Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
perspex vizier
#1
Ik heb op mijn Mango qua stroomlijn een perfect werkend vizier van helder perspex/plexiglas, want lichte regen en wind komt niet tegen mijn hoofd.
Maar het blijft niet helder. Er verschijnt een melkachtig waas. Gewoon droog poetsen of afvegen met water helpt niet.
Hoe krijg/houd ik het vizier wel helder?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Al milde afwasmiddel geprobeerd? Ik denk dat dit geen kwaad kan. Misschien wel het beste in de planten spuit en dan schoon sproeien. Probeer wel niet willen schoon vegen, zand deeltjes zouden eventueel krassen kunnen veroorzaken
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , CCGimmick
#3
Is het net zoiets als het dof worden van koplampen van auto's? Daar worden poetssetjes voor verkocht, ik weet niet hoe goed ze werken. Als het een echt motorvizier is dan hebben motorrijders er misschien ook last van dus misschien eens op een motorforum zoeken en hier de resultaten delen?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , CCGimmick
#4
(27-Jul-2023, 10:50 AM)Bob Hagendijk schreef: Is het net zoiets als het dof worden van koplampen van auto's? Daar worden poetssetjes voor verkocht, ik weet niet hoe goed ze werken. Als het een echt motorvizier is dan hebben motorrijders er misschien ook last van dus misschien eens op een motorforum zoeken en hier de resultaten delen?

Hoi Bob,
Nee, geen motorvizier, een zelf geknipt plaatje Vivak copolyester van Bayer.
Ik vind wel allerlei technische gegevens, maar niets over het glashelder houden.

groeten,
Joop
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Hier wordt ook gewoon water met een sopje aangeraden;
https://kunststofplatenshop.nl/plexiglas...hoonmaken/

En gewaarschuwd vooral geen aggresieve middelen te gebruiken als spiritus e.d.

Ik ben zelf wat huiverig voor plexiglas omdat het bij breuk krachtig kan versplinteren, en er is niet zo heel veel nodig om het te laten versplinteren. Maxcrolon /Lexaan (lexan) is beter geschikt, kan meer hebben.
Antwoord }
#6
Je hebt last van de invloed van UV. Er is ook UV-bestendig plexiglas te krijgen, maar polycarbonaat is mogelijk een beter idee.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , CCGimmick
#7
(29-Jul-2023, 11:07 AM)ThijsR schreef: Je hebt last van de invloed van UV. Er is ook UV-bestendig plexiglas te krijgen, maar polycarbonaat is mogelijk een beter idee.

Daar moest ik ook gelijk aan denken. Het materiaal degradeert onder invloed van UV straling. Standaard polyester is niet bestand tegen UV straling en eigenlijk alleen voor binnengebruik geschikt. Het materiaal is dus niet vies maar verandert, poetsen zal dus niet helpen.

Plexiglas is wel UV bestendig te krijgen, maar is niet zo sterk en kan versplinteren als er iets tegenaan klapt, dus dat is niet zo prettig voor iets dat pal voor je ogen zit.
Polycarbonaat is vele malen sterker en splintert vrijwel niet bij een klap, en het is ook UV bestendig. Vanwege deze veilige eigenschappen worden de vizieren van helmen en veiligheidsbrillen ook van polycarbonaat gemaakt. Mocht je er ooit toch krassen op krijgen, dan is polycarbonaat ook goed te polijsten.
Antwoord }
Bedankt door: CCGimmick , Willeke_IGKT
#8
(30-Jul-2023, 11:50 AM)Raymond schreef:
(29-Jul-2023, 11:07 AM)ThijsR schreef: Je hebt last van de invloed van UV. Er is ook UV-bestendig plexiglas te krijgen, maar polycarbonaat is mogelijk een beter idee.

Daar moest ik ook gelijk aan denken. Het materiaal degradeert onder invloed van UV straling. Standaard polyester is niet bestand tegen UV straling en eigenlijk alleen voor binnengebruik geschikt. Het materiaal is dus niet vies maar verandert, poetsen zal dus niet helpen.

Plexiglas is wel UV bestendig te krijgen, maar is niet zo sterk en kan versplinteren als er iets tegenaan klapt, dus dat is niet zo prettig voor iets dat pal voor je ogen zit.
Polycarbonaat is vele malen sterker en splintert vrijwel niet bij een klap, en het is ook UV bestendig. Vanwege deze veilige eigenschappen worden de vizieren van helmen en veiligheidsbrillen ook van polycarbonaat gemaakt. Mocht je er ooit toch krassen op krijgen, dan is polycarbonaat ook goed te polijsten.

Heldere uitleg (woordspeling). Ik ga op zoek naar buigzaam (dun) polycarbonaat.
Bedankt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM