Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Voltages
#1
Wanneer we kijken naar de voltages bij Velomobielen zien we voor de Nederlandse modellen:
Vroeger 6 volt en nu voortaan 12 volt. Wat eigenlijk maar 11,1 volt zou zijn. Hoe zit dat in een auto???

Als we dan kijken naar de Duitse modellen die hadden denk ik eerst 7,2 volt en nu 14,4 volt.

14,4-11,1 = 3,3 volt verschil en dat is best wel iets op zo’n lage voltage. Waar heeft dit mee te maken? Want buiten de koplamp(en) zal men dezelfde componenten gebruiken schat ik zo. Beide zullen 12 volt leds gebruiken uit de automobiel wereld. Heeft dit te maken met dat wij voornamelijk met de BW koplampen gebruiken en de Milan / Bülk / Alpha de Lupine? Het is bijzonder feit. @Datakneder / andere WAWe-nauten waarop werkt de WAW? Welke voltage.
Ik betwijfel of je goed aan doet op 14,4 volt op een 12 volt led te zetten. Maar omgekeerd zal het wel minder kwaad kunnen.

Een feitje: volgens mij onze 230 volt gloeilampen die houden het veel langer vol op de 110 volt spanning in de VS.
En Nederland zou om het probleem van de zonnepanelen willen oplossen gedeeltelijk door de voltage van 230 naar 240 op te trekken. Echter kan niet alles daar tegen en dan ben je gewoon de Sjaak. Hier had mijn broer het een keer over
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(01-Sep-2023, 08:03 PM)Hardloper schreef: @Datakneder / andere WAWe-nauten waarop werkt de WAW? Welke voltage.


Mijn WAW is acculoos. Toen ik hem kocht was het een eWaw uitgerust met twee 36V Accu's. Ingebouwd door een of andere (niet zo) handige Harry. Standaard wordt de WAW met een 12V accu uitgerust, voor zover ik weet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#3
Tja, ten eerste: voltage is een engels woord, in Nederland hebben we het over spanning.
En dan de uitwerking.
Het ligt er heel erg aan wat voor regelaar er in de lampen zit. Mijn mistlampen, Aliexpress, hebben een regelaar als een schakelende voeding. Het vermogen door de lamp wordt door slimme elektronica gelijk gehouden. Wil je details, Google dan op buck convertor. Als ik daar 12V op zet gaat er een stroom van ongeveer 1 A door lopen. Zet ik daar echter een spanning op van 24V, dan pakt ie nog maar 0,5 A. Best wel heel slim dus. En die kan je dus op allerlei spanningen laten branden tussen de 12V en de 36V staat in de specificaties.
Mijn kekke remlichtjes á la Kellermann, maar dan van aliexpress.com, zijn echter van een ander type.
Een ledje (waar ongeveer 4V over staat als ie brand) en een weerstand in serie.
Als ik daar 12 V over zet, gebruikt ie 50 mA. Zet ik daar 20V over dan gebruikt ie 100 mA, en brand de lamp dubbel zo fel, en waarschijnlijk is de levensduur ook flink korter.

De 6V lampen van mijn Quest zijn ook van het type LED met een weerstandje, ga ik daar ook 12V op zetten, dan gaan ze misschien kapot, maar branden ook te fel, en vreten te veel accu.

Dus om dat alles op te lossen:
Ik had nog accu's liggen: Lithium-ion 4 in serie, 3.7V nominaal, als ze vol zijn 4.2V, da's dus 16.8V max!
Dat vind ik veel te veel voor 6V, en ook wat teveel voor mijn kekke lampjes, want de stroomregelweerstand daar in wordt dan erg heet. Dus zitten er twee spanningsregelaars in de Quest, een naar 12V en een naar 6V. Zo krijgt alles wat ie nodig heeft. En de mistlampen zitten rechtstreeks op de lipo's.
Oh ja, die buck converter regelaars hebben een veel hoger rendement dan weerstanden. Bij de nep-kellermanns wordt tweederde van het vermogen in de weerstanden opgestookt, zonde eigenlijk.

Zo, een boel diepgravende techniek, beantwoord dat je vragen wat, of wil je meer detail op andere gebieden?
Antwoord }
#4
Het was wat me dus op viel. Maar die Buck converters / regelaars kende ik nog niet
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Een aantal van de Duitse velomobielen gebruiken een accupack van Lupine, en het voltage wat daarop aansluit. Heeft ook eigen stekkertjes. De Nederlandse gebruiken een basic accupack wat ook een andere vorm heeft. Die laatste is standaard 12v. ( vroeger 6v)

Heel veel moderne koplampen voor fietsen zijn voor E bikes geschikt, maar dan zal er ook wel een omvormer in zitten. Die doen het op 6-36 volt ofzo.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM