Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat is het verschil buiten de prijs
#1
https://www.futurumshop.nl/sram-xg-1150-...gJJ0PD_BwE
99 euro

MTB
Aantal versnellingen:
11-Speed
Geschikt voor wielen met:
SRAM 11-speed XD body
Vertanding:
10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42
Compatibel met:
SRAM 11-speed aandrijving
Materiaal:
staal
Gewicht:
349 gram

Vs

https://www.futurumshop.nl/sram-x01-cass...gLJdvD_BwE
260 euro

Gebruik: MTB
Gewicht: 275 gram
Speed: 11
Technologie: X-Dome, XD Driver Body
Materiaal: aluminium/roestvrij staal
Lockring wordt meegeleverd
Geschikt voor 11-speed XD-body
Ook compatible met Shimano body's. Voor optimale werking wordt SRAM body aanbevolen
Vertanding: 10-12-14-16-18-21-24-28-32-36-42

En zou deze bv op mijn QV passen??? Is de technologie waar je op moet letten bij kopen? Zegt dit iets over tandjes vorm/grote??
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
QV kan max 36T aan. Beide vallen dus af.

Vraag gewoon bij Velomobiel.nl wat kan en wat niet kan. Die gaan dat beter kunnen beantwoorden dan wij dat hier kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#3
Ik zou ook liever een vlakkere cassette willen hebben.

Een MTB-cassette op een 'racefiets' vind ik ook niet logisch.



Ik heb nu: 2x11 11-32T
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#4
Ik heb een aanpassing gedaan aan mijn bericht. Ik probeer te begrijpen wat buiten het speed voor verschillen zit in de cassettes. Maar ik wil momenteel nog niet mijn cassette gelijk veranderen. Maar het is gewoon ik probeer meer algemeen te  ontdekken hoe het allemaal zit.
Ik heb trouwens gekozen voor 11-32. Misschien dat het ooit 11-28 wordt ?? Maar dit is echt nog niet voor het eerste jaar
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(15-Aug-2023, 08:54 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik zou ook liever een vlakkere cassette willen hebben.

Eens. De verhoudingen van de 11-32T SunRace is top. Heb de 11-32T en 11-36T allebei een tijdje gebruikt en de 11-32T is gebleven.
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#6
(15-Aug-2023, 08:59 PM)Hoekie schreef: Eens. De verhoudingen van de 11-32T SunRace is top. Heb de 11-32T en 11-36T allebei een tijdje gebruikt en de 11-32T is gebleven.
11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32.

Jij had toch met 80 voor?? Ik heb gekozen voor 75. Met Mountain Schlumpf
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
(15-Aug-2023, 09:00 PM)Hardloper schreef: Jij had toch met 80 voor?? Ik heb gekozen voor 75. Met Mountain Schlumpf

Klopt. Ik blijk meer van de wat lagere cadans te zijn, heb in verhouding lange benen en dus past een groter tandwiel voor beter. Beovendien zijn er hier in Zeeland geen bergen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Beiden vallen ook af omdat ze voor de Sram XD cassettebody zijn, en de QV een Shimano body gebruikt. Dat past dus niet. Naast de klassieke gewone body bij shimano is er ook nog een modernere met microsplines wat net weer anders is, of misschien ook niet. Heb ik nog niet uitgezocht. Er zijn echter ook Sram cassettes die wel passen op Shimano ( hier staat ook dat het wel kan maar niet optimaal is.) De versies met een 10 of 9 als kleinste passen zeker niet. Voordat ze de XD body bedachten waren alle cassettebodies van Sram identiek met die van Shimano.

Goedkopere cassettes hebben vaak meer staal, dure meer aluminium, soms titanium. Ook zitten bij duurdere cassettes vaak iets meer tandwieltjes op een lichte alumium spacer. Bij duurdere zit er vaak een iets betere oppervlakte coating op de tandwieltjes. Door al die kunstjes is die dure dus 75 hele grammen lichter en dat kost maar 160 euro extra. 75 gram is net iets meer dan 1 binnenbandje weegt, vermoed ik.

Aangezien de goedkope versie's in een velomobiel ook al heel erg lang mee gaan, en je die 75 gram echt niet gaat merken, zou ik een goedkopere versie kiezen. Ook bij mij zit er zo'n Sunrace in, ik geloof de 11-36.

P.s. omdat de aandrijving van de QV nogal wat niet standaard onderdelen bevat, zal de gemiddelde fietsenmaker wel even moeten slikken voordat hij zich eraan waagt, of je adviseren vooral ergens anders heen te gaan. Omdat hij vermoed dat het wel eens veel tijd kan kosten om uit te vinden hoe het allemaal werkt. Met alle respect maar als volledig onwetende onervaren fietsknutselaar, is het zeer verstandig je door Velomobiel.nl te laten adviseren voordat je iets koopt.

Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hardloper
#9
De GX Eagle is een mainstream-groep, de X01 Eagle is een trapje hoger. Dus de X01 is een beetje lichter en zou wat soepeler moeten schakelen. Je mag verwachten dat ze voor dat geld ook wat hardere (duurdere) materialen kunnen toepassen en dat je dat dus in verminderde slijtage terug ziet.
Ik zou in een velomobiel met dit prijsverschil toch snel naar de GX neigen omdat gewicht en slijtage niet zo'n punt zijn en beter dan "goed" schakelen door andere onderdelen dan de cassette beperkt worden.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#10
@Jeroen dit is de uitleg waar ik op hoopte. Maar ook de rest bedankt voor je uitleg. MAAR is die cassette body de vorm van waarmee de cassette om de as zit bevestigd?? Maar ik hoop dat ter zijne tijd mijn vader en/of broer (die zijn fiets zelf in elkaar heeft gezet) en hele fietsen verzameling heeft, mij ermee kan helpen. Maar ligfietsen behoren nog niet tot zijn collectie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(15-Aug-2023, 10:01 PM)Hardloper schreef: @Jeroen dit is de uitleg waar ik op hoopte. Maar ook de rest bedankt voor je uitleg. MAAR is die cassette body de vorm van waarmee de cassette om de as zit bevestigd?? Maar ik hoop dat ter zijne tijd mijn vader en/of broer (die zijn fiets zelf in elkaar heeft gezet) en hele fietsen verzameling heeft, mij ermee kan helpen. Maar ligfietsen behoren nog niet tot zijn collectie.

Sommige fietsers zijn ook fietsenmakers, anderen niet. Ik dus niet. 

Ik kan best het één en ander repareren en/of knutselen, maar met mijn woon-werk-verkeer-fiets ga ik gewoon 1x per jaar naar Dronten voor het onderhoud. Daar zit de vakkennis en de deskundigheid.

Automobilisten brengen ook hun woon-werk-verkeer-voertuig naar de vakman, dat doe ik dus ook.


Neem nou die speling op de achtervork bij mijn Milan. Eerst dacht Peter dat het probleem bij het linker lager zat. Niet dus. Daarna heeft hij een op maat gemaakt busje gedraaid en daardoor kon hij de achteras net iets strakker monteren. Resultaat: geen speling meer. Dit zou ik dus echt niet zelf hebben kunnen oplossen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#12
Bepaald onderhoud zal ik misschien laten doen in Dronten. Maar ik wil ook wel zelf dingen kunnen doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
(16-Aug-2023, 08:46 AM)Hardloper schreef: Bepaald onderhoud zal ik misschien laten doen in Dronten. Maar ik wil ook wel zelf dingen kunnen doen.

Dan heb je trouwens niet de gemakkelijkste vm gekozen. De QV heeft toch wel de meeste soort specifieke onderdelen en techniek van alle velomobielen.

Het 'huis-tuin-en-keuken-onderhoud' doe ik trouwens ook zelf. Het valt mij echter telkens weer op hoe lastig sommige klussen bij zo'n vm zijn. In Dronten leggen ze 'm lekker op z'n zijkantje op een in hoogte verstelbare tafel en bij Ymte zelfs op een mooie dikke matras. Zo lekker en praktisch ligt de vm bij mij niet. Ooit heb ik zelf schade aan de body veroorzaakt omdat er blijkbaar nog een paar hele kleine steentjes onder het plaid lagen waarop mijn toenmalige vm lag. Door het zijwaarts bewegen heb ik toen een paar lelijke krassen veroorzaakt.

Tja, mijn vm is gewoon mijn woon-werk-verkeer voertuig en dat ding moet gewoon goed en in orde zijn. Ik ben geen fietsenmaker en al helemaal geen vm-onderhoudsmonteur. Dus gaat mijn vm sowieso 1x per jaar naar Dronten voor onderhoud. Doen anderen ook met hun auto.

Komt nog bij dat het ongelooflijk gezellig is in Dronten. Je ontmoet andere vm-rijders. Je hoort de laatste nieuwtjes en ontwikkelingen. Ik zou mijn jaarlijkse ritje/bezoek niet meer willen missen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
(16-Aug-2023, 08:46 AM)Hardloper schreef: Maar ik wil ook wel zelf dingen kunnen doen.
Als een gebrek aan kennis je tegenhoudt kan ik je Marten Gerritsen's boek Vakantiefietsen (laat je niet misleiden door de titel) aanraden, ik heb het aan heel wat mensen cadeau gedaan in het verleden. Het boek is al jaren uitverkocht, maar je kunt het vast wel ergens tweedehands krijgen en anders verkoopt hij voor een paar grijpstuivers een kopie. Als een gebrek aan ervaring je tegenhoudt begin gewoon, zo moeilijk is het allemaal niet, en anders geeft MG ook sleutelcursussen, zie zijn site.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: martinR , Bacchus , Willeke_IGKT
#15
Of je nou wel of niet iets gaat kopen, maar op die site moet je gewoon eens gaan lezen. 

Heerlijk, de teksten zijn beter dan van veel cabaretiers.  

Echt een aanrader.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: datakneder , Bacchus , Willeke_IGKT
#16
We gaan het gewoon zien hoe het gaat ontwikkelen. Maar het contact met Mark die Willeke kent was in ieders geval al leuk.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
(16-Aug-2023, 08:46 AM)Hardloper schreef: Bepaald onderhoud zal ik misschien laten doen in Dronten. Maar ik wil ook wel zelf dingen kunnen doen.

Het is in veel gevallen een noodzaak om sommige reparaties zelf te doen, tenzij je heel dicht bij een van de weinige reparateurs woont.

Voor mij is Dronten een hele dag fietsen en zonder rijbewijs is het fietsen of iemand regelen met auto en aanhanger. Dus alles wat ik zelf kan helpt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Willeke ik herken je verhaal. Mijn vader zal ik wel weten te strikken. Maar om voor ieder scheetje even op en neer Dronten is ook niet iets wat ze zien zitten. En op en neer is hier waarschijnlijk ook een dag taak
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
Ja, bij sommige dingen vraag ik me inderdaad af hoe zinnig het is. Als je dan leest dat iemand z'n velomobiel op de auto laadt voor 300 kilometer vanuit Duitsland, voor een klusje wat met een beetje oefening in een kwartiertje zelf op te lossen is. Tja. Voor een remkabeltje wisselen zou ik het niet doen.

Ik ben begonnen met fietsboeken uit de bibliotheek. Rob van der Plas heeft ook diverse boeken geschreven over fietsonderhoud. Als ik ze nu weer eens lees, wordt ik niet gelukkig van zijn schrijfstijl. Op de Site van Marten Gerritsen is erg veel te vinden, het leest prettig en hij laat ook merken wat ie niet zinnig vindt.

Er zijn ook erg veel tutorials te vinden op You tube, Park Tool heeft veel goede filmpjes over van alles en nog wat. Velomobiel.nl is ook aan de weg aan het timmeren met onderhoudfilmpjes. Eva Jacobs zet ook veel op haar kanaal. Eva is de vrouw van Allart Jacobs, beiden werken bij velomobiel.nl. Velomobile World natuurlijk.

Gewoon om eens bekend te raken met fietstechniek, niet de QV specifiek zijn er ook een stel interessante kanalen van mensen die oude fietsjes opknappen. Old Shovel, R.J the bike guy.

Sleutelen aan een velomobiel vraagt iets meer planning en geduld dan bij een gewone fiets, de quatrevelo is helemaal best anders, er zit een differentieel in het midden, luchtvering, dempers, etc. Ik vermoed dat in ieder geval de rechter as eraf moet als je de cassette wilt wisselen. Maar hoe weet ik ook niet, ik heb geen QV.

Als jij of je vader de Duitse taal machtig zijn (Engels mag ook) is het Duitse Velomobil Forum ook erg interessant. Er zitten een aantal technisch zeer kundige heren en dames tussen.
Antwoord }
#20
(20-Aug-2023, 06:37 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed dat in ieder geval de rechter as eraf moet als je de cassette wilt wisselen. Maar hoe weet ik ook niet, ik heb geen QV.

Het zou met schuiven assen net moeten lukken (na verwijderen wielen)
Maar eigenlijk draait het uit op achterbrug uitbouwen, want meestal zit een of beide assen te vast.
http://www.velomobiel.nl/handleidingen/Q...rug-NL.pdf
Heb het een keer zelf gedaan en het is gelukt. Trots op mezelf. Maar wel met veel meer tijd en moeite dan ik gehoopt had.

Na een aantal jaren knutselen kom ik tót het opnieuw uitrichten van de lagers van de achterbrug. Voor mijn gevoel heel ver.
Zoals Jeroen ook al zegt is er veel info en anders velen die willen helpen.
Is het niet velomobiel.nl zelf dan zijn het wel de gebruikers.

Veel kunnen we zelf. Als je wat handig bent/logisch kan nadenken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
@Jeroen goed bedoelt, maar ik ken het YouTube kanaal al van Eva en van Velomobiel.NL. En de documentatie op hun site en die van Velomobileworld. En ook wist ik al dat Eva de vrouw is van Allart. Eva heb ik ook al ontmoet, echt kennis gemaakt is wat anders. Maar ze liep rond toen ik proef ging rijden. Theo nam mij onder mijn hoeden. Of hoe heet dat precies. Maar ik ken vrij aardige Engels en de pa kent wel iets Engels en al wat meer Duits. En ik ken weer iets minder Deutsch. Maar ik denk echt wel dat het goed zal komen met het onderhoud. We hebben heel wat gereedschap.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
Aan wie de mountain Schlumpf heeft, hoe vaak en met wat oliën jullie deze? Ik las iets van dat je er goed aan doet minimaal 1x per jaar. En dat er alternatieven zijn als de Schlumpf eigen olie.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM