Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kortere cranks - Instellingen? Tandwiel voor?
#1
Na lange tijd heerlijk pijnvrij fietsen, loop ik weer te klooien.

Het begon met lichte pijn op de binnenkant van de knie. Met name NA het fietsen.
En sinds vrijdag gevoelige voeten. Onder eelt. Ben inmiddels met de voetvijl aan de slag gegaan.
Ook eens een korte pijnscheut bij de heup aan het begin van een rit, maar die is na doorfietsen weggegaan en weggebleven.

Wat is er veranderd: 
- nieuwe velomobiel.nl cranks 160
- trapas (+ cranks) met weer kleinere Q-Factor.
Ik heb niks aan instelling aangepast. Ik moet hoger schakelen voor voldoende power. (te groot verschil tussen tandwielen?)

Waarom kortre cranks?
Omdat bij achteruit trappen in de Snoek L de schoenen blijven hangen. Voorruit trappen ging probleemloos.
Dat was met 170 cranks. Logischerwijze wil je dan naar 160/165. En ook omdat in de QV de 170 soms als iets te groot aanvoelen. 

Eerder heb ik 155 geprobeerd, maar daar kon ik niet aan wennen. De benodigde hogere cadans bleek te vermoeiend (te groot verschil tussen tandwielen?)
Helaas heeft velomobiel.nl geen 165 cranks. De nieuwe cranks van velomobiel.nl zijn naast 10mmcm (bedankt Wim) korter ook weer smaller.

Oplossen:
Als eerste heb ik vrijdag de SPD plaatjes naar binnen geschoven. Om de Q-factor iets te compenseren en ten tweede omdat mijn (blijkbaar dikke) rechterkuit nu af en toe de kettingbuis raakt. Lijkt het eerder slechter te maken.

Eigenlijk zijn de vragen:
- Hoor je bij kortere cranks en smallere trapas ook iets aan instelling aan te passen zodat je pijnvrij door kan fietsen? Inclusief vervangen tandwiel voor?
- Hoort een hogere cadans nou eenmaal bij kortere cranks en zouden die daarom voor mij (beenlengte 86) niet geschikt zijn?

NB: Als ik met 140/150 cranks zou kunnen fietsen, zou ik een Bülk kopen voor tot de Snoek L er is !!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Citaat:De nieuwe cranks van velomobiel.nl zijn naast 10cm korter ook weer smaller.

Gelukkig zijn ze maar 10mm korter  Tongue 

Kortere cranks betekent vaak ook kleinere kettingbladen of gewoon achter één keer terugschakelen.

De trapfrequentie ligt meestal iets hoger met kortere cranks.

Ik ging in de Milan naar 140mm en daarom heb ik bij aanschaf het 53T kettingblad laten vervangen door een 50T. Was ook op advies van Ymte.

Helaas schakelde daardoor de voorderailleur niet goed meer en heb ik een paar maanden geleden er toch weer een 53T op laten leggen. Ik merk nauwelijks verschil. Alleen iets bij het wegrijden. Is dus een tikkeltje zwaarder en ik kan nog meetrappen bij een iets hogere snelheid.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#3
Bij kortere cranks moet volgens mij de BB ook ietsjes naar voren. De positie bij been gestrekt naar voor, wordt immers het verschil korter. Dus bij -5mm crank, staat je pedaal 5mm dichterbij.

Wat betreft de smallere trapas, dat kan ook gewoon niet werken. Mijn rechter been staat een tikje in een X dus iets naar binnen bij de knie. Bij smalle trapassen krijg ik rechts problemen, pedaalplaatje naar buiten of binnen verschoof het probleem van knie naar voet. Met 2 onderlegringen, ca 3-4mm om de pedaalas, pedaal dus iets meer naar buiten nergens meer last van.

Ik heb pas een kort experiment met kortere cranks achter de rug, van 170 naar 155, zonder de afstand bij te stellen. Ging eigenlijk wel redelijk, de cadans wordt hoger, dus trap je bij gelijke snelheid in een lichtere versnelling. ( op de Highracer, want dat sleutelt makkelijker als in de VM) Helaas mogelijk iets onjuiste gevoelens op dat vlak omdat de 170er 50-39 is terwijl de 155er 52-42 is. Ik durf het we aan met 155ers in een volgende VM. maar dan wel opletten dat er voldoende lichte versnellingen zijn. Voor de zware hoeft er mogelijk geen groter blad voor, omdat het toerental hoger is. Wel merkte ik dat ik aan de lichte kant wat te kort kwam. 42 voor 34 achter bij 28 inch. Je wil echt toeren kunnen maken.

Of je bladen moet vervangen weet ik niet, wel merk ik dat het toerental echt duidelijk hoger ligt met de korte cranks, kun je dus niet in dezelfde versnellingen blijven rijden als je gewend was, dat zal dus 1 of 2 stapjes lichter worden op de cassette, misschien zelfs wel 3. Wegrijden in een dikke versnelling wordt ook lastiger, vooral terugschakelen dus. Zeker als je nog een hellinkje erbij hebt. Afhankelijk van wat je hebt, kan het dus zijn dat je ook blaadjes moet vervangen. Heb je nu echt die 36er achter nodig bij het wegrijden vanwege de 65er voor, (b.v.) kan het zijn dat je iets moet doen.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#4
Even een vraagje beetje OT, maar wat is de Q-Factor?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(23-Jul-2023, 02:40 PM)LigfietsWilsum schreef: Even een vraagje beetje OT, maar wat is de Q-Factor?

[Afbeelding: q-factor.jpg]

De Q-factor is de afstand tussen de buitenkant van de ene crankarm en de andere, niet diagonaal gemeten, maar lateraal, door de middellijn van de trapas.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
Je kan eens kijken of je bijvoorbeeld 4iii of Rotor cranks kan vinden, die zijn er zeker in 165mm. Ik heb volgens mij alleen 160 liggen.

De lengte waarmee je de cranks verkort moet de trapas ook naar voren. Hogere cadans door kortere cranks kost een paar honderd km, maar kost in principe niet meer energie.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#7
Het voortandwiel zou inderdaad kleiner moeten worden bij goed gebruik cassette achter. Zou een extra kostenpost zijn.

Vanwege pijn in de de voet weer terug naar 170. Gisteren woon werk en het lijkt weer redelijk goed te gaan. Ik (IBL 86) lijk wat lagere cadans toch fijner te vinden. Wennen aan hogere cadans is ook zo'n dingetje. Dan zou je bij iedere rustperiode weer aan de hogere cadans moeten wennen?!
Ik baal best wel van het crank geneuzel. Ik verdenk zelfs de Q-Faktor van dat er met kortere of langere cranks gereden kan worden (dubbelle bolle 'moterkap')
Cycle365 heeft notabene 140 nodig in een Snoek L. Huh??

De Q-Factor is van de nieuwe velomobiel.nl cranks is trouwens aanmerkelijk smaller dan die standaard in mijn 2020 QV zitten.
Het verschil is bijna net zoveel als tussen de 2020 cranks en de smalle Titanwolf cranks in de assist.

158 om 142 om 130.

Binnenkort nog maar eens proefrijden met de Snoek L met de cranks nog wat naar achteren. Om te zien of niet alleen de voorwaartse beweging maar ook de achterwaartse beweging vrij rond te draaien is. 165 zou ik ook willen testen, had ik met de assist en dat ging prima, maar die maat heeft velomomobiel.nl niet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Lang leve ducttape. ...Fietsbennie — 12:40 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Met het kleine ac...GHOOGEN — 12:34 PM
Quest xs nr 13
En toch zul je er ...Wim -de roetsende — 12:06 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Mooie foto's Martin....Fietsbennie — 11:17 AM
Quest xs nr 13
Als ik iets te koo...melle z — 10:16 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mijn gevoel zegt dat...Wim -de roetsende — 09:44 AM
Quest xs nr 13
Ook speelt missc...Wim -de roetsende — 09:38 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Ik kan er mee ri...Wim -de roetsende — 09:10 AM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Mijn Flevo ervarin...GHOOGEN — 12:56 AM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programm...365cycle — 11:37 PM
Quest xs nr 13
De Milan is een wat ...Jeroen S — 11:28 PM
Velion / Code naam: VM45
Een multi programmeu...Tom Fekkes — 11:23 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeert...365cycle — 11:21 PM
Medeliggers onderweg
Auw! M'n ogen! ;)365cycle — 11:18 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Bedankt voor de tip!...Tom Fekkes — 11:15 PM
Velion / Code naam: VM45
Welke programmeertaa...Tom Fekkes — 11:13 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zodra er data verz...365cycle — 11:12 PM