Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
ModyPlast sleurhut
#1
Ik ben eigenlijk wel heel nieuwsgierig hoe zo'n ding het achter de velomobiel doet....

https://youtu.be/-X1b7PA0l7w
Jan van Ochten 

Quest 147 (3×20") , Sinner Mango+, Flevo-Racer 28" 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Probeer het uit. Maar ik denk dat je snel je snelheid verliest. Ik denk dat je dan terug bij 15 a 25km/u uitkomt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten
#3
Als mijn eenmalige ervaring met een Thule fietskarretje representatief is, valt het vies tegen achter de VM. 

Mijn dochter, die eerder achter een speed pedelec in datzelfde karretje zat en dus wat tempo gewend was, riep over de Walkie talkie naar voren dat het harder moest.  Wink Met zweet op m'n rug ging ik nog 20/25 km/u...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#4
Ik heb even de naam van die camper in een search site gekopieerd en de resulterende site naar het Nederlands laten vertalen. (En daarna de site gesloten en vergeten welke het was.)

Die site had het over 40 kg leeg gewicht, tot ongeveer hetzelfde aan opties en bagage.
En over de batterij van je fiets die veel sneller leeg gaat zijn als je er eentje achter hangt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Hoekie , Lig-hen
#5
De kinderen zijn hier inmiddels al jaren uit de fietskar gegroeid. Zelfs een klein karretje als een Croozer 2 is al een enorme rem. Ik betwijfel of je Velomobiel nog veilig te hanteren is met 50 kg eraan.

Er was een duitser met een caravan achter zijn Quest die in Hongarije ofzo woont. Hij pendelde met de caravan nog wel eens heen en weer. Hij heeft zijn caravan inmiddels weer verkocht. Bergop werd een lijdensweg, en bergaf hadden de remmen nogal te leiden.

Als je een beetje duits verstaat, kijk dan eens op het volgende kanaal;
https://www.youtube.com/@EBikeCampingKajaktouren

een hoop leuke tour verslagen, en ook een paar versies van een jaarlijks treffen met een heel stel van die dingen.
Antwoord }
Bedankt door: Jan van Ochten , Lig-hen
#6
(23-Apr-2023, 09:16 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb even de naam van die camper in een search site gekopieerd en de resulterende site naar het Nederlands laten vertalen.  (En daarna de site gesloten en vergeten welke het was.)

Die site had het over 40 kg leeg gewicht, tot ongeveer hetzelfde aan opties en bagage.
En over de batterij van je fiets die veel sneller leeg gaat zijn als je er eentje achter hangt.

In zo'n kar kun je heel wat accu's meenemen. Het wachten is om zo'n kar die zijn eigen weerstand neutraliseert. Het duurt waarschijnlijk nog even voor men daar achter is.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#7
Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.

Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.

Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Jan van Ochten
#8
(24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.

Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.
Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.

Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.

Daar zijn verschillende varianten van geweest. Ook tweewielig. De motor werd bestuurd op basis van de gemeten versnelling of vertraging. Daaruit concludeerde hij of hij moest ondersteunen of niet. De ondersteuning werkte tot 18 km/uur. Ik geloof dat er recentelijk geen initiatieven meer zijn op dit gebied. Helaas.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#9
(23-Apr-2023, 08:46 PM)TimSch schreef: Mijn dochter, die eerder achter een speed pedelec in datzelfde karretje zat en dus wat tempo gewend was, riep over de Walkie talkie naar voren dat het harder moest.  Wink Met zweet op m'n rug ging ik nog 20/25 km/u...
Herkenbaar. Met de tweezitter achter de DF moest ik 300W trappen voor 30 km/h.
Het probleem is vooral de stroomlijn; de Milan SL achter de GT op een kar reed best oké. Zelfs hele stukken 40-42 km/h mee gereden Big Grin
Antwoord }
#10
Ik kwam deze toevallig tegen in een draadje op velomobilforum.de:
https://www.fahrradwagen.com/d/1595-uebe...hersteller

Pfff, er zijn echt veel mensen bezig met dit soort dingen.
Het zal wel iets te maken hebben met al die elektrische fietsen.

Ik hou het voor mezelf voorlopig maar bij mijn relatief zware eenpersoonstent van anderhalve kilo en een pakvolume van ongeveer 40 x 15 x 10 centimeter.

Echt lichte tenten zijn ongeveer 1 kilo per persoon, maar de eenpersoonstenten in die gewichtsklasse zijn zo krap bemeten dat er geen ruimte over is voor een paar tassen als je er in ligt en je kunt er vaak niet rechtop in zitten. Dan kun je net zo goed een bivakzak nemen, dat is nog lichter.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Als je geen extra wielen nodig hebt, kan je ze beter weglaten. De extra rolweerstand krijg je cadeau, een aanhanger weegt nooit nul dus de rolweerstand is dat ook niet. Als je buiten Nederland op vakantie gaat moet je sowieso rekening houden met extra gewicht; een carbon aanhanger die groot genoeg is om echt in te slapen zal sowieso niet lichter zijn dan een kilo of 5. Als je fysieke conditie goed is (middelmatige wielrennert of beter) en je hebt een mountaindrive (voor écht lage "gearing") kom je daarmee probleemloos iedere helling op zonder ondersteuning.

Wil je met een velomobiel op pad, dan is de vorm je grootste uitdaging.
Wild idee: Als ik volgende maand op vakantie zou moeten en ik zou dat verplicht met een fietscaravan moeten doen, zou ik denk ik op zoek gaan naar een schade Quest; de stroomlijn is standaard al top, daar hoef je niets aan te doen. Als je de wielkasten eruit sloopt en de wielen in het midden recht in de flank plaatst, hoef je alleen de bovenkant scharnierend te maken en een dissel te plaatsen, en dan kan je er net in slapen. Is ie te smal, dan zaag je 'm over de lengte doormidden en zet je er a la DuoQuest een stukje "recht" materiaal tussen.

Als je met een gestroomlijnde fietsaanhanger de bergen in gaat is nadenken over hoe je de boel weer af gaat remmen overigens nog veel belangrijker. Een werkend remsysteem op de aanhanger hebben is dan eigenlijk essentieel; boven de 80 km/h zit je zo en je wil niet dat die kar dan gaat "duwen", zeker niet omhoog. De wielen van de aanhanger ook remmen zorgt ervoor dat de dissel omlaag wil, en brengt dus extra druk op het achterwiel van de het trekkend voertuig (gewenst, want voorkomt scharen).
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Lig-hen
#12
(24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.



Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.

Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.



Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.

Bedoel je de éénwieler van Alve Henricson ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
(27-Apr-2023, 09:43 AM)Ssas DFXL schreef:
(24-Apr-2023, 08:55 AM)Wim -de roetsende schreef: Zo zag ik ooit een fiets met daarachter een éénwielige kar.



Op die kar lagen de accu's voor de elektrische motor die in het wiel van de kar zat.

Daarbovenop kon nog de bagage, een tent, enz.



Zonder kar was het een gewone fiets, met kar dus elektrisch.

Bedoel je de éénwieler van Alve Henricson ?
http://alve.henricson.eu/2020/09/23/the-...and-coast/

Zit er een motor in het wiel van het karretje? Zo ja, dan was die het.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM