Groot onderhoud
|
Berichten: 848
Topics: 33
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 355
900 x bedankt in 385 berichten
@Erik: zie ik bij de “concurrent” dat je à la Saukki de bovenkant van je Mango hebt gedemonteerd. Vertel.....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
Ja, ik ben al een paar dagen druk bezig! O.a. andere crank, nieuwe achterderailleur en shifters. En nog een hoop dingen. Met de top eraf kan ik overal een stuk beter bij  . Uitgebreid verslag binnenkort!
Berichten: 2.152
Topics: 34
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1701 x bedankt in 965 berichten
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
Nog verder uit elkaar...
Besturing is er nu ook uit voor de upgrade naar de nieuwe stuurgeometrie. En de veerpoten en het stuur zelf hebben speling dus daar moet ook wat aan gedaan worden... Hij is dus helaas wat langer uit de running dan gepland/gewenst...
Berichten: 1.776
Topics: 42
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2644
2389 x bedankt in 888 berichten
Had je nu je trike ook al klaar Erik, voordat je hieraan begonnen bent?
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
Jep, daar rij ik nu weer veel mee. Heb ook bewust gewacht met de Mango open gooien op een periode dat ze voor langere tijd relatief goed weer voorspelden zodat ik lekker open kon rijden (ben al een verwend velomobiel watje aan het worden  )
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
Zoals de beloofd de link naar mijn blogpost over het groot onderhoud aan de Mango: KLIK
Het is een lang verhaal geworden (> 3.500 woorden) maar ik heb dan ook veel gedaan... Veel leesplezier!
Berichten: 6.542
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2657
8919 x bedankt in 4315 berichten
(12-May-2019, 10:56 PM)ErikvanD schreef: Zoals de beloofd de link naar mijn blogpost over het groot onderhoud aan de Mango: KLIK
Het is een lang verhaal geworden (> 3.500 woorden) maar ik heb dan ook veel gedaan... Veel leesplezier!
Wow, wat een klus. Vooral dat je alles zelf weet te bedenken en uit te voeren.
Ik ben altijd erg blij met de mannen in Dronten
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.694
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2532
2799 x bedankt in 1223 berichten
Wat een klus. Enorm knap dat je dit allemaal kan. Het verbaast mij wel dat je zo vaak met je voeten van de trappers bent gegleden. Ik fiets al zoooolang zonder klikpedalen en het gebeurt vrijwel nooit. Losse veters zijn gevaarlijker. Ik fiets wel met wandelschoenen van de Bever (ik heb niks anders) en met Noorse sokken. Dat laatste is niet echt een goed idee. Met dunne sokken fietsen is beter (zo voelt dat), maar tot nu toe leverde het geen branderige voeten op. Ik probeer altijd een tempo te vinden dat ik comfortabel fiets. Ik fiets mij wel in het zweet, maar wel een tempo dat ik heel lang kan volhouden zonder moe te worden.
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
(13-May-2019, 07:19 AM)Roepers schreef: Het verbaast mij wel dat je zo vaak met je voeten van de trappers bent gegleden.
Dat verbaasde me ook een beetje. De pedalen hebben van die spikes en de schoenen die ik gebruikte hebben erg "plakkerige" zolen met erg veel grip. Toch schoot ik er regelmatig af bij hobbelig wegdek, een keer kwam ik zelfs klem te zitten en heb ik mijn knie een beetje open gehaald aan de ruwe binnenkant van de kap. Het zal misschien ook te maken hebben met gewenning en de hoogte van de pedalen t.o.v. het zitje (wellicht wat later bij jou?) maar ik was er wel klaar mee... De klikkers zitten er weer op!
Berichten: 1.776
Topics: 42
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2644
2389 x bedankt in 888 berichten
Mooi aan't knooien aangekomen dus. Hoe lang ben je ermee bezig geweest Erik? Goed dat je zoveel schuurruimte hebt.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
505 x bedankt in 350 berichten
13-May-2019, 11:11 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-May-2019, 11:12 AM door PietV*.)
Erik,
Heb met belangstelling het hele verhaal aandachtig gelezen. Ik geniet van zulke klussen. Heb ook mijn Alleweder A2 onder handen genomen en aangepast, maar dat was erg eenvoudig.
Wat mij opviel is dat je het woord stabilisatiestang gebruikt heb. Bij mijn weten zit dat niet op een Mango. Je zult de stangen bedoelen die de onderste wieldraagarmen vormen. Het "trekken" van het stuur naar recht zal vrijwel zeker aan de wielgeometrie liggen.Als de carrosserie van de Mango nauwkeurig dan is het caster of de langshellingshoek te meten in de wielkasten.
Ander ligt dat bij het camber of dwarshellingshoek. Die is nauwkeurig in te stellen met de wieldraagarmen (draadeinden). Kleine verschillen geven een verschil in de schuurstraal tussen links en rechts. Samen met kleine verschillen in de sporing zorgen die ervoor dat het stuur niet bijna vanzelf in de rechtuit-stand keert.
Heb je voor de fijnafstelling één spoorstang met linkse en rechtse draad? Bij Peter de Rond te koop. Ik blijft voorstander van uitlijning is belaste toestand. Met de rijder er in. Ik weet dat diverse VM rijders dat niet nodig vinden, maar verschillen blijven. Hoe klein ook.
http://pdrond.blogspot.com/2015/03/prijs...rvice.html
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
140 x bedankt in 120 berichten
13-May-2019, 09:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-May-2019, 09:04 PM door ErikvanD.)
Je hebt gelijk Piet voor wat betreft de term stabilisatorstang, ik heb het aangepast. Ik ga de camber en caster nog eens nakijken, ik denk ook dat het daar ergens zit. Ik heb geen linkse/rechtse draad spoorstangen, dank voor de tip. Heb er wel een op de trike en dat werkt echt super! De trike heb ik inderdaad ook belast afgesteld, ik zal de sporing van de Mango ook nog eens checken met iemand aan boord. Kan nooit kwaad!
(13-May-2019, 08:44 AM)Fietsbennie schreef: Mooi aan't knooien aangekomen dus. Hoe lang ben je ermee bezig geweest Erik? Goed dat je zoveel schuurruimte hebt.
Veel te lang... kleine dingen kunnen soms erg veel tijd kosten. De kap is er precies 1 maand afgeweest, een maand waarin ik in de weekenden niet gefietst heb maar vooral gesleuteld... Maar dat vind ik ook leuk dus heel erg is dat niet
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Daarom dat voor jo...Gideonaut — 09:04 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Sommige hardlopers...datakneder — 07:59 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Als ik wordt ingeh...Hardloper — 07:55 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Als ik wordt ingehaa...Bart Verbeek — 07:03 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
... ik eindelijk de ...datakneder — 06:54 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
:cool:
Het is...TimSch — 06:42 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentali...Boyd Maduro — 06:15 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentali...Hardloper — 06:14 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Een ligfietser met...Roepers — 06:12 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik heb die mentalite...Gideonaut — 05:38 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Een beetje ligfietse...Niels van der Wal — 05:22 PM |
vm-en te koop
|
Ik kan je vertelle...365cycle — 05:09 PM |
vm-en te koop
|
Heeft de Mk3 geen ...TimSch — 03:51 PM |
vm-en te koop
|
Heeft de Mk3 geen de...Gideonaut — 03:42 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Het komt maar zelden...qv-tester — 02:54 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Nog eentje voor het...Hardloper — 02:44 PM |
Zijn wij velonauten, misschien toch een...
|
Ik kan van binnen oo...Lopopodium — 02:27 PM |
|