Peiling: Wat is ervaring met de remlichtschakelaar bij de remgreep
remlicht werkt goed
70.00%
7 70.00%
remlicht werkt niet goed
30.00%
3 30.00%
werkt niet goed en heb daar vrede mee
0%
0 0%
Totaal aantal stemmen: 10 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Remlicht schakelaar
#1
Wie heeft er wel eens ruzie met de remlichtschakelaar?
Ik denk te weten hoe ik hem beter kan maken. Namelijk door het micro switchje andersom en iets hoger te monteren. Dan is hij minder gevoelig voor de parkeerlicht pal en eenvoudiger te verstellen.

Gaat het licht niet aan of uit wanneer dat moet, hapert de combinatie met de parkeerrem,of heb je wel deze storingen, maar stoor je je er niet aan?

Tevens is dit een poging een peiling aan te maken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#2
In de Quest was het soms terug (laten) buigen, in de Strada tot nu toe gewoon goed.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Op dit moment niet, maar eerlijk gezegd ik weet het niet wanneer hij het niet doet. Ik heb geen controle of het schakelaartje van de remlichten al dan niet doet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
ik weet dat bij mijn quest xs de remlicht weleens aan bleef staan. maar het is inderdaad precies buigen tot het goed zit. Maar verbeteringen zijn altijd welkom.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , Hoekie
#5
Heb inderdaad vaak ruzie gehad met het schakelaartje met het iele pookje. Dat pookje ging weleens op walkabout of kwam in contact met de remkabel. De afstelling gaat via verbuigen.

Bij Velomobileworld zijn ze overgestapt op een remsensor in de kabel. https://video.aliexpress-media.com/play/...om=firefox

Inbouw: https://www.velomobileworld.com/technica...-electric/ ga naar "new switch".

Waar te krijgen: scroll verder naar beneden om de lijst te zien waar je de componenten kunt krijgen. Voor de remsensor: https://nl.aliexpress.com/item/1005003599505325.html?
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#6
En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld
Bedankt voor de links Twilwel

Mijn ervaring zou een optie 4 zijn: remlicht schakelaar werkt een tijd goed en werkt daarna niet goed meer.
Dan begint regelmatig gekloot om het goed werkend te houden. Tot er een hele nieuwe remschakelaar in moet.
Antwoord }
Bedankt door: twilwel , Willeke_IGKT
#7
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(02-Oct-2024, 06:19 PM)Hardloper schreef:
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?

Goede vraag. No plug-and-play me thinks.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik heb in mijn Bülk het electronisch gestuurde remlicht. Ik vind dat ik de rem ver moet inknijpen om het licht brandend te krijgen. Licht bijremmen geeft geen reactie van het remlicht. Daardoor al eens bijna een “kop-staart” gehad in een groepsrit. Heb dit gemeld bij Jan Wijnen. Hij zegt dat er niets aan te stellen is….
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen) 
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
#10
(02-Oct-2024, 06:19 PM)Hardloper schreef:
(02-Oct-2024, 05:31 PM)Hoekie schreef: En deze zo te zien https://nl.aliexpress.com/item/100500665...pt=glo2nld

Kan iemand vertellen wat dit precies doet?

De signaal van de sensor is niet sterk genoeg om het remlicht aan te zetten dus wordt het signaal in plaats daarvan gebruikt om elektronisch een krachtigere schakelaar (relais) aan te sturen die het remlicht aan zet.

(02-Oct-2024, 10:55 PM)GertBr schreef: Ik heb in mijn Bülk het electronisch gestuurde remlicht. Ik vind dat ik de rem ver moet inknijpen om het licht brandend te krijgen. Licht bijremmen geeft geen reactie van het remlicht. Daardoor al eens bijna een “kop-staart” gehad in een groepsrit. Heb dit gemeld bij Jan Wijnen. Hij zegt dat er niets aan te stellen is….

Hmm, dat is wel zeer matig. Stom dat die niet te stellen is, ergens zou je toch verwachten dat er een analoog signaal uit de sensor zou komen zodat je het juist wel kan stellen. Dat hetgeen wat er achter zit vervolgens bepaald bij welk signaal het licht aan/uit gaat.
Maar blijkbaar gewoon digitaal. (Of wel analoog en "niet in te stellen" betekent "om in te stellen moet er een hardwarematige aanpassing gemaakt worden zodat het relais bij een ander signaalsterkte schakelt". Dit zou iets toevoegen aan de totale schakeling dus "niet eenvoudig aan te passen")

In mijn Snoek heb ik overigens tot op heden geen problemen met mijn remsensor. QuestXS deed wel af en toe moeilijk, dat die niet uit gaat zoals Veloquest ook aangeeft. Verbeteringen worden natuurlijk altijd toegejuicht.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , Hoekie
#11
Tja waar je dat dan in zou moeten pluggen? De traditionele is een normaal uit microswitch die dus aan gaat als ie opent en ingedrukt uit is. Ik heb er een van de Quest overgekntuseld naar de tankbesturing. blijft toch een beetje een klungel ding.

Ik heb daarom in de Milan zelf wat geknutseld met een motorfietsremlichtschakelaar. Maar dat was ook best nog een dingetje. De basis is zo'n soort schakelaar https://www.caferacerwebshop.com/nl/reml...ct-content

De remhendel is een hele gewone cantilever versie. Daarvan heb ik het remhendelafstandinstelschroefje eruit gehaald, dat gat uitgeboord voor de schroefdraad op dat schakelaartje en draad getapt. Ik had er 1 van een andere winkel die 6mm zou zijn, net als deze. Maar het was geen M6 ook geen m6 met een andere draad, maar net iets dikker, en m7 liep ook niet helemaal lekker. Uiteindelijk zo ongeveer met het schakelaartje zelf getapt. Niet ideaal. Bij die andere winkel hadden ze ook nog een rubberhoesje wat er mooi overheen past. Vervolgens moest er in het remheveltje nog een heel klein schroefje om het knopje in te duwen. Het zit allemaal, en werkt prima maar het was best een geklooi om zover te komen, wat met name aan de rare maat draad op het schakelaartje lag.

Helaas passen deze ook niet eenvoudig op die centrale remhendel. Als je een normale remhendel hebt, met zo'n klein stelschroefje dan is het wel te knutselen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
https://www.otronic.nl/nl/gewichtsensor-tot-50kg.html
Zou zo’n gewicht sensor geschikt zijn als remlicht schakelaar?
Ik zat namelijk te denken. Door indrukken van rempedaal kun je namelijk kracht op een sensor uitoefenen. Bij bij remmen heb je een kleinere kracht, dan uitgebreid te remmen. En volgens mij is zo’n sensor als dit voor beide situaties geschikt.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Waar zit het rempedaal in je fiets dan? De standaard microswitch en de door mij gelinkte schakelaars zijn veel kleiner, lichter, en je hebt geen grote kracht of gewicht nodig om ze te activeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(05-Oct-2024, 04:30 PM)Jeroen S schreef: Waar zit het rempedaal in je fiets dan? De standaard microswitch en de door mij gelinkte schakelaars zijn veel kleiner, lichter, en je hebt geen grote kracht of gewicht nodig om ze te activeren.

Nou gewoon op dezelfde plek als bij bv de QV limo. Maar het is meer zou zo'n kleine gewichtsensor geschikt kunnen zijn? En dan dat je met de remhendel een staafje omlaag duwt. Die tegen de gewichtsensor duwt.
[Afbeelding: image.png]
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Dat sensortje is 3,8x3,8x1,2 cm. Das best een behoorlijk ding. Ik heb zo iets gebruikt, dat is bedoeld als remlichtschakelaar en ongeveer 1,2 cm doorsnee en 3,8 lang. Ook deze gaat aan als de druk eraf gaat. Daardoor hindert niets je, als je de rem wilt inknijpen.

Ik vind het geen fijn idee dat er iets in de weg zit wat mogelijk de beweging van je remhendel beperkt, in de weg zit. Als je iets harder wilt remmen dan kan dat niet omdat die sensor of het palletje in de weg zit.
Antwoord }


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nieuws :: Carbon r...365cycle — 12:27 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Tijanus — 11:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb heel veel jar...Tom Fekkes — 11:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De door bucovaina om...Jeroen S — 11:26 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor de l...Lopopodium — 11:23 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort b...Hardloper — 11:07 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Over wat voor verb...Wim -de roetsende — 09:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
voor de eerste kee...Martin van Mourik — 08:59 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik weet niet, maar...Lopopodium — 05:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is het voor jou goed...Willeke_IGKT — 05:01 PM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Hardloper — 11:48 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Is al een paar dagen...bucovaina — 11:09 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren van ...PieterTrapt — 10:51 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Dus eigenlijk kunn...Gideonaut — 10:26 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Vanmorgen in het d...LigfietsWilsum — 09:32 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ja dat is fijn om te...Jeroen S — 09:05 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Ach bij Meindert Val...Jeroen S — 09:01 AM