Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Raptobike Lowracer en…
#27
(16-Oct-2023, 10:04 AM)Raptobrikker schreef: [Flinke buien over me heen, alleen de schouders nat. Maar het zicht is wel een uitdaging. Bril beslaat of regent helemaal dicht en bij het afdoen krijg je de harde spetters recht in het gezicht. 

Het in de regen rijden met bril ken ik; je ziet niets meer, omdat de bril beslaat.
Zonder bril rijden is op lange stukken geen optie; je krijgt harde spetters in je ogen en je hand wordt lam van de indianenkijk.

Ik heb een stofbril gevonden, die half over mijn ogen blijft staan. Geen last van beslaan, omdat je er onderdoor kijkt; geen last van spetters, omdat de regendruppels op de bril komen. Deze bril klemt iets, zodat hij niet omlaag zakt. Nog niet ideaal, soms zakt hij wel. Ik ben nog aan het denken hoe ik dit oplos. (rubbertje tussen neus en bril?)
Vroeger had ik een bil met dubbel glazen; populair gemaakt door het tv karakter Dwayne Wayne:

[Afbeelding: dwayne.jpg]

Werkte en is vast nog te krijgen.

Niels, pulp, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
#28
(16-Oct-2023, 11:39 AM)Niels van der Wal schreef:
(16-Oct-2023, 10:04 AM)Raptobrikker schreef: [Flinke buien over me heen, alleen de schouders nat. Maar het zicht is wel een uitdaging. Bril beslaat of regent helemaal dicht en bij het afdoen krijg je de harde spetters recht in het gezicht. 

Het in de regen rijden met bril ken ik; je ziet niets meer, omdat de bril beslaat.
Zonder bril rijden is op lange stukken geen optie; je krijgt harde spetters in je ogen en je hand wordt lam van de indianenkijk.

Ik heb een stofbril gevonden, die half over mijn ogen blijft staan. Geen last van beslaan, omdat je er onderdoor kijkt; geen last van spetters, omdat de regendruppels op de bril komen. Deze bril klemt iets, zodat hij niet omlaag zakt. Nog niet ideaal, soms zakt hij wel. Ik ben nog aan het denken hoe ik dit oplos. (rubbertje tussen neus en bril?)
Vroeger had ik een bil met dubbel glazen; populair gemaakt door het tv karakter Dwayne Wayne:

[Afbeelding: dwayne.jpg]

Werkte en is vast nog te krijgen.

Niels, pulp, van der Wal

Bedankt voor het idee Niels, al zie ik mezelf niet als Dwayne rondrijden Wink ! Op de motorhelm had ik altijd Pinlock tegen het aanslaan. Dat kan helaas niet op het lexaan, dus met de racekap zal het aanpassen worden en voldoende opening houden. Met de schuimkap rijdend zal ik iets anders uitvogelen. Een heldere fietsbril uit de gravel- of mountainbike-hoek wellicht?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(16-Oct-2023, 02:07 PM)Raptobrikker schreef: Dat kan helaas niet op het lexaan
Klopt. Er zijn wel HJC-vizieren die volgens mij op de ICB-racekap voor de Quest passen. 
En die kan je dan ook krijgen met pinlock. Werkt vrij goed, je FOV is alleen wat aan de kleine kant.

(16-Oct-2023, 11:10 AM)Raptobrikker schreef: Wat een mooi aanbod, dankjewel! Voor nu zal ik eerst wat meer rijden voor ik de knoop doorhak. Als ik vaker dan me lief is lek rijd, ben ik heel snel om, maar licht lopen is ook verleidelijk. Zeker in de winter.
Np! Tip: Reken ook even uit hoe lang je nou écht doet over het wisselen van het bandje. De CCU is ook bij koud weer nog vlot, maar als het meer dan 1 km/h scheelt op je gemiddelde is iets vaker lek rijden mogelijk alsnog efficiënter Smile 

(16-Oct-2023, 11:10 AM)Raptobrikker schreef: Kun jij uit ervaring iets zeggen over een redelijke bochtensnelheid die je kunt rijden met de hoge Gocycles? Bijvoorbeeld Brienenoord, de lange doordraaier af richting Zuid, met de Raptobike stuurde ik met 50km/h in, geen probleem. Wat kan een Quest daar aan?

Kiepen doen velomobielen vooral bij plotselinge stuurbewegingen, als je eenmaal in de bocht hangt valt het in mijn ervaring mee.
De Quest is echt lang geleden (heb 'm eind 2019 verkocht), maar ik denk niet dat ik 50 met mijn Quest gedurfd had in die bocht. 

Met m'n Bülk heb ik die bocht weleens rond de 60 gereden, maar wel met samengeknepen billen; er lag wat zand bijna onderaan, precies op die plek waar je door de afrastering mooi de auto's kan zien waar je tegenaan klapt als je de bocht niet haalt. De velomobiel begon direct na de "richel" die daar zit licht over de voorwielen te glijden en ik moest het stuur even recht zetten om er wat snelheid uit te halen voor ik weer instuurde  Shy
Tegenwoordig zorg ik meestal dat ik rond de 50 zit als ik daar rijd (kom er 1 a 2x per week).

Overigens is bochtsnelheid ook afhankelijk van wat jij weegt en hoe hoog je zit, wat voor bagage je bij je hebt en waar die zit. Als ik een paar dagen weg ga zit er bij mij vooral links achter de stoel veel spul; zowel de Bülk als de DF willen dan héél graag het rechter voorwiel optillen. Linksaf is ie dan juist heel stabiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raptobrikker
#30
(16-Oct-2023, 02:50 PM)365cycle schreef:
(16-Oct-2023, 11:10 AM)Raptobrikker schreef: Wat een mooi aanbod, dankjewel! Voor nu zal ik eerst wat meer rijden voor ik de knoop doorhak. Als ik vaker dan me lief is lek rijd, ben ik heel snel om, maar licht lopen is ook verleidelijk. Zeker in de winter.

Np! Tip: Reken ook even uit hoe lang je nou écht doet over het wisselen van het bandje. De CCU is ook bij koud weer nog vlot, maar als het meer dan 1 km/h scheelt op je gemiddelde is iets vaker lek rijden mogelijk alsnog efficiënter Smile 


En dan moet je je afvragen wat je voorkeur heeft: Sneller zijn, maar wel uit je comfortabele cocon moeten kruipen om in pisweer je band te vervangen, of toch maar een paar minuten verlies nemen Tongue
Antwoord }
#31
(16-Oct-2023, 03:51 PM)Frutsel schreef: En dan moet je je afvragen wat je voorkeur heeft: Sneller zijn, maar wel uit je comfortabele cocon moeten kruipen om in pisweer je band te vervangen, of toch maar een paar minuten verlies nemen Tongue 
Precies. Zo snel als een GoCycle zelfs met steenkoude vingers te wisselen is vond ik even uit de cocon kruipen wel prima. In drie minuten word ik niet steenkoud, met het gebrek aan duurvermogen dat ik destijds nog had vond ik de lage rolweerstand wel lekker Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Raptobrikker
#32
Zo, inmiddels wat tijd verder om aan de Quest te wennen. Afgelopen periode in alle weersomstandigheden gereden, vooral veel regen en veel wind. En veel donker.

Ik heb nog weinig verder afgesteld qua zithouding, omdat ik eerst wilde wennen.

Wat nu echter blijft, is dat ik tijdens en na iedere rit last heb van mijn zitvlak/bilspieren/zenuwen. Het is ofwel de doorbloeding, of een beklemming. Het gaat goed voor een uur, daarna wordt het vervelend. Ik betrap mezelf erop dat ik af en toe mijn onderlijf optil uit de stoel, even ontlast en dan weer verder kan.

Daar wil ik graag verbetering in aanbrengen. Welke kant moet ik nu gaan denken? Meest logische lijkt mij om het bovenlichaam vlakker en lager te positioneren. Dus de zitting lager, de trapas waarschijnlijk naar voren.

Hoe denken jullie daarover?
Antwoord }
Bedankt door:
#33
(13-Jan-2024, 10:22 AM)Raptobrikker schreef: Hoe denken jullie daarover?


Ik had de eerste 1000 km in mijn vm last van brandende benen. Zodra ik ging fietsen had ik ze. Zodra ik uitstapte nergens meer last van. Het kan echt van alles zijn. Hoe comfortabel is het zitje? Zit die net zo lekker als je tweewieler?

Maar houding is zeker een ding om mee te spelen. Niet alleen om pijn/ongemak te vermijden, maar ook om prestatie te verbeteren. Na een half jaar heb ik de trapas een centimeter dichterbij gezet, waardoor ik net iets rechter er in zat. De kracht die ik kwijtkon op de pedalen ging hierdoor omhoog.

Gewoon een hoop proberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#34
Is het een zadelpijn, of een ander type gevoel? En zit er ergens een randje waar je tegenaan zit, dat voor een afknelling zorgt?
Misschien als je er even zonder broek in gaat zitten, dat je wat makkelijker kan voelen waar iets aan het afknellen is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
_recumbutt_ heb ik ook last van gehad na meerdere uren achter elkaar fietsen: wat schuimrubber onder mijn kont hielp een beetje, met zitting helemaal plat (M5, ~20 graden) geen last meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#36
(13-Jan-2024, 01:22 PM)Lopopodium schreef: Is het een zadelpijn, of een ander type gevoel? En zit er ergens een randje waar je tegenaan zit, dat voor een afknelling zorgt?
Misschien als je er even zonder broek in gaat zitten, dat je wat makkelijker kan voelen waar iets aan het afknellen is.

Op de Raptobike heb ik het helemaal niet. Daar lig ik ook vlakker op. 

Het is geen zadelpijn. Het is een kruising tussen een afgeknepen ader en zenuwen of pezen die irriteren (sorry, dat is niet echt duidelijk). Gevoel als ik ga staan is een slapend/prikkelend gevoel, dat verdwijnt na korte tijd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(13-Jan-2024, 10:59 PM)Raptobrikker schreef: Op de Raptobike heb ik het helemaal niet. Daar lig ik ook vlakker op. 

Het is geen zadelpijn. Het is een kruising tussen een afgeknepen ader en zenuwen of pezen die irriteren (sorry, dat is niet echt duidelijk). Gevoel als ik ga staan is een slapend/prikkelend gevoel, dat verdwijnt na korte tijd.

Quatrovelootje heeft zelfs een spanzitting van volgens mij ICE in zijn QV.

Ik vind dat het comfort van veel ligfietszittingen wel iets wordt overdreven. Bij veel fietsen/zittingen heb ik namelijk het gevoel dat ik naar beneden glijd. Langzaam wegzak zeg maar.

Dan heb ik bij veel zittingen last van mijn laatste grote rugwervel. In dat gebied ontstaat dan echt een brandend gevoel. Had ik met verschillende harde zitschalen én ook met de aluminium zitting van Challenge. Nu heb ik de SL-versie ervan op mijn Fujin en nu heb ik nergens meer last van. Dat stoelje is groter dan de M en iets kleiner dan de L volgens mij.

In de DF had ik ook het gevoel dat ik mij telkens moest 'opdrukken' om weer op mijn 'oude plek' in de zitting te komen. Zette ik de zitting rechterop, dan kreeg ik last van het ouderwetse 'houten kont'-gevoel. Zette ik 'm erg plat, dan kreeg ik last van het uiteinde van de zitting dat vervelend in de achterkant van mijn bovenbenen zat te drukken.

In de Milan is de houding sowieso meer liggend. Ik begon iets rechterop, toen toch maar weer meer liggend en daarna weer iets rechterop.
Ik heb weleens gedurende een rit van 40 km 4x de stoel verzet. Gewoon om constant te kunnen voelen wat beter zou zijn. Nou is de stoel verzetten in een Milan super simpel. Je voegt een groen opvulstuk toe of je haalt het weer weg. Met een Quest gaat dat helaas niet zo gemakkelijk.


Moraal van dit verhaal. Ga dingen uitproberen. Leg een extra stukje schuimrubber onder je kont of juist onderin je rug of juist bovenaan je rug.
Rijd eens zonder matje of een dikkere of juist een dunnere.

Succes met je quest naar de juiste houding in de Quest.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#38
(14-Jan-2024, 09:17 AM)Wim -de roetsende schreef:
(13-Jan-2024, 10:59 PM)Raptobrikker schreef: Op de Raptobike heb ik het helemaal niet. Daar lig ik ook vlakker op. 
Het is geen zadelpijn. Het is een kruising tussen een afgeknepen ader en zenuwen of pezen die irriteren (sorry, dat is niet echt duidelijk). Gevoel als ik ga staan is een slapend/prikkelend gevoel, dat verdwijnt na korte tijd.

Quatrovelootje heeft zelfs een spanzitting van volgens mij ICE in zijn QV.

Klopt, ook op mijn Raptobike Lowracer een spanzit (van Azub). Je mag altijd een komen uittesten  Smile
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#39
Een update waarin veel is gebeurd:

De Quest had ik qua afstelling vrij goed voor elkaar. De oplossing voor de pijn lag in het aan de voorkant hoger zetten van de zit. En de trapas iets verder.

Helaas kwam aan die pret een einde toen ik de velo vorige week aan puin reed tegen een afslaande auto. Dat ligt bij de verzekering voor afhandeling.

Maar omdat ik eigenlijk enorm verslingerd ben aan de velo (en omdat ik van de vier ritten op de open ligger vier keer ben natgeregend en een langere reistijd had) heb ik met hulp van mensen van dit mooie forum een andere velo in bezit gekregen.

Dat is geworden…. Een DF XL!

Theoretisch nog beter geschikt voor mijn route met veel stadsverkeer, korte draaien en stoplichten. Gisteren opgehaald, gelijk afgesteld en vandaag eerste rit. Spannend!
Antwoord }
#40
(05-Oct-2023, 08:05 PM)Raptobrikker schreef: Nu eerst een plaatje van de Raptobike.



Raptobike 2023


Ik kan plaatje niet zien: "Gedeelde foto's niet beschikbaar. De eigenaar is gestopt met delen, of je hebt geen toestemming om deze foto's te bekijken"
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
OBT 2024 Rotterdam
Bij de laatste obt r...Veloquest — 12:25 AM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Buff's heb ik hier o...Jeroen S — 12:09 AM
Indexing probleem
Hallo Jacco, Ik ve...Jeroen S — 11:48 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een n...365cycle — 11:44 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
Het standaard nopp...Wim -de roetsende — 11:21 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
zal nog eens een nor...Peter de Rond — 10:50 PM
Indexing probleem
Ik vind filmpjes Roe...Fietsbennie — 10:40 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Of juist wel, want j...blokdoorn — 10:35 PM
Dit draadje gaat nergens meer over
Bij links afslaa...Roepers — 10:28 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Ik bedoelde trams ...datakneder — 10:20 PM
Resultaat meetwerk fietsongelukken
Bij links afslaan ...365cycle — 10:05 PM
Kilometer topic
945 km nu. Maar ...365cycle — 10:02 PM
Hoofdsteun, verschil tussen open en dic...
In mijn oude fie...twilwel — 09:42 PM
Indexing probleem
Thanx Bob! Hiervoor...JaccovZ — 09:21 PM
Indexing probleem
Nog een tip: als fie...Bob Hagendijk — 08:38 PM
Kilometer topic
gemiddeld .... km/...Hardloper — 07:09 PM
OBT 2024 Rotterdam
ZoefZoef de eenvou...ZoefZoef — 06:53 PM