Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ter lering: dashboard kabels en heatsinkje
#1
Ter lering/info. Zover ik weet hebben iig alle velomobiel.nl modellen en de DF dezelfde dashboard kastjes.

Symptoom: In de afgelopen maanden ging het groene ledje van de richtingaanwijzer links een paar keer - uit zichzelf - gedimd branden. Na het iets bewegen van het dashboard kastje was het ledje weer uit. Dat herhaalde zich in 3 verschillende ritten.

Werken naar oplossing:
Ik had al eens eerder gekeken maar zag toen niets. Wat ik toen wel merkte, direct na die rit, is dat het heatsinkje van de spanningsregelaar loeiwarm wordt. Met een kleine blaar op mijn vinger als gevolg.

Vandaag maar eens gebeld naar Velomobiel.nl. Eerste reactie is dat het geen bekend iets is en de oorzaak dus niet zo verteld kan worden. Er werd me wel verteld dat het dan - een gele - draad zou zijn die ergens tegen aan zou komen. Het dashboardje heb ik vervolgens 180 graden gedraaid en ik zag nu wel de licht beschadigde gele draad. Ik rij de 2x IQ-X 150 90% van de tijd in gedimde stand.

Ingezoomde foto:
[Afbeelding: 20201002-141444.jpg]

Verklaring: Een logische verklaring is dat de gele draad het heatsinkje geraakt heeft. Theo zei dat ze wel gezien hadden dat, met de IQ-X 150 - in gedimde stand, het heatsinkje heter kan worden dan met de IQ Cyo 80.

Oplossing: De licht beschadigde gele draad heb ik voorzien van isolatie tape. De losse kabels heb ik samen gebonden met 2 tie raps zodat kabels het heatsinkje niet meer kunnen raken.
Antwoord }
Bedankt door: wim harwig
#2
Als E/I man zou ik het beschadigde stukje koper er tussenuit knippen en terug solderen met een krimpkous erover heen . De ervaring leert dat koper waarvan de isolatie gesmolten is hard word en kan breken of inwendig corroderen met als gevolg dat je in jouw geval geen verlichting met hebt. Dat zou zonde zijn.
Isolatie tape is goed als tijdelijke oplossing, als een krimpkous niet mogelijk is zou ik vulkaniserende tape gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle
#3
Zo'n LED koplamp met interne stroomregelaar achter een spanningsregelaar zitten om hem te dimmen is ook een beetje raar.

Eigenlijk moet je de IQ-X E openslopen en hem rechtstreeks achter een zelf te bedienen stroomregelaar zetten. Op het Duitse velomobilforum.de staat er wel hoe dat moet. Zal even voor je zoeken.

Weet je welk vermogen er opgenomen wordt door de IQ-X E in de gedimde stand?

Op fullpower is de accu natuurlijk binnen twee uur leeg zeker?

Geeft de IQ-X E een beter lichtbeeld dan de Cyo Premium E?
Antwoord }
Bedankt door:
#4
(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Zo'n LED koplamp met interne stroomregelaar achter een spanningsregelaar zitten om hem te dimmen is ook een beetje raar.

Eigenlijk moet je de IQ-X E openslopen en hem rechtstreeks achter een zelf te bedienen stroomregelaar zetten. Op het Duitse velomobilforum.de staat er wel hoe dat moet. Zal even voor je zoeken.

Weet je welk vermogen er opgenomen wordt door de IQ-X E in de gedimde stand?

Nooit gemeten.

(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Op fullpower is de accu natuurlijk binnen twee uur leeg zeker?

Brandt nooit 2 uur dus dat zou ik niet weten. Met de standaard accu zou dat wel zo kunnen zijn, want 2x IQ-X op full power vraagt veel van een accu.
Full power is echter voor mij voornamelijk Grootlicht. Die ik alleen gebruik als ik het nodig acht.

Ik heb nog wel een grotere accu https://enerprof.de/akkus/li-ion-akkus-3...r-3x2?c=22 aangeschaft om de opladen frequentie laag te houden. Die frequentie is met de IQ-X's - voornamelijk op dim stand - en met beginnen van opladen - al bij 4 status leds - hoef ik maar om de zoveel weken op te laden. De frequentie is zo laag dat ik niet eens weet om de hoeveel weken/maanden het feitelijk is. Ah ja, niet geheel onbelangrijk, ik denk dat ik in totaal zo'n 10 uur per week in de QV zit.

Een IQ-X heeft verder naast dim en groot licht ook 2 leds dagrijverlichting (zie foto hieronder). Die zijn denk ik mede reden waarom de accu zolang meegaat in dim stand.

[Afbeelding: 20200814-171240-2.jpg]

(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Geeft de IQ-X E een beter lichtbeeld dan de Cyo Premium E?

Wat bedoel je met beter lichtbeeld?

Het grootste verschil is duidelijker/beter licht verder naar voren.
De overstap naar IQ-X (destijds al met de Strada) is getriggered door een stuk fietspad met tegenmoetkomend verkeer. Dat onder bomen loopt en dus eerder donker is. Doe daar de schemerperiode bij en regen en het is behoorlijk oppassen. Met de IQ-X is dat stuk geen probleem. Desnoods richt ik 'm ook nog wat naar boven.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik heb twee extra lampen naast de spiegels.

Om goed het verschil te zien tussen berm en asfalt.

Sinds ik ook links een lamp bij de spiegel heb gemonteerd, houden tegemoetkomende automobilisten veel meer rekening met mij. Ze gaan op smallere wegen veel beter aan de kant en dimmen ook eerder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Zo'n LED koplamp met interne stroomregelaar achter een spanningsregelaar zitten om hem te dimmen is ook een beetje raar.

Eigenlijk moet je de IQ-X E openslopen en hem rechtstreeks achter een zelf te bedienen stroomregelaar zetten. Op het Duitse velomobilforum.de staat er wel hoe dat moet. Zal even voor je zoeken.
Op een QuattroVelo is het eigenlijk slimmer om gewoon één van de twee lampen uit te schakelen in stand 1. Stond bij mij al een tijdje op de planning, maar op zich moet het eenvoudig kunnen en volgens mij lopen er ook twee separate plusdraden naar de lampen.

(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Weet je welk vermogen er opgenomen wordt door de IQ-X E in de gedimde stand?
Dat verschilt per fiets, je kan het namelijk met een schroefje regelen. Een andere goede reden om gewoon één lamp uit te willen schakelen is dat bij mij de lampen nu heel prettig schijnen wanneer m'n accu vol is (12,6V), maar wanneer deze bijna leeg is en de spanning onder de 10V zakt beginnen ze zichtbaar te knipperen.

(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Op fullpower is de accu natuurlijk binnen twee uur leeg zeker?
Gaat idd vrij hard. M'n 5000 mAh was met warm weer na 7,5u leeg.

(04-Oct-2020, 04:50 PM)Coen__ schreef: Geeft de IQ-X E een beter lichtbeeld dan de Cyo Premium E?
Ik vind van wel. Heb beide gehad in m'n DF, en behalve de bak extra licht lijkt hij zowel breder als verder te schijnen. Ik durfde met de originele lamp 's nachts niet echt door te rijden. Met de IQ-X E rijd ik 's nachts (zeker met de hoge plaatsing in de QV) gewoon harder dan overdag, want minder volk op de weg en als ze er zijn zie ik ze op tijd  Big Grin 

De IQ-X E heeft zelfs onder een lantaarnpaal nog behoorlijk wat in de pap te brokkelen:
[Afbeelding: IQ-X-E.png]
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...365cycle — 01:41 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Die man tilt gewoo...365cycle — 01:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Anatoly even langs...Wim -de roetsende — 01:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieu...Wim -de roetsende — 12:45 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Als hij iets voor de...365cycle — 12:23 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Omdat ik weer nieuw ...Hardloper — 12:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die aut...365cycle — 11:57 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik had een gymleraar...Atrike — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik liet mijn velo zi...Hardloper — 10:28 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Nou ik heb die a...Wim -de roetsende — 09:58 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM