Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wanneer ketting vervangen bij behoud cassette ?
#1
Er zijn denk ik drie situaties wanneer je een ketting vervangt:
1 je rijdt de ketting op totdat hij tandwielen gaat overslaan, de tandwielen achter zijn puntig geworden
2 de kettingslijtmeter zegt dat het beter is om de ketting te vervangen
3 ketting zit er al langer op maar je wil de cassette nog niet vervangen omdat dit duurder en moeilijker is.

Ik wil deze keer voor 3. gaan. Alleen twijfel over wanneer. Een kettingslijtagemeter heb ik. Met standen 0.5 en 0.75.
Mijn huidige ketting blijkt nog niet op 0.5 te zitten.

Wat zeggen jullie? Wel al ketting vervangen? Doorrijden tot 0.5 slijtage? Of doorrijden tot 0.75 slijtage?
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Iemand gaf mij de tip om de ketting na zeg maar 3000km te vervangen, dan 6000km met de tweede ketting te rijden, en daarna de eerste ketting er weer om. Je kunt dan langer toe met dezelfde cassette.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
Op mijn speed pedelec had ik twee kettingen die ik om de 1-2 weken (250-500km) wisselde. Ze gingen bij de wissel ook gelijk in een badje warm kaarsvet. Zo bleven ze goed schoon en kon ik met twee kettingen (kmc e10 ept) en een cassette (ultegra) 15000km doen. Voor een speed pedelec met middenmotor die door weer en wind rijd is dat heel netjes. Nu op de ligger is de ketting drie keer zo lang, dus drie keer zovee schakeltjes dus ik vermoed dat het dan allemaal veel gelijkmatiger slijt. Dus ik ga proberen gewoon met 1 ketting door te rijden en regelmatig schoon te maken en te smeren.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen , Hoekie
#4
Het is lastig te voorspellen wanneer precies de cassette zover versleten is, dat een nieuwe ketting niet meer lekker loopt. Ik zou dan voor de optie gaan om die tweede ketting vast te kopen, en dan te wisselen als het in ieder geval nog te vroeg is. Misschien nu al wel.

De kilometers zeggen niet zoveel. In een velomobiel is iets heel anders als op de open ligfiets wat weer iets heel anders is als een mtb in de modder.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#5
Is het echt nodig om de ketting al te vervangen als die een fractie van een procent slijtage vertoont? Dat lijkt me een hele dure grap voor velo"s en ligfietsen..
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Is ook sterk afhankelijk van hoeveel koppel je op die ketting zet.
Ik rijd tegenwoordig met hogere cadans dan vroeger, trek minder vaak vanuit stilstand op. M'n kettingen hebben merkbaar minder snel last van rek.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(04-Feb-2024, 12:40 AM)Gideonaut schreef: Is het echt nodig om de ketting al te vervangen als die een fractie van een procent slijtage vertoont?  Dat lijkt me een hele dure grap voor velo"s en ligfietsen..

Als ik zie hoe weinig km'ers sommige mensen erop zetten voor ie vervangen wordt of moet worden , dan vraag ik me echt weleens af wat die hobby hen op jaarbasis wel niet kost.  Dan heb je het over de wielrenners dus die bijv maar 1500km op een ketting rijden.  Ik denk dat zo'n ketting bij mij rustig nog 10.000km extra kan hebben.  Scheelt natuurlijk wel dat ik geen krachtpatser ben die het max uit zn fiets wil halen en continue op de pedalen staat.

Ik heb werkelijk van geen enkele fiets van me weet hoeveel de ketting of de tandwielen nou eigenlijk zijn versleten. Zolang het goed rijdt, rijdt het goed en hoef ik niets te vervangen, denk ik dan.  

Ik heb geloof ik maar 2 of 3x afgelopen jaren de ketting van een ligfiets vervangen. Ook bij de normale fietsen eigenlijk nooit. Twee keer omdat ie kuis verroest was en continue roestte nadat de fiets een dag op zee heeft gestaan resp nat naar binnen is gegaan in de winter icm pekel en een keer omdat van een en dezelfde fiets 2x de ketting doormidden lag.  Weet niet meer of dat nou gewoon een kapot schakeltje was of dat er zo'n pinnetje los is gekomen.

Van mn taifun moet ik de ketting inmiddels ondoen van roest Sad Die staat al een maandje of 2 buiten inmiddels en dat laat zo zn sporen na.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(04-Feb-2024, 12:40 AM)Gideonaut schreef: Is het echt nodig om de ketting al te vervangen als die een fractie van een procent slijtage vertoont?  Dat lijkt me een hele dure grap voor velo"s en ligfietsen..

Wat is een fractie van een procent?

Mijn ketting heeft er denk ik nu zo'n 15.000 opzitten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Zelf zit ik soms te denken om mijn m5 chr te upgraden van 3x9 naar 3x12 maar weet iemand of een 12 speed ketting gewoon op mijn huidige voorbladen past?
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Nee, dat gaat niet werken, 12-speed kettingen en kettingbladen zijn smaller dan 9-speed. Wat is de reden voor de upgrade? Tenzij je uit bent op kleinere stappen tussen de versnellingen ben je wellicht ben je meer geholpen met een cassette met een groter bereik (eventueel met een andere achterderailleur als de huidige een korte kooi heeft).

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Je hebt smallere voorbladen nodig, eigenlijk geen idee of die in de juiste maten voor een 3x setup verkrijgbaar zijn, idee van 12 is meestal dat je naar 1x12 gaat en je voorderailleur er afhaalt. Heb ik op mn gaucho gedaan, en dat bevalt best goed, maar je hebt op het vlakke net wat minder keus om op een voor de omstandigheden lekker draaiend verzet uit te komen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(25-Mar-2024, 01:25 PM)melle z schreef: Nee, dat gaat niet werken, 12-speed kettingen en kettingbladen zijn smaller dan 9-speed. Wat is de reden voor de upgrade? Tenzij je uit bent op kleinere stappen tussen de versnellingen ben je wellicht ben je meer geholpen met een cassette met een groter bereik (eventueel met een andere achterderailleur als de huidige een korte kooi heeft).

Meer dat dan niet alles vervangen hoeft te worden. Eigenlijk rij ik altijd op het grote blad voor. Het stapje in het midden is nu net niet lekker. Eigenlijk doorschakelen maar dan zakt het toerental te ver. Hier is het sprongetje volgens mij 2 tandjes. Alternatief is nieuwe cassette. Achterwiel is wel 12 speed compatible.

Toen ik de fiets overnam zat er 3x9 op. Ketting destijds wel vervangen omdat ik hem moest verlengen.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(25-Mar-2024, 02:39 PM)pieterz schreef: Meer dat dan niet alles vervangen hoeft te worden. Eigenlijk rij ik altijd op het grote blad voor. Het stapje in het midden is nu net niet lekker. Eigenlijk doorschakelen maar dan zakt het toerental te ver. Hier is het sprongetje volgens mij 2 tandjes. Alternatief is nieuwe cassette. Achterwiel is wel 12 speed compatible.


Ik had vroeger op mijn Tai een 65 en een 63 blad voor. Daardoor kon ik verzet tussen de achtertandjes kiezen. De sprongen tussen de achtertandjes was ongerveer 10% en dan kon ik voor nog 5% schakelen. Als je toch maar één voorblad gebruikt zou dat een oplossing voor je kunnen zijn.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Ik heb ook maar eens de ketting van mijn Wizard vervangen, heb niet goed bijgehouden hoeveel km die totaal heeft afgelegd maar ik schat zo'n 20.000. Ook maar meteen de cassette en voorbladen vervangen. Loopt nu iets soepeler maar ik merk weinig verschil dus die oude zou nog wel duizenden km's mee kunnen gaan Smile Zowel de oude als de nieuwe zijn van SRAM (PC 971, €10 per stuk), de Wizard heeft er 2 1/3 van nodig, en ik had nog 2/3 van de vorige keer bewaard dus die kon ik ook weer hergebruiken
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(25-Mar-2024, 02:24 PM)blokdoorn schreef: Je hebt smallere voorbladen nodig, eigenlijk geen idee of die in de juiste maten voor een 3x setup verkrijgbaar zijn, idee van 12 is meestal dat je naar 1x12 gaat en je voorderailleur er afhaalt.

Volgens mij worden hier twee varianten op één hoop gegooid: Er is inderdaad een beweging naar 1x12 (en 1x13) setups, voor de mensen die alleen achter willen schakelen. Deze 1x systemen hebben (vaak) een 'narrow-wide' kettingblad voor, met om en om smalle en brede tanden, zodat de ketting (nog) beter op zijn plek blijft zitten. Dit is niet uitwisselbaar met meerder bladen vooraan (de smalle en brede tanden moeten uiteraard gelijk lopen met smalle en brede kettingschakels, en dat is zo goed als onmogelijk als je tussen voorbladen gaat schakelen).

Daarnaast zijn er voor bijvoorbeeld racefietsen ook 2x12 systemen. En 3x11 zie je ook nog wel... maar 3x12 lijkt niet de favoriet van de fietsgroepsetfabrikantenmarketingafdelingen te zijn. Als je echter schakelt met de voor ligfietsen gebruikelijke flippers (of draaishifters) is er niet echt een reden om een triple linker shifter met een triple voorderailleur (bijvoorbeeld degene die je nu hebt) niet te combineren met een 12-speed rechter shifter met een 12-speed achterderailleur. Uiteraard moet de achterderailleur wel een flink verschil in kettinglengte kunnen opvangen in zo'n setup, maar dat geldt eigenlijk voor elke triple setup.

Wat betreft de kettingbreedte en bladen:
Volgens bikeradar hebben (derailleur) kettingen aan de binnenkant maar twee maten, 2.38 mm (3/32) en 2.18 mm (11/128). De eerste zijn voor 5-tot-8 speed, en de tweede voor... 9-tot-12 speed. Als de kettingen van binnen even breed zijn, zullen de kettingbladen vermoedelijk toch ook niet heel erg in breedte verschillen. Maar dat is een aanname van mijn kant en kan van fabrikant tot fabrikant natuurlijk ook wel verschillen. 
NB: Waar de binnenkant van de ketting maar één sprong kent, wordt de buitenkant van de ketting wel met vrijwel iedere iteratie een stukje smaller. Zie hetzelfde artikel van bikeradar. Dus je huidige 9-speed ketting op een 12-speed cassette gebruiken (of met een 12-speed derailleur) gaat hoogstwaarschijnlijk wel problemen opleveren. De ruimte tussen cassettekransjes wordt immers telkens kleiner.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }
Bedankt door: DanceRaven , Willeke_IGKT
#16
(25-Mar-2024, 09:22 PM)Tijanus schreef:
(25-Mar-2024, 02:24 PM)blokdoorn schreef: Je hebt smallere voorbladen nodig, eigenlijk geen idee of die in de juiste maten voor een 3x setup verkrijgbaar zijn, idee van 12 is meestal dat je naar 1x12 gaat en je voorderailleur er afhaalt.


Wat betreft de kettingbreedte en bladen:
Volgens bikeradar hebben (derailleur) kettingen aan de binnenkant maar twee maten, 2.38 mm (3/32) en 2.18 mm (11/128). De eerste zijn voor 5-tot-8 speed, en de tweede voor... 9-tot-12 speed. Als de kettingen van binnen even breed zijn, zullen de kettingbladen vermoedelijk toch ook niet heel erg in breedte verschillen. Maar dat is een aanname van mijn kant en kan van fabrikant tot fabrikant natuurlijk ook wel verschillen. 
NB: Waar de binnenkant van de ketting maar één sprong kent, wordt de buitenkant van de ketting wel met vrijwel iedere iteratie een stukje smaller. Zie hetzelfde artikel van bikeradar. Dus je huidige 9-speed ketting op een 12-speed cassette gebruiken (of met een 12-speed derailleur) gaat hoogstwaarschijnlijk wel problemen opleveren. De ruimte tussen cassettekransjes wordt immers telkens kleiner.

Dat zou betekenen dat het wel zou kunnen. Mochten er nog mensen met 12 speed ketting hebben willen die de dikte tussen de schakels even opmeten dan weten we het gelijk.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
3x11 is de max van wat er nog te koop is. 12 speed is misschien als 2x te koop maar dan houdt het op.

De binnenmaten van de kettingen zijn ongeveer vergelijkbaar, het is vooral de buitenzijde die smaller wordt. Een 11 speed ketting past prima om een 8-9 speed tandwiel. Maar zelfs een 10 speed is al zoveel smaller dat ie er ook prima tussen past. Dus tussen je beide voortandwielen, terwijl je berg op terugschakelt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ie dan vast zit. Heel vast en dan staat er een eenzame ligfietser ver van huis met twee voeten tegen zijn voorwiel wanhopig met twee handen aan een ketting te rukken. Eigen ervaring. Het gaat meestal goed, maar als het mis gaat ben je niet blij.

Verder moet je ook rekening houden met de capaciteit van je achterderailleur. Grootste kransje achter plus grootste tandwiel voor 52+32 (84) bijvoorbeeld. Kleinste kransje plus kleinste tandwiel 11+30 (41). In dit voorbeeld dus 84-41=43. Bij de meeste ouderwetse is 45 echt wel de max. Bij moderne achterderailleurs wordt die capaciteit eerder kleiner als groter. En die cassette wordt langzaam wel heel groot. Bij 46 en groter is het maximaal 1x. Bij 40 of 42 gaat in 11 speed 2x of 3x nog wel. Maar dan moet je dus weer gaan rekenen. En heb je achter al 10 tandjes extra verschil die je voor dus niet meer in kunt zetten. Dat is precies de stap van de 40 midden naar 30 klein bijvoorbeeld.

Nu is shimano hier wel voorzichtig mee en kun je best een beetje buiten de toegestane range, maar niet al te ver. Dan gaat je ketting slap hangen, of is te kort voor groot-groot. Dat laatste is het meest fatale scenario omdat die moderne schakelvertanding de ketting echt wel naar de grootste doordrukt, knak zegt dan de derailleur of het padje, of allebei en dan zwikkie eindigt dat in je achterwiel, wat het ook nog begeeft. Om maar even het horrorscenario te nemen.

De vraag is een beetje wat je wil, omdat het totale sommetje tot het zelfde resultaat moet voeren, namelijk een verschil van max 45 tandjes. ( de 11 speed 3x11 xt kan geloof ik 47) wordt je bereik niet groter. Je hebt dan alleen maar meer stapjes tussen de beide uitersten.

Ik heb geen zin om het op te zoeken maar kijk maar eens naar de maximale capaciteit van een derailleur die je overweegt. Bij het meeste moderne spul is die toch wat beperkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken wil...ZoefZoef — 08:51 PM
Spezi 2024
Eerste dag a...Hardloper — 08:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...Hardloper — 08:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen w...365cycle — 08:19 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Raymond — 07:48 PM
montage standaard
Ik ben afgelopen vri...LigZeeuw — 07:45 PM
Spezi 2024
die kabel steekt wel...Gideonaut — 06:21 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Hoekie — 05:58 PM
montage standaard
Goedkope snelspanner...melle z — 05:00 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwe...datakneder — 03:59 PM
montage standaard
Bedankt voor de tip,...blokdoorn — 03:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
... de gierzwaluwen ...Atrike — 03:21 PM
montage standaard
Het werkt top! Je ...Duncan — 02:57 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is echt goedko...Wim -de roetsende — 01:30 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...365cycle — 12:35 PM
Medeliggers onderweg
Ik zag G. vandaag we...365cycle — 12:33 PM