Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bandenkeuze voor beginner
#1
Halllo medeliggers

Ik heb het hele forum geloof ik wel gehad, maar nu duizelt het mij vooral in de bandenkeuze. Op het forum is het mij ook niet altijd duidelijk of het om racers gaat, om quest rijders of om 2-wielers.

Daarom een schets van mijn situatie en een advies van jullie kant svp.

Ik heb recentelijk een Challenge Focus Sport gekocht
[Afbeelding: IMG-20200927-163740.jpg]

Velgmaat: 406-20 en 559-20

Er liggen nu Vredenstijn Monte Carlo Pro op (406-37 en 559-35) maar die zijn helemaal kaal. (lagen er op toen ik hem kocht)

Ik ben iemand die NIET racet, maar gewoon lekker cruist met de klikschoentjes aan (25 km/h en soms een klein beetje harder)
Uiteinderlijk is het doel om af en toe met de fiets van Emmeloord naar Zwolle (Windesheim) te cruisen. Dat is 42 km en gaat helemaal over goede fietspaden.

Ik hoop dat jullie wat goed advies voor mij hebben.
Het gaat trouwens om binnen- en buitenband.

Gerard
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Schwalbe Marathon. Kost ongeveer 30 euro per band, maar gaan 15.000 kilometer mee en zijn glasbestendig. Alleen scherpe stukken metaal (een nietje, en iets dat wat weg had van een nietje) hebben mij een lekke band kunnen bezorgen. Die heb ik ook, en ik fiets zo'n beetje op alle typen ondergrond met een gemiddelde van 25 per uur (kruissnelheid meestal 27 / 28 per uur).

Over de binnenbanden maak ik me nooit druk. Daar gooi ik maar wat van op.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Schwalbe Marathon is inderdaad prima.

De Plus zijn zeer lekbestendig en de nieuwere hebben ook beduidend minder rolweerstand dan die van zo'n 10 jaar geleden. 

De GreenGuard is net iets flexibeler en die kun je gemakkelijker monteren en er weer afhalen. Ook goed lekbestendig.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De Marathon Plus is inderdaad nog wat lekbestendiger. Volgens mij wel een stuk duurder (45 euro?). Maar je grootste gevaar op de weg is glas en de gewone Marathon voldoet daarin prima. Een punaise heb ik iets meer dan tien jaar geleden wel eens in de wielen gehad, herinner ik me nu. Daar had een Marathon Plus mij nog wel kunnen redden.

Neem hoe dan ook altijd een reserve binnenband mee om er op te kunnen leggen als je toch eens lek rijdt. Dat is beter dan een band te moeten plakken. Met vijf minuten heb je denk ik er wel een nieuw band op liggen.

Neem ook voor de zekerheid een simpele kettingpons en wat snelkliklinkjes voor de ketting mee. Handig voor als je eens een kettingbreuk hebt. Heb ik in al die jaren drie keer nodig gehad. Maar ik belast mijn ketting misschien ook iets teveel door het vele en redelijk snelle fietsen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Maakt de breedte nog veel verschil?
Ik zie banden in 25 en meer als breedte.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Breder is meestal ook hoger en hebben een lagere druk nodig, en dus heb je iets meer vering van de band.
Dunner is vaak sneller want minder rolweerstand.

Die Marathon plus banden zijn inderdaad wat ik aan zou raden, maar ik zou ze er door een fietsenmaker om laten leggen. (Ik heb nog nooit zo gevloekt als tijdens het omleggen van de 406 op mijn Focus)
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Graag tips over breedte.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Kijk eerst even welke bandbreedte je kunt hebben tussen de vorken vóór en achter. Vermoedelijk heb je 19 mm breedte velgen op de Challenge Focus Sport. Dat is de maat aan de binnenzijde van het velgbed gemeten.
De meeste banden zijn wat smaller dan de maataanduiding geeft. Ook smalle vegen maken de band wat smaller.

Brede banden rollen lichter dan smallere bij hetzelfde merk, type en bandenspanning. Verhogen van de bandenspanning levert op een gladde weg minder rolweerstand op. De optimale bandenspanning hangt dus af van het soort wegdek. Te lage spanning rolt zwaarder. Bij een te hoge spanning volgt de band de oneffenheden niet en laat de fiets stuiteren. Ook dat levert energieverlies op.
Wat info kun je lezen op de site https://www.schwalbe.com/nl/rollwiderstand onder de rubriek Techniek/FAQ.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(27-Sep-2020, 07:10 PM)Geinstein schreef: Graag tips over breedte.

Marathon Plus is volgens mij 35mm en de Greenguard is 40mm.

Inderdaad even meten tussen je voorvork hoeveel ruimte er is.

Er ligt nu 37mm en 35mm op. Je kunt dus heel gemakkelijk zien of 40mm gaat passen of misschien zelfs wel 50mm. Mijn vermoeden is dat 50mm niet gaat passen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(27-Sep-2020, 08:07 PM)Wim -de roetsende schreef: Er ligt nu 37mm en 35mm op. Je kunt dus heel gemakkelijk zien of 40mm gaat passen of misschien zelfs wel 50mm. Mijn vermoeden is dat 50mm niet gaat passen.

Meet ik die breedte van links naar rechts, of van velg naar spatbord?

Antwoord al gevonden op : https://www.fietsonline.com/fietsonderde...BAQAvD_BwE
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Je meet de vrije ruimte tussen de vorken en de vrij ruimte tussen het loopvlak en de spatschermen. Tenzij je de spatschermen verwijdert.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Zoals het nu staat wordt het (ivm omleggen):
37-590 schwalbe marathon greenguard
40-406 schwalbe marathon greenguard

Welke ventielen zijn het handigst? Gewoon Holllands?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Als je de bandenspanning nauwkeurig wilt handhaven is een Frans- of Sclaverand ventiel beter. Een Hollands ventiel geeft meer weerstand. De drukmeter geeft dan meer druk aan dan feitelijk in de band zit.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
welk ventiel het handigst is hangt ook af van het gat in je velg. Franse ventielen zijn smaller dan Hollandse.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(01-Oct-2020, 12:44 AM)Frutsel schreef: welk ventiel het handigst is hangt ook af van het gat in je velg. Franse ventielen zijn smaller dan Hollandse.

Als er een groot gat in de velg zit, dan kun je dus gewoon zelf kiezen. Dan past alles.
Als er een klein gat in de velg zit, dan past alleen Frans.

Ik heb Franse ventielen. Behalve op de Aero, want die werd met autoventielen geleverd vanwege het kleine gat in de wielkappen. Autoventielen zijn namelijk iets korter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Heb je een groot gat in de velg dan kun je een opvulring toepassen voor een Frans ventiel. Heb je een klein gat in de velg en wil je andere ventielen, dan pak je de boor van 8 mm.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Ik zie dat je een 590 band wilt hebben, terwijl in je eerste post een 559 als maat staat genoemd. Gaat dat goed?
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Geinstein
#18
(01-Oct-2020, 07:10 AM)PietV* schreef: Heb je een groot gat in de velg dan kun je een opvulring toepassen voor een Frans ventiel. Heb je een klein gat in de velg en wil je andere ventielen, dan pak je de boor van 8 mm.

Wel goed de bramen wegvijlen, anders blijf je heel vervelende lekken krijgen Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Zodra je iets de grens overfietst rollen er flink wat euro's van die Schwalbe-banden-prijskaartjes af Wink

406 voor 15 euro
559 voor 17 euro

Tenzij je vast zit aan een klein gat zou ik altijd autoventiel doen.


Hint; als je over dat rode pad langs de Aa fietst krijg je wel een stoffige fiets en schoenen.

De -Plus is nog iets meer anti-lek maar rijdt ook wat zwaarder en is een stukje duurder. Gaan ook echt heel lang mee, maar gewone Marathon ook. Hoeveel langer de ene meegaat dan de andere; geen idee.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(01-Oct-2020, 08:24 AM)voodoo schreef: Ik zie dat je een 590 band wilt hebben, terwijl in je eerste post een 559 als maat staat genoemd. Gaat dat goed?

Scherp gezien. Dankjewel. Was inderdaad een foutje. Gelijk rechtgezet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had hem zwaar t...365cycle — 01:59 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik reed in een komko...GertBr — 11:41 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
SSST! Niet verder ve...TvWijk — 08:28 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Die blauwe bananen b...Lopopodium — 05:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik merkte in de Ques...Willeke_IGKT — 03:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen a...365cycle — 10:36 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele Q...Willeke_IGKT — 09:16 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Zelf heb ik een zwar...Piet K — 09:01 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Wat is de kleur van ...PietV* — 08:13 PM