Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Shifters
#27
(29-Jun-2023, 10:52 PM)Hoekie schreef: Twijfel alleen over de weer smallere 12 speed. 11 speed bevalt me prima. Hoef niet naar 12 speed.
Voor het bereik is het lekker maar ik ben ook niet helemaal enthousiast over 12-speed. Hoor toch net iets te vaak een *ping* of een *kraak* uit de overbrenging, en de afstelling komt ook wel erg nauw. Denk wel dat de SupreDrive het beter zou maken, vermoed dat die minder gevoelig is voor afstelling (ivm een veel kortere hefboom aan de derailleur).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#28
Zijn Trigger shifters toevallige niet standaard voor alle VM’s uit Roemenië voor het achterblad? Alleen lijkt het erop dat bv de Snoek een andere type gebruikt. Maar waarom???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(30-Jun-2023, 08:47 AM)Hardloper schreef: Zijn Trigger shifters toevallige niet standaard voor alle VM’s uit Roemenië voor het achterblad? Alleen lijkt het erop dat bv de Snoek een andere type gebruikt. Maar waarom???

Is hier überhaupt een Snoek-rijder aanwezig?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#30
Tegelliefhebber is een Snoek rijder. En ik hem ooit geprobeerd.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
(30-Jun-2023, 08:47 AM)Hardloper schreef: Alleen lijkt het erop dat bv de Snoek een andere type gebruikt. Maar waarom???

Volgens de site : Shimano Trigger Deore
Mijn QV heeft SRAM Trigger GX

Ervan uitgaande dat Snoek en Snoek L dezelfde trigger shifter hebben: Tijdens de Snoek L testrit merkte ik bij het schakelen geen verschil.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(30-Jun-2023, 10:15 AM)Hardloper schreef: Tegelliefhebber is een Snoek rijder. En ik hem ooit geprobeerd.

Ik ook.

Dan ben ik benieuwd hoe hem de ophanging van het stoeltje bevalt, ik vond het namelijk echt dramatisch. Het deed gewoon simpelweg pijn aan mijn schouders.

Nou meen ik ook ergens gelezen te hebben dat je de Snoek ook met de traditionele stoelbevestiging kunt bestellen.

Ik vind echter geen enkele bevestiging zo geniaal als die van de Milan. Met als grote voordeel dat je zo de stoel uit je vm tilt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
Ik heb paar rondjes rondom het industrieterrein daar geracet. 15a20min ofzo. Ik kan onvoldoende herinneren om er iets van te kunnen zeggen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#34
(30-Jun-2023, 01:27 PM)Hardloper schreef: Ik heb paar rondjes rondom het industrieterrein daar geracet. 15a20min ofzo. Ik kan onvoldoende herinneren om er iets van te kunnen zeggen.

Ik heb er ruim een uur in gereden. Ik kon mijn kracht er niet in kwijt. Topsnelheid was bedroevend.

Ik pas er gewoon niet goed in. Als ik adem haal, dan moet de body iets groter worden  Sad 

Ik ga wel de SnoekL een keer proefrijden. Daar past zelfs Theo in. Dus ik ook. Als ik tenminste niet te breed word van al dat Handbiken  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
Ik zat ook klem met instappen. Mijn knieën kwamen tegen de bovenkant aan. Ik ging best wel snel tegen de 37km/u aan??? Topsnelheid was die dag 41,7km/u???
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(30-Jun-2023, 02:48 PM)Hardloper schreef: Ik zat ook klem met instappen. Mijn knieën kwamen tegen de bovenkant aan. Ik ging best wel snel tegen de 37km/u aan??? Topsnelheid was die dag 41,7km/u???

Lijkt me voor een Snoek wel wat weinig. Maar goed, als ik er in probeer te gaan zitten, zal ik waarschijnlijk de 20 km/h niet halen met mijn 1.92m.

Laatst op mijn zoons fiets naar een vriend gefietst (8 km). Mijn zoon is een kop kleiner, maar die M5 26/26 fietste naar omstandigheden eigenlijk behoorlijk fijn. +25 op een veel te klein afgestelde fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#37
(30-Jun-2023, 04:37 PM)datakneder schreef:
(30-Jun-2023, 02:48 PM)Hardloper schreef: Ik zat ook klem met instappen. Mijn knieën kwamen tegen de bovenkant aan. Ik ging best wel snel tegen de 37km/u aan??? Topsnelheid was die dag 41,7km/u???

Lijkt me voor een Snoek wel wat weinig. Maar goed, als ik er in probeer te gaan zitten, zal ik waarschijnlijk de 20 km/h niet halen met mijn 1.92m.

Inderdaad. Met 178 was alles (net) te klein. Ben niet verder dan een paar honderd meter gekomen....topsnelheid zal iets van 30 35 geweest zijn.

In de Snoek L was wel overal (net) voldoende ruimte en heb ik de shifter wel goed kunnen uitproberen. Topsnelheid toen, op vlakke grond, zelfs een keer net > 60.
En dan miste ik met mijn lage top cadans zelfs een versnelling (schuin wind mee , 26 m/s = 15 knopen = 4 beaufort (bevestigd door Windfinder metingen in de buurt))
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#38
41,7 was met de QV. Het zou me niet verbazen als ik alleen het kleinste tandwiel voor heb gehad met de Snoek / Tuna / Strada. En met de Snoek probeerde ik toch ook wel weer op tijd te remmen voor de bochten. Maar volgens had ik hier het idee om shifters te bespreken.  Blush
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Met een uiterste krachtinspanning heb ik de 50 aan getikt, terwijl ik in de Milan de 55km/u haalde.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#40
Wim met de Snoek? Of welke VM bedoel je nu?
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#41
(01-Jul-2023, 03:16 PM)Hardloper schreef: Wim met de Snoek? Of welke VM bedoel je nu?

Met de Snoek.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#42
(01-Jul-2023, 04:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(01-Jul-2023, 03:16 PM)Hardloper schreef: Wim met de Snoek? Of welke VM bedoel je nu?

Met de Snoek.

De gewone Snoek denk ik? Niet de Snoek L?

Waar ik met de Snoek L tot ~ 60 optrok, trok Arend-Jan zelfs op naar ~ 70.
https://www.strava.com/activities/9281842023

Ehh, oh ja, het onderwerp is shifters  Rolleyes
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#43
(01-Jul-2023, 10:11 PM)Hoekie schreef:
(01-Jul-2023, 04:00 PM)Wim -de roetsende schreef:
(01-Jul-2023, 03:16 PM)Hardloper schreef: Wim met de Snoek? Of welke VM bedoel je nu?

Met de Snoek.

De gewone Snoek denk ik? Niet de Snoek L?

Waar ik met de Snoek L tot ~ 60 optrok, trok Arend-Jan zelfs op naar ~ 70.
https://www.strava.com/activities/9281842023
Allebei vlakke weg. Iets wind mee.

Klopt, anders had ik er wel een L achter gezet voor de duidelijkheid.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#44
Als je voor gewone commercieel verkrijgbare producten gaat heb je de keuze tussen trigger schakelaars en draaischakelaars. Onderin de la nog de barend shifters. De Triggers kunnen dan nog dwars op het dwarse deel van het stuurtje of in de lengte, langs de lange stang.

Als je niet schakelt zijn de draaischakelaars net een gewoon handvat en het dikke deel biedt een net iets andere handpositie als het gewone handvat. Aangenaam. Als je niet schakelt zit de Trigger shifter op het dwarsdeel, voor mijn gevoel in de weg. Op de Lowracer wel eens geprobeerd, maar volgens mij ben ik nooit zover gekomen om een kabeltje aan te sluiten. Ik vond het niks. Je kan niet gewoon normaal met je hand rond het buisje, omdat er iets in de weg zit. De versie in de lengte, zoals op de Milan, lijkt me wel wat, maar heb ik ook nog nooit geprobeerd. Dan kun je gewoon rond het handvat en met je vingertoppen/duim vooruit schakelen.

Ik heb een mtb met ongeveer 30 jaar oude trigger shifters, 3x8. Werkt nog, alles ziet er nog goed uit. Zou ik zo mee op fietsvakantie durven. Ik heb pas een stel X0 9 speed shifters weg gedaan, iets minder oud, maar het rubber was aan het oplossen en had de consistentie van kneedgum. Dat wil je niet meer vasthouden. Mechanisch heb ik gewoon een stuk minder vertrouwen in het plastic van de draaischakelaars. Ook zit je daarmee vast aan Sram.

In de velomobiel ga je onvermijdelijk zweten, soms ook al bij lage temperaturen. Dan wordt een draaischakelaar al snel glibberig, schakelen is geen pretje en met pech draai je de blaren op je handen. Of je moet handschoentjes dragen voor de grip.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar zo'n in de lengte gemonteerde trigger shifter, of bar end shifter van Microshift wat ook past op shimano en of sram 11 speed. ( maar wel het juiste type bij het merk zoeken)
Wat de heren van Velomobiel.nl willen monteren is misschien ook nog wel een puntje om even te checken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#45
(06-Jul-2023, 12:01 AM)Jeroen S schreef: Mechanisch heb ik gewoon een stuk minder vertrouwen in het plastic van de draaischakelaars. Ook zit je daarmee vast aan Sram.

Microshift maakt ze in ieder geval ook voor 9-speed Shimano. Ik ben het er wel mee eens dat tijdritverstellers een stuk degelijker voelen. Dat mag ook wel want ze kosten ook al snel het drievoudige van draaiverstellers.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Ja microshift is er ook nog, en bij 11 speed kun je sram en shimano mixen, volgens de heren van Jtek, die hun brood verdienen met shiftmate gadgets, maar die dus niet maken voor 11speed sram/shimano.

Er was een tijd dat je bij Velomobiel.nl alle merken shifters kon krijgen die je wilde, zolang het maar Sram was.

Toen de Milans nog niet uit Roemenie kwamen, kon er erg veel met diverse soorten shifters, maar waren er wel forse vertragingen met de uitlevering, mogelijk omdat er erg veel extra afstel en uitprobeer werk nodig was.

Kortom check uw wensen met wat uw merk verkoopt, of B ga op eigen risico zelf aan het knutselen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#47
Ik kan optie B en Jtek van harte aanbevelen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#48
De Snoek heeft blijkbaar erg weinig ruimte tussen de achterwielophanging en de body waardoor de geleverde derailleur zo ongeveer de enige is die past.

Maar: Shimano 105 Di2 werkt ook Shy  Zit je alleen met het feit dat je bij een tiller dan aangewezen bent op de SW-R9150 knopjes en synchro shift (dan schakelt je voorblad automatisch op twee ingestelde momenten). Niet ideaal wat mij betreft.

De trigger shifter van de Snoek beviel me goed, de draaischakelaar voor het voorblad niet.
randonneur en verzamelaar van tegels zonder spreuken; rijdt sinds april 2023 in een Snoek
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT , Bacchus
#49
(21-Jul-2023, 04:09 PM)Jeroen S schreef: Ja microshift is er ook nog, en bij 11 speed kun je sram en shimano mixen, volgens de heren van Jtek, die hun brood verdienen met shiftmate gadgets, maar die dus niet maken voor 11speed sram/shimano.

Deze kende ik nog niet.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#50
Om het nog eens na te lezen met die Shiftmates, helemaal onderaan de optie shiftmate Y. Geeft ook enigszins een overzicht wat wel en niet met elkaar compatibel is. Als er een shiftmate voor is, werkt het dus niet zonder. Zoals sram road en sram mtb beide 11 speed, mixen.

http://www.jtekengineering.com/shiftmate...s-choices/

Je kunt zelf aan het knutselen, maar met al die verschillende opties wordt het wel lastig. Je moet daarnaast ook nog naar het typenummer van de onderdelen kijken, er zijn hele recente shimano achterderailleurs die 10 en 11 speed compatibel zijn, maar of dat dan weer matched met oudere generaties shifters? Bij de QV ligt er volgens mij achter ook weer een gemodificeerde achterderailleur in, zonder kooitje met wieltjes maar met een soort geleide kooitje. Heel zeker of precies weet ik het niet. Vooral checken.
De fietsenmaker heeft er meestal ook geen zin in om dat uit te zoeken en zegt dus gewoon dat het niet gaat, als je van het gebaande pad wilt afwijken.

Ik neem even aan dat het je met name gaat om je eigen QV straks en niet om in het wilde weg te filosoferen. Punt 1 om te checken is dan hoe er geschakeld wordt achter bij de QV, en met welk merk derailleur. Met erg weinig knutselen kun je dan waarschijnlijk kiezen tussen een trigger of draaishifter. Met de informatie van Jtek en een kosten plaatje van zo'n 25 euro, zou ik de gok van een Sram draaischakelaar op een Shimano derailleur nog wel durven nemen, als je dat erg graag wilt. Met een pietsje meer knutselen kan ook een Barend Shifter. De shifter in lengte richting kan alleen standaard op een Milan stuurtje wat heel erg lijkt op die van Velomobiel.nl maar ik weet niet of die 1-1 uitwisselbaar zijn. Daar zit dan een beugeltje aan voor directmount shifters. De mogelijkheid bestaat dat je een klemband shifter kunt openwringen en om de tiller stang kunt krijgen, maar het is tamelijk bros Alu. Het kan ook breken.

Zelf je derailleur aanpassen naar zo'n geleidekooitje als ook ooit op de 20 inch Quest met tussenas zat, kan wel, maar dat is echt wel een paar stapjes complexer dan de bovenstaande opties. Dat is niet bepaald beginnersniveau.

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat er voor de QV niet zo veel te kiezen is. Vraag het vooral Bij Allard, Eva of Theo na.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Ik vind de gebruikte shifter prima. Vond het fijn tijdens proefrijden. Het enige wat ik ooit misschien zou willen, is 12 of zelfs 13 speed Rotor blad achter met dan 10-59 ofzo. Eventueel elektrische schakelen. Maar weet je, ik ga eerst gewoon wennen aan het standaard geleverd fiets. Waarschijnlijk komen wel vermogens meters op de pendalen. Een oplossing voor de fiets radar en dan fiets computer aan het stuur en dan een alternatieve workout hebben voor mijn hardlopen en andere sporten die ik beoefen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#52
10-59 gaat sowieso niet passen in een QV. Verder: beter eerst flink wat kilometers maken. Ik dacht eerst ook dat ik een hele ruime cassette wilde, tegenwoordig mis ik de 16T in een 11-32 11-speed cassette (11-12-13-14-15-17-19-21-24-28-32)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Later we vooral er n...Hardloper — 02:37 PM
Velion / Code naam: VM45
10 min langer de ...Hardloper — 02:35 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape...GHOOGEN — 02:30 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wa...Gideonaut — 01:12 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Oh, je kan je zadel ...LigfietsWilsum — 01:11 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM