Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
alternatief voor wieldoekjes
#1
Kwam deze tegen bij het verdwalen op het internet

https://ezgains.co.uk/collections/ez-disc-recumbent

Een alternatief voor wieldoekjes. Wel prijzig, maar dan heb heb je ook wat. 

Groet,

Piet K
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#2
Ik denk dat het gezonder is voor je verstand en portemonnee als je de kapjes bij Ginkgo koopt!

https://shop.ginkgo-veloteile.de/en/Velo...r9efhta6sm
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
klopt maar die is niet in de grotere maten
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.

Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.

Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Hardloper
#5
Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?

Cabbike heeft trouwens ook nog universele plaatjes die je zelf een beetje moet bewerken.
https://cabbike.pl/product/cover-20-inch-fiberglass/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?
Nee.

https://ligfietsers.nl/thread-1999.html?...turbolator
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(01-Jan-2024, 09:21 PM)Willeke_IGKT schreef: Voor degenen die 20 inch rijden, je kunt geen DF kappen op Mango of Strada wielen zetten maar wel DF wielen op de andere fietsen.

Dit is omdat de DF wielen iets meer afgeslepen zijn rond de remmen.

Zo'n zelfde oplossing is er waarschijnlijk ook voor grotere wielen.

Bedankt voor de toevoeging
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
(01-Jan-2024, 10:06 PM)Gideonaut schreef: Waarom zijn grotere maten nodig? het grote achterwiel van een VM zit toch al helemaal ingepakt?

Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft. Wel weet ik dat wielrenners wel met open voorwiel rijden vanwege de wind. Dat geeft te denken. Maar daarentegen heb ik ook eens een 28" voorwiel gezet in een M5 20-28. Met die twee grote wielen heb ik geen discussies meer gehad dat ik slecht zichtbaar was. Het was wel even leren op te starten (flintstonen), maar eenmaal op gang kon ik de fiets goed bedienen. Ik zou zeggen dat het het proberen waard is of jij er prettig mee kan fietsen als daily driver. Maar dan zonder de investeringen van die eerder genoemde voorbeelden. Ik heb zelf twee dichte voorwielen gemaakt door er rioolbuis tegenaan te zetten. In de oven op temperatuur brengen en op het wiel leggen met een beetje druk, heb je zo de vorm te pakken.

(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef: Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.


Ook als je velgremmen hebt? En het gaat hier om wedstrijden. Dan kan je vaak wel af met enkel remmen achter.

Edit: Ik bedenk me net dat Wim dus misschien wel in een VM reed. Dan is er nog een ander argument, de baan. Ik zou het rustig wagen om dat bijvoorbeeld te doen bij de LEL. Ook op een wielerbaan zijn er zo weinig remmomenten. Slechts kort als een voorstander in de weg zit. Niet om van 60 -> 15 te gaan om een schrpe bocht te nemen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(02-Jan-2024, 12:45 AM)365cycle schreef:
(01-Jan-2024, 11:09 PM)Wim -de roetsende schreef: Lang geleden reed Wim Schermer al wedstrijden met dubbele wieldoekjes. Voor en achter.
Volgens zijn berekeningen leverden ze echt winst/voordeel op.
Dubbel voor? Dan hebben de remmen geen koeling meer.

Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.

https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(02-Jan-2024, 02:48 AM)Wim -de roetsende schreef: Jawel hoor, wel als je een groter gat in het wieldoekje maakt.

https://wimschermer.blogspot.com/2013/06...ielen.html
Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin. De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al Wink 

Voor open liggers: Ik vond de M-Racer met driespaaks HED.3 wielen niet noemenswaardig zijwindgevoeliger worden. Het was voor m'n gevoel wel sneller dan de standaard wielen. En het klinkt cool Big Grin 
Dichte wielen zou ik niet durven, zeker niet aan de voorkant.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(02-Jan-2024, 12:22 AM)Bob Hagendijk schreef: Aangezien het onder accesoires staat en niet onder velomobielen heb ik de volgende vraag: heeft zoiets op een open ligger zin met kruissnelheden tussen de 30 en 35 km/u? En is dat verstandig met een daily driver? Of word je dan met windkracht 4 zijwind van de weg geblazen?

Heel erg lang geleden heb ik eens mijn wielen dichtgemaakt. Die fiets heeft me een paar jaar lang overal naartoe gebracht zonder last van de wind. In het begin moest ik wennen aan het effect van zijwind; je voelt het echt wel maar eenmaal gewend is het niet lastig.
Het zag er zo uit als op deze kleine foto [Afbeelding: m511.jpg] - we waren nog niet erg digitaal in die tijd.
Later had ik wieldoekjes, veel makkelijker. Remmen deed je toen nog op de velg.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(02-Jan-2024, 10:15 AM)365cycle schreef: Klopt, maar dan heeft het ook veel minder zin. 

WimS was het toen met deze uitspraak niet eens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(02-Jan-2024, 11:03 AM)Wim -de roetsende schreef: WimS was het toen met deze uitspraak niet eens.
Wanneer? Zoals ik het in 2019 van hem begreep heeft een wieldoekje juist niet zo'n zin meer als je de wielen aan de onderkant afsluit.
Beide overigens met negatief effect op koeling remmen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Citaat:De meedraaiende aerokappen die het gat gewoon afsluiten werken dan veel beter, en dat doen ze sowieso al

Ah, nu begrijp ik wat je meedraaiende aerokappen bedoelt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik heb wieldoekjes voor in een lage racer gehad. Tot ik uit het bos een viaduct op fietste waar forse zijwind stond. De druk op het stuur was verrassend en zorgde voor een forse slinger richting de 80 weg naast het fietspad. Gelukkig kon ik remmen voor ik de 20 cm naar beneden knalde op de weg. Heb ze er ter plekke uitgehaald en nooit weer gebruikt.

Opvallend veel sneller werd ie er niet van, was vooral placebo effect vermoed ik.

Wieldoekjes sluiten het best aan op velgen met een vierkant profiel omdat de clipjes over de spaken gaan. Bij V vormige aerovelgen zit er een gat tussen doekje en velg, precies waar ie het hardste draait.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Ik vraag me af of die harde carbon kappen niet lawaai gaan maken op den duur. Het voordeel van doekjes is dat het onmogelijk kan rammelen. Ik vind het er vooral mooier uitzien in mijn Strada, in een Quest of andere VM met dichte wielkappen weet ik niet of ik ze erop zou houden. Ik zou dan vooral de nadelen (ventiel moeilijker te bereiken) ervaren ipv de voordelen (aerodynamisch?).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Ik had doekjes op de wielen van de Quest, ik heb ze eraf gehaald toen ik een kabel slot wilde gebruiken op de voorwielen en heb ze nooit meer terug geplaatst.
De Strada heeft ook weer wieldoekjes en ik ben niet van plan om die eraf te halen.

Ik vind het er vooral mooi uitzien.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#21
De harde kappen worden op de wielen gelijmd. dan hoor je er niets meer van. Of het verdwijnt tussen alle andere herrie, dat kan natuurlijk ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken wil...ZoefZoef — 08:51 PM
Spezi 2024
Eerste dag a...Hardloper — 08:35 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schattin...Hardloper — 08:27 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen w...365cycle — 08:19 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel...Raymond — 07:48 PM
montage standaard
Ik ben afgelopen vri...LigZeeuw — 07:45 PM