Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 M-Racer vs Raptobike Midracer
#1
Jullie hebben ongetwijfeld mijn topic over mijn opgevouwen M-racer gezien. Helaas is er door een aantal geplande, en een hele grote ongeplande uitgave op dit moment geen mogelijkheid om een nieuwe fiets als een M-racer te kopen. Omdat ik wel graag wil fietsen zoek ik iets tijdelijks, of iets vast wat goedkoper is dan een M-racer.

Wat ik zoek: 
Grote wielen, het liefst 28" ivm rolweerstand, minder gespetter op de ketting in de herfst/winter, en meestal iets hogere zithoogte.
Een grote fiets, ik ben 1,98m, en heb mijn eerste fiets (Hurricane) weggedaan omdat het allemaal net wat te klein was.
Snelheid, niet perse door de stad, maar op lange, rechte wegen hou ik wel van opschieten.
Bagagedrager ivm toptas en ter voorkoming van gespetter van achteren

Nou wil het toeval dat er op dit moment een Raptobike midracer met 28 inch wielen te koop staat, voor veel minder wat een M-racer meestal kost. 
Linkje

Ik heb nooit zo erg nagedacht over een Raptobike, maar hij lijkt wel aan mijn wensen te voldoen. De ketting vind ik een pluspunt want zal minder smerig worden, en zal niet in de weg zitten als ik banaantassen gebruik. Ik heb geen idee hoe ik de snelheid in moet schatten. Qua opbouw lijkt het erg op een M-racer, afgezien van de ketting. Vanwege de scherpe hoeken in de kettinglijn is er waarschijnlijk wat meer verlies, maar door de kortere ketting minder gewicht in de aandrijflijn? Hoe zou de snelheid zich tot elkaar verhouden?
Volgens de eigenaar zit er waarschijnlijk een L zitting op (kan iemand zijn zitting eens in een rechte lijn van bovenkant tot onderkant opmeten zodat ik kan navragen of het overeenkomt (zou handig zijn als je zelf weet welke maat je hebt). De fiets staat op 200km afstad dus ik wil er eigenlijk niet heen tot ik de juiste antwoorden op de juiste vragen heb, maar ik weet niet wat de juiste vragen zijn voor een raptobike. De km-stand is onbekend. Zithoek is volgens mij afhankelijk van de lengte van de stang ter ondersteuning. Weet iemand hoe lang de korte en de lange variant is? Op de M-racer rij ik zo plat mogelijk, volgens M5 is dat 17 graden, dus ik zou graag de korte willen hebben. (optie op de Elan site is 20-25 graden of 25-30)

Ik wil in ieder geval vragen of de dubbele kettingbladen vooraan gebruikt kunnen worden. Ik zie geen derailleur en in de beschrijving staat een 1x10 opstelling. Ik heb liever 2 bruikbare kettingbladen voor omdat ik mijn cassettekransjes graag dicht bij elkaar heb qua overgang.
Een bagagedrager is er met wat creativiteit wel op te krijgen toch?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ja, een bagagedrager is mogelijk; dat had ik op mijn Rapto midracer 28" ook.
1x10 is volgens mij de standaard configuratie. Ik weet niet op een dubbel blad gaat werken ivm de kettingloop; je hebt maar weinig lengte tot de kettingrollen om de 'knik' in de ketting te compenseren.

Hij is zeker zo snel als mijn Baron, maar het frame staat alleen maar zeer smalle banden toe. (Ik meen 25-622 voor en 23-622 achter maximaal). Dit is leuk als je glad asfalt hebt, maar met slecht asfalt of klinkers wordt het al snel een stuk minder leuk.

Overigens heeft de midracer geen neuspijp om de lengte af te stellen, maar schuift het frame onder de zitting in/uit. Dat vond ik erg handig, daar je niet met de lengte van de ketting hoeft te prutsen als je iemand anders erop laat rijden. (En het deelt ook makkelijk voor in de auto Smile)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb nog nooit op een Midracer van M5 gereden, maar ik vermoed toch wel dat deze iets sneller is dan de Midracer van RaptoBike.

De RaptoBike zal ongetwijfeld zwaarder zijn. 


M5 Midracer = 12,4 kg
RaptoBike Midracer = ????


Elan heeft nog een RaptoBike Lowracer 28" --> €2250,-

3x11
BB5 remmen



De verkoper van de MidRacer is J. Hoogland. Hij heeft ooit mijn Mango gekocht. Is een prima kerel. Niet vanwege het kopen, maar gewoon zoals hij was.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(25-Sep-2023, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb nog nooit op een Midracer van M5 gereden, maar ik vermoed toch wel dat deze iets sneller is dan de Midracer van RaptoBike.

De RaptoBike zal ongetwijfeld zwaarder zijn. 


M5 Midracer = 12,4 kg
RaptoBike Midracer = ????


Elan heeft nog een RaptoBike Lowracer 28" --> €2250,-

3x11
BB5 remmen



De verkoper van de MidRacer is J. Hoogland. Hij heeft ooit mijn Mango gekocht. Is een prima kerel. Niet vanwege het kopen, maar gewoon zoals hij was.


Een prima kerel, dat klopt. Heb alleen nooit een Mango gehad of gekocht ;-).
                                             


                                                 M5 Carbon High Racer -  M5 M-racer - M5  SP 662 - M5 City Cruiser -> 2x 26 inch project 
Antwoord }
#5
(25-Sep-2023, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De verkoper van de MidRacer is J. Hoogland. Hij heeft ooit mijn Mango gekocht. Is een prima kerel. Niet vanwege het kopen, maar gewoon zoals hij was.

Is de voornaam Johnny, en heeft hij prikkeldraadlidtekens op de benen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(25-Sep-2023, 09:02 PM)Lopopodium schreef:
(25-Sep-2023, 06:32 PM)Wim -de roetsende schreef: De verkoper van de MidRacer is J. Hoogland. Hij heeft ooit mijn Mango gekocht. Is een prima kerel. Niet vanwege het kopen, maar gewoon zoals hij was.

Is de voornaam Johnny, en heeft hij prikkeldraadlidtekens op de benen?

Nee.

(25-Sep-2023, 08:52 PM)JarnoH schreef: Een prima kerel, dat klopt. Heb alleen nooit een Mango gehad of gekocht ;-).

Dat is grappig. Ik zou toch zweren dat hij ook zo heette. Misschien was het ene Jarno uit Hoogland  Huh 

Bestaat de plaats Hoogland eigenlijk?


Kom jij ook uit Brabant? Dan wordt het namelijk helemaal raar  Confused
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(25-Sep-2023, 09:49 PM)Wim -de roetsende schreef: Dat is grappig. Ik zou toch zweren dat hij ook zo heette. Misschien was het ene Jarno uit Hoogland  Huh 

Bestaat de plaats Hoogland eigenlijk?


Kom jij ook uit Brabant? Dan wordt het namelijk helemaal raar  Confused 

Het plaatsje Hoogland bestaat. Ligt ergens in Utrecht, nabij Amersfoort.

De koper van jouw mango was Jasper. zegt mijn glazen bol na Google en de rijderslijst te hebben geraadpleegd.
Antwoord }
#8
(25-Sep-2023, 02:24 PM)Frutsel schreef: 1x10 is volgens mij de standaard configuratie. Ik weet niet op een dubbel blad gaat werken ivm de kettingloop; je hebt maar weinig lengte tot de kettingrollen om de 'knik' in de ketting te compenseren.

Misschien brengt een 1x12 je net voldoende bereik met acceptabele tussenstappen?
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(26-Sep-2023, 08:33 AM)Bacchus schreef:
(25-Sep-2023, 02:24 PM)Frutsel schreef: 1x10 is volgens mij de standaard configuratie. Ik weet niet op een dubbel blad gaat werken ivm de kettingloop; je hebt maar weinig lengte tot de kettingrollen om de 'knik' in de ketting te compenseren.

Misschien brengt een 1x12 je net voldoende bereik met acceptabele tussenstappen?

Het is ook afwachten hoe de 1x10 fietst. Misschien valt het allemaal wel mee. Voor nu lijkt het een mooie oplossingqua prijs en toekomstige mogelijkheden. Er zitten al nokjes op voor schijfremmen, wat ook wel een wens voor me is voor de toekomst omdat ik ook regelmatig in nattigheid rij. 1x10 kan misschien wel, ik gebruik op de M-racer de hoogse 2 versnellingen zelden, daar zou ik ook zonder kunnen want bergen zijn hier niet, en anders trap ik dan maar niet mee voor die enkele keer. Ombouwen naar 1x12 kan inderdaad altijd nog. Het is alleen 220km enkele reis voor me, dus gewoon even kijken zit er niet in. Ik ben er behoorlijk zeker van dat het wel wat is, 1 vraag die lastiger te beantwoorden is: Pas ik erop? Ik ben 1,98 met 85cm binnenbeenlengte. De stoel is voor zover we via marktplaats hebben opgemeten en gecommuniceerd net zo groot als de zitting die ik op de M-racer had, dus dat moet kunnen. Het schijnt een L zitting van Troy seats te zijn. Is de fiets berekend op de lengte? BBL van 85 is niet extreem veel, mijn lengte zit vooral in mijn bovenlichaam dus ik zie er niet direct problemen in, maar als er ervaringsdeskundigen zijn, dan hoor ik het graag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Citaat:zitting van Troy seats

Ik heb begrepen dat dit hele fijne stoelen/zittingen zijn.

Ik ga waarschijnlijk de hoofdsteun van Troy binnenkort bestellen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(26-Sep-2023, 06:30 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:zitting van Troy seats

Ik heb begrepen dat dit hele fijne stoelen/zittingen zijn.

Ik ga waarschijnlijk de hoofdsteun van Troy binnenkort bestellen.
Ik bedoelde eigenlijk Thor, maar gezien het feit dat ik niks kan vinden over Troy zittingen jij waarschijnlijk ook ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(26-Sep-2023, 07:35 PM)Bob Hagendijk schreef:
(26-Sep-2023, 06:30 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:zitting van Troy seats

Ik heb begrepen dat dit hele fijne stoelen/zittingen zijn.

Ik ga waarschijnlijk de hoofdsteun van Troy binnenkort bestellen.
Ik bedoelde eigenlijk Thor, maar gezien het feit dat ik niks kan vinden over Troy zittingen jij waarschijnlijk ook ?

Klopt. Thor.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
85 cm binnenbeen bij 198 cm is wel heel extreem. Ik vind met 81 cm bij 182 al dat ik korte pootjes heb.

Ik denk dat je zeker een lange stoel nodig hebt. op de Rapto past vaak ook nog wel een andere stoel. Het zou me niet verbazen als de Thor stoel wel wat weg heeft van een M5 stoel. Als er geen 2e voorblaadje op kan, kun je ook nog de cs rk 3 ofzo van Sturmey proberen, een cassettenaaf met 3 naafversnellingen.

Snelheid komt ook uit wendbaarheid en daar scoort de Rapto mogelijk beter als de M5. Als 28 inch niet bevalt zijn met schijfremmen ook 26 inch en 27,5(650B) mogelijk. Op beide passen dan bredere bandjes.

Volgens mij verstel je bij de Raptobike het frame onder de stoel in lengte, niet de voorbuis. Krijg je een iets langere wielbasis, maar in ieder geval geen "rare" gewichtsverdeling, of een kort fietsje waar aan beide kanten nog heel veel fietser uitsteekt. Je benen zullen niet te lang zijn, als die 85 cm klopt. Met het stoeltje lukt het waarschijnlijk dan ook wel. maar ik ken niet toevallig een hele lange Raptobike rijder.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , gideon


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM