Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ligfiets adviesorgaan van/door Meindert Valenteijn
#1
Meindert Velenteijn de zeer bekende en veelbouwende zelfbouwer biedt zijn diensten aan op Marktplaats.

Ik vroeg naar de reden van dit bericht/deze advertentie op Marktplaats.

Zijn antwoord was kort en krachtig: 
Mensen die zoekende zijn, vertellen wat de mogelijkheden zijn, houding, verzet, soort ligfiets, enz.


https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...U1LjAuMC4w
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
De beste man kan ongetwijfeld geweldig fietsen bouwen, maar deze 'advertentie' laat wat aan duidelijkheid te wensen over...zijn aanbod is me totaal onduidelijk...
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Tijanus , 365cycle
#3
Hier een artikel over Meindert: Klik

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#4
Ah dat filmpje om die link had ik al eens gezien.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#5
Hij bood laatst volgens mij ook al wat onderdelen/ restfietsen aan.
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(19-Feb-2024, 08:14 PM)TimSch schreef: De beste man kan ongetwijfeld geweldig fietsen bouwen, maar deze 'advertentie' laat wat aan duidelijkheid te wensen over...zijn aanbod is me totaal onduidelijk...

Mij ook. Ik heb hem de tip gegeven om lid van dit forum te worden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Roepers
#7
Hij zou hier echt iets kunnen betekenen en zijn ambitie als ligfietsadviseur kunnen uitleven.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
Heb ooit lang geleden via hem de Quest-330 van zijn zoon overgenomen. Had toen heleboel ligfiets materiaal liggen die hij ontworpen had, ook ontwerpen die toendertijd door optima ligfietsen zijn overgenomen.
Hij leeft een beetje van zijn uitvindingen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#9
Ik heb een advertentietekstje voor hem geschreven en aan hem gestuurd. Wie weet heeft hij er wat aan. Lijkt me een mooie man om mee te sparren, woont alleen zo ver weg.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
Hoewel het supertof is dat hij het doet denk ik niet dat het zo heel veel nut gaat hebben.
Ik denk hier al een tijdje over na en heb het hier en daar ook al laten vallen: Onze groep wordt "puurder", maar kleiner.

In het verleden waren mensen die niet van tegen de wind in fietsen hielden soms ook ligfietsers. Een aantal daarvan zijn blijven hangen, een grote groep anderen stapt over op de E-bike (getuige: marktplaats, en niet alleen door de prijzen van ligfietsen, soms staat het ook gewoon letterlijk in de advertentieteksten).

Mensen die zich hier aanmelden zijn dezelfde mensen die reageren op een advertentie van Meindert: Mensen die al zeker weten dat ze willen ligfietsen. Linksom of rechtsom vinden die hun informatie wel, er zijn bronnen zat.

De groep die we denk ik moeten proberen aan te spreken zijn juist mensen die niets met ligfietsen hebben, zichzelf er niet op of in zien en/of niet weet waarom je een ligfiets zou willen. Zelf voeg ik daar nog aan toe dat ik - zeker in deze stedelijke omgeving - automobilisten graag uit de auto peuter met de belofte dat ze net zo laat arriveren op hun bestemming - of ze dan op een E-bike of in een velomobiel stappen om daar te komen maakt me niet heel veel uit.
Over met name de velomobiel preek ik binnen die groep dan weer bij iedereen die niet zegt dat ze het niet willen horen, om de simpele reden dat die velomobiel een machtig mooie uitvinding is, als je het mij vraagt superieur aan de conventionele fiets én de auto.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , John70
#11
(20-Feb-2024, 01:56 PM)365cycle schreef: ...
Over met name de velomobiel preek ik binnen die groep dan weer bij iedereen die niet zegt dat ze het niet willen horen, om de simpele reden dat die velomobiel een machtig mooie uitvinding is, als je het mij vraagt superieur aan de conventionele fiets én de auto.

Ik vind het ook machtig mooi, zo'n velomobiel, maar je stapt wel heel makkelijk over het financiële deel heen. Ik heb een auto omdat ik ook vaak niet alleen rijdt of iets moet vervoeren. Vrouw, kinderen, hond, drumstel, 4 tassen weekboodschappen, etc. Die kan dus niet weg. Een fiets daarnaast voor naar mijn werk, een inmiddels 20 jaar oude Giant Brisbane die ieder jaar een beurtje krijgt. Sinds kort dus een ligfiets, voor € 150,- van marktplaats. Een velomobiel zou ik graag hebben, de investering is voor mij niet te maken, laat staan verantwoorden. En zo vele met mij, denk ik.

Hugo
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#12
(21-Feb-2024, 08:43 AM)HugoW1975 schreef: Een velomobiel zou ik graag hebben, de investering is voor mij niet te maken, laat staan verantwoorden. En zo vele met mij, denk ik.
Hugo

Het grootste probleem is eigenlijk de eerste aanschaf. Dus eerst even heel ouderwets/modern/hip sparen. 
Ik heb mijn financiële aanpak hier al eens eerder uitgelegd.

Bij ons komt het geld niet met bakken binnen. Ik in het onderwijs, zij in de zorg.

Ik leg iedere maand €200,- opzij (zoveel kostte ooit mijn autootje p/m dat ik juist verkocht om de fietsen te kunnen betalen), daardoor spaar ik €2400,- per jaar. Na 5 jaar heb je een nieuwe vm of na 3 jaar al een hele mooie tweedehandse of na 2 jaar een iets minder mooie of na 1 jaar een beetje een oude waaraan je zelf moet gaan klussen.

Van die €200,- per maand betaal ik na de aanschaf al mijn onderhoud, fietsspullen, fietskleding, enz. enz.
En dan kan ik ook nog om de 5 jaar een nieuwe vm kopen, want mijn 'oude' heeft nog een hele flinke restwaarde en ik kan als ik dat wil tussendoor ook nog andere ligfietsen kopen en verkopen.

Wij leven redelijk sober. Gaan niet duur uit eten, niet iedere maand naar het theater, gaan weinig op vakantie, doen geen gekke dingen met de boodschappen, doen niet ieder weekend een koffietje en een lunch in de stad, enz. enz.

Op deze manier kan het bij ons. Het is volgens mij simpelweg een keuze, vooral als het geld niet met bakken tegelijk binnen komt.
Oh ja, we hadden ook nog jarenlang 3 studerende dochters waarvoor wij het collegegeld e.d. betaalden, maar niet hun huur.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Raymond , Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(21-Feb-2024, 10:00 AM)Wim -de roetsende schreef: Het is volgens mij simpelweg een keuze, vooral als het geld niet met bakken tegelijk binnen komt.

Dit is de kern. Echter, niet iedereen ervaart dezelfde opties als reëel en maakt dezelfde keuze.

We kunnen mensen de mogelijkheden laten zien, maar de uiteindelijke keuze maken ze zelf. Dan komen ze zeker niet allemaal op dezelfde keuze uit als wij. Vaak zullen ze bepaalde opties niet als reëel zien. Zoals Hugo bijvoorbeeld aangeeft een auto 'nodig' te hebben voor de wekelijkse boodschappen. Anderen zien het wel als reëel en komen op een andere keuze uit, bijvoorbeeld grote fietstassen waar 2 grote tassen boodschappen in passen en twee keer in de week naar de supermarkt, of bijvoorbeeld een karretje achter de fiets waar 4 boodschappentassen inpassen (en op een ander moment de hond). Welke opties reëel zijn hangt denk ik ook af van hoe en waar je woont.

Ik ben bewust in een stedelijk gebied gaan wonen, zodat alle voorzieningen binnen fietsbereik zijn. Als je in een afgelegen dorp woont waar iedereen met de auto 15 km verderop inkopen gaat doen (en alle winkels dus uit het dorp weg zijn), dan heeft dat impact op je mogelijkheden en als reëel ervaren opties. Als je dan gehecht bent aan dat dorp (vrienden, familie, etc.) dan ga je niet verhuizen om alles op de fiets te kunnen, maar dan koop je ook een auto.

2020 Challenge Chamsin 26" met Rohloff
2012 Hase Pino met Rohloff
2014 AZOR Texel
2012 Brompton
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#14
(21-Feb-2024, 08:43 AM)HugoW1975 schreef: Ik vind het ook machtig mooi, zo'n velomobiel, maar je stapt wel heel makkelijk over het financiële deel heen. Ik heb een auto omdat ik ook vaak niet alleen rijdt of iets moet vervoeren. Vrouw, kinderen, hond, drumstel, 4 tassen weekboodschappen, etc. Die kan dus niet weg.
Een velomobiel is niet voor iedereen een optie, zelfs niet enkel financieel, maar als er één vervoermiddel is waarbij veel mensen makkelijk over het financiële heenstappen is het wel de automobiel. Angstaanjagend veel automobilisten leven op de pof. Een dikke lening voor de aanschaf, alleen de brandstof rekenen als reiskosten, de begrippen "onverwachte kosten" (de meeste automodellen hebben bekende kwalen, de kosten zijn daarmee heel voorspelbaar) en "een dure APK" (het is enkel een controle, behalve dat lang niet alle APK-keurmeesters even zorgvuldig zijn had de auto had de rest van het jaar ook al veilig moeten zijn), en moord en brand schreeuwen als de benzine 10 cent duurder wordt.
Niks menselijks is mij overigens vreemd, echt niet. Ik heb tijden gekend waarin ik een week op benzine reed in mijn Mazda 121, omdat ik geen geld had om de gastank bij te vullen. Ja, dat is omgekeerde logica, want gas is veel goedkoper, maar die auto had benzine nodig om te kunnen starten dus er zat altijd wel iets in die tank. En dan had ik nog de mazzel dat ik alleen onderdelen en zo nu en dan wat gereedschap hoefde te kopen, want alles van olie verversen tot versnellingsbak reviseren kan ik zelf.

Nu heb ik het makkelijk, omdat ik op een kilometer afstand een spoorverbinding heb, en hier binnen een straal van 5 km altijd wel een deelauto te vinden is, maar ook omdat mijn leven (en dat van mijn kind) totaal niet meer ingesteld zijn op de auto. En dan denk ik dus inderdaad: Ik heb nu geen hond maar de laatste die ik had had pootjes, drumstel en 4 tassen weekboodschappen krijg ik prima mee op m'n oude aftandse bakfiets (en mij kennende waarschijnlijk ook nog tegelijk als het moet), en - kort door de bocht, ik weet het - als m'n volgende vrouw een auto wil moet ze die zelf maar kopen Tongue 
Er zit ook een andere kant aan die medaille: Kan ik een eigen auto betalen? Ik woon leuk, kan sparen en gekke dingen doen tegelijk. Ik woon nu echter ook gehuurd, en zie dat graag veranderen. Nee, ik vind dat ik nu geen (goede, jonge, veilige) eigen auto kan betalen, want de spaarrekening lijdt daar dan dubble onder (stijgende reiskosten en minder spaarmogelijkheden óf inleveren op leuke dingen doen), en het geld op de spaarrekening moet straks richting notaris + kosten koper. 

(21-Feb-2024, 08:43 AM)HugoW1975 schreef: Een fiets daarnaast voor naar mijn werk, een inmiddels 20 jaar oude Giant Brisbane die ieder jaar een beurtje krijgt. Sinds kort dus een ligfiets, voor € 150,- van marktplaats. Een velomobiel zou ik graag hebben, de investering is voor mij niet te maken, laat staan verantwoorden. En zo vele met mij, denk ik.
Ik denk dat het voor verreweg de meeste mensen niets meer of minder is dan een keuze. Denk hier eens over na: Als het financieel ineens ontzettend slecht met je gaan, zou je je auto dan kunnen missen en oplossingen kunnen vinden zodat je er niet echt onder lijdt? Ik denk dat de heel veel Nederlanders die vraag wel met "ja" moeten beantwoorden. 
Ik ken ook een stel die daarop een uitzondering zijn; er liggen twee blauwe kaarten in hun auto en ze wonen in een klein dorp met momenteel weinig mogelijkheden om te verhuizen. Voor mij nog een reden om mezelf te willen dwingen net dat tandje verder te gaan dan veel anderen en een paar honderd kilometer per week te fietsen. Ook al lukt het momenteel helaas even niet.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon , Hoekie
#15
Die vrouw, kinderen, hond en.. zijn duurder dan de velomobiel Smile

En toch zou ik je niet adviseren om die in te ruilen voor een velomobiel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Begin jaren 90 heeft Meindert voor mij op mijn verzoek een lage Racer voor mij gebouwd, was een heerlijke fiets. Stuurde echt fantastisch goed. Een lowracer van 20 kilo met nog 15 kilo bagage en dan nog met losse handjes bergop kunnen rijden. Super stijf en strak, maar wel wat zwaar. Goed het 65 tands voorblad naast het voorwiel was ook wel een beperking bij het sturen.

Heb op dat frame ook nog eens zo'n vork uitzetter kapot gedraaid. Meindert had RSV padjes gemaakt met diverse 10mm gaatjes zodat je zelf de as positie kon kiezen. Gewoon even het achtervorkje ver genoeg open buigen, wieltje eruit trekken en op een andere plek erin. Kijk zo, liet ie even zien, fluitje van een cent. Met twee man, trekkend, ieder 1 kant, kwam er nog niet de gewenste beweging. Dan maar zo'n uit draaibare vorkuitzetter. Kun je een buitenband mee langs het achterwiel van je stadsfiets frummelen als je dat niet helemaal los wilt maken. Na steeds harder draaien, begon de vorkuitzetter langzaam door te buigen, maar de achtervork gaf niet mee. Uiteindelijk op de juiste positie maar een sleufje gezaagd zodat dit uitbuigen niet meer hoefde.

Hij heeft zo ongeveer alles wat je met ligfietsen kunt proberen, wel geprobeerd. En als hij zegt dat het sterk genoeg is, dan is dat zo.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#17
Ik heb ooit een verhaal gehoord/gelezen over een hele zware tafel die verzet moest worden.

En die hij aan één kant gewoon optilde, terwijl de ander aan de andere kant daar toch echt iets meer moeite mee had.

Of zoiets, ik weet het niet meer precies.

Weet iemand nog wie dat was en hoe dat verhaal precies ging?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle
#18
Dat was ik ook, vermoed ik. Even de lastafel verplaatsen. De lastafel was van staal. Een vierkante plaat van 2 cm dik, een meter bij een meter. Op de puntjes een m20 bout als draaipunt, en dat hing dan op stalen balken die niet slecht zouden staan als chassis onder een bescheiden vrachtwagen. Die moest even iets verdraaid worden omdat anders het frame in kwestie er niet op paste, met wat er aan vast zat. Ik was al bezig aan 1 kant, maar ik zou zweren dat ie me voor de gek hield en het ding aan de vloer geschroefd was. Dat bleek niet zo te zijn, toen hij even mee hielp.

Ik heb een aantal bezoekjes aan hem gepleegd tijdens het ontstaan van de fiets, dat was echt leuk. Hij weet heel erg veel en heeft ook van alles wel eens uitgeprobeerd. Ook allerlei vormen van trapbewegingen. Hij had ook een erg coole lowracer tandem, waar hij met zijn zoon op reed. 

Het probleem met smalle/brede vorkjes op de lowracer loste hij eenvoudig op door een smalle standaard vork te nemen, deze af te zagen op de gewenste lengte en dan de padjes niet in het midden van de buis, maar aan de uiterste buitenkant te positioneren. Het gat wat er dan overbleef in de buisjes werd met lassen keurig dicht geboetseerd. 

Hij had nog een boot voor het huis liggen, en een waterfiets met een soort rupsband aandrijf systeem. Waar veel mensen filosoferen over wat misschien wel zou kunnen werken, ging hij het gewoon maken en proberen. 

We zijn inmiddels wel zo'n 30 jaar verder, hij zal inmiddels toch wel ongeveer de pensioengerechtigde leeftijd bereikt hebben vermoed ik.
Antwoord }
#19
Heel erg bedankt Jeroen.

Ik vind dit soort verhalen altijd zo typerend voor dit soort mensen.


Zo was er bij mijn vader in de smederij ooit iemand die beweerde dat hij het aambeeld wil kon tillen.

Dat ding woog 150kg, er zat een gat onderin en daarmee stond het op een pin van 30 cm. Je moest 'm dus flink hoog optillen om 'm van die pin af te krijgen.

Mijn vader zei: "Als je dat ding eraf tilt, dan zorg je ook dat die weer op de juiste plaats terugkomt. Het maakt mij niet uit hoe je dat doet, maar je zorgt er wel voor."

De man tilde het aambeeld van de pin, liep er 10m mee naar de straat, kwam weer terug en zette het aambeeld weer keurig op z'n plek. Zoiets had mijn vader nog nooit iemand zien doen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#20
Ja je hebt van die mensen, waar je van staat te kijken. Nog een leuke maakte ik mee op mijn eerste lange fietsvakantierit. Met een erg volgepakte stalen Mountainbike.

Kom ik ergens diep in de Ardennen bij een winkeltje annex cafe. Twee lichtjes aangeschoten boeren die om 11.00 uur in de ochtend al de nodige biertjes hadden gehad, maar wel een positieve dronk. Wat mijn fiets wel niet woog? Raad maar, zei ik. Pakt een van die mannen, een vent van nog geen 170 cm, mijn fiets met 1 hand aan de bovenbuis, tilt hem met 1 hand en gestrekte arm recht voor zich uit, houdt hem daar even vast om goed te schatten en zegt 30 kilo. De weegschaal thuis vond 33 kilo, dus hij zat tamelijk dicht in de buurt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#21
Vind het een leuk stukje tekst in zn advertentie, maar ik denk niet dat ie daarmee ook maar een iemand overhaalt te gaan ligfietsen.
Hoeft ook niet, want die mensen die erop stuiten, zitten al te struinen in de juist rubriek en zullen ongetwijfeld al een ligfiets overwegen Wink

Die advertentie kan ie wellicht beter in de rubriek racefietsen, brommers/scooters of wellicht in de rubriek auto's plaatsen Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Versterken carbon voorvork
Tja dat is best een ...Jeroen S — 09:34 PM
Medeliggers onderweg
Vandaag een Hase Pin...Bob Hagendijk — 09:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij omdat ik...Bob Hagendijk — 09:02 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Ik denk dat ik er me...Jeroen S — 08:31 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
JPTE is goud waard! ...melle z — 08:01 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vriendjes met een ...ZoefZoef — 07:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vriendjes met een E-...Wim -de roetsende — 07:44 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
De Rohloff naaf he...Josligfiets — 06:12 PM
Nóg een Hase Pino renovatie
In navolging van blo...Raymond — 05:01 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Dit heb ik al regelm...Raymond — 04:19 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Welkom terug Pam, L...Willeke_IGKT — 03:08 PM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Hoi, Gelukkig sta...fietspam — 02:26 PM
Versterken carbon voorvork
Ik ben een carbon vo...GHOOGEN — 11:54 AM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonte...
Hallo, Als ik zoiet...hhout2003 — 10:59 AM
nexus 7 speed schakeldingentjes demonter...
Ik spring wat bij al...Jeroen S — 08:54 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hier wilde zoon op d...Jeroen S — 08:41 AM
Conti contact speed
Een mijne inziens ...Boyd Maduro — 09:59 PM