Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Doorfietsroutes
Vandaag bericht dat in de provincie Utrecht de doorfietsroute F28 officieel geopend is.
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3913936...en-utrecht

Ik heb de route van de F28 eens bekeken. Een voordeel van deze route is dat de klim van ongeveer 30 hoogtemeters naar de Stichtse Rotonde die je krijgt als je langs de N237 rijdt vermeden wordt. Daarvoor in de plaats krijg je dan een stuk van maar liefst 7,5 kilometer door de bebouwde kom van Den Dolder, Bilthoven en De Bilt met lekker veel kruispunten en afslagen. Plus nog extra stoplichten op de Biltse Rading bij de afrit en oprit van de A27, waar je meestal voor rood stil komt te staan, is mijn ervaring. Ik denk dat ik dan toch liever langs de N237 fiets.

Ik kom wel vaker in Utrecht en Amersfoort, maar ik ga bijna nooit van Amersfoort naar Utrecht of andersom.

Er is ook een doorfietsroute F225 van Veenendaal naar Utrecht, via Doorn, het dorp waar ik woonachtig ben.
https://www.provincie-utrecht.nl/onderwe...enendaal-0

Bij deze route hebben ze het helemaal bont gemaakt, door deze dwars door Driebergen heen te plannen. Met een stuk of tien kruispunten met stoplichten en flinke stukken verrot hobbeltegelfietspad is de Hoofdstraat / N225 door Driebergen heen een verschrikking. Ik heb deze route heel vlot leren vermijden toen ik in Doorn was gaan wonen. De Arnhemse Bovenweg is niet ideaal, maar stukken beter als je langs Driebergen richting Utrecht wilt. Daarna gaat doorfietsroute F225 ook nog door Odijk en door Bunnik heen. Met name Bunnik vind ik altijd vervelend om doorheen te rijden, beter kun je over de Parallelweg langs de A12 gaan. Odijk is redelijk goed te doen als je via de Singel gaat, een soort rondweg in het dorp. Je moet wel altijd alert zijn op honduitlaters daar, met name in het donker.

Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.

Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jeroen S
Ik snap echt niet dat ze dit doorfietsroutes noemen. Stoor me er mateloos aan.

Ben er nog altijd van overtuigd dat als ik langs de provinciale weg had kunnen rijden met de Bülk ik er nooit schade mee had gereden.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb het traject Amersfoort en Utrecht al vele jaren gefietst. Er is sinds het een doorfietsroute is heel wat verbeterd. Ook de stukken bebouwde kom zijn aangepakt en heb je vaak als fietser voorrang. Ik vind het qua omgeving veel fijner doorfietsen dan langs de N237 waar je continu parallel aan een vaak drukke weg fietst en vaak moet stoppen voor stoplichten. Het is wel iets korter en als je de stoplichten mee hebt ook sneller, maar leuker, nou nee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
(, 10:28 PM)De tovenaar schreef: Ik heb het traject Amersfoort en Utrecht al vele jaren gefietst. Er is sinds het een doorfietsroute is heel wat verbeterd. Ook de stukken bebouwde kom zijn aangepakt en heb je vaak als fietser voorrang. Ik vind het qua omgeving veel fijner doorfietsen dan langs de N237 waar je continu parallel aan een vaak drukke weg fietst en vaak moet stoppen voor stoplichten. Het is wel iets korter en als je de stoplichten mee hebt ook sneller, maar leuker, nou nee.

Een doorfietsroute hoeft niet leuk te zijn, maar wel snel(ler) Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
(, 10:08 PM)Martin van Mourik schreef: Tsja, ik ben wel iemand die graag doorfietst, maar ik behoor blijkbaar niet tot de doelgroep van dit soort projecten. Ik vermoed dat deze zogenaamde doorfietsroutes veel door dorpskernen en stadskernen heen gepland worden omdat ze daarmee in de ogen van de ontwerpers een groter publiek dienen. Maar als je echt wilt doorfietsen dan vermijd je de bebouwde kom zo veel mogelijk.

Dat brengt me bij een bron van ergernis over fietsinfrastructuur. Terwijl er voor gemotoriseerd verkeer vaak een hoofdweg of rondweg is waarmee je langs steden en dorpen kunt of er omheen, is dit voor fietsverkeer vaak onmogelijk. Vaak doordat de doorgaande weg of rondweg die mooi om de bebouwde kom heen loopt een stuk heeft dat exclusief voor gemotoriseerd verkeer is, zonder fietspad ernaast. De mogelijkheid om langs hoofdwegen door te fietsen zonder steden en dorpen in te moeten is er vaak niet.

Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Alle fietsers zijn potentiële klanten, ook de fietsers op doorfietsroutes zien vast interessante dingen en/of stoppen voor koffie.
De lokale middenstand zal vast invloed hebben op de financiering van de route. Als de route niet door de stad loopt, dan geen financiering.

(Ik heb lang in Utrecht gewoond. Het winkelcentrum Hoogh Catharijne is zeer populair voor winkeliers, omdat er veel treinreizigers doorheen moeten. )

Niels, doorfietser, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
(, 10:40 PM)Frutsel schreef: Een doorfietsroute hoeft niet leuk te zijn, maar wel snel(ler) Tongue
En veiliger. Voorrang hebben op een kruispunt betekent niet dat je dat ook krijgt, het moet dus ook goed overzichtelijk zijn.

(, 10:43 PM)Niels van der Wal schreef: Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Klopt zeker, maar snelle doorfietsers zoals ik frustreren het plezier hooguit.
Een route buitenom, die eventueel saai is, maar wel vlot, is gewoon noodzaak. De dagelijkse echte doorfietser is dan van de binnendoorroute af, wat het veiliger en plezieriger maakt. De toerist gaat die saaie route toch niet pakken.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Frutsel
(, 10:43 PM)Niels van der Wal schreef: Dat 'doorfietsroutes' vaak door de binnenstad lopen is de invloed van de lokale middenstand op de lokale politiek.
Klopt zeker, maar snelle doorfietsers zoals ik frustreren het plezier hooguit.
Een route buitenom, die eventueel saai is, maar wel vlot, is gewoon noodzaak. De dagelijkse echte doorfietser is dan van de binnendoorroute af, wat het veiliger en plezieriger maakt. De toerist gaat die saaie route toch niet pakken.
[/quote]

Mee eens, maar een route buitenom wordt niet gefinancierd, dus is hij er niet.
15 jaar terug kwam ik er achter dat de ANWB fietsbordjes je standaard door het centrum van een dorp of stad leiden, dit is conform de voorschriften. Als doorfietser wil je nooit in het centrum zijn, je hebt er veel kruisingen en stoplichten, maar als je de weg niet goed kent, dan moet je. Ik vermoed dat dit nog steeds het voorschrift is

Niels, autodidact, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT

Waar fiets je door? Door de stad. Je moet het niet moeilijker maken dan het is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
Het hangt erg van de Stad af. Sommige steden of dorpen daar rijdt je eigenlijk zo doorheen, zonder dat het ingewikkeld wordt. Ook andere routeplanners sturen je min of meer verplicht door het centrum, soms zelfs door het winkelgebied, waar je dan met een beetje mazzel door de voetgangerszone mag fietsen zeg maar. Stapvoets over de rustieke bestrating. Bij voorkeur kinderkopjes, bakstenen of andere hobbelende ellende. Wie verzint dat en waarom toch?

Ik ben zaterdag de doorfietsroute F340 nog kwijt geraakt. Dat ging vanuit Zwolle best lekker, ik was er helemaal blij mee, zelfs weinig vervelende stops, wel wat rare lussen en tunnels onder grote wegen door. Tot ik ergens na een rotonde ineens de weg kwijt was. Het liep dood op een T splitsing zonder enig bordje hoe verder. Heb uiteindelijk maar wat gegokt.

Het voordeel van een wat ouderwetsche infrastructuur is dat dei in ieder geval vaak logisch is, je volgt de grote weg naar de Kerk, kijkt daar op de bordjes met plaatsnamen en rijdt naar de gewenste plaats, of in de gewenste windrichting het dorp of de stad weer uit.

Met zo'n nieuwerwetse infrastructuur moet je soms rare dingen doen, bijvoorbeeld met die tunnels en lussen die je in compleet de verkeerde richting sturen, zonder navigatie of lokale kennis kom je er bijna niet uit. De afsnijder door de kern, kost veel tijd, je moet er erg langzaam rijden, voetgangers, terrrassen, reclameborden en dergelijke ontwijken, dikke kans dat er ergens wat bordjes ontbreken of je de verkeerde kant op sturen, zodat je toch verkeerd rijdt. Als doorfietser, vind ik dat echt vervelend.

Bovenal is het niet nodig.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
(3 uren geleden)Jeroen S schreef: Het voordeel van een wat ouderwetsche infrastructuur is dat dei in ieder geval vaak logisch is, je volgt de grote weg naar de Kerk, kijkt daar op de bordjes met plaatsnamen en rijdt naar de gewenste plaats, of in de gewenste windrichting het dorp of de stad weer uit.

Op deze pagina op www.rijkstraatwegen.nl zie je onderaan de pagina een kaartje met de rijkstraatwegen uit 1914. Via www.topotijdreis.nl kan ik die wegen eenvoudig terugvinden en vergelijken met de huidige situatie. Nog steeds blijken die oude rijkstraatwegen voor fietsers de belangrijkste doorgaande routes te zijn. Ik heb Leeuwarden-Zwolle bestudeerd en daar klopt dat voor. Waar de snelweg samenvalt met de oude rijkstraatweg zijn er parallelwegen langs de snelweg. Ik heb mij verbaasd hoe intact deze oude rijkstraatweg nog was.  En inderdaad die ging vaak van stad naar stad. De steden waren wel heel veel kleiner. En je hebt daar ook gelegenheden voor een pauze. Het leuke van fietsen is dat het eigenlijk een ouderwetse manier van reizen is. 

Wat ook bijzonder is: Als je van Leeuwarden naar Harlingen fietst via de Rijkstraatweg (Marsum, daarna ten noorden van Dronrijp, dwars door Franeker en via Herbaijum naar Harlingen), dan is even voor Harlingen bij Midlum de situatie grondig gewijzigd. Je kan niet meer rechtdoor naar Midlum maar je gaat via een aantal lussen naar de Koningsbrug. Maar die hoorde niet bij de Rijkstraatweg. Die weg liep noordelijker. Bij de Koningsbrug echter is een fietstunneltje en dat fietspad brengt je weer op de oude Rijkstraatweg. En de wegwijzers naar Terschelling en Vlieland wijzen je daar langs en niet via de prachtige binnenstad van het havenstadje. Voor vakantiefietsers lijkt mij die route leuker, maar de wegwijzers voor fietsers volgen nog steeds de logica van het het oude rijkstraatwegenstelsel.

Om daarmee tot mijn conclusie te komen. Die doorfietsroutes volgen blijkbaar nog steeds oude logica. Van stad naar stad zoals het ook in 1914 was. Wel niet volgens het oude rijkstraatwegennet maar de logica daarvan is op een of andere manier nog aanwezig.

Groet,

Marco
Antwoord }

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Maximale banddruk voor de velgen?
Ik kwam in de laatst...Willeke_IGKT — 11:45 AM
Banden, banden en nog eens banden
Als we het over de S...twilwel — 11:31 AM
Overzicht open liggers voor kleine mens...
Het mooie van die ou...melle z — 10:41 AM
Banden, banden en nog eens banden
Ik hou de CCU32 op...Hoekie — 10:36 AM
Met als gevolg dat o...Roepers — 10:34 AM
Op marktplaats krijg...melle z — 10:31 AM
Dat proberen kun je ...Roepers — 09:52 AM
Ja! Koop maar een ...TimSch — 09:48 AM
Ja! Koop maar een ni...Roepers — 09:45 AM
Doorfietsroutes
Het voordeel van ee...Roepers — 08:50 AM
Doorfietsroutes
Het hangt erg van de...Jeroen S — 07:56 AM
Niet bepaald marktpl...Joostp — 01:58 AM
Doorfietsroutes
Dat 'doorfietsrout...Bart Verbeek — 12:51 AM
Doorfietsroutes
Dat 'doorfietsrout...Niels van der Wal — 11:03 PM
Doorfietsroutes
Een doorfietsroute...365cycle — 10:46 PM
Doorfietsroutes
Tsja, ik ben w...Niels van der Wal — 10:43 PM
Doorfietsroutes
Ik heb het traject...Frutsel — 10:40 PM