Pontjes en andere manieren om water over te steken.
|
Berichten: 2.111
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1627 x bedankt in 925 berichten
(09-Mar-2023, 09:31 PM)Jeroen S schreef: Pontje Pannerden (de Bijland)- Millingen vaart maar heel af en toe, om de 1,5uur. Is geen heen en weer pont. Fietspad er naar toe is erg mooi, maar erg smal en twee richtingen. In de zomer moet je er nog hoog gras en zwabberende E bikers bij denken.
Dit pontje vaart normaliter op 'normale' dagen eens per uur in het hoogseizoen, en eens per twee uur in het dalseizoen. Maar op dagen dat het lekker weer is en er veel wandelaars en fietsers zijn, vaart het veer vrijwel continu heenenweer. Goed om te weten als het lekker lenteweer is, dat je waarschijnlijk niet lang hoeft te wachten!
(Overigens vaart het veer de hele winter tot in ieder geval april niet vanwege een conflict met de gemeente over geld. Ik moet nog maar zien of het in april al weer vaart...)
Berichten: 344
Topics: 22
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 21
974 x bedankt in 321 berichten
Er zijn drie fietsveren over de grensmaas gratis vanaf morgen.
Ophoven - Ohé en Laak
Rotem - Grevenbricht
Uikhoven - Geulle
https://www.vlaamsewaterweg.be/nieuws/fi...vanaf-2023
https://www.dorpsraadstevensweert.nl/202...en-gratis/
Dienstregeling: https://www.rivierparkmaasvallei.eu/nl/veerpontjes
Deze pontjes liggen niet al te ver van de brug bij Maaseik en de Scharbergbrug tussen Maasmechelen en Stein. In de praktijk zou ik meestal de brug nemen.
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 561
1956 x bedankt in 933 berichten
Toevallig vorige week zaterdag op het Lexkesveer (Wageningen) naar Zetten gegaan. Bij slecht weer, niet echt brede achterband en een totaalgewicht van 130 kg, kwam ik het eerste gedeelte vanaf het pontje (beton) nauwelijks op omdat mijn achterwiel ging slippen. Voor de rest een prima pontje dat vaak genoeg heen en weer gaat.
Berichten: 2.111
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1627 x bedankt in 925 berichten
31-Mar-2023, 10:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Mar-2023, 10:28 PM door Lopopodium.)
Het water zal wel hoog hebben gestaan, dus het klimmen was waarschijnlijk nog niet zo stijl. In de zomer zou je wiel nog meer gaan slippen, denk ik.
Overigens ben ik meestal een van de weinige fietsers die achteraan de pont blijft staan. Tegen de tijd dat ik er af mag, gebruik ik de pont zelf als aanloop. Dan knal ik makkelijker die veerstoep op. Meestal haal ik de fietsers die vooraan stonden bij de klim al in (of ze zitten op een sterke elektrische fiets).
(10-Mar-2023, 12:16 AM)Lopopodium schreef: (Overigens vaart het veer de hele winter tot in ieder geval april niet vanwege een conflict met de gemeente over geld. Ik moet nog maar zien of het in april al weer vaart...)
Blijkbaar wel weer: https://kievitsveerdiensten.com/index.ph...pannerden/
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9400 x bedankt in 4606 berichten
01-Apr-2023, 12:06 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Apr-2023, 12:07 AM door 365cycle.)
(31-Mar-2023, 10:27 PM)Lopopodium schreef: Overigens ben ik meestal een van de weinige fietsers die achteraan de pont blijft staan. Tegen de tijd dat ik er af mag, gebruik ik de pont zelf als aanloop. Dan knal ik makkelijker die veerstoep op. Meestal haal ik de fietsers die vooraan stonden bij de klim al in (of ze zitten op een sterke elektrische fiets). Dit werkt idd vaak goed. Geen kneiterharde antilekcompound hebben helpt overigens ook. Ik ben al meermaals verbaasd over op wat voor ondergrond de GP5000 en de Wild Run'R nog grip weten te vinden. Met de NoContact Speed heb je dan allang andere uitdagingen gehad.
Berichten: 2.111
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1627 x bedankt in 925 berichten
Vandaag las ik over het leed van de veerboot van Rozenburg naar Maassluis van rederij Blue Amigo. Schijnbaar is het daar al een paar maanden mis. De laatste keer dat ik er gebruik van maakte was september, toen voer alles nog gewoon normaal. Maar komende zomer staan er weer tochten naar Voorne-Putten op de agenda, en dan is deze veerboot eigenlijk niet makkelijk te moeten missen.
Nu was het vorig jaar zomer al een beetje drama met de Calandbrug (ten zuiden van Rozenburg) die maanden niet beschikbaar was voor verkeer en toen moesten fietsers een kilometer of tien (!) omfietsen door industriegebied. Maar een niet-varende veerboot is nog een stuk vervelender, en dan moet je omfietsen via Hoek van Holland of Rotterdam / Pernis. Ik gok een kilometer of 20 tot 30 omfietsen... Hoe dan ook, ik ben blij dat ik niet in Rozenburg woon.
Vond het vorig jaar ook al jammer dat de fast ferry veerboot tussen Hoek van Holland en de Maasvlakte uit de vaart was gehaald (en kwam gelukkig nog een iets minder leuk en handig alternatief). Ik hoop dat er snel een oplossing komt voor Rozenburg.
Het is nu ook weer niet zo dat de tunnel onder de Nieuwe Waterweg die ze een heel klein eindje verder aan het bouwen zijn geschikt zal zijn voor fietsers. Een tunnelbuis voor fietsers en wandelaars vond men blijkbaar te duur, dus die is alleen voor auto's geschikt. Nu al een gemiste kans!
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9400 x bedankt in 4606 berichten
Heb je daar een linkje of een scan van Lopopodium? Ben erg benieuwd naar de details.
Berichten: 2.111
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1627 x bedankt in 925 berichten
Zie: https://nos.nl/artikel/2476492-veerboot-...-met-varen
De foto is denk ik van een noodveer. Dit is niet de 'normale' veerboot die normaal overvaart, ook de locatie is afwijkend, want hier kan uiteraard geen auto een veer op rijden.
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 772
2679 x bedankt in 1245 berichten
(26-May-2023, 07:20 PM)Lopopodium schreef: Het is nu ook weer niet zo dat de tunnel onder de Nieuwe Waterweg die ze een heel klein eindje verder aan het bouwen zijn geschikt zal zijn voor fietsers. Een tunnelbuis voor fietsers en wandelaars vond men blijkbaar te duur, dus die is alleen voor auto's geschikt. Nu al een gemiste kans!
Het excuus was dat er geen ruimte is voor een geleidelijke in- en uitrit voor fietsers. Het zou dus te steil zijn, en daarom doen ze geen fiets/voetgangersbuis.
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9400 x bedankt in 4606 berichten
(26-May-2023, 11:26 PM)Frutsel schreef: Het excuus was dat er geen ruimte is voor een geleidelijke in- en uitrit voor fietsers. Het zou dus te steil zijn, en daarom doen ze geen fiets/voetgangersbuis. Dan plaats je een lift. Heeft ze bij Heinenoord ook niet tegengehouden.
Berichten: 999
Topics: 20
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 561
1956 x bedankt in 933 berichten
(26-May-2023, 11:26 PM)Frutsel schreef: Het excuus was dat er geen ruimte is voor een geleidelijke in- en uitrit voor fietsers. Het zou dus te steil zijn, en daarom doen ze geen fiets/voetgangersbuis.
Inderdaad excuus.
Berichten: 2.111
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1627 x bedankt in 925 berichten
Oh, dat ziet er leuk uit.
Kan me herinneren dat een ontwerp voor een toekomstige brug onder het IJ in Amsterdam ook zo'n ronddraaifietspad zou kunnen krijgen.
Berichten: 3.104
Topics: 105
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3529
3771 x bedankt in 2564 berichten
Is zo'n ronde brug nou te nemen met een VM?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 950
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 197
1700 x bedankt in 681 berichten
27-May-2023, 10:45 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2023, 10:49 AM door Niels van der Wal.)
(27-May-2023, 10:13 AM)Hardloper schreef: Is zo'n ronde brug nou te nemen met een VM?
Ik neem vaker de ronde wentel opgang naar de fietsbrug over de A12 iets onder Bilthoven. Deze is met een velomobiel prima te doen en ik schat in dat de bochten hier scherper zijn.
Ik heb nog wel de vraag de hoe de toegangen er uitzien.
De fietsbrug bij Maarssen is zonder uitstappen voor mij van boven niet toegankelijk, (en ook de haakse knik halverwege is zonder uitstappen niet te doen.) De Demka-brug vlak erbij heeft een zeer slechte naam, maar is voor een velomobiel makkelijker. (slechts een keer uitstappen).
Niels, uitstapper, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
Berichten: 1.741
Topics: 41
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2501
2268 x bedankt in 855 berichten
27-May-2023, 11:25 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-May-2023, 11:34 AM door Fietsbennie.)
(26-May-2023, 11:49 PM)datakneder schreef: ![[Afbeelding: BicycleHelix0.jpg]](https://edp.org/Germany/Ulm/BicycleHelix0.jpg)
Aan de naam te zien is dit Ulm Duitsland Verweggistan dus. Ik meen me te herinneren dat je zulke bruggen in Nederland hebt?
Berichten: 1.584
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 772
2679 x bedankt in 1245 berichten
(27-May-2023, 12:02 AM)Lopopodium schreef: Oh, dat ziet er leuk uit.
Kan me herinneren dat een ontwerp voor een toekomstige brug onder het IJ in Amsterdam ook zo'n ronddraaifietspad zou kunnen krijgen.
Een brug onder het IJ? Bedoel je niet gewoon een tunnel?
Berichten: 607
Topics: 38
Lid sinds: Sep 2021
Bedankt: 643
1567 x bedankt in 559 berichten
Fietsplannen dit weekend! Kilometers maken in de aanloop naar de Climate Classic dus rondje Friesland op het programma. Daar zit een pontje in wat ik niet ken, wellicht anderen hier wel: de Zonnepont Schalkediep ( https://www.zonnepont.nl/).
Reden dat ik het even hier check, is dat je er aan de zijkant op moet, zie deze foto:
Ik schat zelf zo in dat de draai aan boord moet lukken met de Quest. Maar zijn er hier toevallig mensen met ervaring met dit pontje en een velomobiel?
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 - Ligfietsclub Noorderligt
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9400 x bedankt in 4606 berichten
Ziet er niet uit als iets waar ik me heel druk over zou maken, zolang je er maar als eerste op mag.
En oh ja, ik zou wel even uitstappen als ik jou was
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.685
Topics: 10
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 465
3310 x bedankt in 1538 berichten
Ik heb ook geen ervaring met dat pontje. Je hebt ruimte zat om erop te komen, kunt eventueel vooraf al omkeren. Tot nu toe waren er in krappe situaties altijd wel mensen bereid om even te helpen. Ik zou inderdaad wel even uitstappen.
Bij het Pontje in Xanten mag die van mij meestal op de klep mee, terwijl de gewone fietsers om de stuurcabine heen moeten met een U. Als laatste erop en als eerste eraf. Dat vind ik persoonlijk prettiger als andersom.
Berichten: 2.225
Topics: 65
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 33803
3285 x bedankt in 1460 berichten
8 uren geleden
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 1 uur geleden door Willeke_IGKT.)
Ik gebruik soms dit soort pontjes en vaak heeft het pont personeel ervaring met velomobielen of goed inzicht in hoe te helpen.
Bij mijn pontje in plaats van de Burgervlotbrug twee weken terug moest de VM even over de rand getild worden en de man van de pont tilde de neus. Dat was achterwaarts erop en vooruit eraf, zelfde doorgang.
Kijk wel even of de oever een trap heeft of een schuine baan.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 5.987
Topics: 113
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 12119
9400 x bedankt in 4606 berichten
Als je velomobiel een pondje teveel heeft is het pontje op en af het lastigst
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
|
Gebruikers die dit topic lezen:
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|