Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brevetten
#1
Zijn er onder jullie die weleens zogenaamde brevetten heeft gehaald? En/of heeft iemand daar interesse in? Hoe werkt zoiets??? Met hardlopen heb ik al paar keer bv de hele marathon gelopen. Gewoon paar uur afzien na met zijn alle in een te kleine deel van de weg te starten. En dan gewoon de route volgen en dan onderweg wat voor gesneden fruit eten en wat drinken. En daarna als goed is de medaille om je nek te krijgen. En als je beetje geluk hebt , dan komt er een massage erna. Maar hoe zit dat allemaal met die brevetten? Ergens lijkt het me erg interessant om daar weleens aan mee te doen. Dus deel maar eens jullie ken is erover
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik weet dat sowieso Arend-Jan en Tegelfanaat weleens brevetten rijden.
Bij die laatste is er nog iets leuks aan de hand; heb je Strava? Zo ja, ken je ook Statshunters.com en veloviewer.com ?
Zie ook Tegelfanaat z'n avatar Big Grin 

Heel leuk om ook te doen, en verslavend!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
@Twilwel dacht ik ook.

En nu even tegelfanaats avatar even bekijken Wink
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
Ja ik heb Strava. Wie weet als we eens elkaar hebben ontmoet dat we connecten

Update: lekkere paarse kaart in het noorden bij Tegelfanaat.

En volgens mij ben ik die sites en soort gelijke sites weleens tegen gekomen. Die veloviewer doet bij mij niet veel
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(04-Jul-2023, 09:36 PM)Hardloper schreef: Ja ik heb Strava. Wie weet als we eens elkaar hebben ontmoet dat we connecten
Oh dat hoeft voor mij niet hoor. Heb al teveel mensen in m'n lijsten Big Grin 
Ik wilde je vooral op Statshunters en Veloviewer wijzen.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(04-Jul-2023, 06:33 PM)Hardloper schreef: Zijn er onder jullie die weleens zogenaamde brevetten heeft gehaald? En/of heeft iemand daar interesse in? Hoe werkt zoiets??? Met hardlopen heb ik al paar keer bv de hele marathon gelopen. Gewoon paar uur afzien na met zijn alle in een te kleine deel van de weg te starten. En dan gewoon de route volgen en dan onderweg wat voor gesneden fruit eten en wat drinken. En daarna als goed is de medaille om je nek te krijgen. En als je beetje geluk hebt , dan komt er een massage erna. Maar hoe zit dat allemaal met die brevetten? Ergens lijkt het me erg interessant om daar weleens aan mee te doen. Dus deel maar eens jullie ken is erover

Brevetten  Big Grin  
Een doel hebben is mooi. Ik zou ook vooral eerst lekker die QV gaan ontdekken.

Trek er vooral een jaartje voor uit om één te worden met de vm.

Je moet de eerste meters nog gaan rijden en daar wens ik je straks vooral veel plezier mee.

Fixatie op afstanden of snelheid heeft al veel ligfietsen in de schuur doen belanden.

Is misschien niet op jou van toepassing, maar ik wilde het toch even noemen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
Ik heb vaak boven de 200 km gereden maar nooit voor een brevet. Ik heb er wel eens naar gekeken, een startpunt is 35 km hier vandaan in Boekelo.
Groot nadeel vind ik dat het op een zaterdag is. Dan ben ik de hele week weg van huis.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#8
Heel eerlijk die brevetten zie ik me pas over 5 a 10 jaar doen. Eerst lekker genieten van de lokale omgeving.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
Als je duits kunt lezen, kijk eens op het velomobilforum; https://www.velomobilforum.de/forum/inde...022.65584/ Er is er natuurlijk ook 1 voor 2023.

Heb het nooit gedaan, maar ben wel wat bekend met het concept.

Bij een race is het parcours meestal afgezet, en heb je een "winnaar". Bij een brevet rijd je op de openbare weg, start en eindpunt staan vast. Meestal zijn er een aantal bekende controleposten, en/of moet je stempeltjes halen in bepaalde plaatsen, Selfies bij een plaatsnaambord of zo iets komt ook voor. Vaak is er ook wel ergens een geheime, niet aangekondige controle. Het parcours is niet afgezet en meestal ook niet in detail vastgelegd. Je kunt dus ook een andere route kiezen, tussen twee controle punten. (hoe dat dan werkt met die geheime controle ? vermoedelijk meestal op een erg logische route) Er is geen winnaar. Sterker nog, er is een maximale snelheid (25 gemiddeld) , het kan zijn dat je te hard fietst en dat de volgende controle nog niet open is.

Het is een redelijk internationaal concept, zeker de langere brevetten gaan vaak over de Landsgrenzen, zowel in Nederland als in Duitsland. Parijs Brest Parijs is het ultieme doel, voordat je aan die 1200 km mee mag rijden moet je daaraan voorafgaand een 200, 300,400 en 600 brevet binnen de gestelde tijd afleggen.
Bij veel (alle?) Brevetten mag je ook met de ligfiets mee rijden, soms zijn er wat extra regeltjes waaraan je je moet houden zoals s'nachts met een reflecterend hesje fietsen.

Wat ik uit de berichten en Video's opmaak gaat het er allemaal redelijk kleinschalig aan toe. De organisatie klimt in Twisteden (D) op een keukentrap en legt wat uit, iemand zwaait wat, en het spul vertrekt. Deelnemersaantallen zijn redelijk overzichtelijk, eerder tientallen, niet zoiets als de Zevenheuvelenloop ofzo.


Peter de Rond, Roef en volgens mij ook Eva van Velomobiel.nl fietsen nog wel eens een brevet. Boekelo ( bij Enschede) Zwolle en Twisteden in Duitsland, maar niet zo heel ver over de grens bij Venray, zijn bij mij bekende startplaatsen. Velomobielen mogen ook meedoen. Op video's zie ik er nooit meer dan ongeveer een handvol.

Hier een video van een Brevet vanuit Zeeland;
https://www.youtube.com/watch?v=PxnsjUeiME8

Hier een video van iemand die zijn eerste Brevet rijdt met de VM
https://velomobil.blog/premiere-randonne...ederrhein/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven
#10
Ik las er iets van dat Eva dat weleens gedaan had. Was er wel door het geprikkeld door het idee. Maar blijf erbij dat ik nog niet gelijk mee wil doen.

Maar ik zal wel een keer die links doorlopen
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Roef en Peter de Rond schrijven erover in hun blog, bij Roef is dat de recente jaren het meest voorkomende onderwerp.
Het loont om die eens op te zoeken, of te googlen naar brevet velomobiel blog.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#12
(05-Jul-2023, 08:26 AM)Jeroen S schreef: Sterker nog, er is een maximale snelheid (25 gemiddeld) , het kan zijn dat je te hard fietst en dat de volgende controle nog niet open is.
Dat is voor mij tot nu toe een reden geweest om niet mee te doen. Ik sta niet graag stil en zelfs op lange afstanden kruis ik graag 40-45 km/h, dan is wachten tot een controlepost open is vooral koud en stijf worden en daar pas ik voor. Daarnaast rijd ik eigenlijk ook liever ergens heen, ipv terug naar m'n startpunt Big Grin 
Parijs-Brest-Parijs etc. zijn sowieso niet voor me weggelegd, meerdaagse tours (niet reizen, puur dit soort tours) zijn niet zo m'n ding en gewoon doorrijden vind ik onverantwoord.
 
(05-Jul-2023, 08:26 AM)Jeroen S schreef: Het is een redelijk internationaal concept, zeker de langere brevetten gaan vaak over de Landsgrenzen, zowel in Nederland als in Duitsland. Parijs Brest Parijs is het ultieme doel, voordat je aan die 1200 km mee mag rijden moet je daaraan voorafgaand een 200, 300,400 en 600 brevet binnen de gestelde tijd afleggen.

Bij veel (alle?) Brevetten mag je ook met de ligfiets mee rijden, soms zijn er wat extra regeltjes waaraan je je moet houden zoals s'nachts met een reflecterend hesje fietsen.
Volgens mij zijn er ook weleens brevetten van 1400 km georganiseerd. Buiten randonneurs.nl heb je in Duitsland de Hexe/SuperHexe (ken het concept niet helemaal, maar het is volgens mij ook vooral met veel hoogtemeters) en Hamburg-Berlin-Köln-Hamburg (1500 km?), in Engeland London-Edinburgh-London (1500 km) en dan is er nog Race Around The Netherlands (1900 km).

Het is maar net hoe stuk je zelf wil gaan, alles is mogelijk Big Grin  

(05-Jul-2023, 08:26 AM)Jeroen S schreef: Peter de Rond, Roef en volgens mij ook Eva van Velomobiel.nl fietsen nog wel eens een brevet. 
Rijdt Roef nog wel? Laatste Toerkanjer-post is van meer dan jaar geleden.
Peter de Rond heb ik volgens mij idd gezien bij één van de brevetten in Wemeldinge, ben daar weleens aan gaan moedigen (ik ben er nogal vaak in de buurt Big Grin ) en ben ook weleens met Eva, Dennis en Jochem mee terug gereden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Roef vertelde met het Paastreffen dat hij nogal wat last van gezondheids problemen had gehad en nu weer ging opbouwen.

Geen nieuwe brevet verhalen maar genoeg oudere in dat blog.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#14
Viel me idd al op dat Roef al even geen posts meer schreef op zn blog. Ik las ze toch wel met enige regelmaat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#15
Ach je kunt klein beginnen. Of gewoon voor jezelf een mooi avontuur plannen. Ik ben meer van de kortere ritten, maar ook daar kun je een avontuur van maken. Door de reissnelheid van de velomobiel, stiigt ook je actieradius. In een zondagochtend fietsen, komen dan plaatsen binnen bereik die dat eerder nog niet waren.

Een tocht heen en weer naar Bad Bentheim was voor mij al een hele klus, net boven de 200 kilometer op een dag fietsen. Maar wel een leuk doel, oud kasteel boven op een echte berg, nog wat rotsen erbij enzo. Heb je echt het idee dat je in het buitenland zit.

Oliebollentocht 2019 was best een avontuur, tussen kerst en oudjaar, heerlijk met een hele kudde Velomobielen op pad. En in het donker onder begeleiding van een ervaren Duitse Velomobilist die hier in de buurt woont, weer terug naar huis. 100 kilometer in het donker, bij een temperatuur net boven het vriespunt.

Een voorverkenning van de Oliebollentocht in Reuver in maart ofzo, met de tarp en slaapzak mee, overnachten in via 1nite tent ergens in het buitengebied in een grote tuin. Kamperen met 4 graden is ook wel te doen, s'morgens na een kop koffie gauw in de fiets om warm te worden.

De zomerse Oliebollentocht vanuit Reuver was een ander avontuur, en dan om half zes in de avond nog beginnen aan de 90 kilometer naar huis, terwijl de avond langzaam valt en de zon ondergaat, over het licht glooiende landschap hier vlak over de grens.

Het voordeel van je eigen avontuur plannen is dat jij de regels helemaal zelf mag bepalen. Wie weet is er nog wel een ander die mee wil ook.
Antwoord }
#16
Ik verwacht dat een tocht van 50km al heel makkelijk moet gaan. Gisteren was ik bv gewoon 2 uur wandelen : 12km op de teller. En zo af en toe doe ik zo de 21km hardlopen rond de 2 uur. Zonder water / eet posten tussendoor. Eergisteren liep ik zo 15km eventjes op een lege maag na opstaan.

Maar iemand hier in de buurt heeft ook een Velomobiel en we gaan over paar maanden samen eens een rondje doen. En een tocht door de Kempen is ook niet gelijk heel ver voor mij. Maar of de oliebollentocht realistische is voor mij en/of het in de agenda past. Dat weet ik nog niet. Maar anders volgend jaar ofzo. En ik denk dat hier wel paar leden in aanmerking komen om samen eens een tocht te doen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#17
Ik rijd sinds september 2016 brevetten, mijn eerste was meteen 400km Smile (mijn fietsachtergrond is vakantiefietsen, heb nooit iets qua competitie gefietst). Sinds afgelopen april (ook) in een velomobiel en maandag vertrek ik naar Rambouillet om Parijs - Brest - Parijs te gaan fietsen met de Snoek.

De randonneurs ervaring is dat als je 100km kunt fietsen je ook een 200km brevet kunt fietsen. Zeker in het vlakke Nederland is de tijdlimiet van 13u 20m geen probleem (tenzij je als toerist overal foto's wilt maken  Big Grin ) Bij een ligfiets / velomobiel heb je het denk ik makkelijker, want een belangrijk onderdeel van het ervaringsproces is om je fiets (zadel, stuur) te tweaken om een zere kont / schouders / nek zoveel mogelijk te voorkomen.

De formele maximale gemiddelde snelheid is 30km/u, dat is inclusief gestopte tijd. Dus een 200km zou je pas na 6u 40m mogen finishen. Als je onderweg nog eens een uitsmijter wilt eten moet je behoorlijk stampen om dat te halen...

Voor controle posten gelden vergelijkbare openingstijden gebaseerd op minimum 15 km/u / maximum 30 km/u maar in Nederland is er geen organisator die daar op let en aangezien het op een enkele uitzondering na benzinestations, café's, foto plaatsnaambord etc zijn zonder bemensing vanuit de organisatie is er ook geen praktisch nut voor die openingstijden. Houd er wel rekening mee dat in het buitenland men soms wel strict de letter volgt!

Brevet rijden in een velomobiel is wel meer een solo aangelegenheid dan op een gewone fiets. Enerzijds omdat er niet veel velomobielen meedoen (handjevol) anderzijds omdat het snelheidsverschil (en ervaring) best wel uiteenloopt en ten slotte heeft ieder persoon z'n eigen stijl van rijden. Eva rijdt bijv. een stuk harder dan ik, maar houdt ervan om ook echt te pauzeren bij de controles. Daar komen we elkaar dan wel weer regelmatig tegen omdat ik veelal niet of kort pauzeer.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
#18
(13-Aug-2023, 05:06 PM)Tegelfanaat schreef: Ik rijd sinds september 2016 brevetten, mijn eerste was meteen 400km Smile (mijn fietsachtergrond is vakantiefietsen, heb nooit iets qua competitie gefietst). Sinds afgelopen april (ook) in een velomobiel en maandag vertrek ik naar Rambouillet om Parijs - Brest - Parijs te gaan fietsen met de Snoek.

Succes gewenst. PBP is mij nog iets te drastisch. Ik ben al blij met m'n 250+ op één dag.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
https://ligfietsers.nl/thread-1861-post-...l#pid34366

Deze post had ik gemist: Je slaat de spijker op de kop Jeroen. Prachtig verwoord.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#20
Hier ergens moet Tegelfanaat tusssen zitten...en meer van hier.

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#21
Eva (velomobiel.nl) is daar, Jos ook (werkte vroeger bij velomobiel.nl en rijdt vaak samen met Eva) en PeterdeRond.

Wie nog meer?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
Goh, leuk deze informatie.

Hou helemaal niet van wedstrijdsport en aanverwanten. Al die poeha rondom een Tour De France of een WK. Niks voor mij. Maar lekker lange fietstochten, liefst gecombineerd met primitief kamperen: heerlijk. En als ik dit zo lees en video’s zie is dit toch echt heel anders. Alleen al die diversiteit aan fietsen en de zelfvoorzienendheid maakt me blij.

Of ik ooit meedoe? Geen idee. Wie weet een keer 200 puur voor de gezamenlijke ervaring. Maar ik snap hier de lol wel van.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Fietsbennie , Hoekie
#23
(21-Aug-2023, 07:14 PM)Wim -de roetsende schreef: Eva (velomobiel.nl) is daar, Jos ook (werkte vroeger bij velomobiel.nl en rijdt vaak samen met Eva) en PeterdeRond.

Wie nog meer?

Dennis met een DFxl (dacht ik, ken de modellen nog niet zo goed). En ik zit nu in Brest aan de koffie  Big Grin
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
#24
Rond 1:30 lijkt een Velomobiel als geest te voor schijn komen. Ik zie opeens een Velomobiel al oplossend verschijnen. 
(21-Aug-2023, 06:44 PM)Hoekie schreef: Hier ergens moet Tegelfanaat tusssen zitten...en meer van hier.

Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Op 1.27 zie je dat er twee velomobielen vlak achter elkaar zitten, en direct daarna zit er een sprongetje in de video (te zien aan de auto)
Dan zijn de twee ineens duidelijk achter elkaar te zien.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Ik zag veel Milans langskomen. Nou let ik daar ook misschien meer op  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM