Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welk licht op een trike?
#1
Dat het nog een keer zou gebeuren ... ik heb een open trike gekocht en ben er blij mee. 

Naast de gebruikelijke dingen waar je aan moet wennen heb ik een vraag aan de ervaringsdeskundigen: welke verlichting gebruiken jullie op een tadpole? Ik bedoel koplamp(en), en eventueel een extra opvallend achterlicht.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie
#2
(20-Sep-2023, 09:32 AM)Theo Mol schreef: Dat het nog een keer zou gebeuren ... ik heb een open trike gekocht en ben er blij mee. 

Naast de gebruikelijke dingen waar je aan moet wennen heb ik een vraag aan de ervaringsdeskundigen: welke verlichting gebruiken jullie op een tadpole? Ik bedoel koplamp(en), en eventueel een extra opvallend achterlicht.

2 led lampen voor, een led achterlicht met links/rechts indicatie .aangesloten op accu 36v.
extra 2 rode clip-on ledlampjes op bovenkant zitje.

trouwens  wat voor een tadpole is het?
have fun!
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik had mn ICE trike helemaal ondergeplakt met usb oplaadbare ledlampen. Ik fiets niet zo vaak in het donker maar tijdens de donkere dagen is het fijn om op te vallen, en overdag kan ik alles eraf halen en in mn tas gooien. (Om diefstal of verlies tegen te gaan)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Ik fiets weinig in het donker. Ik heb het gelaten bij 1 usb oplaadbare ledlamp voor en een Toplight achterlicht op batterijen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Ik heb een zijloper met een draad naar koplamp en een draad naar het achterlicht. Daarnaast nog losse batterij lampjes op de veerpoten. En spaakreflectoren in alle 3 de wielen. (mocht ik er tegenaan lopen dan is zo'n specifieke SON-naafdynamo wel een optie voor mij)
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Mijn trike heeft ondersteuning, met een accu met een ingebouwd achterlicht. Voorlamp, een los usb oplaadbaar led-lampje, die bij continue gebruik het zeker een uur of acht volhoud. Voor nood zit er een tweede in de fietstas
Roelof
Gele Greenspeed gt20
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Mijn Tricon 26 was gelukkig voorzien van een SUN naafdynamo, dus altijd licht Big Grin

Vooraan een nette B&M IQ-XS en achteraan een SPANNINGA AERLINE XD. Alledrie de wielen zijn voorzien van spaakreflectoren, vooraan op de trapas en de voorkant van het frame heb ik witte reflectoren geplakt, de spatborden hebben allemaal een rode reflecterende sticker.
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Allen dank voor de reacties.
Ik ben niet van plan veel in het donker te gaan rijden maar als de avond vroeger valt is er niet altijd aan te ontkomen. Een dynamo is niet nodig omdat ik maar incidenteel laat thuiskom (is een "zijloper" ook een dynamo?) dus het worden batterijlichten. 
Ik denk nog even na over één of twee koplampen. Lichte lampjes zouden op de spatborden passen.

Soms zie ik iemand rijden met een fel knipperend achterlicht, ook overdag.
Wat is de ervaring met zoiets? (ik weet dat het illegaal is dus dat hoef je niet te antwoorden)

En o ja, het is een Catrike Expedition, gevonden via ligfiets.net.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Ik vind die knipperende achterlichten vreselijk vervelend maar ik moet toegeven dat ze vanaf een fiets goed zichtbaar zijn.
Op de Houtribdijk werd ik ingehaald door een paar snelle jongens in lycra en terwijl ik de fietsers al bijna niet meer kon zien in de verte zagen ik nog wel die achterlichten, dat was overdag.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: gideon , martinR
#10
Britten hebben het uitgangspunt "knipperen overdag, constant 's nachts" wat ik voor hun situatie wel snap. In Nederland zie ik geen reden voor knipperen overdag aangezien we veel meer gewend zijn aan fietsers en zou ik gewoon zeggen: Constant licht aan zodra je lichten beter ziet (of zou zien) dan de rest van een voertuig.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(22-Sep-2023, 02:31 PM)Bacchus schreef: Britten hebben het uitgangspunt "knipperen overdag, constant 's nachts" wat ik voor hun situatie wel snap.
Ik weet niet hoe je aan deze wijsheid komt, maar de meeste mensen fietsen hier in Engeland zonder licht, zowel overdag als 's nachts. Wink

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#12
Ik was erg tevreden over deze. Nu ik met de Garmin Varia fiets (deze wil ik echt nooit meer missen) mag je hem wel van mij lenen om te testen.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(22-Sep-2023, 09:33 AM)Theo Mol schreef: En o ja, het is een Catrike Expedition, gevonden via ligfiets.net.

Aha, heb jij die gekocht.

Mooi model. De Expedition is breed inzetbaar.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Als noodoplossing om gezien te worden bevallen mij die voorlampjes van de Walfort (Action) wel. Ze doen het best goed, geven best veel licht. Ze wegen ook bijna niks, de batterijen zijn het zwaarste. Maar vooral geschikt voor goed verlichte, mooie fietspaden. Nu niet iets voor een donker achteraf weggetje of een stukkie afsnijden door het bos. Zeker prima als extra lampjes of om de breedte van je Trike te accentueren, met twee stuks. Ook de platte achterlichtjes/reflectoren van De Action doen het goed.

Je zou eventueel met extra lampjes kunnen werken en die dan in de knipper modus.

Knipperlampjes vallen op, maar ze leiden andere weggebruikers ook af en mensen vinden het lastig om de afstand in te schatten tot een knipperend lichtje. Ik word liever niet geraakt door de brokken die een auto naast me maakt omdat ie zo gebiologeerd naar dat knipperlampje zit te staren. Op de velomobiel heb ik twee lange 12v plakstrips met rode Leds. Da's ongeveer 35cm lang. Die staan gewoon aan. In heel extreme gevallen kan ik handmatig nog effe met het remlicht knipperen. Ooit es in Duitsland gedaan op een 100 weg, waar je op de rijbaan mag fietsen. De auto hoorde ik al voor ik zijn lichten kon zien. Meestal is dat andersom. Het werkte.

Knipperen doe ik eigenlijk alleen met amberkleurige lampjes.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Ik heb 5 of 7 led batterij voor en achterlichten, voorheen van Action, recentelijk van SoLow.
Net als de meer bekende 1 led en 2 led lampjes zijn ook bij deze de buitenkant van siliconen en ze draaien op 3 AAA batterijen.

Als je een plek hebt waar ze goed passen is het zeker goede nood verlichting en kan het bruikbare gewone verlichting zijn.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Zag dat helaas die fijne hoekige fietslampjes op zijn bij de Action, kennelijk is die actie weer over. Die Langwerpige dingetjes ben ik minder positief over. Ze geven wel goed licht maar blijven slecht zitten op het stuur, de klem verdraait.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM