Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dualdrive [split] Medeliggers onderweg
#1
(22-Sep-2020, 05:57 PM)Lopopodium schreef: De laatste 50 kilometer naar huis heb ik met een haperende naafversnelling moeten doen. Ineens begon het bij de naaf te ratelen (ik heb er wel eens eerder kort wat gekke geluiden gehoord de laatste maanden). Daarna wilde de naaf niet meer in de 1 en de 2. Dus dan maar verder fietsen in de zware 3 en de derailleur lichter zetten. Dat ging lang goed, maar op een gegeven moment nadat ik de trappers even stil had begon dat ook wat te ratelen. Toen deden nummers 1 en 2 het weer. Dus maar weer in de 2 verder gefietst, mijn standaardversnelling. Na weer een tijd begon het weer te haperen en deden 1 en 2 het niet meer. Dus weer verder in 3. Dat heeft zich nog een keer herhaald. Ik kwam in ieder geval fietsend thuis en het wiel liep niet aan, dus ik denk geen probleem met lagers en dergelijke.

Misschien maar even een bezoek brengen aan Abeona...
Maar iemand een idee wat het zou kunnen zijn?


Ooit had ik een bakfiets met versnellingsnaaf, vrij kort nadat die ging ratelen brak er vanalles aan tandwielen en zo af in de naaf. Nieuwe naaf was toen de enige optie.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Daar ben ik een beetje bang voor. Was dat een dure reparatie? En duurde het lang voordat het gerepareerd is (als in: moet het vlechtwerk van het wiel helemaal los)?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Poeh, dat is te lang geleden om nog helder voor de geest te hebben. Volgens mij heb ik toen bij Quist in Scheveningen (omdat dat de dichtstbijzijnde fietsenmaker was toen) een nieuwe naaf in de oude velg laten spaken. Ik zal de fiets toen best een paar dagen kwijt geweest zijn.
Ik ben geen liefhebber van versnellingsnaven, dus ik heb me ook nooit verdiept in het binnenwerk daarvan, wellicht dat dat wel uitwisselbaar is?
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(22-Sep-2020, 05:57 PM)Lopopodium schreef: Maar iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
De meest voorkomende storing is de afstelling van de schakelhandel/-kabel. Als die te vaak onjuist afgesteld heeft gestaan, raken de tandwieltjes beschadigd.
Weet niet wat voor merk en type naaf het is. Veelal kun je een nieuw binnenwerk overzetten in de naaf. Anders moet een complete naaf worden gespaakt.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Was even op bezoek bij Abeona, en het vermoeden is dat een van de freewheels aan de binnenkant niet goed meer is. Vervanging van de hele naaf is dan noodzakelijk, waar ik al bang voor was.

Dan ben ik de fiets een lange tijd kwijt en kost het ook in de 200 euro. Ik kan er nog mee fietsen, dus ik heb voor nu besloten de fiets de rest van deze nazomer nog maar even te gebruiken om tochten te maken. Ik heb nog één lange tocht (meer dan 150 kilometer) op het programma, en verder alleen afbouwende korte tochten van 100-120 kilometer. Hopelijk kom ik met de huidige naaf oktober nog door. En dan zie ik wel weer verder in de winter.

Dan staat mijn fiets weer in het oosten van het land (die lange tocht is om 'm in het oosten van het land te krijgen voor zijn jaarlijkse winterstalling aldaar), dus ik denk dat ik ACE in Winterswijk ook nog even om advies ga vragen als ik toch "in de buurt" ben.

Ik heb mijn oude Optima Orca fiets ook nog staan, bedacht ik me op de terugtocht naar huis vanuit Abeona. Daar had ik twee jaar voordat het frame het begaf ook al een nieuwe naaf en vlechtwerk van spaken in laten zetten door ACE. Misschien is een (tijdelijke) achterwieltransplantatie ook nog een optie. Dat wiel heeft overigens wel vier jaar stilgestaan ondertussen, maar dat maakt misschien niet veel uit. Die wielen zouden wel vrij uitwisselbaar moeten zijn, denk ik?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Dat zijn vrijwel zeker 26 inch wielen met 135mm naaf, en dan dus uitwisselbaar.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#7
26 inch, ja.
135 mm, geen idee.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Je zou eens kunnen vragen bij nazca, die bouwen ook wielen met een dualdrive naar en versturen. Levertijd is ongeveer 2 weken.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Gisteren uurtje vroeger weg als anders et voila ik zie een voor mij nieuwe medeligger. Tussen 's Heerenhoek en Heinkenszand. We hebben gegroet.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(26-Sep-2020, 11:08 PM)voodoo schreef: Vandaag langs de Vliet van Leiden richting Leidschendam een flevobike greenmachine ingehaald, die zie ik niet vaak in deze contreien. Iemand van hier?

