Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Droge zitting
#1
Beste ligfietsers, 

Heb net een (2e hands) ligfiets aangeschaft. (newbie). Maar vraag me af of er hoezen voor de zitting verkrijgbaar zijn of misschien heeft iemand een andere tip. De zitting neemt heel veel water op en dat lijkt me om vele redenen ongewenst. 

Hie doen jullie dat. Zitting telkens mee naar binnen nemen? 

Bij voorbaat dank voor je bijdrage

Groet Victor
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ventisit neemt geen water op. Ik heb heb die voor mijn Mini besteld en hij paste precies (zie hier). Ze hebben een ruim assortiment voor allerlei soorten stoeltjes van ligfietsen. Het kost wel wat maar het is ook de moeite waard om een dergelijke service in stand te houden.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Welke ligfiets heb je?
Hoe ziet de zitting/het matje eruit?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
Binnen neer zetten? Over hoes overheen?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(24-Feb-2023, 08:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Welkom op dit forum.

Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

Welke ligfiets heb je?
Hoe ziet de zitting/het matje eruit?

Het is een optima met bovenstuur de sitting zelf is kunstof zonder openingen en daaroverheen een kussen van stof met, neem ik aan, schuim erin.  Wat al wel.duidelijk is is dat die heel veel water absorbeert.

Kan het niet beter omschrijven, sorry

(24-Feb-2023, 09:03 PM)Fietsbennie schreef: Binnen neer zetten? Over hoes overheen?

Had gehoopt dat er een hoesje in de handel is dat je alleen over het zadel trekt. Is wat makkelijker mee te nemen. Eenmaal thuis kan ie binnen staan.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
Je kan overwegen een drainagegat te maken in de stoel.
Zorgen dat het water dan langs het frame zelf druppelt, zou wel handig zijn.

Maar een hoes of desnoods een vuilniszak om de zitting knopen lijkt me een handigere oplossing. Als je fietst, prop je dat gewoon onder de eventueel aanwezige bagagedrager.

Maar een ventisit kussen absorbeert het water niet, het blijft dan in de kuip hangen. Maar ja, je zit hoger, dus niet in het water zelf. Je zou natuurlijk de fiets net voordat je fiets even omhoog kunnen houden zodat het water uit de kuip stroomt.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT
#7
https://www.ventisit.nl/de-toepassingen/ligfiets/ schreef:Snel droog

Daar Ventisit snel droog is en geen vocht opneemt, kan je het kussen gewoon op je ligfiets laten liggen. Verwijderen in verband met regen is niet nodig, afkloppen na een regenbui is voldoende. Het Ventisit-kussen neemt ook geen transpiratievocht op, waardoor het kussen geurvrij blijft.

Ik wil hier toch even op wijzen. Het klopt namelijk.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , Lig-hen
#8
(24-Feb-2023, 09:28 PM)Roepers schreef:
https://www.ventisit.nl/de-toepassingen/ligfiets/ schreef:Snel droog

Daar Ventisit snel droog is en geen vocht opneemt, kan je het kussen gewoon op je ligfiets laten liggen. Verwijderen in verband met regen is niet nodig, afkloppen na een regenbui is voldoende. Het Ventisit-kussen neemt ook geen transpiratievocht op, waardoor het kussen geurvrij blijft.

Ik wil hier toch even op wijzen. Het klopt namelijk.

Groet,

Marco

Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb. Dan wil ik eerst kijken of een ligfiets me wel bevalt.  Heb er zefs nog niet op gereden omdat ik hem eerst helemaal in orde wilde maken
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(24-Feb-2023, 09:36 PM)Vicligger schreef:
(24-Feb-2023, 09:28 PM)Roepers schreef:
https://www.ventisit.nl/de-toepassingen/ligfiets/ schreef:Snel droog

Daar Ventisit snel droog is en geen vocht opneemt, kan je het kussen gewoon op je ligfiets laten liggen. Verwijderen in verband met regen is niet nodig, afkloppen na een regenbui is voldoende. Het Ventisit-kussen neemt ook geen transpiratievocht op, waardoor het kussen geurvrij blijft.

Ik wil hier toch even op wijzen. Het klopt namelijk.

Groet,

Marco

Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb. Dan wil ik eerst kijken of een ligfiets me wel bevalt.  Heb er zefs nog niet op gereden omdat ik hem eerst helemaal in orde wilde maken
Dan zou ik een droge dag uitzoeken om te gaan fietsen en uit te proberen. Als het bevalt is een Ventisit echt een aanbeveling.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
(24-Feb-2023, 09:44 PM)Bob Hagendijk schreef:
(24-Feb-2023, 09:36 PM)Vicligger schreef:
(24-Feb-2023, 09:28 PM)Roepers schreef:
https://www.ventisit.nl/de-toepassingen/ligfiets/ schreef:Snel droog

Daar Ventisit snel droog is en geen vocht opneemt, kan je het kussen gewoon op je ligfiets laten liggen. Verwijderen in verband met regen is niet nodig, afkloppen na een regenbui is voldoende. Het Ventisit-kussen neemt ook geen transpiratievocht op, waardoor het kussen geurvrij blijft.

Ik wil hier toch even op wijzen. Het klopt namelijk.

Groet,

Marco

Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb. Dan wil ik eerst kijken of een ligfiets me wel bevalt.  Heb er zefs nog niet op gereden omdat ik hem eerst helemaal in orde wilde maken
Dan zou ik een droge dag uitzoeken om te gaan fietsen en uit te proberen. Als het bevalt is een Ventisit echt een aanbeveling.

Ben blij dat dit forum mij daar op gewezen heeft. Als het me echt bevalt ga ik de moror van mijn gewine fiets overzetten en allwrlei aanpassingen doen. Ook de versnellingsgroep van mijn andere fiets ia beter dus die gaat dan oik ovee

(24-Feb-2023, 09:23 PM)Lopopodium schreef: Je kan overwegen een drainagegat te maken in de stoel.
Zorgen dat het water dan langs het frame zelf druppelt, zou wel handig zijn.

Maar een hoes of desnoods een vuilniszak om de zitting knopen lijkt me een handigere oplossing. Als je fietst, prop je dat gewoon onder de eventueel aanwezige bagagedrager.

Maar een ventisit kussen absorbeert het water niet, het blijft dan in de kuip hangen. Maar ja, je zit hoger, dus niet in het water zelf. Je zou natuurlijk de fiets net voordat je fiets even omhoog kunnen houden zodat het water uit de kuip stroomt.


Dat drainagegat had ik ook bedacht. Op de standaard loopt het water  niet uit het kuipje dus klinkt logisch
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(24-Feb-2023, 09:36 PM)Vicligger schreef: Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb.
Ik redeneer altijd andersom; als de aankoopprijs van de fiets lekker laag is hou ik geld over om hem naar mijn voorkeur te verbouwen.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(24-Feb-2023, 09:53 PM)melle z schreef:
(24-Feb-2023, 09:36 PM)Vicligger schreef: Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb.
Ik redeneer altijd andersom; als de aankoopprijs van de fiets lekker laag is hou ik geld over om hem naar mijn voorkeur te verbouwen.

Eens maar ik wil eerst weten of het voor mij een blijvertje is
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik neem soms mijn kussentje mee naar binnen, vooral op het werk. Of als ik een grote tas heb, of een koffer, gaat ie daarin.

Bovendien is een regenbroek ook waterdicht aan de onderkant. Dus een beetje vocht in het kussen is dan geen probleem.
Dat is natuurlijk op open fietsen, voor de Quest dek ik het gat af.

Ventisit kussens komen soms op marktplaats, soms ook op deze site.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Hoekie
#14
(24-Feb-2023, 09:57 PM)Vicligger schreef:
(24-Feb-2023, 09:53 PM)melle z schreef:
(24-Feb-2023, 09:36 PM)Vicligger schreef: Zo'n ventisit klinkt goed maar kost meer dan ik voor de fiets betaald heb.
Ik redeneer altijd andersom; als de aankoopprijs van de fiets lekker laag is hou ik geld over om hem naar mijn voorkeur te verbouwen.

Eens maar ik wil eerst weten of het voor mij een blijvertje is
Als ik geen ligfiets had gehad maar een gewone had ik nooit de km's gefietst die ik nu doe. Waarmee ik wil zeggen, dat als je matje je dwars zit en je daardoor minder fietst, kan een ventisit zorgen dat je het wel leuk blijft vinden. Dat gezegd hebbende,bij snap dat je eerst wil kijken of dit wat voor je is. Als je eraan toe bent kan je bij een forumlid in de buurt misschien wel een matje uitproberen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#15
Simpel. Het matje steeds mee naar binnen nemen Wink
De meeste matjes kun je eenvoudig loshalen van de zitting. Deze ongetwijfeld dus ook.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(25-Feb-2023, 02:39 AM)ZoefZoef schreef: Simpel. Het matje steeds mee naar binnen nemen Wink
De meeste matjes kun je eenvoudig loshalen van de zitting. Deze ongetwijfeld dus ook.



Kan wel maar zit redelijk strak.

Ben verrast door de activiteit op dit forum. Leuk om zoveel reacties te krijgen. 


Terug naar de zitting. Had gehoopt dat er een soort van "douchemuts" voor zou zijn zoals ook voor gewone fietszadels of bv over rugzakken.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#17
Je zou kunnen proberen of een grote rugzak hoes past, met een extra verbinding onder het zitje als dat nodig is. Of even zelf naaien van waterdichte stof van de markt (ik heb in het verleden ooit vlieger stof gekocht maar ik weet niet meer waar.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(25-Feb-2023, 10:44 AM)Vicligger schreef: Terug naar de zitting. Had gehoopt dat er een soort van "douchemuts" voor zou zijn zoals ook voor gewone fietszadels of bv over rugzakken.
Misschien werkt een tuinstoel kussenhoes? Aan de achterkant misschien inknippen zodat je die over de zitting kan trekken. Is op marktplaats of een weggeefhoek waarschijnlijk wel voor weinig of niks te vinden.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#19
(25-Feb-2023, 11:35 AM)Bob Hagendijk schreef:
(25-Feb-2023, 10:44 AM)Vicligger schreef: Terug naar de zitting. Had gehoopt dat er een soort van "douchemuts" voor zou zijn zoals ook voor gewone fietszadels of bv over rugzakken.
Misschien werkt een tuinstoel kussenhoes? Aan de achterkant misschien inknippen zodat je die over de zitting kan trekken. Is op marktplaats of een weggeefhoek waarschijnlijk wel voor weinig of niks te vinden.


Goeie tip, dank

(25-Feb-2023, 11:24 AM)Willeke_IGKT schreef: Je zou kunnen proberen of een grote rugzak hoes past, met een extra verbinding onder het zitje als dat nodig is. Of even zelf naaien van waterdichte stof van de markt (ik heb in het verleden ooit vlieger stof gekocht maar ik weet niet meer waar.)

Zelf maken lijkt een goeie optie maar denk dat vliegerdoek niet waterdicht is. Heb zelf aardig wat vliegers in elkaar gezet.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#20
Ik kom weer even afwijken hoor: Ik rijd niet meer met een kussentje. Lig gewoon op het carbon. Met een goed passende stoel gaat dat perfect.
Neemt daarnaast geen vocht op, ook geen zweet Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#21
(25-Feb-2023, 12:53 PM)365cycle schreef: Ik kom weer even afwijken hoor: Ik rijd niet meer met een kussentje. Lig gewoon op het carbon. Met een goed passende stoel gaat dat perfect.
Neemt daarnaast geen vocht op, ook geen zweet Big Grin

En voert het ook niet af, zodat je lekker gaat glibberen Tongue

Je zou ook een goedkope regenponcho bij de Action oid. kunnen halen, en daar de voorkant van openknippen en bijwerken.

Een ventisit neemt misschien geen water op, maar als 'ie in de regen heeft gestaan is het toch wel nat en koud als je erop gaat liggen...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#22
(25-Feb-2023, 01:06 PM)Frutsel schreef: En voert het ook niet af, zodat je lekker gaat glibberen Tongue 
Ook geen last van, met dank aan de boormachine.
Met de DF-stoel is het probleem trouwens eerder dat je vast komt te zitten en je ademhaling beperkt wordt. Er ontstond een vacuüm tussen het bovenste deel van m'n rug en het holle deel van de stoel. Daar zitten nu dus ook gaten  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#23
(25-Feb-2023, 01:19 PM)365cycle schreef:
(25-Feb-2023, 01:06 PM)Frutsel schreef: En voert het ook niet af, zodat je lekker gaat glibberen Tongue 
Ook geen last van, met dank aan de boormachine.
Met de DF-stoel is het probleem trouwens eerder dat je vast komt te zitten en je ademhaling beperkt wordt. Er ontstond een vacuüm tussen het bovenste deel van m'n rug en het holle deel van de stoel. Daar zitten nu dus ook gaten  Big Grin


Als ie vacuum zuigt kun je er in elk geval niet af glijden

Hoe zijn overigens de ervaringen met zo'n "netzitting". Ik zweet nl snel en veel dus dit lijkt ideaal. En tevens geen probleem met regen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#24
Ik heb een fiets met een open schuim kussen met een stoffen hoes en fietsen met Ventisit. Bij beide krijg ik een natte rug en dat zal mij eigenlijk een zorg zijn. Als het regent wordt ik sowieso helemaal nat, wat mij betreft geen probleem.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#25
(25-Feb-2023, 02:24 PM)Vicligger schreef:
(25-Feb-2023, 01:19 PM)365cycle schreef:
(25-Feb-2023, 01:06 PM)Frutsel schreef: En voert het ook niet af, zodat je lekker gaat glibberen Tongue 
Ook geen last van, met dank aan de boormachine.
Met de DF-stoel is het probleem trouwens eerder dat je vast komt te zitten en je ademhaling beperkt wordt. Er ontstond een vacuüm tussen het bovenste deel van m'n rug en het holle deel van de stoel. Daar zitten nu dus ook gaten  Big Grin


Als ie vacuum zuigt kun je er in elk geval niet af glijden

Hoe zijn overigens de ervaringen met zo'n "netzitting". Ik zweet nl snel en veel dus dit lijkt ideaal. En tevens geen probleem met regen.

Op de trike van mijn vrouw zit een mesh zitting. Even een paar keer op tikken verwijdert het meeste water. Ik vind het alleen minder lekker zitten dan een kuipstoeltje.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#26
Ik had op mijn eerste ligger een mesh rugleuning en een vinyl bedekt zitje, zat goed, geen last van vocht, tot het koud werd, de schuimlaag in het zitje werd keihard met vorst.
Toen er een ventisit op gekocht en altijd blijven gebruiken, behalve op de Whike, die heeft een goed schuim in stof kussen.

Mesh zit goed zolang het goed strak zit, als je de randjes gaat voelen gaat de lol er vanaf.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM