zet, dan heb je helemaal geen doden meer  Wink
Verbazen doe ik mij steeds als ik dit soort lijsten voorbij zie komen, ik zag een week geleden nog een bericht uit Duitsland, ook 500 fietsers dood in het verkeer per jaar, dat zijn de inwoners van een klein dorp per jaar, in 2/3 jaar een groter dorp, alle inwoners weg, alsof we dat maar moeten aanvaarden, kunnen we luchtig over doen, risico van fietsen ?
Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Wat me ook vaak opvalt is dat opstappen bij oversteken of een voorrangsweg oprijden, hoe onbeholpen dat soms gebeurd, niet aan te zien, dat gaat met mijn trike veel beter, links rechts een paar keer kijken, en dan de weg op, een beetje extra power er bij met duimengas, en je zit zo op snelheid met het andere verkeer mee.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt
#38
(2 uren geleden)PlantageBohémien schreef: Verbazen doe ik mij steeds als ik dit soort lijsten voorbij zie komen, ik zag een week geleden nog een bericht uit Duitsland, ook 500 fietsers dood in het verkeer per jaar, dat zijn de inwoners van een klein dorp per jaar, in 2/3 jaar een groter dorp, alle inwoners weg, alsof we dat maar moeten aanvaarden, kunnen we luchtig over doen, risico van fietsen ?
Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.
Wat me ook vaak opvalt is dat opstappen bij oversteken of een voorrangsweg oprijden, hoe onbeholpen dat soms gebeurd, niet aan te zien, dat gaat met mijn trike veel beter, links rechts een paar keer kijken, en dan de weg op, een beetje extra power er bij met duimengas, en je zit zo op snelheid met het andere verkeer mee.

Dit is bijna discriminatie, leeftijds discriminatie.

In Nederland is 60 helemaal geen leeftijd om te stoppen met fietsen, de mensen die nu die leeftijd hebben moeten van de overheid nog 8 jaar werken.
In een veilige fietsomgeving kan iemand ook veel langer fietsen.
Mijn vader heeft op 89 jarige leeftijd met tegenzin het fietsen opgegeven, niet omdat hij de fiets niet meer onder controle had maar omdat de fiets omgeving te druk was geworden.

Laten we alle automobilisten op 70 jarige leeftijd hun rijbewijs laten inleveren waardoor de wegen een stuk rustiger worden, en dan zien hoeveel mensen gaan klagen over leeftijd discriminatie....

Iedereen op een trike is geen oplossing, er is nu al geen ruimte op de fietspaden. Bovendien helpt het niet bij hogere snelheden van gemotoriseerd verkeer, met een trike een weg oversteken kost vaak meer tijd en het overzicht over het andere verkeer is minder, dus dat is niet veiliger.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Atrike , PlantageBohémien
#39
(2 uren geleden)PlantageBohémien schreef: Zelf denk ik weleens na of we niet een maximum leeftijd moeten stellen aan fietsen op een tweewieler, bijvoorbeeld 60 jaar, veel ouderen overschatten zich zelf, hebben nauwelijks conditie door een zittend leven, en gaan dan in het weekend met de fiets opweg, dat is te weinig voor een fiets waarbij je hoofd 2 meter boven het wegdek zweeft, dan kan een klap hard aankomen.

Ik weet niet hoe oud jij bent, maar met 60 ben je nog prima in staat om op een tweewielfiets te zitten, hoor. Bij 80 ook nog, al hangt het heel erg van de persoon af, denk ik. Iemand die zijn hele leven al veel fietst kan ook bij die leeftijd nog goed fit en oplettend zijn. Ik ben 60 en doe bijna al mijn verplaatstingen per fiets (2-, 3- en 4-wielig) en hoop dit nog tot op hoge leeftijd te kunnen blijven doen.
Schoenmaker Tour - ICE Sprint - Challenge Furai - carbon Strada 073 - Flevotrike - Quatrevelo 375
Antwoord }
#40
Ik vind 60 ook echt een onwerkelijk getal.

Om dat 'uit jouw mond' te horen vind ik verbazingwekkend.

Dat we het met z'n allen blijkbaar acceptabel vinden dat er zoveel mensen worden doodgereden door een motorvoertuig vind ik echter ook verbijsterend. Dit zegt echter vooral iets over hoe heilig die auto is in onze samenleving.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
Wat discriminatie betreft, voor een auto moet je met 75 jaar ook gekeurd worden, en een auto is  denk ik een veiliger vervoermiddel dan een tweewielfiets en die keuring  is in sommige landen echt streng, zou men bij fietsers ook kunnen doen.
Je ziet weleens dat ouderen kunnen oefenen in hoever ze nog behendig genoeg zijn om te fieten, beetje om paaltjes rijden, enz, maar dan is men met de gedachten erbij, in het verkeer is men  snel afgeleid .
Zelf ben ik bijna midden 70, en ben blij dat ik een trike heb, en voor het evenwichtgevoel een chopper met een lage zitting, dat is wel een tweewieler, maar veel veiliger dan een hoog op een bukfiets, ik heb nog twee fietsen staan maar fiets er nooit meer op, ga ze eerdaags slopen.
Als men die getallen omlaag wil brengen, zal men toch ingrijpende maatregelen moeten treffen, want onder die slachtoffers zijn veel ouderen, dus als die fietsen willen, prima, maar dan met een veiliger type fiets.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: datakneder, PlantageBohémien, 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Wat discriminatie be...PlantageBohémien — 05:38 PM
Reclame
Volgens mij was dit ...Niels van der Wal — 05:35 PM
Reclame
Duo of tandem? Du...Wim -de roetsende — 05:17 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik vind 60 ook echt ...Wim -de roetsende — 05:13 PM
wat ze zeggen
In badkuip modus m...Wim -de roetsende — 05:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op roeifietsgebied...Wim -de roetsende — 05:02 PM
Medeliggers onderweg
Gisteren deze velo...Wim -de roetsende — 04:59 PM
Medeliggers onderweg
Gisteren deze velomo...ZoefZoef — 04:52 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Zelf denk ik welee...Atrike — 04:44 PM
Waar ben je vandaag geweest met de fiet...
Deze is het. ...Atrike — 04:40 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag een rode tad...Tom Fekkes — 04:25 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Verbazen doe ik mi...Willeke_IGKT — 04:19 PM
wat ze zeggen
In badkuip modus me ...Hoekie — 04:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..op de Zeelandbrug ...Hoekie — 03:54 PM
Experiment met maximumsnelheid op fiets...
Ik begrijp er ...PlantageBohémien — 03:37 PM
Reclame
Ik zag reclame van e...Hardloper — 03:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In Duitsland zijn ...ZoefZoef — 02:19 PM