Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
kransjes
#1
Ik ben eigenaar van een Alligt Kruiser, met een 7-vits pion, mer Shimano Hyperglide, verzet 14-18-21-24-26-28-30 achter, voor 52/65.
Wielen 2 x 20 inch, vandaar de grote bladen voor.

Nu na een paar proefritjes blijkt dat het verzet veel te licht is voor de polder, ook de onderlinge sprongen zijn te groot.
Het liefst zou ik een polderverzetje willen b.v.  13-14-15-16-17-19-21,  maar dat is heel moelijk.

Weet iemand een bedrijf of internet-site, die mij kan helpen aan aan een cassette 7-vits, of evosse kransjes met tussenringen.
Het hoeft niet exact het verzet hierboven te zijn, als het er maar dichtbij komt.
(de cassette`s op het internet beginnen meestal bij 11/28 of 12/30)
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Dit komt in de buurt maar is erg prijzig: klik

Of anders een 8 speed cassette zonder het kleinste tandwiel? Hou je per saldo een 7 speed over. Deze of zo. Dezelfde truc heb ik uitgehaal met een 9 speed cassette op de 8 speed naaf van de fiets van mijn vrouw. Werkt prima.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(18-May-2018, 02:18 PM)ErikvanD schreef: Dit komt in de buurt maar is erg prijzig: klik

Of anders een 8 speed cassette zonder het kleinste tandwiel? Hou je per saldo een 7 speed over. Deze of zo. Dezelfde truc heb ik uitgehaal met een 9 speed cassette op de 8 speed naaf van de fiets van mijn vrouw. Werkt prima.

Bedankt voor je super-snelle reactie.
Toch wel even schrikken Cry,  

Ik wist trouwens niet dat je een cassete kunt demonteren. Wel eens een ''cassette'' gezien met staafjes die je door gaatjes in de kransjes kon steken en zo zelf een cassette kon samenstellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Voor die 7-speed Shimano (UniGlide) cassette van Mario Verhoeven, heb je een UG body nodig, het kleinste tandwiel heeft inwendig schroefdraad en gebruik je om alles vast te zetten. Die UG tandwieltjes hebben symetrische tanden, en kan je dus omdraaien als ze wat versleten zijn, ook zijn die tandwieltjes harder dan de HyperGlide tandwieltjes die vanaf +/-1989 op de markt kwamen. Sommige fietsenmakers hebben nog een houten bord met losse UniGlide tandwieltjes, daarmee kon je een beetje je eigen cassette damenstellen of versleten tandwieltjes vervangen.
UniGlide cassettes waren er eerst in 6-speed, en zijn ook nog 8-speed uitvoeringen gemaakt. Niet te verwarren met de al oude pignons, dat is een compleet geheel tandwieltjes met vrijwiel.

De tandwieltjes van de wat goedkopere HG cassettes zitten veelal aan elkaar geklonken met drie pennetjes, die pennetjes zijn makkelijk uit te boren zodat je de tandwieltjes los kan halen. Die pennetjes (of bij de duurdere inbus boutjes) zijn er alleen om de tandwieltjes bij elkaar te houden, er komen geen krachten op te staan, je kan ze dus gemakkelijk weglaten.

13-21 7-speed cassettes van Shimano zijn nog wel te vinden, in ieder geval in de goedkope HG50 (zwart) uitvoering, de tanden zijn niet zo hard als de chroomkleurige HG70 (LX) of 90 (XT) cassettes, maar prima te gebruiken
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#5
Ah, had er even overheen gelezen dat het een UG was die van Mario. Maar had al wel een reactie van jou verwacht Gideon Wink Jij weet er meer van dan ik...
Antwoord }
Bedankt door: zeeuwwindje
#6
Ja dat oude spul is leuk, en UG tandwieltjes worden schaars (UG kettingen kom je bijna nooit meer tegen), maar de bedragen die er voor gevraagd worden????
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM