Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hallo liggers!
#1
Mijn naam is Dik en ik ligfiets sinds 2008. Vandaag keek ik op Erikfietst! en kwam zodoende op dit forum terecht.
Mijn eerste fiets is een Optima Condor, mijn tweede een Challenge Chamsin.

Omdat ik sinds een jaar niet meer met de fiets naar mijn werk kan vanwege de afstand, ben ik me aan het oriënteren op een trike. Hiermee wil ik 's winters doordeweeks compensatiekilometers gaan maken. Dit wil ik zoveel mogelijk in de natuur doen o.a. het bos. Ik heb veel ervaring met fietsen in het donker maar in het bos lijkt een trike me veiliger.
Hopelijk heb ik een keuze kunnen maken en draait de economie nog een beetje wanneer de donkere maanden weer komen.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom op het forum Dik! Leuk dat je het gevonden hebt via mijn blog Smile

Waarom lijkt je een trike veiliger in het bos? Of wil je ook het nodige onverhard gaan rijden? Dat is leuk met een trike kan ik wel vertellen!

Ik las toevallig vandaag dat Rob Hartland van Hartlanders trikes ermee stopt en zijn voorraad met leuke kortingen verkoopt. Misschien iets voor jou?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Bedankt Erik! De site waar op Ligfiets.net naar verwezen wordt werkt helaas niet meer. Het is inderdaad de bedoeling om op onverharde paden te gaan rijden, met respect voor de natuur uiteraard. Vorige week heb ik een lange testrit gemaakt op een Scorpion fs 26 en dat werkte behoorlijk verslavend. Het valt me op dat bij klimmen het achterwiel vrij snel slipt. dus daar moet wel een goede MTB-band op.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Ja, dat klopt van dat klimmen. Tijdens de ronde van Vlaanderen vorig jaar stond in op de Koppenberg ook stil. Mijn benen wilden nog wel en mijn achterwiel draaide ook maar ik slipte weg op de kasseien... Ook bij de Mango (velomobiel) slipt mijn achterwiel best snel door. Is zeker ook kwestie van goede banden!

Besef wel dat veel onverharde paden vaak nogal smal zijn voor een trike. Of dat je met je voorwielen in twee sporen rijdt terwijl je achterwiel over het gras in het midden hobbelt... Maar met een geveerde trike als een Scorpion heb je daar natuurlijk wel minder last van.

Als je "Hartlanders trikes" googled vind je wel wat links naar de opheffingsveiling.

Wordt toch eens tijd mijn eigen trike weer in orde te maken... Na mijn laatste avontuur staat hij dik onder de modder in de schuur met volledig stuk gereden kettingbuizen etc...

[Afbeelding: wp-15782492307477060259484529909208.jpg?w=1536]
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Welkom op het forum, ook van deze tweewielige ligfietser. Leuk dat je ons gevonden hebt.
Er zijn ook speciale offroadtrikes, zoals deze Terrain Fat Tire Trike bij Jouta.

Volgens mij zijn er nog wel meer offroadtrikes beschikbaar.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Hallo Dik, welkom. Veel leesplezier en veilige km gewenst. Ik verkies hier tussen Twente, Salland en Vechtdal liever asfalt, maar ik snap je liefde voor de natuur. Maar als je soms ontkom ik er ook niet aan zandwegen. Met een twee wielen kom ik de meeste wel over. Waar fiets je ergens rond?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Mooie foto, Erik!
Ik zie dat je zonder voorspatborden fietst. Hoe zie je er zelf uit na zo'n rit?

(21-Mar-2020, 10:33 PM)Fietsbennie schreef: Hallo Dik, welkom. Veel leesplezier en veilige km gewenst. Ik verkies hier tussen Twente, Salland en Vechtdal liever asfalt, maar ik snap je liefde voor de natuur. Maar als je soms ontkom ik er ook niet aan zandwegen. Met een twee wielen kom ik de meeste wel over. Waar fiets je ergens rond?
Hallo Fietsbennie, ik fiets op de Zuid-West-Veluwe met veel loofbossen. Er zijn hier veel brede paden waar bijna het hele jaar blad ligt. Omdat het bijna nergens vlak is valt het met de modder wel mee. Met m'n opgehoogde Optima Condor kom ik ook heel ver maar als je hoger dan 70 cm ligt wordt het wel eens eng  Cry  .

(21-Mar-2020, 09:00 PM)Roepers schreef: Welkom op het forum, ook van deze tweewielige ligfietser. Leuk dat je ons gevonden hebt.
Er zijn ook speciale offroadtrikes, zoals deze Terrain Fat Tire Trike bij Jouta.

Volgens mij zijn er nog wel meer offroadtrikes beschikbaar.

Groet,

Marco
Dag Marco, ziet er prachtig uit die fattrike. Toch zou ik niet direct kiezen voor directe besturing. Op de Fiets- en Wandelbeurs heb ik ervaren dat een fattrike ook minder wendbaar en stabiel is.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Normaal rij ik zonder spatborden, het achterspatbord zat er voor het eerst op bij deze rit. En heb ik daarbij stuk gereden duur de extreme rotzooi op de weg... Uiteraard zag ik er na deze rit uit om op te schieten... Maar verder gebruik ik de trike meestal met droog weer en dan gaat dat prima. Voor nat weer heb ik een velomobiel en een paar gewone fietsen mét spatborden!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(22-Mar-2020, 01:22 PM)DvL 3x schreef: Dag Marco, ziet er prachtig uit die fattrike. Toch zou ik niet direct kiezen voor directe besturing. Op de Fiets- en Wandelbeurs heb ik ervaren dat een fattrike ook minder wendbaar en stabiel is.

Maar dan is er ook nog deze fat trike die wel indirecte besturing heeft. Hij heeft ook een lager zwaartepunt wat volgens mij ook belangrijk voor meer stabiliteit, al geeft een lager zwaartepunt ook minder bodemvrijheid. En dit zijn nog maar een paar voorbeelden van Trident trikes. Deze fat trike van KMX is ongeveerd.
Ook Azub heeft een ongeveerde Fat trike. Deze fat trike van ICE schijnt naar de Zuidpool te zijn geweest. Mocht je überhaupt niet in fat trikes geïnteresseerd zijn dan heb je wel linken hier naar een paar alternatieve merken.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM