licht in het donker
|
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Ondertussen heb ik beelden gezien van de Supernova op een Velomobiel:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1614218
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
28-Oct-2023, 12:02 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-Oct-2023, 12:03 AM door Hoekie.)
(27-Oct-2023, 09:40 PM)Hardloper schreef: Ondertussen heb ik beelden gezien van de Supernova op een Velomobiel:
https://www.velomobilforum.de/forum/inde...st-1614218
Helaas nog niet de Supernova Mini 3 Pro (nog ~2 maanden wachten..)
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Welke stand gebruiken jullie in de mist? Groot of klein? Het is mistige weer vandaag en ik wou iemand gaan opzoeken met de Velomobiel. Dus wat voor stand licht zet ik het beste aan? Groot of klein
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
Met groot licht in de mist maak je vooral een muur voor jezelf. Ik zorg wel dat ik mijn 'mistachterlicht' aan heb staan (continu branden van mijn remlichten)
Berichten: 501
Topics: 31
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 485
1268 x bedankt in 454 berichten
(22-Nov-2023, 01:24 PM)Frutsel schreef: ...(continu branden van mijn remlichten)
Trapt dat niet verschrikkelijk zwaar?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 277
Topics: 11
Lid sinds: Feb 2023
Bedankt: 64
494 x bedankt in 256 berichten
(22-Nov-2023, 05:29 PM)TimSch schreef: (22-Nov-2023, 01:24 PM)Frutsel schreef: ...(continu branden van mijn remlichten)
Trapt dat niet verschrikkelijk zwaar?
En hoe zien ze dan dat je remt? Lijkt mij in dergelijke weersomstandigheden ook wel belangrijk
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
(22-Nov-2023, 05:29 PM)TimSch schreef: (22-Nov-2023, 01:24 PM)Frutsel schreef: ...(continu branden van mijn remlichten)
Trapt dat niet verschrikkelijk zwaar?
Valt wel mee; ik heb niet zo'n zware accu in mijn VM
(En gelukkig heb ik een schakelaartje dat ervoor zorgt dat mijn remlichten continu branden (of niet))
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
Met je 2x IQ-X is lage stand in mist voldoende.
PS Wil je grootlicht, dan moet je de koplamphoogte met de hendel verstellen.
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Aan de verkeersborden zie ik dat de lichten wat naar boven zijn gericht. Ik zag ze oplichten. Maar ik vind wel mooi dat Velomobiel.nl standaard de verstel optie meelevert.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Mijn koplamp is duidelijk naar beneden gericht, ik zie de bundel licht op de weg.
Toch zie ik ook de verkeersborden licht reflecteren.
Ik heb deze lamp nooit bestudeerd maar weet van eerdere lampen dat die kleine strook bundeltjes verspreiden. Niet groot genoeg om zelf te zien maar genoeg voor de borden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.260
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10204
7907 x bedankt in 3908 berichten
23-Nov-2023, 12:56 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Nov-2023, 12:56 AM door 365cycle.)
(22-Nov-2023, 11:33 PM)Willeke_IGKT schreef: Mijn koplamp is duidelijk naar beneden gericht, ik zie de bundel licht op de weg.
Toch zie ik ook de verkeersborden licht reflecteren. Een goede koplamp gooit altijd wat strooilicht omhoog. Ook in de auto. Dat lijkt niet zo te zijn, tot je zogeheten booskijkers monteert en daarna merkt dat je ineens alle borden mist.
(22-Nov-2023, 01:24 PM)Frutsel schreef: Ik zorg wel dat ik mijn 'mistachterlicht' aan heb staan (continu branden van mijn remlichten) De Bülk heeft daarvoor de knipperstand. Erg prettig.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 330
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
575 x bedankt in 295 berichten
Mijn koplamp is erg goed, naar boven goed begrensd. Tot ik dus een keer de opmerking kreeg van iemand dat ik daardoor juist erg slecht zichtbaar was voor anderen.
Sindsdien staat mijn koplamp wat hoger, ja sorry voor het verblinden.
Daarnaast dus twee mistlampen van 15 Watt naast de spiegels, met modi rechtvooruit wit irritant en geel wat naar beneden gericht goed voor het verlichten van de berm.
Berichten: 1.970
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1393 x bedankt in 788 berichten
(23-Nov-2023, 08:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Mijn koplamp is erg goed, naar boven goed begrensd. Tot ik dus een keer de opmerking kreeg van iemand dat ik daardoor juist erg slecht zichtbaar was voor anderen.
Sindsdien staat mijn koplamp wat hoger, ja sorry voor het verblinden.
Dus omdat één iemand een opmerking maakt kies je er voor om vele honderden mensen die je tegemoet fietsen dan maar te gaan verblinden met je koplamp?
Ik persoonlijk zie liever iemand in z'n gehaal niet dan dat ik niets zie dan die ene felle klote lamp van iemand.
Berichten: 2.606
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2706
3039 x bedankt in 2125 berichten
Ik liet iemand mijn velo zien. Komt er een man aangereden en doet raampje open. En had erover dat hij de koplampjes vond verblinden. Dus hij mocht me vertellen wanneer ze goed waren afgesteld. En nu staan ze als goed is beter afgesteld.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
(23-Nov-2023, 07:36 PM)Lopopodium schreef: (23-Nov-2023, 08:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Mijn koplamp is erg goed, naar boven goed begrensd. Tot ik dus een keer de opmerking kreeg van iemand dat ik daardoor juist erg slecht zichtbaar was voor anderen.
Sindsdien staat mijn koplamp wat hoger, ja sorry voor het verblinden.
Dus omdat één iemand een opmerking maakt kies je er voor om vele honderden mensen die je tegemoet fietsen dan maar te gaan verblinden met je koplamp?
Ik persoonlijk zie liever iemand in z'n gehaal niet dan dat ik niets zie dan die ene felle klote lamp van iemand.
Verblinden door het voorlicht van een (vaak elektrische) fiets ervaar ik als een groot probleem. Hier op de dijk is geen andere verlichting; soms fiets ik tientallen meters op de gok van mijn richtingsgevoel. Zien of de weg vrij is en of ik voldoende; te weinig of te veel rechts hou, kan ik niet.
Mijn koplamp staat naar beneden gericht; ik verlicht zo'n 10 meter voor me uit. Zo kan ik voldoende zien en ben ik zichtbaar.
Heel blij ben ik er niet mee, maar als ik sterk verblind wordt draai ik mijn koplamp omhoog (met de handel links), geef zo het (verblindende) signaal dat ik verblind wordt door de stand van zijn koplamp en kan me zo beter oriënteren en de ander zien. Ik weet niet of het helpt, maar ergens mag duidelijk worden dat het verblinden van een tegenligger ook gevaarlijk voor jou is.
Niels, bling, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.439
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 636
2358 x bedankt in 1101 berichten
Als ze verblind worden door het licht van je VM kan jij waarschijnlijk de weg voor je niet zien.
Aan de andere kant wordt je in een VM regelmatig verblind door e-bikes, brommers, auto's en wat verder nog rondrijdt met verlichting.
Het nadeel van een lage positie...
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
Ik kom nu iedere ochtend een jongedame op een Fatbike tegen.
De verlichting daarvan is aan de bovenkant niet afgeschermd.
Het is gewoon een ronde lamp die naar alle kanten hetzelfde licht uitstraalt.
Het gehele bos boven haar is verlicht alsof het 12 uur 's middags is op een zomerse dag.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
24-Nov-2023, 10:03 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2023, 10:04 AM door Niels van der Wal.)
Licht voer je zodat je zichtbaar bent en de weg voor je kan zien. Je mag andere weggebruikers niet verblinden.
Bij auto's zie je dit in het verschil tussen dimlicht en grootlicht. Grootlicht mag je voeren, maar moet je uitzetten zodra er een tegenligger in beeld komt, zodat je deze niet verblind.
Fietsers laten vaker hun licht recht naar voren schijnen. Verlichting op dynamo heeft niet zoveel kracht; dus verblind niet. De verlichting van elektrische fietsen zit op de accu, heeft dus veel kracht en verblind hierdoor.
Dit heeft niet te maken met een lage positie van je velomobiel; de verblinding is al van ver te merken. Deze verlichting is dus niet zo ingesteld dat je het wegdek overzien kan worden, wat de fietser voor zichzelf nodig heeft.
Niels, doppen, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 517
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2023
Bedankt: 2
944 x bedankt in 504 berichten
24-Nov-2023, 10:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Nov-2023, 11:38 AM door Gideonaut.)
Er zijn nachtbrillen die helpen tegen felle auto lampen, ik heb iets soortgelijks vanwege mn zonneallergie. Het is "geen" wondermiddel maar Ik zou niet zonder willen.
Berichten: 39
Topics: 2
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 2
69 x bedankt in 35 berichten
(24-Nov-2023, 10:03 AM)Niels van der Wal schreef: Licht voer je zodat je zichtbaar bent en de weg voor je kan zien. Je mag andere weggebruikers niet verblinden.
Bij auto's zie je dit in het verschil tussen dimlicht en grootlicht. Grootlicht mag je voeren, maar moet je uitzetten zodra er een tegenligger in beeld komt, zodat je deze niet verblind.
Fietsers laten vaker hun licht recht naar voren schijnen. Verlichting op dynamo heeft niet zoveel kracht; dus verblind niet. De verlichting van elektrische fietsen zit op de accu, heeft dus veel kracht en verblind hierdoor.
Dit heeft niet te maken met een lage positie van je velomobiel; de verblinding is al van ver te merken. Deze verlichting is dus niet zo ingesteld dat je het wegdek overzien kan worden, wat de fietser voor zichzelf nodig heeft.
Niels, doppen, van der Wal
Sorry voor mijn late reactie, maar ik vond het toch wel een interessant onderwerp in deze donkere dagen. Ik word inderdaad door diverse weggebruikers verblind, van auto's die niet doorhebben dat er een fietser aankomt en dus hun grootlicht aanzetten tot moderne E-bikes die hun koplamp recht vooruit hebben gericht met heul veul lumens uit hun accu...
Maar ook weggebruikers die me naderen met fellere lampen dan ik zelf heb, maken dat ik tientallen meters "op de gok" afleg, omdat ik gewoon helemaal niks meer zie. Die verblinden me niet zozeer, al zal mijn lage zitpositie niet meehelpen, maar hun hoeveelheid licht verderop maakt dat ik dat beetje licht uit mijn Strada-koplampen niet meer zie. Het is dus relatief allemaal.
Ik zocht dus iets om die eerste categorie een seintje te kunnen geven met een "groot licht knippertje" en mijn lichtniveau wat meer op het niveau van die tweede categorie te brengen. Ik weet dat het een "race to the bottom" is, maar ik kan wel braaf met 75 lux rond blijven rijden, het maakt het er voor mijzelf niet veiliger op.
Ik heb daarom n.a.v. deze enthousiaste review eens de gok genomen op AliExpress: https://www.youtube.com/watch?v=OBGYHOOYF3U3D. Ik rijd heel stukken op fietspaden waar niemand anders rijdt, dus zelfs de grootlicht-functie vind ik bijzonder interessant. Al ben ik het wel deels eens met de eerdere uitspraken dat je in principe met minder licht soms meer kunt zien, omdat het contrast met het schemerdonker verderop minder groot wordt. De reden waarom je op de fiets meer ziet dan in de auto...
Maar voor 50 euro kon ik me hier geen bult aan vallen. Eind van de maand moet hij binnenkomen, dan gaat hij aan de spiegelhouder op m'n Strada en gaan we eens zien of het een verbetering is. Ik kan in ieder geval mensen die me met grootlicht tegemoet komen even een seintje geven. Daarvoor had ik al eens een felle zaklamp bij me, maar die heb ik met de schuimdeksel erop niet zomaar even tevoorschijn gehaald
Berichten: 1.894
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 27
2791 x bedankt in 1542 berichten
De seinfunctie miste ik wel op de velomobiel. Dat wil zeggen: deze zat er wel op maar als bijeffect van een accu die weer opgeladen moest worden. Zodra de accu leegraakte, werkte de toeter niet meer en viel het licht uit als ik probeerde te toeteren. Daarmee kon ik dus prima een lichtsignaar geven. Ik vind het jammer dat die functie niet standaard aanwezig was, maar dus slechts enkel bij een lege accu. 6v trouwens,weet niet of dat ook zo was bij de 12V velomobielen.
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Ik had het ook in de Quest, 6 volt, maar in de Strada, 12 volt, valt alles tegelijk uit.
Dus beter opletten wanneer de accu aan de lader moet en geen seintjes als je met een bijna lege accu rijdt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.745
Topics: 104
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7331
2479 x bedankt in 1173 berichten
19-Jan-2024, 03:07 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jan-2024, 03:33 PM door Hoekie.)
Er is maar heel weinig - LED - licht nodig om te verblinden. De race to the bottum is al snel gehaald.
Bij fietsers is daar weing aan te doen want daar gaat het veelal om onbekwaam/onbewust.
Voor auto's met grootlicht automaat wel.
Ik blijk in de praktijk juist licht nodig te hebben om anderen zonder licht te kunnen zien. Bij voorkeur gebruiken ze een zwart vervoersmiddel, dragen ze zwarte kleding en rijden ze tegen de richting in
Om iets te zien heb je reflectie nodig. Het slechtst is een donkere natte weg. Alle lumes en lux worden als het ware opgezogen.
Verder is gemak heel belangrijk. Niks meer irritant dan een lamp die al snel leeg is en/of een trage bediening heeft.
Berichten: 501
Topics: 31
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 485
1268 x bedankt in 454 berichten
(19-Jan-2024, 03:07 PM)Hoekie schreef: Ik blijk in de praktijk juist licht nodig te hebben om anderen zonder licht te kunnen zien. Bij voorkeur gebruiken ze een zwart vervoersmiddel, dragen ze zwarte kleding en rijden ze tegen de richting in
Herkenbaar. Hier willen deze duistere figuren, vaak wandelaars, ook nog wel eens gepaard gaan met een viervoeter die dan wel weer een knipperend rode halsband heeft waardoor je die van verre heen en weer ziet rennen...Mag jij als fietser gokken of en zo ja waar er ergens een baasje aanwezig is.
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 330
Topics: 13
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 115
575 x bedankt in 295 berichten
19-Jan-2024, 03:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Jan-2024, 03:21 PM door LigfietsWilsum.)
(19-Jan-2024, 02:43 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik had het ook in de Quest, 6 volt, maar in de Strada, 12 volt, valt alles tegelijk uit.
Dus beter opletten wanneer de accu aan de lader moet en geen seintjes als je met een bijna lege accu rijdt.
Ik heb ook een 12V systeem die heel abrupt uitschakelt als de batterijspanning te laag wordt. (Bescherming van batterij tegen te ver ontladen) Maar ik heb er nu een piepertje op die een piep geeft als ie uitschakelt. Niet goedkoop, maar je krijgt er wel een mooie dashcam voor en achter bij.
(19-Jan-2024, 03:07 PM)Hoekie schreef: Om iets te zien heb je reflectie nodig. Het slechtst is een donkere natte weg. Alle lumes en lux worden als het war opgezogen.
Opzuigen is niet het juiste woord, de weg spiegelt, en het licht van je lamp wordt van je af, de lucht ingespiegeld.
Soms heel mooi te zien als er struiken langs de weg staan, die worden dan van onder aangelicht.
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
(19-Jan-2024, 01:53 PM)Grrrrrene schreef: Ik kan in ieder geval mensen die me met grootlicht tegemoet komen even een seintje geven. Daarvoor had ik al eens een felle zaklamp bij me, maar die heb ik met de schuimdeksel erop niet zomaar even tevoorschijn gehaald
Een seintje geven doe ik door de koplamp even omhoog te draaien en weer naar beneden te draaien. Daarmee is duidelijk waarvoor ik het seintje geef en wat de bedoeling is.
Links boven de wielkast (in mijn DF) zit de handel voor het richten van het voorlicht. Hier kan je makkelijk bij. Ik neem aan dat veel velomobielen die mogelijkheid hebben en dat je dan niet naar een zaklamp hoeft te graaien.
Niels, Bim bam, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|