11 uren geleden
Ik begrijp er geen hol van eigenlijk, de gedachtengang hoe maximum snelheden op fietspaden iets zouden kunnen bijdragen aan het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers onder fietsers is mij in genoemd NOS-nieuwsartikel duister.
Bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij fietsers gewond raken of sterven is de tegenpartij een gemotoriseerde vierwieler (auto, bus, vrachtwagen, landbouwvoertuig, enz.). Dit geldt trouwens net zo goed voor voetgangers, en ook voor scooterrijders, brommerrijders, motorrijders, en automobilisten.
Verder vinden er onder fietsers redelijk wat eenzijdige ongevallen plaats. Mensen overschatten hun beheersing van hun fiets, en/of de infrastructuur is gevaarlijk.
Hoe de door demissionair minister Tieman van Infrastructuur gewenste vermindering van "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" zou kunnen helpen om eenzijdige ongevallen terug te dringen is ook niet duidelijk. Bij een eenzijdig ongeval is er meestal (naar ik aanneem) geen andere fietser bij betrokken en is er dus geen massa- of snelheidsverschil.
In het NOS-nieuwsartikel staat de zin:
"Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook ..."
Dit lijkt te suggereren dat er geen maximumsnelheid zal zijn voor ongemotoriseerde fietsen. Of misschien dacht de auteur dat alleen elektrische fietsen snel kunnen zijn bij het tikken van deze zin.
Mijn indruk is dat die minister niet goed nagedacht heeft, en degene die op nos.nl dat nieuwsbericht getikt heeft ook niet.
Bij het grootste deel van de aanrijdingen waarbij fietsers gewond raken of sterven is de tegenpartij een gemotoriseerde vierwieler (auto, bus, vrachtwagen, landbouwvoertuig, enz.). Dit geldt trouwens net zo goed voor voetgangers, en ook voor scooterrijders, brommerrijders, motorrijders, en automobilisten.
Verder vinden er onder fietsers redelijk wat eenzijdige ongevallen plaats. Mensen overschatten hun beheersing van hun fiets, en/of de infrastructuur is gevaarlijk.
Hoe de door demissionair minister Tieman van Infrastructuur gewenste vermindering van "de massa- en snelheidsverschillen op het fietspad" zou kunnen helpen om eenzijdige ongevallen terug te dringen is ook niet duidelijk. Bij een eenzijdig ongeval is er meestal (naar ik aanneem) geen andere fietser bij betrokken en is er dus geen massa- of snelheidsverschil.
In het NOS-nieuwsartikel staat de zin:
"Behalve met de maximumsnelheid voor elektrische fietsen kunnen gemeenten ook ..."
Dit lijkt te suggereren dat er geen maximumsnelheid zal zijn voor ongemotoriseerde fietsen. Of misschien dacht de auteur dat alleen elektrische fietsen snel kunnen zijn bij het tikken van deze zin.
Mijn indruk is dat die minister niet goed nagedacht heeft, en degene die op nos.nl dat nieuwsbericht getikt heeft ook niet.