Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Prototype tegen verblinding auto's
#1
Ik heb 's-avonds vaak last van verblindende koplampen op fietspaden aan de linkerkant. Hier in Duitsland is er geen belijning op fietspaden en vaak moet ik volledig tot stilstand komen omdat ik niets kan zien.

Afgelopen weekend eens met een nieuw geknutselde oplossing gefietst. Het hielp wel, maar er is nog het nodige te verbeteren. Want de fietspaden zijn ook niet biljartlakenglad dus zodra mijn hoofd gaat schudden werkt het niet meer zo goed. En ja je moet wel een bril op (hebben). Het kaartje was ook nog lichtdoorlatend en te klein. Bovendien is het naar links en rechts kijken ook lastig met een kap op de vm. Het is dus nog lang niet af, maar het is zo simpel dat ik wel even een foto post voor diegene die hier ook mee aan de slag willen.

[Afbeelding: IMG-2237.jpg]

Als ik met beide ogen kijk merk ik haast niet dat het kaartje er is. Komt er een auto aan, sluit ik mijn rechteroog en blokkeer het licht met het kaartje, zodat ik met mijn linkeroog nog de rand van het fietspad en de berm kan zien.
Antwoord }
#2
Kan je laten zien hoe je het precies gebruikt?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Als de oogkleppen van een paard Smile
Maar dan in het midden van z'n gezicht, zodat er 1 oog in de schaduw van het kaartje zit (weg rechts => linkeroog geen last van verblinding)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , datakneder
#4
(25-Mar-2024, 03:02 PM)365cycle schreef: Kan je laten zien hoe je het precies gebruikt?


Ik heb een schetsje gemaakt.

[Afbeelding: Untitled.jpg]

Het gele stukje voor het gezicht is het vlakje voor mijn ogen. Door mijn hoofd te draaien kun je ervoor zorgen dat het licht van de koplamp niet in mijn linkeroog komt, waardoor die niet verblind word. Het licht van de auto zal de berm (groen) wat laten oplichten waardoor mijn linkeroog beter kan waarnemen waar de berm is.

Dit is het setje gemonteerd op mijn bril:

[Afbeelding: IMG-2242.jpg]
Antwoord }
#5
(25-Mar-2024, 04:01 PM)datakneder schreef:
(25-Mar-2024, 03:02 PM)365cycle schreef: Kan je laten zien hoe je het precies gebruikt?


Ik heb een schetsje gemaakt.


Het gele stukje voor het gezicht is het vlakje voor mijn ogen. Door mijn hoofd te draaien kun je ervoor zorgen dat het licht van de koplamp niet in mijn linkeroog komt, waardoor die niet verblind word. Het licht van de auto zal de berm (groen) wat laten oplichten waardoor mijn linkeroog beter kan waarnemen waar de berm is.

Dit is het setje gemonteerd op mijn bril.

Mooi bedacht!!!!
Groet,

Tom
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#6
Briljant en hilarisch!
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#7
Denk er alsjeblieft aan om geen posts met plaatjes te quoten inclusief de plaatjes, zeker niet als het er vlak onder komt te staan. Ik heb in dit geval alleen de plaatjes verwijderd maar de meeste tekst zou ook weg kunnen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
Leuk bedacht. Een herkenbaar probleem.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder
#9
Als het werkt moet je er patent op aan vragen. BRILjant gewoon Cool .

Die Duitsers zijn er goed in om met groot licht te rijden. Met name als je fietspad aan linkerkant hebt id dat irritant fietsen. Je ziet niet waar je blijft. Ik heb het 's nachts wel eens geprobeerd met zonnebril op. Zou je niet iets aan een pet/band om je hoofd kunnen hangen? Zo'n bril lijkt me niet echt stevig genoeg.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(25-Mar-2024, 11:34 PM)Fietsbennie schreef: Als het werkt moet je er patent op aan vragen. BRILjant gewoon Cool .

Die Duitsers zijn er goed in om met groot licht te rijden. Met name als je fietspad aan linkerkant hebt id dat irritant fietsen. Je ziet niet waar je blijft. Ik heb het 's nachts wel eens geprobeerd met zonnebril op. Zou je niet iets aan een pet/band om je hoofd kunnen hangen? Zo'n bril lijkt me niet echt stevig genoeg.

Ik ben niet zo'n voorstander van patenten. Laat iedereen er z'n voordeel mee doen.

Een pet was het eerste waar ik aan dacht, maar ik kon mijn eigen pet niet meer vinden (nog steeds niet). Ik heb totaal geen instabiliteit ontdekt bij het gebruik. Maar een pet in een vm met kap is iets dat ik zeker kan afraden; je kunt niet meer naar links en rechts kijken. Ik heb ook overwogen om een verticaal stuk karton in de kap te maken. Maar daar zit nu ook mijn zonnescherm en dat gebruik ik regelmatig. In het donker rijden is iets dat ik zoveel mogelijk probeer te voorkomen.

De volgende keer ga ik de card verticaal plaatsen. Zoals ik al aangaf was dit een eerste poging.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#11
Moet je wel afzonderlijk beide ogen apart kunnen sluiten. Dat kan niet iedereen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ik merk dat een gele bril ook goed helpt tegen de felheid van het licht van tegenliggers, maar het houdt een keer op. Daar is dit een interessante oplossing voor.

Realiseer je dat voor alle objecten die je slechts met één oog ziet het veel moeilijker is om in te schatten hoe ver ze weg zijn. Overigens is het sowieso moeilijker om diepte te zien in het donker. Bij een min of meer vast scheider zul je daarom veel meer met je hoofd moeten bewegen om van objecten links en rechts van je de diepte in te schatten. Enkel je ogen draaien is dan niet meer voldoende.

Ik kan me daarom voorstellen dat dit wel een extra risico's met zich meebrengt voor dingen die plotseling dichtbij 'opduiken'. Omdat ze dichtbij opduiken zie je ze door de scheider slechts met één oog en daardoor kun je de diepte minder goed inschatten. Ik verwacht dat je reactietijd daarom langer zal zijn. Omdat het dichtbij is moet je er juist snel op kunnen reageren.

Ik stel me daarom een soort klapmechanisme voor zodat je de scheider niet standaard in je beeld hebt, maar dat je hem snel kunt neerklappen zodra deze nodig is en daarna weer omhoog.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven
#13
(27-Mar-2024, 12:50 PM)Raymond schreef: Ik stel me daarom een soort klapmechanisme voor zodat je de scheider niet standaard in je beeld hebt, maar dat je hem snel kunt neerklappen zodra deze nodig is en daarna weer omhoog.


Je hebt van die opzetzonnebrillen die je omhoog kunt klappen. Daar heb ik ook al over na zitten denken. Trouwens het grootste deel van de tijd rijd je met twee ogen open en merk je bijna niets van dat klepje op je neus. Je kunt dus prima diepte zien (zo goed als dat gaat in het donker). Alleen bij fel tegenlicht kijk je met één oog. Ik rijd dan wel op een mij bekende weg, maar ook dan gaat dfe snelheid terug naar 15 km/h. Maar vroeger moest ik regelmatig de fiets geheel stil zetten. Het is geen wondermiddel, maar het help al wel een beetje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Goed gevonden!

Als het kaartje mat zwart is merken je ogen nauwelijks iets van het feit dat je een extra schotje op je neus hebt.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#15
Tsja, interessante oplossing, maar om nou met zo'n kaart voor m'n gezicht rond te rijden. Ik draag ook geen bril, dus ik heb alleen mijn oren om dit aan te bevestigen.

Sinds ik een fellere koplamp heb met beam cut-off heb ik nooit meer een auto gezien die z'n grootlicht aan hield. De grootlichtfunctie op mijn koplamp heb ik daardoor nog nooit hoeven gebruiken om te seinen dat de ander mij verblindt.

Het is mij inderdaad wel vaker opgevallen dat Duitsers hun licht verblindend hebben afgesteld, ook het dimlicht en dat ze langer met grootlicht doorrijden dan Nederlanders dat doen. Is hun "APK" minder streng op dit gebied?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
De Duitse TÜV kijkt net als de Nederlandse naar of het lichtbeeld van een auto klopt of niet. Hoe je dat dan vervolgens afstelt is zeker bij wat oudere auto's aan de bestuurder om te bepalen.

Grootlichtautomaten houden geen rekening met een tegenligger met zwak licht, en zeker niet met een tegenligger aan wat voor hun de rechterkant is. Die schakelen dus niet zomaar uit, maar vaak wel als je zelf groot licht inschakelt.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(28-Mar-2024, 03:16 PM)Grrrrrene schreef: Tsja, interessante oplossing, maar om nou met zo'n kaart voor m'n gezicht rond te rijden. Ik draag ook geen bril, dus ik heb alleen mijn oren om dit aan te bevestigen.

Het is mij inderdaad wel vaker opgevallen dat Duitsers hun licht verblindend hebben afgesteld, ook het dimlicht en dat ze langer met grootlicht doorrijden dan Nederlanders dat doen. Is hun "APK" minder streng op dit gebied?


Het is nacht en ik rijd met kap. Bovendien geef ik geen moer om hoe ik er uit zie. Maar ik zie er ook geen heil in als je zelf gelukkig zelden of nooit tegen het probleem aanloopt.

De APK is zeker niet minder streng. Op sommige punten op het absure af. Een compleet gesealde verbanddoos ouder dan 3 jaar, auto afgekeurd. Ok. dan vervang is de zaken met een uiterste gebruiksdatum, afgekeurd de doos is niet gesealed.

Het probleem ligt volgens mij meer in het ontwerp. Zowiezo is een fietspad aan de verkeerde kant principieel onjuist. Als auto's naar Engeland gaan moeten ze hun koplampen gedeeltelijk afplakken. Waarom, omdat de lampen afgesteld zijn zodat ze in de berm schijnen. Ergo dus op het fietspad waar fietsers de verkeerde kant op gaan. Daarnaast denk ik dat in nederland of de fietspaden verder van de rijbaan liggen, danwel vaker bijvoorbeeld een vangrail ertussen hebben. Ik heb niet het idee dat ik in Duitsland vaker auto's tegenkom met fout afgestelde lichten dan in Nederland.

Wettelijk gezien zijn de automobilisten fout omdat je geen medeweggebruikers mag verblinden. Er staat nergens in de wet dat dat alleen geldt voor grootlicht of dat ander verkeer met een extreem lage ligging hierop een uitzondering zijn.
Antwoord }
#18
Beseffen we ook dat onze Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplampen op hun beurt de automobilist best wel last kan bezorgen? Ik was iemand mijn velo tonen en de automobilist die tegemoet kwam had erover dat mijn koplampjes irritant in zijn ogen schenen. En dit was niet eens het grote licht en midden op de dag.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#19
(28-Mar-2024, 04:18 PM)datakneder schreef: Als auto's naar Engeland gaan moeten ze hun koplampen gedeeltelijk afplakken.
Alleen als je een linksgestuurde auto voor de apk aanbiedt voor zover ik weet. Ik plak mijn koplampen nooit af als ik naar Nederland ga, ik heb niet de indruk dat iemand dat nog doet (bij veel moderne auto's kun je de koplampen trouwens trouwens vrij eenvoudig aanpassen voor links en rechts rijden, maar ik heb geen moderne auto).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
(28-Mar-2024, 06:59 PM)Hardloper schreef: Beseffen we ook dat onze Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplampen op hun beurt de automobilist best wel last kan bezorgen?

De helft van de fietsers heeft zo'n irritant felle klote lamp dat je verblindt...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
(28-Mar-2024, 06:59 PM)Hardloper schreef: Beseffen we ook dat onze Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplampen op hun beurt de automobilist best wel last kan bezorgen? 
Je hebt geen groot en klein licht, alleen meer en minder spanning op de koplampen. 
Gebruik de hoogteverstelling om niet te verblinden. Iets schuin omlaag is vaak al genoeg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(28-Mar-2024, 09:20 PM)365cycle schreef: Je hebt geen groot en klein licht, alleen meer en minder spanning op de koplampen. 
Gebruik de hoogteverstelling om niet te verblinden. Iets schuin omlaag is vaak al genoeg.
Nou ik heb die automobilist betrokken bij het afstellen van de koplampen. Van wanneer heb je er geen last meer van.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#23
(28-Mar-2024, 09:20 PM)365cycle schreef:
(28-Mar-2024, 06:59 PM)Hardloper schreef: Beseffen we ook dat onze Busch & Müller IQ-X 150 Lux koplampen op hun beurt de automobilist best wel last kan bezorgen? 
Je hebt geen groot en klein licht, alleen meer en minder spanning op de koplampen. 
Gebruik de hoogteverstelling om niet te verblinden. Iets schuin omlaag is vaak al genoeg.

Eigenlijk dus (ongedimd) grootlicht, en dimlicht. Net zoals vroeger in auto's. Maar die hebben tegenwoordig verschillende pitten voor groot- en dimlicht, waardoor de naam dus niet meer klopt voor auto's Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#24
Ik vertrouw altijd op het bord voor mijn kop.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle
#25
Is gewoon je hand gebruiken niet praktischer?
Dat is wat ik doe als ik last heb van felle koplampen van een tegemoetkomende auto, gewoon een hand ervoor houden.
Je kunt je hand ongeveer in de positie van dat kaartje houden. Of is dat onder de kap van een velomobiel niet te doen?

Bij laagstaande zon die ik even niet afdoende met de klep van mijn pet kan afschermen gebruik ik ook mijn hand.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
(29-Mar-2024, 01:04 AM)Martin van Mourik schreef: Is gewoon je hand gebruiken niet praktischer?

Ik rijd in een vm met tankbesturing en het voelt voor mij niet vertrouwd om bij nacht met één hand te sturen. Ik kan me wel voorstellen dat dat voor een tillerbestuurde vm wel een optie is. Overdag heb ik soms wel eens een hand los om iets te pakken of vast te maken, maar zelfs dan probeer ik dat tot een minimum te beperken en ook alleen op stukjes die ik rechtuit ga.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM