Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
#1
http://link.marktplaats.nl/m1341976383

Vandaag ben ik gaan kijken naar een M5 trike (!), een van Brams eerste projecten! Helaas was dat ook wel te zien, hoog hobby bob gehalte, bijlange na niet het niveau van de huidige M5's. Ook het feit dat de fiets jarenlang buiten had gestaan, heeft eraan mee geholpen dat ik hem toch niet gekocht heb. Het RVS frame had dat weliswaar goed doorstaan maar al het andere was zwaar verroest. Ik denk dat je de ketting recht omhoog had kunnen houden, was één stijf geheel geworden! De fiets was wel interessant door zijn bovenstuur (beetje zoals de Windcheetah). De voorbanden waren 28-440, behoorlijk obscure maat tegenwoordig! Kortom, eigenlijk een wrak waar héél veel geld in moet om er iets van te maken...

https://www.ligfiets.net/advertisement/1...fiets.html

Anyway, al zoekende naar info kwam ik ook weer eens de Jouta ligfiets tegen. Ik heb niets met delta trikes maar deze vind ik toch wel interessant met zijn voorwielaandrijving en achterwiel/kantel besturing. Heeft iemand ooit eens op zo'n fiets gereden? Hoe rijdt dat? Mooi compact ook, niet zolang als andere delta's. Echt een ding waar ik weleens een middagje mee wil stoeien...

[Afbeelding: aero-specification.jpg]

Dat zou ik zeker ook wel willen met mijn ABSOLUTE droomtrike: de Greenspeed Aero. Heeft iemand die weleens gezien of bereden? Jouta adverteert er wel mee maar met een prijs van bijna 5000 euro betwijfel ik of hij er ooit een verkoopt... Hij is zo mooi!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Bedoel je een moderne Jouta of het oude model.


Bij het oude model wordt menigeen verrast door het kantelpunt dat zich plotseling voordoet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik bedoel het huidige model Jouta

De M5 trike is intussen verkocht zie ik, ik was de eerste kijker maar er stonden er nog 3 on hold begreep ik... Ik wens de koper veel succes! Hopelijk zit hij/zij ruim in de kruipolie...
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Huidige model is erg zwaar. Meer dan 20kg als ik het goed heb onthouden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dat is idd wel veel voor zo'n relatief kleine fiets!
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Cool
(10-Nov-2018, 03:40 PM)ErikvanD schreef: [Afbeelding: aero-specification.jpg]

Dat zou ik zeker ook wel willen met mijn ABSOLUTE droomtrike: de Greenspeed Aero. Heeft iemand die weleens gezien of bereden? Jouta adverteert er wel mee maar met een prijs van bijna 5000 euro betwijfel ik of hij er ooit een verkoopt... Hij is zo mooi!

Deze staat ook op mijn verlanglijstje. Op de website staat nu €3900,-

Ik ben mij ondertussen aan het verdiepen in Trikes en ik kom toch steeds op hetzelfde uit: laag, stijf en snel. Geen vering, want al mijn fietsen zijn ongeveerd. Behalve de DF, maar die is superstijf afgeveerd.

Eigenlijk hoef ik helemaal geen snelle Trike, maar vanwege mijn energieniveau wel een lichte en een lichtlopende. Tja, dan kom je dus automatisch op de race-achtige types uit.  Rolleyes 

Ik zou de Catrike 700 wel eens willen testrijden. Mijn vrouw heeft een Catrike Speed (eigenlijk zou ik die ook wel willen hebben) en dat is één van de redenen waarom ik misschien de aanschaf van een Trike overweeg. Is toch gezelliger om op dezelfde hoogte samen te fietsen. Met de Roeifiets toren ik ver boven haar uit, zelfs met de Taifun kijk ik op haar neer. De Speed heeft namelijk een zithoogte van 17,8cm. Voorwielen 16" en achter 20".
Ik schrik echter regelmatig van de enorme flex die er in die 26" achterwielen zit van Trikes. Als ze een beetje scherp een bocht aansnijden, dan zie je echt het achterwiel gewoon schuin in de achterbrug staan. Het zal wel zo horen en kunnen, maar echt stijf zal het niet zijn. Aangezien ik een Taifun en een Roeifiets gewend ben, moet er niet echt flex in het achterwiel of die achterbrug zitten. 
De Catrike heeft trouwens geen 26" achterwiel, maar een 28", vandaar de naam: 700  Big Grin 

Dan is er natuurlijk de ICE vtx. Prachtig ding, maar waarom is die niet deelbaar en toch weer wel. Het achterste deel van het frame zit namelijk met twee bouten aan het voorste deel vast en i.m.o. is dat nooit zo stijf als een fiets die uit één geheel bestaat. Ik vind de stoel wel gaaf. Kale prijs: 3900,- Inclusief bijvoorbeeld een neksteuntje, een computermount, een rekje, enz. kom ik op €4500,-
Vind ik wel veel geld.

De Aero is ook duur, maar ongelooflijk mooi. Perfecte stoel, eenvoudig, ongeveerd en lekker laag.
Dezelfde afmetingen van de wielen als de Speed: voor 16" en achter 20". 
Staat trouwens op bloedsnelle banden: Scorcher 120 Greenspeed (zie de testen van Wim Schermer: http://wimschermer.blogspot.com/2016/11/...mm-en.html)

Tja, welke gaat het worden? Nadat ik mijn autootje verkocht, spaar ik het bedrag dat dit autootje per maand kostte op een aparte rekening. Na de verkoop van de XS en de aankoop van de DF (11-2017) heb ik ondertussen wel weer voldoende liquide middelen  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
De Aero is gewoon de mooiste, punt! En van die flex, dat klopt maar heeft ook te maken met de stijfheid van de achterbrug denk ik. Die van de Areo is driehoekig en dus een stuk steviger dan die van mijn KMX. Mijn achterwiel, 24 inch, handgespaakt, is behoorlijk stijf maar flext idd best wel stevig in de achterbrug. Toch heb je daar weinig last van.

Mijn trike is met 20 cm net iets hoger dan de Speed en die hoogte bevalt me prima! Mijn 24 inch achterwiel vind ik een perfect compromis tussen 20 inch, waarbij de derailleur vaak kwetsbaar laag hangt en 26 inch, wat ik gewoon niet mooi vind. Helaas is de bandenkeus wat beperkt voor 24 inch (zal voor 16 inch ook gelden). Vering heb je uiteraard niet nodig Big Grin

Ben benieuwd of je er een gaat kopen Wim en welke het gaat worden. Eén ding weet ik intussen iig zeker: trike rijden is enorm leuk! En wellicht ook wel dé trend voor ligfietsen in de toekomst (al dan niet ondersteund)
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(30-Jul-2019, 03:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik ben mij ondertussen aan het verdiepen in Trikes en ik kom toch steeds op hetzelfde uit: laag, stijf en snel. Geen vering, want al mijn fietsen zijn ongeveerd. Behalve de DF, maar die is superstijf afgeveerd.

Eigenlijk hoef ik helemaal geen snelle Trike, maar vanwege mijn energieniveau wel een lichte en een lichtlopende. Tja, dan kom je dus automatisch op de race-achtige types uit.  Rolleyes 

Ik schrik echter regelmatig van de enorme flex die er in die 26" achterwielen zit van Trikes. Als ze een beetje scherp een bocht aansnijden, dan zie je echt het achterwiel gewoon schuin in de achterbrug staan. Het zal wel zo horen en kunnen, maar echt stijf zal het niet zijn. Aangezien ik een Taifun en een Roeifiets gewend ben, moet er niet echt flex in het achterwiel of die achterbrug zitten.

Je kunt een éénsporige tweewielige fiets niet vergelijken met een driesporige trike. Bij een trike worden de wielen in een bocht niet verkant en komen de centrifugaal krachten zijdelings op de wielen. Als de wielen te stijf zijn zal het zwakste deel in het wiel bezwijken. Te veel flex is ook niet goed, omdat spaken voor een moment volledig ontlast worden en op de knik bij het naafgat zullen breken door metaalmoeheid.
In een VM zie je dat niet. Het achterwiel gaat schuil in de staartpunt.

(30-Jul-2019, 03:25 PM)Wim -de roetsende schreef: Dan is er natuurlijk de ICE vtx. Prachtig ding, maar waarom is die niet deelbaar en toch weer wel. Het achterste deel van het frame zit namelijk met twee bouten aan het voorste deel vast en i.m.o. is dat nooit zo stijf als een fiets die uit één geheel bestaat.

Vaak zijn deelbare frames stijver dan niet deelbare. Ter hoogte van het deelbare stuk is het frame versterkt en minder flexibel dan een framebuis uit één stuk.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Toch zijn de racetrikes niet deelbaar.

Zal toch zeker een goede reden voor zijn.


Bij de ICE zit het achterste framedeel in het voorste geschoven.
Daar is niet zichtbaar sprake van een versteviging.

Bij de deelbare variant is het helemaal een beetje vreemd. En deelbaar én het achterste deel zit ook nog een keer in het voorste deel geschoven. Op foto's zie je onder het zitje twee bouten.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bij racetrikes wordt met alle weerstanden rekening gehouden. Transmissie-, rol-, luchtweerstand en de massa voor acceleratie en helling. Lagere zit tussen de wielen, kleinere voorwielen en een langer, stijver en lichter frame. Stijfheid krijg je door grotere buisdiameter en dunnere wanden. Met staal kun je de wanddikte tussen de verbindingen nog rekken en dunner naken. Tot aan de gevoeligheid voor deuken toe. In dergelijke stalen of aluminium buizen kun je geen scharnier meer lassen of lijmen. Ook met in elkaar schuiven buizen geeft dat problemen. Er moet voldoende sterkte overblijven voor knellen.

Veel te lezen op deze site onder hoofdstuk 3 t/m 7.  https://fietssite.jouwweb.nl/ 

Bij racetrikes zijn de bevestigingen van de ligstoel op het frame vaak gekozen nabij de vooras en op de achteras. Die trikes wegen circa 13 kg. i.p.v. 23 kg. of meer.

De de ICE VTX een verbinding heeft onder de zit zal een reden hebben. Twee verschillende wanddikten in de framebuis? Stijvere en sterkere buis onder de achterzijde van de stoel en de verbinding met de achtervork?  Minder torsie op de achtervork? Het blijft een zeer mooie trike om te zien en te rijden.
https://www.icetrikes.co/products/vtx-recumbent-trike
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Klop, is echt een bloedmooie trike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM