Fietshelm (dag van de)
|
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(24-Apr-2022, 12:07 PM)Roepers schreef: Ik vind die aanvallen op Piet in dit geval zo belachelijk.
Het is niet een aanval op PietV's standpunt, het is een verdediging tegen PietV's herhaaldelijke niet reageren op de argumenten maar wel aanvallen op punten die anderen aanbrengen. En in dit geval niet op taalgebruik maar op zijn opvattingen over de gedane onderzoeken.
Hij doet mijn argumenten af als 'afgedaan' en 'oud onderzoek' maar haalt zelf weer oude onderzoeken aan die zijn punten ondersteunen. En zal weer mijn tegen-argument als niet terzake doende afketsen.
Het punt van de meesten hier is 'tegen een helmplicht' en 'laat het aan de mensen zelf over om voor een helm te kiezen'.
Ik voeg daar persoonlijk aan toe: 'Stop ook met het mensen een helm opdringen voor niet gevaarlijke fiets tochten.'
Helmen passen bij gevaarlijke sporten, niet bij dagelijks woon-werk verkeer en zeker niet bij spelende kinderen die graag even fietsen op de stoep of in een park zonder meteen een eischaal op de moeten doen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
24-Apr-2022, 12:26 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 12:29 PM door Roepers.)
Dat is een laatste bijdrage over waarom wel of geen helm. Ik heb de neiging in te gaan op wat Willeke schrijft maar dat heeft geen zin. Vandaar dus het verzoek verder hier geen woorden meer over vuil te maken. We gaan verder over de vraag welke helm. Als mensen een helm willen dragen dan zijn ze daar vrij in. Maar welke helm? Piet heeft een racehelm. Hebben anderen een andere helm?
Groet,
Marco -moe, ook van de griep- Roepers
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
Ik bezit een helm om als ik de Whike onder zeil ga gebruiken te kunnen gebruiken. Dat is dan een extreme sport. (Sorry, ik weet het merk en model niet.)
Ik heb de helm ook gebruikt toen ik met storm de Quest gebruikte, maar vond dat ik erg in mijn hoofd bewegingen beperkt werd.
Geen helm voor gewone ritten voor mij.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
24-Apr-2022, 12:40 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 12:45 PM door Roepers.)
(24-Apr-2022, 12:32 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb de helm ook gebruikt toen ik met storm de Quest gebruikte, maar vond dat ik erg in mijn hoofd bewegingen beperkt werd.
Er staat een helm op ligfiets.net
De Ekoi City. Hij is al 12 jaar oud dus waarschijnlijk niet meer leverbaar. Opvallend is dat Harry Lieben hem gebruikt(e) in de Mango en dat dat hem bevalt. Ik vermoed dat het nogal uitmaakt welke helm je gebruikt in een Quest, Mango, Strada of andere velomobiel met smurfenmuts.
Groet,
Marco
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
24-Apr-2022, 02:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 02:59 PM door Roepers.)
Twee berichten verwijderd. Ruzie maken heeft geen zin. We gaan nu de verschillende typen helmen bespreken en hun voors en tegens
Berichten: 1.970
Topics: 30
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1393 x bedankt in 788 berichten
24-Apr-2022, 03:32 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 03:33 PM door Lopopodium.)
(24-Apr-2022, 02:55 PM)Roepers schreef: Twee berichten verwijderd. Ruzie maken heeft geen zin. We gaan nu de verschillende typen helmen bespreken en hun voors en tegens
...en...
(24-Apr-2022, 12:26 PM)Roepers schreef: Dat is een laatste bijdrage over waarom wel of geen helm. [...] We gaan verder over de vraag welke helm.
Waarom worden we nu geforceerd het over typen helmen te gaan hebben?
De initiële vraag was:
(29-Mar-2022, 11:50 AM)Fietsbennie schreef: Hoe staan de liggers er hier tegenover?
Zouden jullie door zo'n dag tot nadenken komen?
Zou je spiegel/pet/ helm kunnen combineren?
Dan lijkt me dat we vrij zijn het dragen van een helm te vergruizen of op te hemelen, en elke schakering daartussen. Wil je dat niet of is het niveau van de discussie niet die het zou moeten zijn, gooi dan liever gewoon de hele discussie dicht in plaats van het verplicht te sturen naar waar we wel of niet over mogen hebben (zeker als we de initiële vraagstelling bediscussiëren).
Ikzelf word al depressief alleen al bij de gedachte aan een helm tijdens een stukje fietsen. Maar dat had ik ook bij monddoeken voor de snoet in het openbaar vervoer. God, wat ben ik blij dat deze laatste onzin nu niet meer hoeft. Mensen die denken dat iets zin heeft moeten het vooral doen. Dus als je een monddoek voor je snoet wil in de trein of een helm op je kop op de fiets, moet je het vooral doen. Maar laat anderen alsjeblieft vrij te doen wat ze zelf willen.
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
24-Apr-2022, 04:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 04:14 PM door Roepers.)
Omdat de sfeer tamelijk ruzieachtig is geworden. Ik kan hem ook weer opnieuw dichtgooien en gebruikers blokkeren. Maar we kunnen ook het onderwerp lichtelijk veranderen en het dan gaan hebben over de voors en tegens van bepaalde fietshelmen. Welke zijn geschikt voor een velomobiel? Dan komen we er ook misschien achter of een helm echt net zo vreselijk is als een mondkapje.
Ik moet van mijzelf ook een pet dragen tijdens het fietsen om mijn kale hoofdhuid te beschermen tegen de zon. Zou een helm nu zoveel vreselijker zijn?
Het gaat niet om een helmplicht, maar om de vraag of je vrijwillig een fietshelm zou gaan dragen.
Groet,
Marco
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
Oke, Ik ga mijn moderatorschap neerleggen. Finito
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
De soep wordt nooit zo heet gegeten als die wordt opgediend. Heel veel zaken en opmerking kan ik van me af laten glijden. Soms wordt mij gevraagd een bepaald woord weg te laten. Soms wordt mij verweten te stellig te zijn. Ik kan er niet mee zitten. Soms haal ik m'n schouders op.
Wat uit alle onderzoeken blijft dat men heel veel nog niet weet. Heel veel, oude onderzoeken over de fietshelm zijn door tegenstanders gemanipuleerd. Knippen en plakken. Vóór en tegenstanders lijnrecht tegenover elkaar. Ik dump weleens een link van een oud onderzoek. Meestal statistisch.
Hier nog een onderzoek van Theo Zeegers, die ook voor de Fietsersbond heeft gewerkt. Met een helm op zijn de verschillen niet meer te vergelijken. Dat is jammer.
https://www.fietsberaad.nl/Kennisbank/On...helm-betwi
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
(24-Apr-2022, 09:39 PM)Roepers schreef: Oke, Ik ga mijn moderatorschap neerleggen. Finito
Mijn excuses Marco.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.526
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1997
2370 x bedankt in 1055 berichten
24-Apr-2022, 10:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 10:45 PM door Roepers.)
Ik ben er echt helemaal klaar mee.
Piet zegt: Een helm is nuttig om het letsel in het verkeer te verminderen. Onderzoek wijst dat uit.
Helmtegenstanders zeggen: Dat onderzoek deugt niet.
Piet zegt: Hou toch op!
Helmtegenstanders zeggen: Waarom ga je niet op mijn argument in.
Omdat Piet dat niet hoeft. Zijn opvatting is gebaseerd op onderzoek en die van de helmtegenstanders niet. Zo liggen de zaken. Dan gaan we dingen verzinnen over helmplicht in auto's. Piet pleit niet voor helmplicht, alleen maar voor het dragen van een helm. Maar die opmerking ov er een helmplicht in auto's in mijn ogen zo absurd en weer moet Piet daarop in gaan. Want dat doet hij niet.
Kijk eens naar jezelf en hoe je jezelf opstelt in deze discussie. Waarom blijven eindeloos discussiëren hierover? I probeer het topic uit de ruziesfeer te halen, maar nee, Dat wil men niet. Waarom niet? Als iemand mij wil uitleggen waarom het fijn is om maar door te discussiëren op deze manier over het nut van een helm? Wat is daar nou leuk aan?
Kortom op een forum waarop zeer frequente bezoekers en posters maar ruzie blijven zoeken en weigeren een soort van rust te vinden, kan ik geen moderator zijn. Dat moet iemand zijn die gewoon een paar goed willende gebruikers opoffert om de meute tevreden te stellen. Ik bedank daarvoor.
Berichten: 818
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 304
813 x bedankt in 354 berichten
Marco heeft getracht het forum te vrijwaren van discussies, die rustig beginnen maar gaande weg ontaarden in ruzie-achtige “welles/nietes” berichten. Hierin staat Piet vaak aan de ene en een aantal forumleden aan de andere zijde. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de Moderator die deze gesprekken de laatste tijd te vaak moet bijsturen. Ik heb ze ook bewust niet meer gevolgd op het moment dat de toon zich verscherpte. Dergelijke discussies kunnen ontaarden en dat is een aantal keer ook gebeurd. Terecht dat Marco dan ingrijpt om herhaling te voorkomen. Als hij dat doet vanuit zijn rol, moet dat niet ter discussie staan. Voor hem is het bepalen van het moment al ingewikkeld genoeg, lijkt mij. Dat hij zijn conclusies trekt, is spijtig voor het forum en dus voor ons allemaal. Ik hoop dat een gesprek via PB’s tussen Wim en Marco een oplossing kan bieden.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 5.787
Topics: 147
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2000
7267 x bedankt in 3582 berichten
24-Apr-2022, 11:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-Apr-2022, 11:10 PM door Wim -de roetsende.)
(24-Apr-2022, 11:00 PM)GertBr schreef: Marco heeft getracht het forum te vrijwaren van discussies, die rustig beginnen maar gaande weg ontaarden in ruzie-achtige “welles/nietes” berichten. Hierin staat Piet vaak aan de ene en een aantal forumleden aan de andere zijde. Ik zou niet graag in de schoenen staan van de Moderator die deze gesprekken de laatste tijd te vaak moet bijsturen. Ik heb ze ook bewust niet meer gevolgd op het moment dat de toon zich verscherpte. Dergelijke discussies kunnen ontaarden en dat is een aantal keer ook gebeurd. Terecht dat Marco dan ingrijpt om herhaling te voorkomen. Als hij dat doet vanuit zijn rol, moet dat niet ter discussie staan. Voor hem is het bepalen van het moment al ingewikkeld genoeg, lijkt mij. Dat hij zijn conclusies trekt, is spijtig voor het forum en dus voor ons allemaal. Ik hoop dat een gesprek via PB’s tussen Wim en Marco een oplossing kan bieden.
Was ik al mee begonnen. Ik heb uiteraard mijn excuses aangeboden.
Het gaat echter niet alleen om de twee namen die hierboven nu genoemd worden. Oftewel Piet en ik.
Er zijn meer betrokkenen. Ook zij kunnen contact met Roepers/Marco opnemen.
En nu ga ik de komende twee weken even een pauze nemen. Ik zie jullie weer op 8 mei.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
Veiligheid en gezondheid is een klein deel van het onderwerp fietshelmen.
Plezier, beleving, gemak, vrijheid, sociale betekenis, menselijkheid etc. zijn allemaal deelonderwerpen die bij het onderwerp fietshelmen komen kijken. De vraag waar dit onderwerp mee begon doelt daar ook op.
Door het onderwerp te verengen tot veiligheid is de vraag nauwelijks besproken.
Dit is een forum; op een forum moeten alle invalshoeken mogelijk zijn. Mag ik voorstellen dit onderwerp naar alle invalshoeken te verbreden maar voor de invalshoek veiligheid te verwijzen naar voorgaande discussie? (Of open er een apart topic voor)
Het onderwerp fietshelmen speelt wereldwijd; het lijkt mij wenselijk dat mensen er een genuanceerde blik op hebben; niet alleen gevorm door de blik op veiligheid.
Niels, humanist, van der Wal
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
25-Apr-2022, 10:16 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2022, 10:20 AM door PietV*.)
Niels,
Veiligheid is het voornaamste beginsel in het verkeer. Dat merken we als fietsers alle dagen als eerste als anderen fouten maken of zich horkerig gedragen.
Fietshelmen gaat over welzijn, gezondheid en preventie. We weten nog veel te weinig over het nut van fietshelmen om daar een helmplicht over heen te leggen.
Wat we wel weten is dat Nederland t.o.v. onze omringende landen een redelijk veilig fietsland is. Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden. We kennen ook het dringend advies van de neurologen.
De bromfiets RAI heeft de helmplicht voor snorfietsen uit weten te stellen tot mogelijk 01-01-2023. Of nog later. De verkoop mag niet stagneren. Dat de ziektekosten de pan uit rijzen bijzaak. Stil blijven zitten is achteruitgang.
Dan de elementen mens - voertuig - weg. Vele fietsers kunnen de hand in eigen boezen steken. Bij 80 tot 90% van de ongevallen bij fietsers ligt de (mede)oorzaak bij de fietser. Gedragsbeïnvloeding is het belangrijkste. Daar hoort voor de fietser ook de verlichting bij. Met verbetering van de infrastructuur valt maar beperkt winst te behalen. Dat geldt ook voor het voertuig.
https://www.crow.nl/duurzame-mobiliteit/...nkmodellen
Niels, Noem een serieuze maatregel die zoden aan de dijk zit om er voor te zorgen dat wij als fietsers de kop van de rangrijst niet meer aanvoeren?
Piet, ook humanist, tevens realist en veganist.
Berichten: 1.204
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 133
2043 x bedankt in 744 berichten
Ik waardeer de bijdragen van PietV altijd. Ikzelf heb nogal eens last van ijzerenheinigheid en ook een zekere mate van eigenwijsheid is mij niet vreemd. Dan is het herhalen van de kernpunten zeker geen overbodige luxe.
Tenslotte veranderen er omstandigheden, en mijn botontkalking vereist toch wel een heroverweging van dit onderwerp. Dus ik rijd nu rond met de vraag "wat kan er misgaan onderweg?". Dan kun je toch nog wel wat bedenken. Een gat in de weg en een constructie er naast om tegenaan te klappen, bijvoorbeeld. Veel eenzijdige ongevallen lijken wel voorkoombaar, maar soms ben je gewoon niet snel genoeg. Of het is donker en je ziet het niet. In mijn verbeelding komen de meeste klappen op de zijkant van het hoofd.
Tweezijdig is wat makkelijker voor te stellen. Fietsers zijn zo afgeleid dat er vroeg of laat eentje over me heen zal duikelen. Hoe een helm mij dan zal kunnen helpen is niet goed voor te stellen, maar kwaad zal het wel niet kunnen. En als een auto iets vreemds doet, dan zal een helm wel niet zo veel meer uitmaken, denk ik. De strategie is, zoveel mogelijk auto's vermijden. Dat kan gelukkig vrij goed in grote delen van Flevoland.
Dus voor mij is deze discussie nog steeds relevant. Als ik straks in een vm kom te rijden zeker. Dus ik ben blij met de herhalingen van PietV.
Ruzies op forums heb ik al vaker meegemaakt. Het forum wordt er altijd slechter van. En minder levendig. Het gaat altijd om ego's en nooit om argumenten en de waarheid. Het zou fijn zijn als men in staat is over de eigen schaduw heen te springen. Niemand gaat PietV veranderen, want dat is de afgelopen 72 jaar nog nooit iemand gelukt. Gewoon accepteren en kijken of er toch niet iets in zit wat hij zegt. Dat laatste mag je overigens achterwege laten als dat een brug te ver is.
Bart - humanoïde - Verbeek
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 23
Topics: 3
Lid sinds: Apr 2022
Bedankt: 62
26 x bedankt in 17 berichten
25-Apr-2022, 10:55 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2022, 01:29 PM door Mercator.)
De helm die ik op de racefiets altijd droeg was een Lazer O2. Een hele fijne helm voor mij. Ik heb de helm nooit als belemmerend gezien en vind het fijn dat hij het zweet (en dat doe ik veel) uit mijn ogen houdt. Misschien is de helm schadelijk voor de fietsende samenleving als geheel, maar bevorderlijk voor het individu die er voor kiest.
Mijn schaatstrainer raadde mij af om deze soort helmen als schaatshelm te gebruiken. Bij schaatsen val je vaker achterover. Door de uitstekende punt op je achterhoofd heb je meer kans op nekletsel. Dit lijkt mij nuttige informatie voor de ligfietser.
Wat denken jullie? Op een ligfiets zal je sneller op je achterhoofd vallen dan op je voorhoofd lijkt mij. Maar er zullen wel geen tests gedaan zijn met ligfietsers. Modernere racefietshelmen hebben deze punt vaak niet meer.
ook
Berichten: 818
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 304
813 x bedankt in 354 berichten
Wanneer je in een velomobiel een helm draagt, is een vlakke achterkant ook prettiger
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 870
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 155
1452 x bedankt in 601 berichten
(25-Apr-2022, 10:16 AM)PietV* schreef: Niels,
Veiligheid is het voornaamste beginsel in het verkeer. Dat merken we als fietsers alle dagen als eerste als anderen fouten maken of zich horkerig gedragen.
Fietshelmen gaat over welzijn, gezondheid en preventie. We weten nog veel te weinig over het nut van fietshelmen om daar een helmplicht over heen te leggen.
Wat we wel weten is dat Nederland t.o.v. onze omringende landen een redelijk veilig fietsland is. Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden. We kennen ook het dringend advies van de neurologen.
De bromfiets RAI heeft de helmplicht voor snorfietsen uit weten te stellen tot mogelijk 01-01-2023. Of nog later. De verkoop mag niet stagneren. Dat de ziektekosten de pan uit rijzen bijzaak. Stil blijven zitten is achteruitgang.
Dan de elementen mens - voertuig - weg. Vele fietsers kunnen de hand in eigen boezen steken. Bij 80 tot 90% van de ongevallen bij fietsers ligt de (mede)oorzaak bij de fietser. Gedragsbeïnvloeding is het belangrijkste. Daar hoort voor de fietser ook de verlichting bij. Met verbetering van de infrastructuur valt maar beperkt winst te behalen. Dat geldt ook voor het voertuig.
https://www.crow.nl/duurzame-mobiliteit/...nkmodellen
Niels, Noem een serieuze maatregel die zoden aan de dijk zit om er voor te zorgen dat wij als fietsers de kop van de rangrijst niet meer aanvoeren?
Piet, ook humanist, tevens realist en veganist.
Mag dit stuk verwijderd worden of verplaatst naar een nieuw topic over de veiligheid van fietshelmen?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
25-Apr-2022, 12:22 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 25-Apr-2022, 12:24 PM door Bacchus.)
(25-Apr-2022, 10:16 AM)PietV* schreef: Veiligheid is het voornaamste beginsel in het verkeer. Dat merken we als fietsers alle dagen als eerste als anderen fouten maken of zich horkerig gedragen. Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat onze wegen in de eerste plaats ingericht worden op een vlotte afhandeling van het autoverkeer. Met name voor fietsveiligheid lijkt het denkproces op te houden bij "vrijliggend fietspad" of alternatief "fietsstrook", waarbij fietspaden vaak meer op een trottoir lijken dan op een rijbaan.
Citaat:Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden.
[...]
Bij 80 tot 90% van de ongevallen bij fietsers ligt de (mede)oorzaak bij de fietser. Gedragsbeïnvloeding is het belangrijkste. Daar hoort voor de fietser ook de verlichting bij. Met verbetering van de infrastructuur valt maar beperkt winst te behalen. Dat geldt ook voor het voertuig.
Dat vind ik ook niet zo gek: Er wordt heel veel gefietst in Nederland. Daarbij vindt, in tegenstelling tot veel autoverkeer, vrijwel al het fietsverkeer plaats in behoorlijk ingewikkelde situaties. Daarbij is de infrastructuur deels gedeeld met autoverkeer en overigens veel minder gestandaardiseerd en uitontwikkeld dan infrastructuur gericht op automobilisten. Ik denk dus dat met een goed uitgedachte en complete standaard, die universeel toegepast wordt een behoorlijke winst te behalen is.
Zo zijn fietspaden en hun omgeving vaak bezaaid met vaste en mobiele obstakels, kloppen breedtes en boogstralen niet en lopen fietspaden vaak vlak langs heggen en gevels waardoor het zicht naar/van zijwegen slecht is.
(25-Apr-2022, 10:55 AM)Mercator schreef: Wat denken jullie? Op een ligfiets zal je sneller achterover vallen dan voorover lijkt mij. Ik zou verwachten dat je op een tweewielige of delta-ligfiets vrijwel universeel opzij valt. Tadpoles en vierwieligen lijken me heel veel stabieler maar dat zal uiteindelijk ook eerder naar opzij dan voor- of achterover neigen.
Berichten: 5.261
Topics: 102
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10205
7907 x bedankt in 3908 berichten
(25-Apr-2022, 12:22 PM)Bacchus schreef: Hier ben ik het niet mee eens. Ik heb het idee dat onze wegen in de eerste plaats ingericht worden op een vlotte afhandeling van het autoverkeer. Met name voor fietsveiligheid lijkt het denkproces op te houden bij "vrijliggend fietspad" of alternatief "fietsstrook", waarbij fietspaden vaak meer op een trottoir lijken dan op een rijbaan.
Citaat:Toch voeren we als fietsers met kop en schouders de ranglijst aan m.b.t. het aantal fietsdoden en -gewonden. [...]
Dat vind ik ook niet zo gek: Er wordt heel veel gefietst in Nederland. Daarbij vindt, in tegenstelling tot veel autoverkeer, vrijwel al het fietsverkeer plaats in behoorlijk ingewikkelde situaties. Daarbij is de infrastructuur deels gedeeld met autoverkeer en overigens veel minder gestandaardiseerd en uitontwikkeld dan infrastructuur gericht op automobilisten. Ik denk dus dat met een goed uitgedachte en complete standaard, die universeel toegepast wordt een behoorlijke winst te behalen is.
Zo zijn fietspaden en hun omgeving vaak bezaaid met vaste en mobiele obstakels, kloppen breedtes en boogstralen niet en lopen fietspaden vaak vlak langs heggen en gevels waardoor het zicht naar/van zijwegen slecht is. Behalve mijn praktijkvoorbeeld een stukje omhoog; Fraai verwoord, niets meer aan toe te voegen
(25-Apr-2022, 12:22 PM)Bacchus schreef: Ik zou verwachten dat je op een tweewielige of delta-ligfiets vrijwel universeel opzij valt. Tadpoles en vierwieligen lijken me heel veel stabieler maar dat zal uiteindelijk ook eerder naar opzij dan voor- of achterover neigen. Klopt, een tadpole trike kiept veel sneller dan ik vantevoren eigenlijk verwacht had. Als je er eenmaal aan gewend bent is dat echter makkelijk op te vangen en/of voorkomen. Daarover binnenkort overigens meer
(25-Apr-2022, 10:55 AM)Mercator schreef: Wat denken jullie? Op een ligfiets zal je sneller achterover vallen dan voorover lijkt mij. Hangt er vanaf. Bij hard remmen op een fiets met onderstuur ben ik weleens onvrijwillig via de voorkant afgestapt. Stond dus rechtop, de fiets ging gelukkig langs me heen
Berichten: 818
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 304
813 x bedankt in 354 berichten
(25-Apr-2022, 02:04 PM)365cycle schreef: Hangt er vanaf. Bij hard remmen op een fiets met onderstuur ben ik weleens onvrijwillig via de voorkant afgestapt. Stond dus rechtop, de fiets ging gelukkig langs me heen
Op mijn toenmalige Flevotrike met alleen een rem op het voorwiel, een viaduct af, toen een tegenliggende auto opeens zijn voorligger ging inhalen en op mijn weghelft terecht kwam… Toen was ik blij met mijn helm. Ik was als de circusact met de “levende kanonskogel”
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 1.877
Topics: 56
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 27980
2754 x bedankt in 1221 berichten
(24-Apr-2022, 09:39 PM)Roepers schreef: Oke, Ik ga mijn moderatorschap neerleggen. Finito
Sorry Marco, ook ik was fout.
Ik hoop dat je het forum een warm hart blijft toedragen en hoop in de toekomst posts van je te blijven zien.
Dank voor al het werk dat je erin gestopt hebt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
Ik draag een helm.
Vroeger nooit, maar ik kreeg last van oorsuizen en duizeligheid na het fietsen.
Toen heb ik cat-ears geprobeerd (een stukje harige stof om de helpbandjes)
Dat hielp en sindsdien rijd ik met een helm op.
Ik heb de helm oranje gespoten en hen er ledlampjes op gemonteerd om beter gezien te worden.
Als je er eenmaal aan de helm gewend bent dan valt het wel mee.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
26-Apr-2022, 12:55 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Apr-2022, 12:58 PM door pietandringa.)
Goed te horen, hier ook positieve ervaringen met de Car-ears. Oordopjes vond ik niet prettig, want dat wekte bij mij juist een piep op. Maar ik sta open voor tips om Cat-ears te bevestigen zonder helm
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
(26-Apr-2022, 12:55 PM)pietandringa schreef: Goed te horen, hier ook positieve ervaringen met de Car-ears. Oordopjes vond ik niet prettig, want dat wekte bij mij juist een piep op. Maar ik sta open voor tips om Cat-ears te bevestigen zonder helm Hm, ik dacht dat cat ears vooral tegen het suizen van de helmbandjes zelf werkten en dat ze dus niet zoveel doen als je geen helm draagt. Ik neem even aan dat je ze niet op de huid wil plakken en dat je geen pet met kinbandje draagt. Zou een diadeem voor je werken?
|
Gebruikers die dit topic lezen: 12 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|