Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuwe gebruiker van het forum + mijn eerste ligfiets
#1
Goededag, 

ik ben ARCUS en ben vandaag lid geworden van het ligfietsersforum nadat ik vanmiddag mijn allereerste ligfiets gekocht heb via marktplaats om eens te kijken wat het precies inhield. Het is een gele Optima Dingo die een handelaar in tweedehandsfietsen al jaren niet verkocht kreeg en hem voor mij voor 50 euro verkocht had aangezien hij het liefste alleen normale fietsen wil verkopen vertelde hij. 

[Afbeelding: Optima-Dingo-Ligfiets-geel.jpg]

Het nadeel was dat door ruimtegebrek die fiets dus al die tijd buiten heeft gestaan en her en der flink wat roestvlekken had (trappers en bouten voornamelijk). Voor die 50 euro (hij wilde 65 euro ervoor hebben maar heb het afgedingt tot 50 euro i.v.m. het buiten staan van die fiets en de roestvorming). Ik had al op Internet gezien dat dit een volledig aluminium frame was dus voor serieuze roest was ik niet echt bevreesd. De rest kan ik zelf wel repareren en fixen (Ik fiets normaliter op Pinarello racefietsen waarvan ik er 5 heb staan momenteel). 

De fiets is blijkbaar iets te kort dus ik zoek een manier om de trappers wat verder naar voren te kunnen brengen, waarschijnlijk moet de ronde aluminium buis met TIG lassen verlengd worden? Ik heb de fiets wel genomen ondanks dat hij wat te kort was i.v.m. die 50 euro, echt een buil zal je er dan ook met dat bedrag niet aan vallen denk ik. De fiets heeft een sticker van Ligfiets Shop Tempelman uit Dronten.

[Afbeelding: Optima-Dingo-Ligfiets-geel-Nieuwe-Trapasbuis.jpg]

Als er iemand ervaring heeft met het verlengen van ligfietsen dan hou ik mij van harte aanbevolen, want ik heb er nog niet op kunnen fietsen omdat ik nu elke keer omval (waarschijnlijk omdat de afstand tussen het punt waar ik zit en het trapper gedeelte veel te kort is?

Ik hoor graag van jullie!

mvg

ARCUS1200
(Ligfiets: Optima Dingo/ tweewieler met bovenstuur).
Antwoord }
#2
Aan de onderkant van de voorbuis zitten twee boutjes waarmee de boom met trapas is vast geklemd. Als je die voorzichtig en vooral gelijkmatig los maakt kun je de boom met trapas met wat getrek en gedraai verder uitschuiven. Daarna de boutjes weer gelijkmatige in kleine stapjes aandraaien. Waarschijnlijk heb je dan ook een wat langere ketting nodig, met kmc links kun je er vrij gemakkelijk een stukje ketting tussen zetten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , ARCUS1200
#3
Welkom Arcus,
Let bij het uitschuiven wel op dat de aluminium buis (neuspijp) door beide bouten geklemd blijft worden. Anders loop je de kans dat de neuspijp onvoldoende vast zit en je m tijdens het fietsen eruit trapt.

Veel fijne en veilige kilometers gewenst!
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#4
Arcus, welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.
Ook wens ik je veel mooie en veilige kilometers toe.

De Dingo is een leuke en gebruiksvriendelijke ligfiets. Niet per se een snelle fiets, maar een snelle fietser kan ook op deze ligfiets met een kruissnelheid van 30km/u of zelfs meer fietsen.

Geef jezelf wel de tijd om te wennen aan de houding. Je gebruikt niet echt andere spieren, maar de spieren worden op een iets andere manier belast en sommige spieren moeten nu iets meer werk verrichten dan andere en andere juist iets minder.


Let op bij het uitschuiven van de neuspijp dat er nog voldoende neuspijp in het frame blijft zitten.
Allebei de boutjes moeten de neuspijp kunnen klemmen. Zo ver moet de pijp er dus wel in blijven zitten, anders kunnen er hele gevaarlijke situaties ontstaan.

Wees ook voorzichtig als de neuspijp echt te vast blijkt te zitten. Er zijn hier op het forum ervaringsdeskundigen op dat vlak. Volgens mij lukt het met veel geduld, veel kruipolie en een lange hefboom.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , 365cycle , ARCUS1200
#5
(13-Dec-2023, 12:48 AM)ARCUS1200 schreef: (Ik fiets normaliter op Pinarello racefietsen waarvan ik er 5 heb staan momenteel). 
Welkom op het forum Arcus. Je brengt het gemiddeld aantal fietsen per persoon met 5 + 1 goed omhoog. Aangezien je er 5 hebt, was ik er toch wel heel benieuwd naar dat merk.
Ik zie dat ze zelfs fietsen hebben die duurder zijn dan onze Velomobielen nieuw, 15.200,00 . Maar zie er uiteraard ook goedkopere, maar vind het toch wel serieuze bedragen voor racefietsen. 

En wat betreft je aangekochte ligfiets, luister naar de andere. Zelf heb ik alleen nog maar beperkt op Velomobielen gereden. Wat ik wekelijks probeer uit te breiden. Maar veel succes met je ligger fiets klaar te maken.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , ARCUS1200
#6
Dat is een leuk fietsje, zeker om mee te beginnen. Ik begon zelf met een Optima Orca. Daar heb ik tien jaar erg veel plezier mee gehad. Jij hebt zo te zien ook een naafversnelling. Handig om vanuit stilstand mee te schakelen naar een lichtere versnelling, als je bij een stoplicht in een kuiltje staat of na stilstand meteen moet klimmen.

En voor 50 euro is het een weggevertje. Indien de banden (antilekbanden van Schwalde?) nog in redelijke staat zijn heb je samen met de zitting die kosten er al uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , ARCUS1200
#7
Welkom Arcus,

Leuke fiets die je op de kop hebt getikt, en ook nog in een mooi kleurtje. Dualdrive van SRAM is inderdaad wel handig zoals Lopopodium al meldt. Deze fiets lijkt sterk op de Nasca Cruiser die ik in het verleden had, maar dan met een kettingrol aan de trekkant (+) in plaats van een doorlopende in het midden gefixeerde kettingbuis.

Geniet ervan!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#8
Welkom Arcus!
Als ik zo naar de stand van die derailleur kijk kan je nog wel een stukje vooruit met die trapbuis.

De regels voor de stand van de spanner zijn hetzelfde als op de Pinarello.

Qua wegrijden: Niet te bang zijn, meteen vaart maken. Hoe sneller je rijdt, hoe stabieler het voelt, maar goede afstelling is daarvoor idd wel prettig.

Groetjes,
een voormalig Pinarello-rijder Wink
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#9
Ze worden steeds goedkoper Big Grin

Voor die 5 tientjes heb je een leuke fiets gekocht. Zeker niet de snelste, maar wel een prima opstapper om het ligfietsen onder de knie te krijgen. Als je dat eenmaal hebt, wordt het alleen maar leuker en valt er nog heel wat leukers te ontdekken qua snellere ligfietsen. Zoals Logopodium al aangaf is alleen het wielsetje en het zitje al die 50 euro waard. Als je deze fiets zat bent, heb je de ligfiets gereden met geld toe bij de verkoop. Een betere start kun je haast niet hebben.

Ik voorzie een toekomstig velomobielrijder, gezien je voorliefde voor Pinarello's en je kennismaking met ligfietsen nu Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#10
Hoi iedereen!

Bedankt voor de warme woorden, fantastisch om te zien dat dit forum actief is! Goede tips ook.

Ik heb de buis nadat ik hem gekocht heb verlengd (ik had voor de zekerheid al een imbus zakmes, spuitbus siliconenspray voor de derailleur en een flesje kettingolie in mijn rugzak meegenomen toen ik de fiets kwam ophalen in Lierden). De trapas buis zat al op maximale lengte op dat moment maar was nog te kort (ik kwam toevallig in Apeldoorn iemand tegen die zelf ook een ligfiets bezat samen met haar echtgenoot en daar kwam ik erachter dat hij simpelweg te kort is qua afstand zitstoel en trapas).

Wie zou mij kunnen helpen met het vinden van een langere trapas buis voor de Optima Dingo? Ik besef dat het een risico was om met een tweede handsje te beginnen maar hoop toch dat er een oplossing is zodat ik hem ook echt kan leren gebruiken (ik val dus om doordat mijn benen niet op de optimale stand kunnen trappen).

Doordat ik dus een fervent Pinarello racefiets gebruiker ben en ook alle racefietsen zelf onderhoud en afstel (bikefit light zeg maar waar ik per fiets n.a.v. youtube video's en bikefit websites de optimale houding probeer in te stellen) aangezien de Pinarello racefietsen allemaal een verschillende bouw en frame maat hebben, de Pinarello FP3 van Carbon heeft een veel grotere reach met een kleiner framemaat (lengte trapas tot bovenkand zadelbuis) dan de metalen Pinarello Sestriere en de Aluminium Pinarello Cross (cyclocross racefiets) bijvoorbeeld. Hierdoor heb ik de hoop dat het tóch moet lukken met wat hulp m.b.t. de gisteren gekochte ligfiets.

Een compleet langere trapas buis zou het beste zijn (ik schat dat ik 10-15cm erbij moet hebben) of dat iemand misschien weet hoe je dit met laswerk kan verlengen (Tig las klus?). Dit was ook de reden aanvankelijk om een tweedehands fiets aan te schaffen zodat ik ook wat financiële ruimte heb om er aan te verspijkeren zeg maar (juist omdat het onderhouden van 5 Pinarello's naast mijn werkzaamheden als fotograaf als een rib uit mijn lijf zijn momenteel).

Ik hoor het graag van jullie!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#11
Zelf zou ik een gezocht advertentie plaatsen op ligfiets.net/advertisement voor een andere neusbuis. Daarna zou ik je huidige verkopen en met wat geluk speel je dan quitte en heb je voor nul euro eentje met de juiste lengte.

Meet wel de diameter ervan op, zodat je de juiste koop. Er zijn diverse maten in omloop namelijk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#12
Wat is de diameter? Ik heb volgens mij nog ergens iets liggen van een oude hurricane met kapot frame en misschien ook nog wel van een nazca.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#13
Ik zal vanavond wanneer ik meer tijd heb even de schuifmaat gaan zoeken en die aluminium buis opmeten en dat hier posten.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(13-Dec-2023, 05:49 PM)ZoefZoef schreef: Meet wel de diameter ervan op, zodat je de juiste koop. Er zijn diverse maten in omloop namelijk.

Weet iemand hier of die buizen uitwisselbaar zijn met die van Challenge. Ik heb een Taifun hier liggen die doormiddengebroken is en daardoor lig er ook een trapasbuis. En die buis is nooit ingekort geweest omdat ik zelf lange benen heb.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
(13-Dec-2023, 09:21 PM)datakneder schreef:
(13-Dec-2023, 05:49 PM)ZoefZoef schreef: Meet wel de diameter ervan op, zodat je de juiste koop. Er zijn diverse maten in omloop namelijk.

Weet iemand hier of die buizen uitwisselbaar zijn met die van Challenge. Ik heb een Taifun hier liggen die doormiddengebroken is en daardoor lig er ook een trapasbuis. En die buis is nooit ingekort geweest omdat ik zelf lange benen heb.

Met dezelfde diameter kun je die gerust uitwisselen.
Is ie wat dunner is, zou je die ook kunnen gebruiken maar moet je 'm verdikken bij het klemgedeelte, maar dat verschil moet niet al te groot zijn dan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(13-Dec-2023, 09:56 PM)ZoefZoef schreef:
(13-Dec-2023, 09:21 PM)datakneder schreef:
(13-Dec-2023, 05:49 PM)ZoefZoef schreef: Meet wel de diameter ervan op, zodat je de juiste koop. Er zijn diverse maten in omloop namelijk.

Weet iemand hier of die buizen uitwisselbaar zijn met die van Challenge. Ik heb een Taifun hier liggen die doormiddengebroken is en daardoor lig er ook een trapasbuis. En die buis is nooit ingekort geweest omdat ik zelf lange benen heb.

Met dezelfde diameter kun je die gerust uitwisselen.
Is ie wat dunner is, zou je die ook kunnen gebruiken maar moet je 'm verdikken bij het klemgedeelte, maar dat verschil moet niet al te groot zijn dan.

Ik zal morgen even kijken welke diameter en dikte hij is.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(13-Dec-2023, 09:21 PM)datakneder schreef: Weet iemand hier of die buizen uitwisselbaar zijn met die van Challenge. Ik heb een Taifun hier liggen die doormiddengebroken is en daardoor lig er ook een trapasbuis. En die buis is nooit ingekort geweest omdat ik zelf lange benen heb.
Mocht dat niet zo zijn, dan heb ik mogelijk nog interesse. Zal in een Hurri denk ik wel passen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Ik zou hem verkopen en een grotere fiets zoeken. Niets zo ontmoedigend als een fiets waar je eigenlijk niet op past.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#19
(14-Dec-2023, 10:15 AM)melle z schreef: Ik zou hem verkopen en een grotere fiets zoeken. Niets zo ontmoedigend als een fiets waar je eigenlijk niet op past.
Ergens is de aanpassing niet veel werk, maar op zich zit hier ook wel weer wat in. Welke maat heeft de zitting?
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#20
Ombouwen is niet veel werk, maar je hebt denk ik sneller een passende fiets gevonden dan een langere trapboom.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , ARCUS1200
#21
(14-Dec-2023, 10:15 AM)melle z schreef: Ik zou hem verkopen en een grotere fiets zoeken. Niets zo ontmoedigend als een fiets waar je eigenlijk niet op past.

Zijn de basisframes van ligfietsen niet allemaal hetzelfde dan? Ik had voor de Optima Dingo gekozen omdat deze, naast het feit dat 'ie super goedkoop was, ook erg licht en relatief kort was (ik geloof 14,9kg) door het aluminium frame. Ook wilde ik een gele ligfiets (of in ieder geval een licht gekleurde fiets) om zo ook beter zichtbaar te zijn in het donker.

Ik heb de diameter van de trapas buis met mijn schuifmaat opgemeten: de diameter is exact 54mm. Als iemand nog zoiets heeft liggen, let me know!
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Buisdiameter: 54.6 mm
Buisdikte: 2,0 mm
Buislengte (Center crankas - einde) : 38,5 cm
De buis heeft een derailleurbevestigingsstang en een koplampoog en gaatjes om de versnellingskabel in de buis weg te werken.

@Arcus1200: Ik denk dus dat deze buis wel gaat passen, maar ik ben het ook wel met Melle eens dat het misschien niet zo handig is om een eigenlijk niet passende fiets te verlengen. Dus ik denk dat de buis bij 365cycle meer op z'n plek zal zijn.
Antwoord }
Bedankt door: ARCUS1200 , Willeke_IGKT
#23
(14-Dec-2023, 02:21 PM)datakneder schreef: Buisdiameter: 54.6 mm
Buisdikte: 2,0 mm
Buislengte (Center crankas - einde) : 38,5 cm
De buis heeft een derailleurbevestigingsstang en een koplampoog en gaatjes om de versnellingskabel in de buis weg te werken.

@Arcus1200: Ik denk dus dat deze buis wel gaat passen, maar ik ben het ook wel met Melle eens dat het misschien niet zo handig is om een eigenlijk niet passende fiets te verlengen. Dus ik denk dat de buis bij 365cycle meer op z'n plek zal zijn.

Ik weet dat er een risico in zit bij het kopen van niet passende fietsen, maar ja.....ik wilde perse een lichte en korte ligfiets aanschaffen zodat hij makkelijk mee kan worden genomen in de trein (wat met 15kg en de relatief korte lengte dus het geval is). De meeste ligfietsen zijn vaak veel langer in totale lengte (kan wel een halve meter schelen) en die parkeer je dus niet 123 in het fietsen compartiment van een NS trein. Mocht het allemaal geen soelaas bieden, dan kan ik ook evt. zelf aan de slag en er zelf een stuk buis tussen lassen had ik in gedachten. 

Wat is het nadeel precies van het verlengen van een trapas buis (naast de aanschaf en langer maken van de ketting dan)?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Er is op zich niks op tegen om de buis te verlengen, maar als je het moet laten doen is een andere fiets kopen wellicht voordeliger. Als je de buis verlengt wordt je fiets ook langer, dus wellicht is een fiets met een iets langer frame kopen sowieso handiger. Zie ook het punt dat 365cycle maakte voor wat betreft de maat van de zitting.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: ARCUS1200 , Willeke_IGKT
#25
(14-Dec-2023, 02:21 PM)datakneder schreef: Dus ik denk dat de buis bij 365cycle meer op z'n plek zal zijn.
Mwah, dat wil ik ook weer niet zeggen hoor. Het zou voor mij een oude Hurricane rijdbaar maken met mijn lengte die nu stil staat, da's alles. 
Maar ik heb 'm niet nodig ofzo. 

Ik laat Arcus dus graag voor gaan.

(14-Dec-2023, 02:49 PM)ARCUS1200 schreef: Wat is het nadeel precies van het verlengen van een trapas buis (naast de aanschaf en langer maken van de ketting dan)?
De hefboom ten opzichte van het balhoofd wordt groter. Als je erg sterk bent voel je misschien (meer) flex in het frame.

Nu is flex in het frame overigens iets dat Pinarello ook niet vreemd is  Shy
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: ARCUS1200 , Willeke_IGKT
#26
(13-Dec-2023, 06:40 PM)blokdoorn schreef: Wat is de diameter? Ik heb volgens mij nog ergens iets liggen van een oude hurricane met kapot frame en misschien ook nog wel van een nazca.

De diameter van de trapasbuis is exact 54mm.

(14-Dec-2023, 03:22 PM)365cycle schreef:
(14-Dec-2023, 02:21 PM)datakneder schreef: Dus ik denk dat de buis bij 365cycle meer op z'n plek zal zijn.
Mwah, dat wil ik ook weer niet zeggen hoor. Het zou voor mij een oude Hurricane rijdbaar maken met mijn lengte die nu stil staat, da's alles. 
Maar ik heb 'm niet nodig ofzo. 

Ik laat Arcus dus graag voor gaan.

(14-Dec-2023, 02:49 PM)ARCUS1200 schreef: Wat is het nadeel precies van het verlengen van een trapas buis (naast de aanschaf en langer maken van de ketting dan)?
De hefboom ten opzichte van het balhoofd wordt groter. Als je erg sterk bent voel je misschien (meer) flex in het frame.

Nu is flex in het frame overigens iets dat Pinarello ook niet vreemd is  Shy

Je mag zijn trapas hebben hoor! Ik heb net met de fietsenzaak gebeld waar deze Optima ligfiets vandaan komt (www.ligfietsshop.nl) en zij gaan mij vanmiddag een spiksplinternieuwe lange trapasbuis sturen voor 60 euro incl. verzendkosten! Dan ben ik voor 110,00 incl. ligfiets klaar! Geen geld toch uiteindelijk? Die kortere trapasbuis zet ik dan wel weer op marktplaats voor 40 euro ofzo. De eigenaar wist mij te vertellen dat alle Optima Dingo frames allemaal dezelfde lengte/afmeting hebben en dat dit één van de kortere frames is binnen het aanbod van ligfietsen. Het enige dat ik nu nog op de kop moet zien te tikken 2e hands is een grotere kuipstoel (die is dus S waarschijnlijk omdat de letter S bovenin staat).

[Afbeelding: 20231214-150459.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM