Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Velomobielbinnenbanden bij 7 bar: Ventielproblemen
#1
Ik pomp de voorbanden van mijn Quest standaard op tot 7 bar, het max dat de buitenband aan kan. Nu heb ik diverse malen gehad dat de aansluiting van het metaal van het ventiel op het rubber van de band uitscheurde. Als het ware dat je het metalen stiftje los uit de rubber-versterkte ring (die overgaat in de binnenband) kan trekken. Binnenband total-loss.  Inmiddels heb ik die zo vaak gehad dat ik op statistiek op alle gebeurtenissen los kan laten en ik heb het vermoeden dat als de binnenband net tot aan het einde van zijn specs wordt opgerekt, het vaker voor komt. Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

Voor de goede orde: wielen zijn nieuw en in orde en hebben een keurig velglint. En ik plaats de binnenband altijd ijzig nauwkeurig met het ventiel tot op de millimeter recht gepositioneerd voor het gat.

Drie vragen:
1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Tijanus , Willeke_IGKT
#3
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(13-Apr-2025, 11:16 AM)AndredeBoer schreef:  Concreet: de Schwalbe buitenband is 1,75 inch breed en de binnenband heeft de specs: 1,25-1,75 inch en zit dus precies op de rand wat mag.

[...]

1: wie herkent het probleem an sich?
2: is het slim een ruimere binnenband te nemen? In ieder geval zit je met bv 1.50-2.00 in combinatie met die buitenband  precies "middenin". Maar zou een binnenband met bijvoorbeeld de specs 1.75-2.25 beter zijn? Binnenband wordt dan minder opgerekt.  Ga je heel erg de mist is als je 20x1.90-2.125 gebruikt? 
3: zijn er binnenbanden waar velomobielrijders bij zweren? Het gaat mij om gebruik in woon-werkverkeer, dus betrouwbaarheid is #1. Rolweerstand is #2.
1. Ik, ik had dit met 38-406 buitenbanden en de Schwalbe SV6/SV6A ook.
2. Ja. Ben destijds overgestapt op SV7C en het probleem was opgelost. Schwalbe spect z'n binnenbanden gewoon te ruim en/of bezuinigt te hard.
3. Rijd toch nog altijd wel het liefst op die Schwalbe Ultralights. TPU loopt naar mijn indruk niet echt harder en is veel irritanter om te hanteren. En ik houd niet van 3x per dag bijpompen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(13-Apr-2025, 12:14 PM)AndredeBoer schreef:
(13-Apr-2025, 11:52 AM)LigfietsWilsum schreef: Zijn je gaten in de velg groter (hollands ventiel) dan de ventielen zelf (frans) misschien?
Het zijn idd gaten waar ook een Hollands- en een autoventiel in kunnen, terwijl ik banden met Franse ventielen gebruik.
Ja, dat zou bij 7 Bar best wel eens van invloed kunnen zijn.
Er zijn dacht ik adapterringetjes, wat tape erom zou ook helpen... Maar goed passend spul is natuurlijk beter.
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , Willeke_IGKT
#6
Er zijn adapter ringetjes, de Strada was daarmee uitgerust toen ik hem kocht en ik heb achter nooit vervangen voor andere ventielen. Ze werken goed, die adapters, geen tape nodig.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M-racer voorvork
Ik ben op zoek naa...Wim -de roetsende — 11:06 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zat net even te...Wim -de roetsende — 11:03 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik heb een tailbag...blokdoorn — 10:36 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik zat net even te n...karimov — 10:16 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik heb een tailbag o...ZoefZoef — 10:05 PM
M-racer voorvork
Dit lijkt nog wel ee...Bob Hagendijk — 09:59 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Ik geef je slechts m...blokdoorn — 09:55 PM
Kilometer topic
Lange dag in zweden ...blokdoorn — 09:52 PM
Kilometer topic
In de zin ontbreekt ...Roepers — 07:56 PM
Kilometer topic
In april 2025 1121 ...Boyd Maduro — 07:46 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
@BenParke, de tool...benparke — 05:27 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Zie je ook dat er ...365cycle — 05:26 PM
Velomobileworld in Roemenië op de rand ...
Ik zie daar voldoe...Hardloper — 05:10 PM
Rondje IJsselmeer met Paastreffen 2025.
Ja precies, daar ben...LigfietsWilsum — 04:33 PM
Rondje IJsselmeer met Paastreffen 2025.
Ah, wat vervelend!...Willeke_IGKT — 04:19 PM
M5 Carbon High Racer oftewel CHR
Precies daarom laat ...Snoek043 — 04:04 PM
Rondje IJsselmeer met Paastreffen 2025.
Ah, wat vervelend! B...LigfietsWilsum — 03:42 PM