Als jij in Leiden gaat rondrijden met die Strada, dan krijg ik vast nog wel een keer een foto van jou gemaakt door mijn oudste dochter. Als zij een vm ziet, dan krijg ik een foto.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
(29-Sep-2020, 06:57 PM)Lopopodium schreef: Maar ik vermoed dat ook mijn achternaaf misschien een beetje wrijving veroorzaakte.
Ik had al verteld dat vorige week mijn naaf ineens begon tegen te sputteren, en ik moest in de derde vesnelling naar huis omdat de andere twee het eigenlijk niet meer deden. Dat ging toen prima. Vandaag begin na tien kilometer de naaf een beetje piepgeluiden te produceren. Dat werd gedurende de tocht frequenter en luider. Het leek qua geluid op een gegeven moment wel alsof er een groep fluitende vogels de hele tijd met mij meevlogen. Gelukkig heeft de naaf het niet begeven (ik had me mentaal al voorbereid dat ik mogelijk met de trein verder zou moeten), maar vermoedelijk dus wel met wat wrijving (het geluid moet tenslotte ergens door veroorzaakt worden...).

Hopelijk kan ACE het zaterdag voor mij repareren, en kan ik de rest van oktober nog fijn verder fietsen.

Als je doorrrijd met een naaf die al piept dan zijn heel vaak je lagerschalen en lagers aan gort. 
Betekend vaak een nieuwe naaf. Om die reden rijd ik altijd met een derrailleur en een gewone naaf met cup en conus. Als er onderweg iets piept kan je snel de conus verwijderen vet toevoegen en probleemloos verder rijden . Ik maak de cup conus wel elk jaar 2 x schoon en voorzie die van nieuw lagervet.
Je hebt dan ook nooit schakelproblemen omdat het schakelende deel niet in de naaf zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Om die reden rij ik ook met derailleur. Alleen cup/conus hoeft van mij niet zo nodig, daar heb ik een voorkeur voor industrielagers.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(01-Oct-2020, 06:09 PM)voodoo schreef: Om die reden rij ik ook met derailleur. Alleen cup/conus hoeft van mij niet zo nodig, daar heb ik een voorkeur voor industrielagers.

De meeste industrie lagers gaan na verloop van tijd kapot. Alleen een dt swiss 350/240 naaf staan bekend om duurzaamheid. Je kan dan niks tenzij je zelf lagers kan persen. Cup conus gaat weg lang mee bij het juiste onderhoud en als je onderweg problemen krijgt kan je het altijd zelf oplossen en bij speling kan je ze afstellen. Een industrie lager die speling heeft is kapot.
Maar ieder zijn voorkeur natuurlijk.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hé, Vianen, daar fietste ik dinsdag nog doorheen.

Voor de nieuwsgierigen: mijn probleem met de naaf is inmiddels door ACE opgelost. In de binnenkant was er een ringvormig veertje dat kapot was en vier 'palletjes' die op de naaf zitten en door een (andere?) ring worden vastgehouden zaten vast. Schoongemaakt deden die ook weer wat ze moeten doen; in- en uitklappen om zo in een tandwiel te kunnen grijpen. Dat deden ze bij mij namelijk niet, of slechts af en toe, doordat ze vettig waren en bleven plakken aan de naaf maar blijkbaar wel af en toe eens losschoten. Dat verklaart waarom ik de ene keer wel alle versnellingen kon gebruiken en dan zo ineens weer eens niet.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Fijn dat je naafprobleem eenvoudig op te lossen bleek te zijn.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Mooi! Dual drive naven worden al een tijdje niet meer gemaakt en ik kan me voorstellen dat onderdelen etc. weleens steeds lastiger kunnen gaan worden...
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(03-Oct-2020, 08:18 PM)ErikvanD schreef: Mooi! Dual drive naven worden al een tijdje niet meer gemaakt

Hoe dat zo, eigenlijk? Een ligfiets zonder naafversnelling lijkt me erg irritant bij veel momenten dat je vanuit stilstand weer op gang moet komen, zeker als je daarna meteen omhoog moet, of als je een dijk op moet na een scherpe bocht.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Geen idee... Voor zover ik weet maakt alleen Sturmey Archer nu nog een cassette/versnellingsnaaf combinatie. Blijkbaar is er toch te weinig markt voor. Ik heb zelf een dual drive gehad in één van mijn Flevoracers. Werkte prima. Maar maakte de voorkant wel iets zwaarder.

Maar ik heb het bij stilstand kunnen schakelen eigenlijk nog vrijwel nooit gemist. Ik zorg altijd dat ik terugschakel voor een verkeerslicht etc. Alleen bij noodstops kan het handig zijn als je weer snel weg moet. Is ook een kwestie van gewenning denk ik.
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(03-Oct-2020, 09:30 PM)ErikvanD schreef: Geen idee... Voor zover ik weet maakt alleen Sturmey Archer nu nog een cassette/versnellingsnaaf combinatie. Blijkbaar is er toch te weinig markt voor. Ik heb zelf een dual drive gehad in één van mijn Flevoracers. Werkte prima. Maar maakte de voorkant wel iets zwaarder.

Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive. 
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling. 
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat. 
Daarbij worden moderne fietsen steeds vaker uitgerust met een steekas met een inbouwbreedte van 142 en 148 mm voor Boost. Een dual drive heeft volgens mij een inbouwbreedte van 135 mm en past dus niet meer.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(03-Oct-2020, 09:17 PM)Lopopodium schreef: Hoe dat zo, eigenlijk? Een ligfiets zonder naafversnelling lijkt me erg irritant bij veel momenten dat je vanuit stilstand weer op gang moet komen, zeker als je daarna meteen omhoog moet, of als je een dijk op moet na een scherpe bocht.
Idd, daarvoor is het ideaal. Overigens is er wél nog een mooi alternatief: De Schlumpf MountainDrive. 2,5x reductie in de crank.

(03-Oct-2020, 09:30 PM)ErikvanD schreef: Maar ik heb het bij stilstand kunnen schakelen eigenlijk nog vrijwel nooit gemist. Ik zorg altijd dat ik terugschakel voor een verkeerslicht etc. Alleen bij noodstops kan het handig zijn als je weer snel weg moet. Is ook een kwestie van gewenning denk ik.
Dat kan idd. Ik anticipeerde met de DF ook altijd gewoon, en de zeldzame keren dat ik daar geen tijd voor had was hij nog wel op koppel weg te rijden in een te hoog verzet - daar is het dan ook wel een heel geschikte fiets voor.
Toch merk ik dat ik dáár nu juist niet meer op anticipeer nu ik de MountainDrive in de QV heb. Stop gewoon, en als ik verwacht te weinig tijd te hebben om 'm goed terug te zetten op de cassette klik ik in één van de laatste slagen even met m'n hak de MountainDrive om.

(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling.
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat.
Dat 11-50 tegenwoordig mogelijk is is een uitkomst, maar daar los je die noodstopsituatie niet mee op.
Een naaf geeft idd wel extra weerstand als hij ingeschakeld is, maar in 1:1 is het heel beperkt. In de QV voel ik het verschil met een gewone crank in ieder geval niet (al zou het dan ook wel serieus fors zijn). 
Op m'n gewone ligfiets heb ik de DualDrive en daar vind ik het toch wel fijn (toegegeven, ook omdat ik vaak met m'n zoontje naast me fiets, en dan ben ik 'm best vaak met m'n rechterhand aan het bijsturen (of duwen als hij aan het treuzelen is). Met de linkerhand dan nog 0,75-1-1,33 (toch? of 1,25?) kunnen schakelen is prettig. In andere situaties zet ik die 1,33 overigens alleen maar in wanneer het ongebruikelijk hard gaat - pas vanaf zo'n 40-41 km/h wordt het toerental me te hoog, en als ik dat op de Challenge langdurig aan het vasthouden ben heb ik ook al een stevige wind mee. Dan is die extra weerstand niet zo erg :-)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Hallo allemaal.

Ik heb het topic Medeliggers onderweg maar even gesplitst. Het gedeelte over de dualdrive verdient gewoon een eigen topic. Het eerste bericht betrof zowel medeliggers als een storing in de Dualdrive. Ik heb dat daarom maar toegevoegd aan de posting van Voodoo als quote
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#22
(04-Oct-2020, 11:52 PM)365cycle schreef: Op m'n gewone ligfiets heb ik de DualDrive en daar vind ik het toch wel fijn (toegegeven, ook omdat ik vaak met m'n zoontje naast me fiets, en dan ben ik 'm best vaak met m'n rechterhand aan het bijsturen (of duwen als hij aan het treuzelen is). Met de linkerhand dan nog 0,75-1-1,33 (toch? of 1,25?) kunnen schakelen is prettig. Dan is die extra weerstand niet zo erg :-)

Volgens info op sites zijn dit de verhoudingen:
Sturmey Archer CS-RF3,  75%, 100% en 133%.
SRAM Dual Drive,            73,4%, 100% en 136,2%.

De verschillen zijn klein. In de 2e of middelste versnelling (100%) wordt geschakeld in prise directe en treedt geen extra weerstand op. De cassette wordt dan direct gekoppeld aan de naaf
De SRAM is al jaren uit productie. Van de Sturmey Archer weet ik het niet.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#23
365cycle schreef: 

....overigens is er wél nog een mooi alternatief: De Schlumpf MountainDrive...

Ik kan mij herinneren dat Erikfietst daar enige tijd terug ook over schreef op zijn blog.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#24
(05-Oct-2020, 10:53 AM)GertBr schreef: Ik kan mij herinneren dat Erikfietst daar enige tijd terug ook over schreef op zijn blog.

Klopt! En in deze post over de Ronde van Vlaanderen schrijf ik nog wat meer over mijn ervaringen (ergens halverwege onder het kopje "Schlumpf") 

Hij zit nog steeds in mijn trike. Tot dusver heel betrouwbaar en stil gebleken. In aanvulling op hetgeen ik destijds schreef heb ik het gevoel dat de Schlumpf in de 1:1 stand wel wat extra weerstand heeft. Niet heel veel en ik vind het ook prima op de trike, dat is toch geen snelheidsmonster. Het grootste nadeel vind ik het duidelijke dode punt dat je voelt bij het trappen in de (hele) lage versnellingen bergop. Dat trapt niet echt fijn. Maar goed, ik kom er prima mee boven en ik gebruik de lage stand maar zelden. In het terrein en/of los zand is de lage gearing overigens ook erg fijn, als je vastzit kom je in low gearing met gecontroleerd trappen dan vaak toch nog weg zonder af te hoeven stappen Smile

Onlangs heb ik een tweede Schlumpf drive gekregen als wederdienst Smile, die wil ik wellicht eens proberen op een handbike. Daar worden ze ook regelmatig op gebruikt.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#25
(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef: Met de komst van een betaalbare 12 speed groep met een 11-50 cassette en de duurdere 10-50 aandrijving is het bereik even groot of groter als een dualdrive.

Wat is betaalbaar. Zo'n cassette is gauw 100 euro duurder. Ook de 12 speedketting is prijzig en slijt sneller. Bovendien is het kleinste kettingwiel met 10 tanden minder efficiënt en slijt sneller. 11 is efficiënter en 12 nog beter.

(03-Oct-2020, 09:52 PM)Burley1979 schreef:  
Je hebt ook niet het verlies van wrijving van een interne naaf versnelling. 
Zoals Erik ook aan geeft weegt een naaf versnelling behoorlijk wat. 

Je hebt gelijk. Het gewicht van een SRAM Dualdrive is 970 gram. Een Shimano Deore cassettenaaf is maar 440 gram. Als je het gewicht van de vóór derailleur, 2 kettingbladen en een lichtere cassette er af haalt, is het verschil nog geen 400 gram meer. 
De drie versnellingsnaven hebben een hoog rendement. In prise directe, 2e versnelling, 100%. De 1 en 3 hebben beperkte verliezen. Ik schat circa 5% extra transmissieverlies. Ik merk met de Dualdrive geen verschil met rijden. De zithoek 5 graden kleiner levert veel meer winst op.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik heb op mijn pioneer een dualdrive en vind dat wel prettig rijden, maar gebruik daar eigenlijk vooral de derailleur/cassette, maar moet daar altijd opletten inderdaad te stoppen met de juiste versnelling, dus goed anticiperen daarop. Is ook zeker gewenning en ben door de rohloff naaf op mijn Gaucho juist wat ontwent.... Vind het verdraait prettig stilstaand te kunnen schakelen Wink
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM