Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fietshelm (dag van de)
Het is alleen jammer dat de pro-helm lobby dit soort artikelen naast zich neergelegd en maar blijft hameren op helm gebruik.

Als ik weer een ukkie met een helm op zie fietsen vraag ik (zacht zodat ze het niet horen) of dat kind ook een helm op krijgt bij het trap lopen, wat toch veel gevaarlijker is.

Misschien eens de geldstromen achter de helm promotie onderzoeken?
Ik kan me een gratis helmen voor schoolkinderen actie herinneren betaald door een auto fabrikant, (Saab? Volvo?) Wie dan ook, verdacht.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
(13-Apr-2024, 09:05 AM)Willeke_IGKT schreef: Misschien eens de geldstromen achter de helm promotie onderzoeken?
Ik kan me een gratis helmen voor schoolkinderen actie herinneren betaald door een auto fabrikant, (Saab? Volvo?) Wie dan ook, verdacht.

Kijk, nu wordt het interessant.

Ik hoorde laatst iemand zeggen dat er op dit moment erg weinig auto's worden verkocht. En opeens is er weer een helmlobby gestart.

Tja, is 1 + 1 dan toch echt 2?

(12-Apr-2024, 11:33 PM)365cycle schreef: Artikel van de fietsersbond:
https://zaanstreek.fietsersbond.nl/de-di...etshelmen/

Erg goed artikel.

Goed uitgelegd en wat mij betreft is er vanaf nu geen discussie meer mogelijk. 
[Voor de gevoelige zieltjes Tongue --> dit is mijn mening.]


Mocht die discussie er wel komen, dan verwijs ik gewoon naar dit artikel.

Probeer daar maar eens bovenuit te komen met argumenten en vooral feiten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Erg fijn en helder artikel dit. Oa hiervoor ben ik lid van de Fietsersbond.
Quest 631 - "Als je niet weet waar je heen gaat, kom je er altijd."
}
(13-Apr-2024, 08:57 AM)Lig-hen schreef: Helder artikel, goed om te lezen. 
Quote uit dat artikel: Een fietshelm biedt dan ook geen bescherming bij een aanrijding, hooguit bij een val.

Het valrisico op een trike lijkt mij verwaarloosbaar



Een wiel extra vervangt dus volledig een fietshelm.
Mogen zijwieltjes verplicht worden? Of is dit wel raar?

Niels, bandana, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
}
(13-Apr-2024, 09:05 AM)Willeke_IGKT schreef: Misschien eens de geldstromen achter de helm promotie onderzoeken?
Ik kan me een gratis helmen voor schoolkinderen actie herinneren betaald door een auto fabrikant, (Saab? Volvo?) Wie dan ook, verdacht.

Volgens mij was het SHELL. Het was in Zeeland, dat weet ik nog wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
(13-Apr-2024, 02:02 PM)Wim -de roetsende schreef:
(13-Apr-2024, 09:05 AM)Willeke_IGKT schreef: Misschien eens de geldstromen achter de helm promotie onderzoeken?
Ik kan me een gratis helmen voor schoolkinderen actie herinneren betaald door een auto fabrikant, (Saab? Volvo?) Wie dan ook, verdacht.

Volgens mij was het SHELL. Het was in Zeeland, dat weet ik nog wel.

Dan waren het twee acties, en een olie internationaal is als verdacht als een auto fabrikant.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door: Hoekie
Ik vind het ook een pracht artikel. Maar goed de pro helm lobby wordt steeds sterker, want zo'n helm helpt echt als je tegen zo'n onzichtbaar obstakel aan knalt.
}
Bedankt door: Hoekie
Ik draag wel een helm. Als je onderuit gaat op hoge snelheid vind ik het toch een fijn idee dat er iets tussen het asfalt en mijn hoofd zit. En hij is knalgeel, valt in ieder geval op. Ik snap dat een aanrijding met een auto meer schade aanbrengt en dat een helm dan niet veel doet, maar hij zit me niet in de weg. Om dezelfde reden zit ik eraan te denken om fietshandschoentjes te kopen. Bij een glijpartij kan dat het verschil maken tussen open geschaafde handen of een schaafwondje.
}
Bedankt door: Hoekie , Fietsbennie , Willeke_IGKT , Lig-hen
(13-Apr-2024, 08:57 AM)Lig-hen schreef: Het valrisico op een trike lijkt mij verwaarloosbaar, dus dat gele hoofddeksel biedt mij persoonlijk veel meer bescherming als ik hem in- en om huis op m’n hoofd zet.  Dodgy
Ik moet nog wel een flink aantal drempels over voordat ik dat ga doen.  Cry

Ik zou gewoon de drempels weghalen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: Fietsbennie , Willeke_IGKT , Lig-hen
(13-Apr-2024, 10:13 PM)Bob Hagendijk schreef: Ik draag wel een helm. Als je onderuit gaat op hoge snelheid vind ik het toch een fijn idee dat er iets tussen het asfalt en mijn hoofd zit. 
Bij een tweewieler ben ik er ook sneller toe geneigd dan bij een meersporige fiets.
Let wel op dat je een helm met een ronde achterkant pakt, want als je op je achterhoofd valt met een wielrenhelm denk ik dat je er nog beter vanaf komt als je er geen op hebt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
}
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
Zijn er toevallig cijfers bekend van letsel bij fietsers die fietsen met de voeten in een klikpedaal?

Kan me voorstellen dat als je in een flits moet reageren, dat uitklikken niet direct hoog op de lijst van acties staat. De opvangmogelijkheden met de benen lijken mij dan ook een stuk minder wanneer nog ingeklikt, met een grotere kans dat het bovenlichaam de grond met een grotere klap zal raken dan wanneer je benen nog een kans hebben een deel van kinetische energie op te vangen.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
Volgens mij is dit een leuke discussie. Maar ik weet niet in hoeverre een helm helpt tegen letsel. Ik rijd zelf op een tadpole, dus omvallen is wel moeilijk. Maar op een tweewieler zijn er toch regelmatig "ouderen" die door eenzijdige ongevallen gewond raken of erger.

Mijn motto in dit geval voor jonge kinderen en oudere fietsers is: "Baat het niet, dan schaadt het niet"

Ik heb de kennis niet om aan te tonen of ik voor of tegen moet zijn.
Groet,

Tom
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
(13-Apr-2024, 11:16 PM)Tom Fekkes schreef: Mijn motto in dit geval voor jonge kinderen en oudere fietsers is: "Baat het niet, dan schaadt het niet.

De discussie is niet 'wel of niet een helm' maar 'wel of niet helmplicht'.

En het blijkt uit onderzoek, zie ook het artikel dat 365cycle aanhaalde, dat helmplicht wel degelijk schaad.

Toen mijn vader, op 87 jarige leeftijd begon met een helm heb ik hem groot gelijk gegeven. Zonder reed hij nauwelijks meer op zijn fiets, met nog een jaar wel.

Maar het blijkt dat kinderen die van hun ouders verplicht met een helm moeten rijden niet dat fietsje pakken om buiten te gaan spelen. 

Helmplicht in Australië en Nieuw Zeeland heeft de mensen van de fiets gedreven voor de korte ritjes zoals even naar de supermarkt en de kinderen met de fiets naar school brengen.

Ik heb een helm en draag hem waar fietsen een gevaarlijke sport wordt. Aangeschaft voor zeilen op de While en ook de eerste rit met heel harde wind in de Quest gebruikt.
Voor gewoon fietsen vind ik hem voor mij niet nodig.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door: DanceRaven , martinR , Hoekie , 365cycle
Volgens mij zijn er geen cijfers bekend over klikpedalen en vallen. Ik stel de veerkracht meestal wat losser en ben in de eerste week wel 2 keer omgevallen omdat ik mijn voet niet op tijd los had. In de dertig jaar daarna niet meer. De hoeveelheid bijna ongevallen op de ligfiets, omdat mijn voeten bij hoge snelheid en een onverwachte boomwortel in het asfalt beiden van de pedalen klapten, was aanzienlijk. Ging meestal wel goed, maar het was mij teveel onverwachte adrenaline.

Ben ook met klikpedalen wel eens gevallen, maar meestal kwam de voet gewoon los, instinctief al.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
Dit filmpje vertelt eigenlijk ook gewoon alles. Veel cijfers en feiten:

https://www.youtube.com/watch?v=Esls0LuuQM8
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT , John70 , Hoekie
Het filmpje vertelt veel maar niets over inklikken en ongevallen daardoor, of dat het ongevallen voorkomen kan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door: Wim -de roetsende
(14-Apr-2024, 11:13 AM)Willeke_IGKT schreef: Het filmpje vertelt veel maar niets over inklikken en ongevallen daardoor, of dat het ongevallen voorkomen kan.

Ik vermoed dat daar ook simpelweg geen data over te vinden is.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT
Even wat feiten: (bron: https://www.veiligheid.nl/sites/default/...vallen.pdf)

- de meeste ongevallen (70%!) zijn 'enkelvoudig', daar is geen andere fiets/auto/scooter enz bij betrokken. Dus spontaan onderuit gaan, of tegen een object aanfietsen.
- en juist in DEZE categorie ("spontane valpartijen") is een enorme stijging geweest, vooral onder 55+ fietsers.
- vooral vrouwelijke 55+ers vallen vaak.
- slechts bij 9% van de fietsongevallen was een auto betrokken
Hier trouwens een leuk artikel uit 2014, dus 10 jaar oud. Toen al steeg het aantal ongevallen, en ook toen al waren dat vooral éénzijdige ongevalen. https://www.fietsersbond.nl/nieuws/onder...nsen-over/

De Fietsersbond ziet de volgende oorzaken:

- groeiende bevolking: drukkere fietspaden => meer valpartijen)
- vergrijzing: ouderen hebben slechtere motoriek én komen bij dezelfde val eerder in het ziekenhuis, omdat ze eerder dingen breken
- slecht onderhoud van wegen, slecht ontworpen fietspaden
- alcoholgebruik! Bij 20% van de ongevallen was alcohol gedronken
Citaat:Fietsersbond: Overbodige paaltjes opruimen is de eenvoudigste maatregel om het aantal fietsongelukken te verminderen. Er staan namelijk nogal wat overbodige paaltjes. Amsterdam inventariseerde vorig jaar alle paaltjes. Veertig procent van de paaltjes op bijna 2.500 locaties kon weg. In andere gemeenten is dat ook zo. Het Fietsberaad, een kennisinstituut voor fietsbeleid, wil noodzakelijke paaltjes (bijvoorbeeld om sluipverkeer van auto’s tegen te gaan) veiliger maken. Zo wordt er geëxperimenteerd met meebuigende paaltjes en ribbelmarkering, zodat je aan je trillende stuur voelt dat er een paaltje aankomt.


Ook een aardig uit citaat https://zaanstreek.fietsersbond.nl/de-di...etshelmen/ :

Citaat:En wat maakt verkeer nu echt veiliger? - Landen met een hoog helmgebruik hebben een veel hogere ongevallenratio dan Nederland. Logisch.....die hebben meestal geen aparte fietsinfrastructuur....Dat werkt namelijk wel.
(bekijk vooral in de bron even het plaatje! )
De oplossing lijkt me duidelijk:
- verbeter de fietspaden, haal obstakels weg (die kut-paaltjes!!! weg er mee!!), zorg voor goede verlichting, haal rare bochten weg, laat een fietspad ontwerpen door fietsers
- voer een campagne gericht op 55-plus fietsers/dames. Iets als "Beppie, de ondersteuning hoeft niet per sé op standje TURBO!" :-) 
Wat betekent dit voor mijzelf?
- op een racefiets of MTB: WEL een helm.
- op de fixie (woon-werk): GEEN helm (hoewel dat zinvol zou zijn)
- op de vouwfiets naar de supermarkt? GEEN helm! (en is ook niet zinvol)
- op de ligfiets: GEEN helm. Op een lowracer wordt een val al snel een schuiver. Dan zijn handschoenen en elleboogbeschermers veel nuttiger dan een valhelm. Handschoenen draag ik al, elleboogbeschermers ga ik kopen

===============
PS, voor de fijnproevers: bij dit soort studies spelen soms verschillende definities (ongevallen/ ongeval met letsel/ dodelijke ongevallen/ enz.), verschillende manieren van registeren (gegevens van de politie, of van ziekenhuizen, of zelf gerapporteerd) en allerlei selectie-effecten: alleen de meest ernstige ongevallen worden geregistreerd, want alleen dan kom je in het ziekenhuis of op het politiebureau. (Eénzijdige) ongevallen zonder veel schade of letsel worden nergens geregistreerd.
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
}
Bedankt door: martinR , Willeke_IGKT , Bacchus
(11-Jun-2024, 05:04 PM)PieterTrapt schreef: Even wat feiten: (bron: https://www.veiligheid.nl/sites/default/...vallen.pdf)

Echt?  Big Grin
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
Alles is wel gezegd over dit onderwerp, dus slotje.
}
Bedankt door: PieterTrapt


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 22 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt...365cycle — 01:46 AM
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM