Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toeren met fietskar, maar welke is geschikt?
#1
Question 
Na een eerste keer met een tentje op pad te zijn geweest met de Quest, smaakt het kamperen met de fiets naar meer. Mijn volgende idee is nu om eens met de Sinner te gaan. Minder afstand afleggen maar meer contact met de omgeving en ik denk dat dat best ontspannen kan zijn. Kan ook stukje trein in enzo. Maar hoe neem je dan je spulletjes mee?

Ja, ik weet het, banaantassen. Maar die spreken me om een of andere reden niet aan. En ik vind het idee van een bagagekarretje erg romantisch en neig nu dus naar een licht, goed bagageaanhangertje voor achter de open ligger. Wellicht ook voor andere transporttoepassingen. Maar welke?

Ik heb een Sinner Demon 20/20 dus klein achterwiel: daar moet ie in ieder geval achter passen. Ik wil een licht karretje, waterdicht of met hoes goed waterdicht te maken, stabiel achter de fiets en het moet handig in te pakken zijn. Ik kom zelf dan bij de Burley Nomad uit, al kan ik daar niet echt van achterhalen of die achter een 20" wiel past. 

Wie heeft ervaring met een bagagewagentje achter een open ligger (met 20" wielen)?  Welke typen moet ik allemaal overwegen? En waarom?
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
(18-Sep-2023, 08:40 PM)TimSch schreef: Na een eerste keer met een tentje op pad te zijn geweest met de Quest, smaakt het kamperen met de fiets naar meer. Mijn volgende idee is nu om eens met de Sinner te gaan. Minder afstand afleggen maar meer contact met de omgeving en ik denk dat dat best ontspannen kan zijn. Kan ook stukje trein in enzo. Maar hoe neem je dan je spulletjes mee?

Ja, ik weet het, banaantassen. Maar die spreken me om een of andere reden niet aan. En ik vind het idee van een bagagekarretje erg romantisch en neig nu dus naar een licht, goed bagageaanhangertje voor achter de open ligger. Wellicht ook voor andere transporttoepassingen. Maar welke?

Ik heb een Sinner Demon 20/20 dus klein achterwiel: daar moet ie in ieder geval achter passen. Ik wil een licht karretje, waterdicht of met hoes goed waterdicht te maken, stabiel achter de fiets en het moet handig in te pakken zijn. Ik kom zelf dan bij de Burley Nomad uit, al kan ik daar niet echt van achterhalen of die achter een 20" wiel past. 

Wie heeft ervaring met een bagagewagentje achter een open ligger (met 20" wielen)?  Welke typen moet ik allemaal overwegen? En waarom?

Ik heb wel ervaring met de oudere Burleys. Uitstekende aanhanger indertijd. Goede lagers, lichtlopend. Maar wat het tegenwoordig is weet ik niet. Maar mijn ervaringen met Burley zijn goed.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Cygnus
#3
(18-Sep-2023, 08:40 PM)TimSch schreef: Wie heeft ervaring met een bagagewagentje achter een open ligger (met 20" wielen)?  Welke typen moet ik allemaal overwegen? En waarom?


Ik heb al jaren een BOB. Achter ligfietsen gehad met 20", 26" en 28" zonder aanpassingen. Prima aanhanger, maar waterdicht alleen als je een waterdichte zak meeneemt. En ik denk veel te klein om lekker alles voor een vakantie in te doen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Een Yak biedt 120 l aan ruimte als ik het snel uitreken. Als dat niet genoeg is, neem je teveel mee.

Het lijkt mij logisch om achter een enkelsporig voertuig een enkelsporig aanhanger te hangen. Deze Yak dus, M-Wave Stalwart, Topeak Journey bijvoorbeeld. Let bij allemaal even op dat het originele bandje waarschijnlijk ultragoedkoop is, dat wil je vervangen.

Toch vind ik het nog logischer gewoon banaantassen aan je fiets te hangen: minder weerstand, beter in balans, geen extra voertuig dat kapot kan of gestolen kan worden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Cygnus
#5
Fietskarren mogen helaas niet mee met de NS. Als je het op je fiets kwijt kunt zou ik het er trouwens niet achter hangen, onder andere daarom, maar ook omdat het gesleur en de extra lengte gauw gaan vervelen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(18-Sep-2023, 09:49 PM)Bacchus schreef: Toch vind ik het nog logischer gewoon banaantassen aan je fiets te hangen: minder weerstand, beter in balans, geen extra voertuig dat kapot kan of gestolen kan worden.
Ik overwoog een aanhangertje voor de spullen die ik regelmatig ophaal op mijn fietstochtjes. Uiteindelijk toch voor banaantassen gegaan vanwege bovenstaande, maar ook oversteken van drukke wegen of een weg/rotonde met de mogelijkheid om halverwege te wachten is met een aanhanger een stuk lastiger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Cygnus
#7
Wij hadden jarenlang een BOB omdat onze (rechtop)tandem niet genoeg bagagemogelijkheden had voor een vakantie met z'n tweeën. Dat was geweldig.
Ik heb de BOB ook wel achter de Fujin gehad. Op steen en asfalt prima, maar op zandwegen wilde hij me nog wel eens omgooien als hij z'n eigen spoor ging volgen. Met een rechtopfiets heb je dat niet omdat je daarmee genoeg tijd en hefboom hebt om het omvallen te corrigeren. Daarna weer de banaantassen gebruikt, er gaat voor mij genoeg in.

Probeer eens verschillende aanhangers te lenen, uiteraard ga je daarmee een uitdagende route fietsen om alles uit je ervaring te halen (of erin te krijgen - het is maar hoe je het bekijkt).
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Het enige voordeel van een (tweewielig) karretje boven tassen is dat je fiets licht en fijn blijft sturen, vind ik.
Heb zelf een goedkoop karretje dat ik een zomervakantie achter een bakfiets had hangen, met als deksel een zonnepaneel.

Een karretje met maar 1 wiel rijdt fijner (rustiger) dan een met 2 wielen, maar is weer onhandiger met (los) manouvreren en aan-/afkoppelen.
Ook is niet iedere fiets er geschikt voor..

Omdat je Sinner 20" wielen heeft, zou ik zeker een karretje uitzoeken dat ook op 20" rolt (scheelt een reserve biba).
Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Willeke_IGKT
#9
Je mag mijn fietskarretje wel eens uitproberen. Is een normale fietskar met 20” wielen.
Je weet waar ik woon;-)

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Ik heb jaren met kinderkarretjes gereden achter de Sinner Record voordat hij regenfiets was. Ik heb het idee dat de achtervork wel te lijden heeft van een karretje. Jaren later brak de vork en ik denk (meer een vermoeden) dat de karretjestijd toch wel zijn sporen heeft nagelaten. Jan de Vries was ook niet enthousiast over karretjes hangend aan de vork.

Groet,

Marco
Antwoord }
#11
Met een radical design cyclone kun je wel met het openbaar vervoer mee. Ik heb echter geen ervaring met deze kar, wel met een bob yak, maar bagage op de fiets vind ikmveel handiger.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
Ligfiets met Banana Racer als standaard,met meer komen er Ortlieb 2 x 35ltr. op de bagagedrager,nog meer nodig kwa ruimte/bagage dan de Bob Yak.
De Yak merk je niet tijdens het fietsen mits je het max. gewicht van pakweg 30 kg. respekteert,uiteraard ook geen al te hoge bagagestukken meenemen,dan voel je dat de annhanger de fiets 'meeneemt'.
Hard remmen,scherpe bochten,optrekken..alles geen probleem.Enige irritante in 't begin was dat ik steeds vergat om er een dichte,dempende mat in de bak te leggen.Elke hobbel gaf 'n rammel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Dank allemaal voor de reacties! 

Allereerst: ik ben niet nieuw met het fenomeen fietskar  Wink Mijn inmiddels 7 jarige zat al in baby-inzetje in een fietskar voor haar eerste jaar en die kar heb ik met keur aan fietsen vele kilometers mee gemaakt. Ook met de Quest zelfs, en de Furai die ik eerder had. Het karretje is recent via Marktplaats aan een 2e leven begonnen omdat de smurf er niet meer in past  Smile

Mijn vraag gaat dan ook specifiek over een bagagewagentje, voor achter de Sinner maar hij moet ook achter andere fietsen kunnen liefst. 

De Bob heb ik ook al langs zien komen. Nadeel vind ik dat je niet even iets in zo'n karretje kan leggen zonder tas o.i.d. De Burley bijvoorbeeld is echt een 'bak' die je kunt afdekken etc. Maar ik zal hem nog eens goed bekijken.

De Radical Design vind ik wel een mooi ding, maar wel absurd duur voor een sporttas op wielen. Bovendien mist ook die het 'bak waar je even iets inlegt' idee.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: martinus , Willeke_IGKT
#14
Idee om een fietskar te maken die aan je wensen voldoet?
Combinatie Bob yak, Burley, Radical Design?

Groeten Henk
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
(19-Sep-2023, 07:03 PM)TimSch schreef: Dank allemaal voor de reacties!

Bovendien mist ook die het 'bak waar je even iets inlegt' idee.


Is een tailbag misschien een optie, eventueel in combinatie met zoiets als een BOB.

[Afbeelding: 39.1.jpg]

Ik heb ook hiermee (niet de M5) jaren naar volle tevredenheid gefietst.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Ik heb jaren geleden een lightweight fietskar van een Duitse webshop gekocht, kunnen duur uitvallen die krengen maar toch heeft hij het uitstekend uitgehouden ondanks dat ik hem flink mishandeld heb :p 

[Afbeelding: DSC-6686.jpg]

Dit is volgens mij een cycling product red cargo trailer. Hij past helaas niet achter de Velayo dus ik ben aan het sparen voor een Carla cargo trailer. Dat is een tank van een trailer!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(19-Sep-2023, 08:07 PM)Gideonaut schreef: Dit is volgens mij een cycling product red cargo trailer. Hij past helaas niet achter de Velayo dus ik ben aan het sparen voor een Carla cargo trailer. Dat is een tank van een trailer!


Die Carla cargo trailer is echt een vette trailer. Maar wel flink sparen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
De Poolse firma Cabbike maakt behalve een velomobiel ook  gestroomlijnde fietsaanhangers, zowel met één als twee wielen.
Voor aanhangers met zo'n vlotte uitstraling vind ik de prijzen meevallen.

De Nederlandse dealer zit in Tilburg
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Atrike
#19
De Taifun trailer is bij Cabbike aardig wat goedkoper dan bij Novosport, waar het oorspronkelijke ontwerp volgens mij van is.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Die ziet er wel heel mooi uit, maar ik vraag me af wat de echte kosten zijn om hem uiteindelijk voor je deur te hebben, verzending, import, taxes?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Route naar Polen is beschreven (https://ligfietsers.nl/thread-1935-post-...l#pid36446), dus ik zou zeggen: ophalen?
rij zowel onderstuur als aero-stuur
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#22
(20-Sep-2023, 11:25 AM)Gideonaut schreef: Die ziet er wel heel mooi uit, maar ik vraag me af wat de echte kosten zijn om hem uiteindelijk voor je deur te hebben, verzending, import, taxes?
Een berichtje/belletje naar de Nederlandse dealer lijkt me de kortste klap.....
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM