Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
#79
(08-Oct-2023, 05:37 PM)Tegelfanaat schreef: Ik heb de Snoek specifiek voor het rijden van brevetten dus over "dagelijks gebruik" kan ik weinig zeggen.

Bergingsruimte: ik ben in een week met een compacte kampeeruitrusting naar Parijs gereden. Mooi weer, als het echt had geregend waren m'n spullen nat geworden. Al je echt iets wilt moet je iets maken om spullen voor de wielkasten te kunnen stouwen. Snoek-L heeft meer ruimte.

Veergedrag: dramatisch. Totdat ik rondom zachte veren geïnstalleerd kreeg (ik weeg 60kg), het is nu ok. De Snoek is nog steeds geen liefhebber van klinkers, gravel, boomwortels of kasseien maar ik stuiter nu niet meer alle kanten op (kasseien zijn nog steeds k*t).

Ik ben geen racer, ga met de Snoek wel een stuk harder de bocht om dan op een gewone fiets; voelt erg betrouwbaar, ook met de zachte veren. Ik heb 'm in het begin op z'n kant gelegt in zo'n korte chicane van een fietspad dat een weg van rechts kruist, je moet wel weten wat je doet  Tongue

Zelden last van verkeersdrempels, maar natuurlijk wel net al ik bij mij thuis wegrijdt... Frankrijk was ook een stuk erger dan Nederland. Het is een specifieke plek onder de neus, en volgens Eva is de Snoek-L op dit punt verbetert.

In de stad: als je de hoofdrijbaan volgt prima. Brede fietspaden ook ok. Smalle fietspaden met haakse bochten moeilijk tot onmogelijk. In z'n algemeenheid kun je rotondes beter (stuk sneller) via de hoofdrijbaan doen en dan later (hopelijk) weer ergens naar het fietspad steken. 

Blijft een enorme fun-factor hebben  Big Grin En, uiteraard zeer persoonlijk, vind ik het de meest elegant gelijnde VM die er momenteel rondrijdt (het oog wil ook wat...)


Erg fijn en goed om hier ook iets te lezen van iemand die echt in een Snoek rijdt  Wink  

Ik heb de Milan nu bijna twee jaar. Over een jaar of 3/4/5 ga ik eens proefrijden.

Ik heb nog niet iets gelezen waarvan ik denk: Laten we het maar niet gaan doen.

Ik vind het ook een erg mooi gelijnde vm.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#80
(08-Oct-2023, 01:40 PM)Hardloper schreef: Mijn loopmaatje moet veel meer passen zetten als mij. Een vrouw van 2 meter zal echt wel van haar winnen op de grotere afstanden.


Extra lengte zal op de sprintafstanden vooral een verhoogd risico op (rug-)blessures inhouden maar je hebt ook een potentie voor meer spieren en dus meer kracht. Op langere afstanden zal vooral het extra gewicht dat met extra lengte komt je tegenzitten, al is een Cheruiyot of Maassen óók 1.90 (en 70 kg).


(08-Oct-2023, 09:01 PM)Lopopodium schreef: Een stapgrootte is voor een ander denk ik wat makkelijker op te hogen (zeker bij het rennen, waar het feitelijk springen is), maar het ritme voor mij niet want dan ben ik voor mijn gevoel al aan het sprinten.
Stapfrequentie vind ik juist vrij makkelijk aan te passen. Stapgrootte is vooral een functie van kracht.


Citaat:Bij het fietsen maakt het trapritme niet zoveel uit, daar werkt trapkracht ook nog mee, gelukkig...

Toch zie je in het wielrennen ook dat bepaalde lichaamstypes sterk zijn in bepaalde disciplines. Maar ook daar blijft het een gemiddelde en heb je reuzen die klimmen kunnen en kleine mennekes die kasseienkoersen winnen kunnen.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#81
Gisteren ben ik met mijn fietsmaatje naar het verre Dronten gereden om eens naar de Snoek L te gaan kijken en er een ritje mee te maken. Het eerste dat we daar hebben gedaan is gekeken of mijn gaaszit in de L zou passen, en dat bleek gelukkig het geval te zijn. Na de trapas op maat te hebben gezet, mochten we de baan op met de L en een QV met gewone aandrijving (de mijne heeft een Rohloff). Het weer was niet denderend, maar dat mag geen bezwaar zijn in een velomobiel ;-).

Ik vertrok als eerste in de L, maatje Jan reed achter me in de QV. Zoals verwacht rijdt de L als een raket : ik zat zó tegen de 50 km/u en de QV begon meer en meer achter te blijven. Flink doortrekken ging niet echt omdat ik met mijn rechtervoet 'n beetje onnatuurlijk moest houden (ik trap met mijn rechtervoet met de hiel naar voren en raakte in de L steeds het voetenluik). De L had 155mm cranks en ik had voldoende ruimte met m'n knieën (ik ben 1m79 groot). Binnenruimte natuurlijk een stuk minder dan in mijn QV, maar niet dat ik me benauwd voelde. Wel vond ik de armsteunen meer in de weg zitten dan dat die een meerwaarde waren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Na een kwartiertje te hebben gereden, zijn we van vm gewisseld. Maar al na een paar minuten ging Jan aan de kant met de L omdat hij achteraan lek was gereden. Alleen in de QV lag een (rechte) pomp en daar hebben we in de regen flink mee staan sukkelen : omdat de L zó laag op z'n wielen staat, is er nauwelijks ruimte om aan de ventielen van de wielen te kunnen (er lagen 32mm CCU's onder de L, de body komt echt maar een paar cm uit boven het wegdek). Een pomp met een slangetje zou waarschijnlijk beter hebben gewerkt, maar die hadden we niet. Met het nodige gevloek en zeiknat zijn we na 4 tussenstops om bij te pompen dan toch terug op de Vliet geraakt.

Hij is mooi, hij is snel, hij is licht (toch vergeleken met mijn huidige vm), maar 100% overtuigd dat het de volgende vm voor mij wordt, ben ik nog niet. Zoals de L in Dronten staat om te proefrijden, staat hij voor mij nét iets te laag, maar mss kan hij wat hoger worden gezet mbv de vering. 

Ik ga zéker nog eens terug om een langere rit te maken in betere weersomstandigheden, dat wel, maar bestellen ga ik voorlopig nog niet doen (levertijd is momenteel iets van een 8 maanden).
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Hoekie , Hardloper , Willeke_IGKT
#82
Dankjewel voor je verslag.

Citaat:Zoals de L in Dronten staat om te proefrijden, staat hij voor mij nét iets te laag, maar mss kan hij wat hoger worden gezet mbv de vering.

Mijn MilanSL staat aan de voorkant 1cm hoger en dat scheelt echt enorm.
Volgens mij hebben ze dat achteraan ook gecompenseerd.

Met een gewone SL is het nog weleens flink schrapen over een verkeersdrempel en ik raak nu zelfs minder dan met de DF. Van Frutsel (in een ander draadje) begrijp ik dat dit ook met de vorm van de neus te maken heeft.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#83
@Quattrovelootje: 179cm? Pas je niet in de kleine Snoek?

(13-Oct-2023, 09:56 AM)Wim -de roetsende schreef: Van Frutsel (in een ander draadje) begrijp ik dat dit ook met de vorm van de neus te maken heeft.
Klopt. M'n GT stond even laag, maar schraapte nooit. De Bülk staat fors lager maar schraapt toch minder snel dan de DF.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#84
Citaat:179cm? Pas je niet in de kleine Snoek?

Ik ben 1.76m (meestal tenminste) en pas niet in een kleine Snoek. Niet net niet, maar echt niet.

Ik raakte overal wat én ik moest met mijn schouders naar voren gevouwen fietsen.

Quattrovelootje is echt nog groter/breder dan ik.



De Snoek is voor Eva ontworpen. Zij is iets van 1.63m.
Sommige mensen willen gewoon heel graag in de snelste vm passen en zijn bereid om heel veel comfort in te leveren door zich er dan maar in te vouwen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Frutsel , Willeke_IGKT
#85


Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#86
dat is een spaghettisliert van een jongen, je hoeft maar een iets breder pastasoort te zijn en je past er niet meer in!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , hmplantinga
#87
Bij het instappen zie ik wel een wielkast van het achterwiel, maar geen zitje. Vreemd. Heeft hij zijn zitje helemaal ingekort of smaller gemaakt of zo?

Zelfs die andere Duitsers zijn stomverbaasd. Is dat een L?, vraagt één van hen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#88
In de comments las ik:
@ArjenMeurs natürlich hängt es von vielen Faktoren ab.
Das Video ist nicht wirklich ernst gemeint und soll mehr der Unterhaltung dienen. In diesem Snoek sind Kurbeln mit 140mm verbaut.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#89
Ja, sorry, ik plaatste de video ook meer omdat ie grappig is dan dat het serieus een optie is Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#90
(14-Oct-2023, 08:17 PM)365cycle schreef: Ja, sorry, ik plaatste de video ook meer omdat ie grappig is dan dat het serieus een optie is Smile

Heb jij enig idee hoe hij dat doet met dat zitje. Ik heb nog een keer gekeken, maar ik zie alleen de achterwielkast. Normaal gesproken zit daar het zitje voor.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#91
Zou goed kunnen dat ie gewoon op de bodem gaat zitten met de kettingbuizen "strategisch in het midden". Heb ik met de SL ook eens gedaan, om te testen zonder de trappers en stoel te verzetten.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#92
Afgelopen vrijdag in de Snoek-L gereden, er stond een beste stevige wind op dat moment, het ging me niet om de snelheid, meer om het gevoel, gedrag en of ik er makkelijk in pas. er zitten nu 155mm cranks in. Na montage van pedalen en verschuiven trapas ff op neer naar Swifterband gereden. Vroeg aan Allert wat voor route kan ik het beste nemen voor een ritje, O naar Swifterbant op en neer, O zei ik, dat vertelde je me 20 jaar terug ook bij de eerste Quest :-)
Snoek-L voelt gelijk vertrouwd aan, gedraagt zich als een Quest en Milan, trapt lekker ligt weg en de wind die erg stevig was (haaks op de weg) lukte het niet om me angstig te maken. Instappen gaat wat lastiger als bij een Milan, maar had niet anders verwacht :-)
Met andere woorden, ondanks de druk van de vlagen wind, voelde hij koersvast, heb dat wel anders meegemaakt met DF en Alpha 7.
Planning is dat ik hem Febr. 2024 in bezit heb, zie er naar uit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , John70
#93
(15-Oct-2023, 04:09 PM)Peter de Rond schreef: Snoek-L voelt gelijk vertrouwd aan, gedraagt zich als een Quest en Milan, trapt lekker ligt weg en de wind die erg stevig was (haaks op de weg) lukte het niet om me angstig te maken. Instappen gaat wat lastiger als bij een Milan, maar had niet anders verwacht :-)
Met andere woorden, ondanks de druk van de vlagen wind, voelde hij koersvast, heb dat wel anders meegemaakt met DF en Alpha 7.
Planning is dat ik hem Febr. 2024 in bezit heb, zie er naar uit.

Je bent heel tevreden over de MilanSL. Waarom toch de Snoek-L? 

Wat zijn wat jou betreft de voordelen? En wat zijn de nadelen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#94
(14-Oct-2023, 12:46 AM)365cycle schreef: @Quattrovelootje: 179cm? Pas je niet in de kleine Snoek?

Zoals Wim al aangaf : nee, in de Snoek pas ik niet. Ben er wel eens ingekropen, maar net zoals bij de "gewone" DF voelde de ik mij enigszins vastgeklemd met te weinig bewegingsruimte. Dat gevoel had ik niet in de Snoek L  Shy
Rans Stratus XP - Raptobike Lowracer - Rans Zenetik Pro - Rans Alterra 29 - Quattrovelo #66 - Hase Kettwiesel (2020) - Azub Tricon 26 (2023)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#95
Een van de voordelen is dat ik met 160mm crank kan gaan rijden, mijn Milan SL heeft nu 140mm.
Grootste voordeel is de veel energie zuinigere aandrijving/kettinglijn.
Vooral te merken tijdens het klimmen, dan valt het aerodynamisch voordeel weg, maar de verkeerde kettinglijn blijft, en die vraagt meer energie, vooral bij het klimmen, omdat je meer met vermogen fietst.
Wie ooit bedacht heeft dat een ketting onder de stuurtunnel door moet, die heeft het nog niet begrepen.
Een rechte ketting is energie zuinig, hoe meer hoeken in een ketting zitten door rollen, hoe meer energie je verliest.
En de modellen van velomobiel hebben allemaal de kettingloop met zo weinig mogelijk hoeken, dus tel uit je winst.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , Hoekie
#96
(15-Oct-2023, 04:09 PM)Peter de Rond schreef: Met andere woorden, ondanks de druk van de vlagen wind, voelde hij koersvast, heb dat wel anders meegemaakt met DF en Alpha 7.

Volgens mij ben je de eerste die de Snoek-L met vlagerige wind gereden heeft.
Bedankt voor de terugkoppeling. Goed om te lezen.

Edit: Net even op windfinder en verschillende stations de metingen bekeken. Zoals Live wind- en weerberichten Harderstrand Noord - Windfinder en Live wind- en weerberichten Lelystad Airport - Windfinder Er stond inderdaad behoorlijk sterke vlagerige wind daar vrijdag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#97
(15-Oct-2023, 08:33 PM)Hoekie schreef: Volgens mij ben je de eerste die de Snoek-L met vlagerige wind gereden heeft.
Nope ik ook Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#98
(13-Oct-2023, 08:16 AM)quattrovelootje schreef: Gisteren ben ik met mijn fietsmaatje naar het verre Dronten gereden om eens naar de Snoek L te gaan kijken en er een ritje mee te maken. Het eerste dat we daar hebben gedaan is gekeken of mijn gaaszit in de L zou passen, en dat bleek gelukkig het geval te zijn. Na de trapas op maat te hebben gezet, mochten we de baan op met de L en een QV met gewone aandrijving (de mijne heeft een Rohloff). Het weer was niet denderend, maar dat mag geen bezwaar zijn in een velomobiel ;-).

Ik vertrok als eerste in de L, maatje Jan reed achter me in de QV. Zoals verwacht rijdt de L als een raket : ik zat zó tegen de 50 km/u en de QV begon meer en meer achter te blijven. Flink doortrekken ging niet echt omdat ik met mijn rechtervoet 'n beetje onnatuurlijk moest houden (ik trap met mijn rechtervoet met de hiel naar voren en raakte in de L steeds het voetenluik). De L had 155mm cranks en ik had voldoende ruimte met m'n knieën (ik ben 1m79 groot). Binnenruimte natuurlijk een stuk minder dan in mijn QV, maar niet dat ik me benauwd voelde. Wel vond ik de armsteunen meer in de weg zitten dan dat die een meerwaarde waren, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Na een kwartiertje te hebben gereden, zijn we van vm gewisseld. Maar al na een paar minuten ging Jan aan de kant met de L omdat hij achteraan lek was gereden. Alleen in de QV lag een (rechte) pomp en daar hebben we in de regen flink mee staan sukkelen : omdat de L zó laag op z'n wielen staat, is er nauwelijks ruimte om aan de ventielen van de wielen te kunnen (er lagen 32mm CCU's onder de L, de body komt echt maar een paar cm uit boven het wegdek). Een pomp met een slangetje zou waarschijnlijk beter hebben gewerkt, maar die hadden we niet. Met het nodige gevloek en zeiknat zijn we na 4 tussenstops om bij te pompen dan toch terug op de Vliet geraakt.

Hij is mooi, hij is snel, hij is licht (toch vergeleken met mijn huidige vm), maar 100% overtuigd dat het de volgende vm voor mij wordt, ben ik nog niet. Zoals de L in Dronten staat om te proefrijden, staat hij voor mij nét iets te laag, maar mss kan hij wat hoger worden gezet mbv de vering. 

Ik ga zéker nog eens terug om een langere rit te maken in betere weersomstandigheden, dat wel, maar bestellen ga ik voorlopig nog niet doen (levertijd is momenteel iets van een 8 maanden).

Wat dat pompje betreft, ik rijd tegenwoordig rond met een fumpa pomp.  Dat elektrische ding pompt je band op in minder dan 20 seconden en is zoveel handiger dan een handmatige handpomp of grotere vloerpomp.   Je leest ook zo af hoeveel bar erin zit.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#99
Citaat:Wat dat pompje betreft, ik rijd tegenwoordig rond met een fumpa pomp.  Dat elektrische ding pompt je band op in minder dan 20 seconden en is zoveel handiger dan een handmatige handpomp of grotere vloerpomp.   Je leest ook zo af hoeveel bar erin zit.


Interessant pompje. Hoe vaak moet je hem opladen terwijl je hem niet gebruikt? Niet dat je denkt band op te pompen en de accu leeg is doordat je nog geen lekke band hebt gehad. Dan sta je toch echt stil.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
(15-Oct-2023, 10:34 PM)365cycle schreef:
(15-Oct-2023, 08:33 PM)Hoekie schreef: Volgens mij ben je de eerste die de Snoek-L met vlagerige wind gereden heeft.
Nope ik ook Big Grin

Inkoppertje: Oh ja? Vertel.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR
(16-Oct-2023, 11:29 AM)pieterz schreef:
Citaat:Wat dat pompje betreft, ik rijd tegenwoordig rond met een fumpa pomp.  Dat elektrische ding pompt je band op in minder dan 20 seconden en is zoveel handiger dan een handmatige handpomp of grotere vloerpomp.   Je leest ook zo af hoeveel bar erin zit.


Interessant pompje. Hoe vaak moet je hem opladen terwijl je hem niet gebruikt? Niet dat je denkt band op te pompen en de accu leeg is doordat je nog geen lekke band hebt gehad. Dan sta je toch echt stil.

Ik fiets lang niet elke dag dus een duidelijk antwoord op je vraag heb ik niet. Eenmaal volgeladen zou hij een band of 3 tot 7 bar moeten kunnen oppompen. Ik neem in alle geval beide pompen mee, de kleine handpomp neemt sowieso weinig ruimte in.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
(16-Oct-2023, 12:32 PM)Hoekie schreef: Inkoppertje: Oh ja? Vertel.

(27-Jul-2023, 12:45 PM)365cycle schreef: Ik zette koers gezet richting Swifterbant, de Snoek voelde zich meteen als een vis in het water... ik bedoel, het ging plenzen  Rolleyes De besturing wekt echter vertrouwen. De Snoek is gevoeliger voor flankwind dan m'n Bülk is, maar lijkt rustiger te reageren op richels. De goede demping op het achterwiel (standaard hydraulische demping i.c.m. een schroefveer) en de ophanging van de stoel dragen daar denk ik positief aan bij. 

[...]

Ik wil graag aanzetten tot (positieve) discussie, en deze review is nog lang niet af... maar het eindresultaat stuur ik naar de redactie van de Ligfiets&   Tongue

Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
Ja, hey, ik ga geen lid worden van de NHPV om dat blaadje te lezen :/
Antwoord }
Bedankt door:
Ja, dan moet je wel even linken naar dat bericht natuurlijk! Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 06:02 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM