Berichten: 6.649
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2750
9125 x bedankt in 4417 berichten
(11-Jul-2025, 09:22 AM)Jeroen S schreef: Sommige mensen met de apparatuur om een nieuw gat te boren hebben ook wel een frees om de boel af te ronden.
Volgens mij moet je een 175 hebben om in te korten tot een 155.
Klopt, die van mij zijn door Bram mooi afgerond.
Klopt waarschijnlijk ook, Ymte heeft ooit van een setje 175 voor mij cranks van 152,5 gemaakt. Misschien kan 155mm ook wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 6.327
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13106
10145 x bedankt in 4934 berichten
Zal het de leverancier eens vragen want ben nu eigenlijk ook wel benieuwd!
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.876
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 663
3710 x bedankt in 1724 berichten
Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.
Berichten: 6.649
Topics: 167
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2750
9125 x bedankt in 4417 berichten
(14-Jul-2025, 06:11 PM)Jeroen S schreef: Ik weet van cranks inkorten dat het nieuwe gat niet te dichtbij het oude gat moet zitten, want dan loop je het risico dat er te weinig materiaal op dat randje overblijft. Hoeveel precies nog verantwoord is weet ik niet. Het gat heeft een rare inch maat, volgens mij moet je voorboren met 13mm voor de draad, maar die wordt dan nog weer net iets groter. Dus bij die 155mm moet je nog ongeveer 7mm gat bijop denken. Dat wordt dan 162mm. Het 175mm gat loopt ongeveer tot 168mm, dus dan hou je 6mm over. Om en nabij. Bij een 170er nog maar 1 mm, dat lijkt me niet verstandig.
Daarom maakte Ymte er ook een 152,5mm van. Dan blijft er meer materiaal over.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282