Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maximumsnelheid fietsers
(22-Feb-2024, 10:54 AM)Hoekie schreef: Ik hou even mijn mond en laat anderen als eerste reageren  Tongue

Ik dus.

Roepers, blijkbaar ben je in de gelukkige omstandigheden dat de potentiële snelheid van een fiets + het gewicht voor jou niet zo relevant is.

Voor mij, als chronisch zieke (voor deze ene keer trek ik deze 'kaart'), is het extreem belangrijk dat ik een snel en licht lopend voertuig heb. Niet om ook echt snel te rijden, want dat doe ik bijna nooit, maar om juist met zo weinig mogelijk energie zo ver mogelijk te kunnen fietsen.

Een gewoon gezonde man heeft een HB tussen de 8,5 en de 11.
Ik mag het doen met een schamele 7,2. Oh ja, en ik ben altijd moe.
Daarom heb ik een lichte en snelle velomobiel. Daarom wil ik een zo licht mogelijke ligfiets.

Je bent best negatief over het fenomeen snelste vm/ligfiets, maar voor mij is het gewoon cruciaal.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT , Cygnus
(22-Feb-2024, 10:05 AM)Roepers schreef: Femke Bol heeft haar wereldrecord verbeterd. De 400 meter indoor in 49,24, was 49,26. 2/100ste van een seconde sneller. Het is een microscopisch verschil, maar de sportjournalisten vergroten dat graag uit.

Dat is inderdaad een verschil van bijna niks. Maar, het zou ook raar zijn als ze ineens een volle seconde sneller zou zijn. Ik vind atletiek niet interessant, maar snap wel dat er groot wordt uitgepakt met een nieuw wereldrecord.

(22-Feb-2024, 10:05 AM)Roepers schreef: Volgens mij maakt  2/100ste van een seconde in mijn dagelijkse tijdbeleving niet uit. Zo snel werkt mijn brein niet.
Voor jouw dagelijkse beleving is 2/100 van een seconde niks, bij mij ook niet. Ik denk dat je brein wel degelijk supersnel data kan verwerken, zonder dat je er bij stil staat. In veel gevallen zelfs van levensbelang. Hoe snel precies weet ik niet, maar het komt vast in de buurt. Maar jij denkt wel regelmatig in zulke waardes als het neerkomt op sluitertijden, waarbij honderdsten van een seconde verschil kunnen maken tussen een goede of mislukte foto.

(22-Feb-2024, 10:05 AM)Roepers schreef: Toch hebben de fans het weer over de allersnelste velomobielen en vergeten ze dat in het dagelijks gebruik andere eigenschappen ook van groot belang zijn.
Ik vind het vreemd dat jij voor anderen bepaalt dat hun prioriteiten niet goed liggen. Waar sommigen de nadruk op snelheid hebben zoeken anderen die op comfort, bagage mogelijkheden of droog zitten bij regen. De keuze die jou niet past is niet perse verkeerd voor iemand anders. Ik zie anderen ook niet zeggen dat jij een verkeerde fiets hebt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Ik heb een camera nodig om het verschil te maken tussen 1/250 van een seconde en 1/125 ste van een seconde. Zelf zou ik dat niet kunnen maken. Het is echt te snel, veel te snel voor mijn brein. Overigens is het voordeel van een film als Ilford FP4 Plus dat die ook deze verschillen verdraagt en dat er in beide gevallen een bruikbare opname te stand komt. 

Waar ik dus over val is dat op dit forum vooral snelheid de bepalende factor wordt om te bepalen of een velomobiel de moeite waard is. De Milan SL is de moeite waard, de Df niet. Ik relativeer die verschillen en hup, daar vallen de freaks over mij heen.  

Ik weet wel je hebt op allerlei gebieden freaks. In de fotografie heb je de Nikon liefhebbers. Ik was de de lens voor mijn Canon Eos 3000 kwijt. Ik vroeg de fotograaf of hij vervanging voor mij had. Komt er een doos onder de kassa vandaan met allerlei lensdoppen. Eentje met Nikon erop past. Mooi. Op een bijeenkomst met fotografen krijg ik de vraag hoe dat nu kan, een Canon met Nikon op de lensdop. Dat zijn dus freaks. 

Je hebt ook Apple freaks en Teslafreaks en hier op het forum is het ook bij tijd en wijle een freakshow en dan gaat het om de snelste velomobiel. Is dat de Milan SL, de Bülk of de Snoek (L)? De  Tuna doet al niet meer mee kennelijk. De Strada is natuurlijk inferieur. De mensen die  een Quatrevelo hebben gekocht, gaan door dit forum denken dat ze toch maar eens aan een echte snelle velomobiel moeten denken.  Als er wat meer ruimte zou zijn voor diversiteit, minder nadruk op snelheid en meer oog voor de overige kwaliteiten. Het zou goed zijn. Het zou de velomobielmarkt ten goede komen. Meer diversiteit is goed. De markt zou er minder nerveus van worden. Het zou ontspannender worden. Vandaar dat ik bij tijd en wijle tegengas geef. Ligfietsen doe ik niet vanwege de snelheid.  Er zijn zelfs Velomobielrijders hier op het forum die totaal tevreden zijn met hun Strada of Mango. Die laten de freaks hier kletsen en dat is te prijzen. 

 
En het persoonlijke argument van Wim:  Ik meen wel dat hij ooit een Df had en dat die een tijd lang goed genoeg was
 
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Raymond
(22-Feb-2024, 10:03 AM)Frutsel schreef: De hoeveelheid bier die je in een DF kan stoppen valt wel tegen hoor.

Dat hangt sterk van de berijder af.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
Erg negatief Marco.....freaks....vooral snelheid...dat sommige velomobielen als inferieur bestempeld worden.....
Ik lees dat nergens, juist helemaal niet. Iedereen en iedere velomobiel ligfiets wordt hier in zijn/haar waarde gelaten.
Maar iedereen mag zijn eigen conclusie trekken natuurlijk.

Over de vergelijking met de sprintster en microscopische verschillen. Nou....met mijn power, acceleratie naar topsnelheid, Strada 40-45, QV 50 en Snoek-L 60
Antwoord }
Dat is topsnelheid. De kruissnelheden zullen dichter bij elkaar liggen en de gemiddelde snelheden nog veel meer. De QV is natuurlijk veel veelzijdiger. Snelheid is ook niet alles. Velomobiel.nl was bezig met de Quest 3.0, maar toen werd de Snoek gemaakt als persoonlijk racemonster voor Eva en toen wilden anderen ook de Snoek. Want ja, snelheid. En toen paste niet iedereen en moest de Snoek L er komen. De Quest 3 verdween op de achtergrond. Toch meen ik hier gelezen te hebben dat Allard die nog niet opgegeven heeft.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
(22-Feb-2024, 05:14 PM)Roepers schreef: Waar ik dus over val is dat op dit forum vooral snelheid de bepalende factor wordt om te bepalen of een velomobiel de moeite waard is. De Milan SL is de moeite waard, de Df niet. Ik relativeer die verschillen en hup, daar vallen de freaks over mij heen.  

Als er wat meer ruimte zou zijn voor diversiteit, minder nadruk op snelheid en meer oog voor de overige kwaliteiten. Het zou goed zijn. Het zou de velomobielmarkt ten goede komen. Meer diversiteit is goed. De markt zou er minder nerveus van worden. Het zou ontspannender worden. Vandaar dat ik bij tijd en wijle tegengas geef. Ligfietsen doe ik niet vanwege de snelheid.  Er zijn zelfs Velomobielrijders hier op het forum die totaal tevreden zijn met hun Strada of Mango. Die laten de freaks hier kletsen en dat is te prijzen. 

 
En het persoonlijke argument van Wim:  Ik meen wel dat hij ooit een Df had en dat die een tijd lang goed genoeg was
 
Groet,
Marco

Oei Marco, wat veel oordelen en veroordelen in zo'n korte bijdrage. Ik schrik hier best van. Ik had dit niet van jou verwacht. 
We worden dus 'freaks' gevonden. Als ik iemand zo genoemd zou hebben toen jij nog een Mod was, dan had je vast wel gereageerd.

Niemand zegt dat sommige vm-en niets waard zijn. Ja, behalve jij dan.
Mensen die in een Mango/Strada/oude Quest rijden worden hier net zo behandeld als mensen die in een zogenaamd snelle vm rijden.

Het gaat hier juist heel vaak over de verschillen en juist de diversiteit wordt vaak geprezen. De QV is echt zo'n voorbeeld. Ik vind 'm te groot en te zwaar voor mij, maar ik zie wel degelijk dat anderen er heel gelukkig mee zijn en 365cycle heeft al vaak de QV geroemd vanwege de goede directe aandrijving.


Oh ja, en het persoonlijke argument van mij. 
Waarom denk je dat ik nu juist een MilanSL heb en geen DF meer? 
Als je goed gelezen had, dan zou je het nu weten. I rest my case.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Ik ben heel gelukkige met mijn QV. Maar wil toch ook nog wel over paar jaar een lekker snelle racemonster erbij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
even reagerend op de vraag of de oude Milan net zo reageert als de nieuwe Milan, daar kan ik geen antwoord op geven, ik heb een oude GT mk2, maar heb geen ervaring met de SL mk7. Ik vermoed dat ik daar misschien wel in zou passen, maar misschien ook niet. Ik kan vooral de GT MK2 vergelijken met mijn houten velomobiel. Die lijkt inderdaad wel wat op een DF als je maar ver genoeg weg bent, of niet zo scherp kijkt. De bovenkant van de neus is veel hoger, en daar is ie ook breder. Veel breder. Verder zijn de wielkasten groter en is de algehele aerodynamica niet rampzalig, maar zeker niet erg goed. Waar commerciele velomobielen perfecte curves vertonen, heeft de mijne in een aantal richtingen heel veel hoekjes. Zoveel, dat je het haast niet ziet dat ie niet rond is. De wind laat zich niet zo makkelijk foppen als het oog.

Het is best lastig om iets vanaf nul te ontwerpen, zeker met de beperkte kennis en die ik heb. Dus heb ik her en der wat aan de voorzichtige kant geschat. Liever een beetje extra. Gevolg is dat ie zwaarder is dan nodig, maar op bepaalde punten ook stijver. De brug, het steunstukje onder de buis naar voren, die buis zelf is 52mm dubbellaags Carbonkous. De trapashouder is staal en carbon, ook de achterbrug ophanging is erg stijf.

Bij de MK 2 zit de kettingrol houder aan de buitenschaal met boutjes er door. Druk ik met mijn vinger vlak naast die rol, veert de bodem in. Dus bij ca 10 kg druk al. Bij mij zit die rol achter toch wel iets meer vast. Ik denk dat ik op die constructie zou kunnen staan met mijn ca 85 kilo zonder dat de bodem meegeeft. Bij krachtig aanzetten met de rem geblokkeerd heb ik het idee dat ik voor het een en ander zie bewegen. De kunststoftrapashouder, de 40x40 buis zit met een inkepingkje over een ronde carbon dwarse buis die aan de schaal zit. Ook daar meen ik iets beweging te zien. Allemaal punten die bij de MK7 zijn opgepakt en ingrijpend verbeterd, zoals ik het inschat.

De eerste twee weken trok ik erg hard op, want hij kon zo lekker hard. Inmiddels ben ik zo ver bekoeld dat ik (weer) door heb dat ik beter langzaam kan optrekken zodat ik de hoge snelheid ook kan vasthouden als ik hem bereikt heb. Ik heb wel het idee dat ik dan duidelijk harder kan als met mijn houten fiets. Wel verlies ik tijd op bepaalde plekken omdat de draaicirkel op sommige fietsroutes echt zeer zorgvuldig rijden vraagt. O.a. Vanwege die 20cm hoge betonranden er direct naast. Ook is het stuurgedrag van de Panzerstuur versie bij enkelzijdig remmen niet optimaal, hij gaat dan sterk in de richting van de geremde kant. Zo veel dat het invloed heeft op de richting. Van mijn eigen fiets was ik nu juist gewend dat dit geen enkele invloed had. Heeft de Tiller stuur versie van de Milan waarschijnlijk ook maar daar merk je het niet.

Ik heb de Milan vooral gekocht omdat ik een snellere fiets wilde. Op mijn woonwerkroute maakt het netto ongeveer niks uit. Het snelle rechte stuk kan ik iets harder, maar omdat het fietspad bij iedere zijstraat uit de voorrang gaat (slinger) en het daar ook wat hobbelt, moet de snelheid ook weer terug. Op die plekken ben ik de Milan ook nog aan het leren kennen omdat ie heel anders stuurt, anders geveerd is als mijn andere. In de bebouwde kom van het dorp, heeft hard rijden geen zin.

Als je de ruimte hebt en door kunt rijden maakt het wel veel uit. Hoe langer de afstand en hoe beter de route, hoe groter het voordeel. Het nadeel van een slechte route wordt ook groter omdat het snelheidsverschil groter wordt.

Snelheid alleen maakt mij niet gelukkig. Ik ben niet blij met het klimaat onder de volledige kap, het slechte zicht bij regen en de voortdurend klapperende voorruit, en rij dus liever met de halve kap zonder dakje.
Antwoord }
(22-Feb-2024, 09:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Het ultieme snelheidsmonster gecreëerd door de Ware Meester vergelijken met een gezapig karretje voor oude mannetjes gemaakt door iemand die afmetingen van fietsen bepaalt door te kijken hoeveel bier er in past. 

thumb  Dat kan toch echt niet.

Eerlijk gezegd hoop ik dat de Ware Meester (dat is toch Daniel Düsentrieb?) ooit nog een racemonster weet te produceren met 3x28 inch wielen. Dan kunnen de rolling resistance weenies eindelijk echte Veloflex Records rijden in plaats van dat inferieure broddelwerk van Continental. Maar wat moet Eva toch met al die kisten bier?
Of geldt uiteindelijk toch, in die Mäßigung zeigt sich der Meister?
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door:
(22-Feb-2024, 05:57 PM)Roepers schreef: Dat is topsnelheid. De kruissnelheden zullen dichter bij elkaar liggen en de gemiddelde snelheden nog veel meer. De QV is natuurlijk veel veelzijdiger. Snelheid is ook niet alles. Velomobiel.nl was bezig met de Quest 3.0, maar toen werd de Snoek gemaakt als persoonlijk racemonster voor Eva en toen wilden anderen ook de Snoek. Want ja, snelheid. En toen paste niet iedereen en moest de Snoek L er komen. De Quest 3 verdween op de achtergrond. Toch meen ik hier gelezen te hebben dat Allard die nog niet opgegeven heeft.
Groet,
Marco

Eergisteren was Allert nog te gast bij ons nadat hij zo vriendelijk was om mijn QV uit Dronten mee te brengen en ik kan je verzekeren : de Quest 3 komt er wel degelijk hoor ! Als de productie van de Snoek L op punt staat, gaat hij zich er weer op toeleggen.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Tijanus , Roepers
(22-Feb-2024, 07:32 PM)Tijanus schreef:
(22-Feb-2024, 09:22 AM)Wim -de roetsende schreef: Het ultieme snelheidsmonster gecreëerd door de Ware Meester vergelijken met een gezapig karretje voor oude mannetjes gemaakt door iemand die afmetingen van fietsen bepaalt door te kijken hoeveel bier er in past. 

thumb  Dat kan toch echt niet.
Eerlijk gezegd hoop ik dat de Ware Meester (dat is toch Daniel Düsentrieb?)

Met de Ware Meester bedoel ik uiteraard niet DD/DF  Doh  Angry 

Uiteraard bedoel ik met de Ware Meester de ontwerper van de Snoek en dat is Allert van velomobiel.nl.

En met die 'iemand die afmetingen van fietsen bepaalt door te kijken hoeveel bier er in past' bedoel ik uiteraard die DD/DF.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
(22-Feb-2024, 05:14 PM)Roepers schreef: Op een bijeenkomst met fotografen krijg ik de vraag hoe dat nu kan, een Canon met Nikon op de lensdop. Dat zijn dus freaks. 

Je hebt ook Apple freaks en Teslafreaks en hier op het forum is het ook bij tijd en wijle een freakshow en dan gaat het om de snelste velomobiel.

Nu ben ik vanmorgen nog door een collega uitgemaakt voor 'excelfreak', en heb dat maar geaccepteerd als compliment. Maar dan alleen als je het bij een parallel houdt met de (door jou waargenomen) 'snelheidsfreaks' hier op het forum. De parallel met Nikon/Canon adepten gaat m.i. tamelijk mank. Die lui zijn gewoon niet objectief (pun intended, maar in dat wereldje heeft die waarschijnlijk een langere baard dan Sinterklaas). Er zijn Applefreaks die menen een stuk individualiteit te kunnen ontlenen aan een massaconsumptiegoed. De contradictio in terminis staart je dan toch recht in het gezicht zou je zeggen, maar nee. Dat meneer Tesla de electrische auto van geitewollensokkenimago naar hip heeft getild is een grote verdienste, maar op andere punten is hij toch echt een gevaar voor de maatschappij. Wie dat niet wil zien, doet duidelijk aan cherrypicking. 

De 'snelheidsfreaks' mag je m.i. best van een wat eenzijdige focus betichten. Er zijn heel veel mensen die het nou eenmaal leuk vinden om snel te gaan, en (te)veel daarvan rijden in een gemotoriseerd koekblik. Daarom is ons land ook ruimschoots voorzien van chicanes en drempels, wat de mogelijkheden om een Milan SL nog sneller te maken weer beperkt... zo jammer! Maar de snelheidsfreaks weten m.i. de objectiviteit nog wel redelijk te bewaren. Niemand wordt hier voor kolokwint uitgemaakt omdat hij beweert dat een Bülk sneller is dan een Snoek, of andersom. Dat lijkt mij een relevant verschil met de meer 'merkgeoriënteerde' freaks. 

Deze excelfreak kan ook prima uit de voeten met openoffice, of good old Lotus 123...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
Kolokwint ---> geweldig  thumb 
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM