Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Misleidende reclame?
#1
Hoor ik vandaag weer in een reclame dat 'deze' elektrische auto goed is voor het milieu.  

Nu moet ik toegeven dat EV geen co2 uit de uitlaat laten komen maar dat is dan ook het enige milieu voordeel dat ik er in zie.  

Vooral E-suv zijn mij een doorn in het oog, in geen geval milieu vriendelijk, met productie vervuiling, batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn en de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt.  
Kleinere electrische auto's zijn minder erg maar kun je daar terecht claimen dat ze milieu vriendelijk zijn?

Is het misleidend genoeg om de Reclame Code Commissie tot een uitspraak te laten komen?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie
#2
(10-Feb-2023, 11:16 AM)Willeke_IGKT schreef: Is het misleidend genoeg om de Reclame Code Commissie tot een uitspraak te laten komen?
Er is maar één manier om daar achter te komen lijkt me. Zegt de betreffende reclame letterlijk dat de auto 'goed' is voor het milieu?

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#3
De autoindustrie maakt op het gebied van milieubelasting, veiligheid, kosten en snelheid al heel lang claims die nergens op slaan. Het Volkswagen-diesel-schandaal was er een van een zeldzame omvang, complexiteit en absurditeit. Claims en suggesties dat bepaalde auto's milieuvriendelijk zouden zijn (bluemotion, eco-dit en green-dat) zijn niet nieuw. Je hebt zeker gelijk dat de claims misleidend zijn en ik zou je graag aanmoedigen maar eigenlijk geef ik je weinig kans.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#4
Ik kan me helemaal vinden in je irritatie over dat soort reclame's. Het idee dat we gewoon auto's kunnen blijven rijden, mits electrisch, is zowiezo in mijn ogen behoorlijk misleidend.

Mocht het lukken om de Reclame Code Commissie daar een uitspraak over te doen, dan is het wel een mooi statement.
Quest 631
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#5
Ik voel me toch even geroepen een tegengeluid te geven, maar niet zonder eerst toe te geven dat geen enkele auto goed voor het milieu is uiteraard. Dit betwist ik dus niet. 

Maar toch wat commentaren, mede uit eigen ervaring als EV rijder (als ik niet met de Quest ga Smile )


Citaat: met productie vervuiling.

Bij een fossiele brandstofauto is dit natuurlijk ook: plastic, staal, etc etc is gewoon gelijk. Gedurende de totale levensduur van een EV wordt de extra vervuiling (van de accuproductie, neem ik aan dat je bedoelt) van de productie ten opzichte van een diesel- of benzineauto meen ik ruimschoots goed gemaakt. Het uitstoten van CO2 is in principe na de productie gedaan. Bij een fossiele brandstof auto gaat dat tot >20 jaar na de productie gestaag door. Elke KM weer. Is een EV dan goed voor het milieu? Nee, maar wel beter dan veel alternatieven (De VM natuurlijk uitgezonderd Wink ). Bovendien door veel minder bewegende delen, slijt een EV minder snel en kan, in theorie, langer mee. 

Citaat:batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn

Ik neem voor het gemak aan dat je zelf geen EV hebt, want dit klopt vooralsnog niet. Ik heb zelf een Nissan Leaf EV uit 2015, tweedehands gekocht en de batterij is nog >80% gezond, nu 8 jaar later. Ik hoor en lees vooral dat accu's langer meegaan dan gedacht. De Prius van Toyota had eind jaren 90 al een accupakketje. Die schijnen ook nog steeds prima te werken. Het is nieuwe techniek, er zijn altijd excessen van accupakketten die snel de geest geven (veelal mishandeld door een leaserijder die zelf de reparatiekosten niet hoeft te betalen). Ik hoor echter ook wel eens over nieuwe benzineauto's die er veel te snel mee ophouden. Of televisies. Elke product heeft soms een maandagochtendmodel ertussen zitten. Maar het is niet zo dat EVs aan de lopende band 5 jaar na oplevering een nieuw accupakket nodig hebben.

Citaat:de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt. 

Snelladers als Fastned claimen 100% groene stroom te gebruiken. Ik kan mij ook voorstellen dat EV rijders (zoals ikzelf) ook eerder geneigd zijn thuis groene stroom af te nemen (aanname, maar ik denk niet dat ik er dan ver vanaf zit). Ikzelf laad zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen. Ik vraag me dan ook af waar jouw idee vandaan komt dat het 'veelal gewone (grijze?) stroom zou zijn?

Tot slot wat algemene gedachten: ja, een EV is ook niet goed voor het milieu, maar wel BETER dan menig alternatief. En ja, ik stoor me ook aan die gigantische E-SUVs die ook in mijn ogen totaal onnodig zijn. Maar stel je voor dat die mensen allemaal de V10 5 liter TDI in hun dikke bak zouden hebben? Dan is de EV versie nog altijd beter. En een 2e hands EV nóg beter. En een VM het summum, maar dat is voor de massa nu eenmaal niet de oplossing...

Ik vind het jammer dat we in Nederland de neiging hebben om op zoek te gaan naar bevestiging van aannames en redenen om niet een stapje in de goede richting te zetten. "Zie je wel: een EV vervuilt ook, dus ik blijf lekker in mijn TDI'tje rijden." Ik ben erg begaan met de planeet en het klimaat (er staat niet voor niks Zero Emission groot op de flank van mijn Quest, en dus ook op mijn auto) en ben van mening dat het nadelen opsommen van de niet perfecte maar nu eenmaal beschikbare alternatieven niet bijdraagt aan de transitie. 

En ja: de reclame boys en girls doen het mooier voorkomen dan het is. Het is hun vak. Ik hou er ook niet van, ondanks dat ik er tot niet zo lang geleden in werkzaam was. Het was voor mij een reden om er mee te stoppen. Maar laten we ze vooral hun best laten doen de minst kwade dingen te promoten en zo maar hopen en bidden dat de zeespiegel en meteorologische excessen enigszins behapbaar blijven voor de wereld (want dat die er komen staat wat mij betreft wel vast...)
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#6
Ik vraag me af of het niet verboden zou moeten kunnen worden om reclame te maken voor auto's. Iedereen weet toch waar ze die dingen kunnen kopen? Een platform als AutoWeek's CarBase biedt meer dan voldoende informatie om geod te vergelijken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie , Willeke_IGKT
#7
Ja. https://nos.nl/artikel/2395344-shell-op-...misleidend
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
Auke Hoekstra houdt zich aan de TU Eindhoven bezig met onderzoek naar de elektrische auto: https://www.aukehoekstra.nl/about/
Mensen beweren van alles over de elektrische auto, maar deze discussie is eigenlijk alleen zinvol te voeren met wetenschappelijk onderzoek. Auke Hoekstra heeft de waarheid ook niet in pacht, maar staaft zijn uitspraken met onderzoek. 

Van mij mogen we vanaf morgen massaal stoppen met autorijden, dan doe ik mijn Hyundai Ioniq EV 28 Kwh weg. Maar dat gaat niet gebeuren en ik ben niet principieel genoeg om dat kleine druppeltje aan een betere wereld te leveren door mijn auto weg te doen. Het beste is geen auto, maar als je dan toch auto blijft rijden, is die Ioniq zo gek niet. Zo'n beetje de zuinigste EV die er is en een relatief kleine accu, eigenlijk een van de meest milieuvriendelijke auto's die je kan aantreffen. Helaas willen mensen een grotere actieradius zonder tussentijds te hoeven laden. Het gevolg: EV's met grotere accu's die veel zwaarder zijn en met een aanzienlijk hoger verbruik. En die Ioniq 28 Kwh wordt uiteraard niet meer gemaakt ..
Antwoord }
Bedankt door: TimSch , Fietsbennie , Willeke_IGKT
#9
Ha, vriend Auke! Die is wel heel slim. Misschien ook wel een beetje biassed......
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#10
(10-Feb-2023, 12:11 PM)TimSch schreef: Ik voel me toch even geroepen een tegengeluid te geven, maar niet zonder eerst toe te geven dat geen enkele auto goed voor het milieu is uiteraard. Dit betwist ik dus niet.



Citaat:batterijen die na een aantal jaar afgeschreven zijn



Citaat: Ik neem voor het gemak aan dat je zelf geen EV hebt, want dit klopt vooralsnog niet. Ik heb zelf een Nissan Leaf EV uit 2015, tweedehands gekocht en de batterij is nog >80% gezond, nu 8 jaar later. Ik hoor en lees vooral dat accu's langer meegaan dan gedacht. De Prius van Toyota had eind jaren 90 al een accupakketje. Die schijnen ook nog steeds prima te werken. Het is nieuwe techniek, er zijn altijd excessen van accupakketten die snel de geest geven (veelal mishandeld door een leaserijder die zelf de reparatiekosten niet hoeft te betalen). Ik hoor echter ook wel eens over nieuwe benzineauto's die er veel te snel mee ophouden. Of televisies. Elke product heeft soms een maandagochtendmodel ertussen zitten. Maar het is niet zo dat EVs aan de lopende band 5 jaar na oplevering een nieuw accupakket nodig hebben.
Ik heb geen rijbewijs, dus geen auto, ook geen electrische. En geen e-bike. Mijn accu's kennis is inderdaad niet gebaseerd op de huidige EV, maar op de E-bikes waar na een paar jaar de accu dood is en er vaak geen vervanging/reparatie mogenlijk leek, (ook dit is aan het verbeteren, weet ik.) Maar het blijft dat accu's een beperkte levensduur hebben en dan vervangen moeten worden.



Citaat:de energie die erin gaat die vaak uit het gewone stroom net komt. 



Citaat:Snelladers als Fastned claimen 100% groene stroom te gebruiken. Ik kan mij ook voorstellen dat EV rijders (zoals ikzelf) ook eerder geneigd zijn thuis groene stroom af te nemen (aanname, maar ik denk niet dat ik er dan ver vanaf zit). Ikzelf laad zoveel mogelijk van mijn zonnepanelen. Ik vraag me dan ook af waar jouw idee vandaan komt dat het 'veelal gewone (grijze?) stroom zou zijn?
Als ik zeg 'gewone stroom net' bedoel ik het gewone net dat gedeeltelijk gevoed wordt uit groene energie, deels uit gas en kolen centrales en deels uit kern energie die uit Frankrijk ingevoerd wordt.
Toen de NS reclame ging maken dat al hun treinen op wind energie rijden heb ik een berekening gezien waaruit bleek dat op een dag met gemiddelde wind, als alle treinen op wind energie reden er geen wind energie in het net overbleef voor de andere klanten die voor groene energie betalen. Die reclame heb ik daarna eigenlijk niet meer gezien. Maar het principe is er. Net als veel mensen heb ik ooit een contract afgesloten dat ik groene energie uit het stop contact krijg, (en de prijs daarvoor was iets hoger,) maar dan moet er wel genoeg groene energie in dat net zitten voor al die mensen. En ja, de meeste laadpunten die ik zie lijken van het gewone net gevoed te worden. (Dat is niet bij mensen in de tuin maar voor flats en bedrijfs gebouwen.) 



Citaat:Tot slot wat algemene gedachten: ja, een EV is ook niet goed voor het milieu, maar wel BETER dan menig alternatief. En ja, ik stoor me ook aan die gigantische E-SUVs die ook in mijn ogen totaal onnodig zijn. Maar stel je voor dat die mensen allemaal de V10 5 liter TDI in hun dikke bak zouden hebben? Dan is de EV versie nog altijd beter. En een 2e hands EV nóg beter. En een VM het summum, maar dat is voor de massa nu eenmaal niet de oplossing...
Ik ben niet tegen EV, ik ben tegen E-SUV en vind de claim 'goed voor de toekomst van de planeet' (ik weet de preciese bewoording niet op dit moment) voor welke EV dan ook niet gelovenswaardig.
Maar mijn vraag was niet of er wel of niet EV moeten rijden maar of de 'goed voor het milieu' misleidend is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa
#11
Willeke, heb je een link naar die reclame? Ik begin benieuwd te worden naar de precieze claim.

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Of het biassed is weet ik niet, maar de boodschap is voor mij verhelderend https://www.universiteitvannederland.nl/...o-nou-echt
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Star 
Heldere reactie, Willeke! Dank! Zonder rijbewijs en auto ben je voor de planeet natuurlijk geweldig bezig! 

Nog een paar korte reacties:

Citaat:Maar het blijft dat accu's een beperkte levensduur hebben en dan vervangen moeten worden.

Klopt natuurlijk, het is, gezien de 'nieuwigheid' van de EV denk ik nog niet helemaal duidelijk hoelang dit zal gaan zijn. Wel is ook een benzinemotor niet het eeuwige leven beschoren, vooral de moderne motoren die met weinig inhoud en een turbootje de steeds grotere auto's moeten voortsleuren hebben een zwaar leven. Wederom plaats ik de EV naast het alternatief, wat ook niet alleen rozengeur en maneschijn is...

Citaat:Maar mijn vraag was niet of er wel of niet EV moeten rijden maar of de 'goed voor het milieu' misleidend is.

Dat is ook zo: ik vind de claim niet misleidend. Het is namelijk goed (of 'beter dan het alternatief') voor het milieu als iedereen zijn fossiele brandstofvehikel inruilt voor een EV. En als je het mij vraagt is elk stapje in de goede richting 'goed voor het milieu.' Dus ook als het betekent dat het minder slecht voor het milieu is. Al scheelt het maar 1 gram CO2, dan klopt die claim naar mijn mening.

(10-Feb-2023, 08:18 PM)pietandringa schreef: Of het biassed is weet ik niet, maar de boodschap is voor mij verhelderend https://www.universiteitvannederland.nl/...o-nou-echt

Top filmpje dit zeg!  Smile Dank voor het delen! Trouwens rijd ik net als jij, Piet, dus ook in een zuinige EV met kleine (24kW) accu.
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , 365cycle
#14
(10-Feb-2023, 07:55 PM)melle z schreef: Willeke, heb je een link naar die reclame? Ik begin benieuwd te worden naar de precieze claim.

Nee, ik heb de rest van de werkdag op de reclame blokken gelet en die reclame niet terug gehoord. 
Ik luister buiten het werk niet naar radio reclames (meestal hoor ik helemaal geen radio buiten het werk) en ik kijk geen reclames op TV.

Ik heb even geprobeerd online te zoeken maar zonder merknaam kom ik niet ver.
Maar misschien weet iemand anders welk merk/type auto het is.
Een moeder zegt dat ze een auto uitgezocht heeft die haar kind de kans geeft om in de toekomst nog steeds de wereld te ontdekken.
(Dat is tenminste wat ik onthouden heb.)
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#15
(10-Feb-2023, 08:35 PM)Willeke_IGKT schreef: Nee
Sterkte bij de Reclame Code Commissie...

M5 Low Racer | Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#16
Ik vind 1 been breken toch niet beter dan twee benen breken...
Het is misschien minder slecht, maar met beter verwacht ik toch echt dat het bovern de nullijn uitkomt, in plaats van minder ver in de min.

Maar het zal technisch gezien niet onjuist zijn, als je 'minder slecht dan het alternatief' als 'beter' betitelt.
Het is een beetje als de 'gezonde keuze' opschriften op voedselverpakkingen. Als er geen toegevoegde suiker inzit is het 'gezond'. Een pak zout is dus gezond.

Ik heb indertijd eens geklaagd over een reclame waar gieren als kwaadaardige dieren werden neergezet, en ooievaars als goed. Die klacht werd afgewezen, want bla bla bla. (Weet de beargumentatie echt niet meer). Als er nu 1 soort vogels sociaal en goed voor het milieu zijn dan zij het gieren, maar goed.

Dus reken er niet op dat er iets gedaan wordt met een klacht, tenzij het flagrante leugens zijn, of half nederland erover struikelt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#17
Nog zo een https://www.autovisie.nl/nieuws/onderzoe...oplastics/
E is zwaarder door de accu's en zorgen daardoor voor nog meer microplastics langs de weg.

Zal vast geen reclame over komen  Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Tja, de Ioniq 28 KWh EV is 1.400 kg, de gemiddelde brandstof auto zal niet echt veel lichter zijn. Een lichte EV met kleine accu zet echt wel zoden aan de dijk. En over reclame gesproken, ik rijd met deze banden: https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-e-primacy-2 . Of het klopt? Weerleg het maar. Maar wat mij betreft genoeg hierover, het begint een beetje op een helm discussie te lijken. Het is nog niet verplicht in een EV te rijden als je auto rijdt Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#19
Onze Amerikaans Fiat 500e van 2015 heeft een accucapaciteit van 24 kWh, die goed is voor een actieradius van 120 tot 150 kilometer.

Voor ons is dat meer dan voldoende.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#20
Voor mij zou dat ook meer dan voldoende zijn. Ik heb geen rijbewijs Smile
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#21
(10-Feb-2023, 10:34 PM)pietandringa schreef:  ik rijd met deze banden: https://www.michelin.nl/auto/tyres/michelin-e-primacy-2 . Of het klopt? Weerleg het maar.

Weerleggen wat WC eend zegt? haha Omgekeerde wereld.
Vergelijkbare benzine auto is ~1100 kg

Het gaat om misleidende reclame. Niet of je iets mag rijden. Fossiel of EV. Natuurlijk mag dat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#22
(11-Feb-2023, 01:24 AM)Hoekie schreef: Vergelijkbare benzine auto is ~1100 kg

Het gaat om misleidende reclame. Niet of je iets mag rijden. Fossiel of EV. Natuurlijk mag dat.

Laatste inhakertje hoor, dan hou ik ook op en gaan we weer lekker fietsen  Wink Sorry als ik wat aan het betweteren ben, maar een 
vergelijkbare auto aan de Ioniq weegt veel meer dan 1100 kg. 

Ioniq is een auto uit het C segment, net als bijvoorbeeld de Golf. Een Golf uit pak 'm beet 2018 met een 1.5 benzinemotor weegt geen 1100 kg maar gaat richting de 1300. Ook de Polo in het segment eronder is al richting de 1250. Auto's worden steeds groter en zwaarder (ook zonder accu's)...
Quest #229 - project: Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
#23
(11-Feb-2023, 08:33 AM)TimSch schreef: Ioniq is een auto uit het C segment, net als bijvoorbeeld de Golf. Een Golf uit pak 'm beet 2018 met een 1.5 benzinemotor weegt geen 1100 kg maar gaat richting de 1300. Ook de Polo in het segment eronder is al richting de 1250. Auto's worden steeds groter en zwaarder (ook zonder accu's)...

Autoweek
Polo 1032 kg
Golf 1160 kg
Ionic 1361 kg

Voor een EV doet een Ionic het heel goed. En dan nog.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Wink 
Dan "moeten" we massaal aan de Dacia Spring, althans mensen die vinden dat ze een auto nodig hebben. Deze elektrische auto weegt iets meer dan 900 kg: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...groene-ev/
Door het lagere gewicht is er bezuinigd op o.a. veiligheidsaccessoires, een van de redenen dat auto's steeds zwaarder worden. Een milieubewuste automobilist moet zich dus kwetsbaar durven opstellen .. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artik...crashtest/
Dat zal voor een ligfietser/velonaut niet zo moeilijk zijn  Rolleyes
Antwoord }
#25
Of fossiel met de moderne 1.0 motoren en zo weinig mogelijk rijden.
Een Polo (maat Golf van vroeger) heeft t.o.v. een Ionic bijvoorbeeld de helft aan wegenbelasting.
Wederom gaat het niet per se om wat we rijden, een Ionic is een mooie bewuste keuze, maar om de misleiding.

Zelfs industrie waardes voor range zijn misleidend. Zo keek ik pas nog voor nieuwe werk + privé lease auto.
Dikke Berlingo XL. Alleen als EV verkrijgbaar. QV rijdt er zo in. Range folder: 300 km. Dealer: hou maar 200 aan.
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa , Willeke_IGKT
#26
Bestaat er niet misleidende reclame? We zijn inmiddels zo goed getraind dat we vrijwel nergens meer intrappen. Hoe glibberig de dingen ook gepresenteerd worden. Maar het is niet altijd onmiddellijk duidelijk wie het beoogde slachtoffer is van de misleiding. Zo heb je reclames die speciaal ontworpen zijn voor de opdrachtgever. Daar wordt de klant meestal voorgesteld als een totale idioot, die onmiddellijk alles uit zijn handen laat vallen als het te verkopen product voorbij komt. De natte droom van iedere opdrachtgever. Dan zijn er reclames waarbij de klant in de maling genomen wordt. Hierbij worden de feiten dermate opgerekt dat het technisch gezien nog net geen leugens zijn. Bij dergelijke glibbers ga je natuurlijk niets kopen. En dan zijn er nog reclames voor vrouwenproducten, waarbij de misleide figuur in feite de reclamemaker zelf is. De reclamemaker gaat er van uit dat de vrouw een simpele ziel is die eenvoudig misleidt kan worden doordat ze gauw onder de indruk is van de volgende zaken:
  • chemische namen zoals retinol serum en hyaluronzuur
  • percentages, want ze kan waarschijnlijk niet rekenen
  • een man in een witte jas
Als ik een vrouw was zou ik me daaraan doodergeren. Kennelijk hebben ze nog nooit onderzoek gedaan of zulke reclames eigenlijk wel werken.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook getekend, we wil...Arno boogaart — 12:31 AM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Ik ben vandaag terug...Martin van Mourik — 11:56 PM
Spezi 2024
De stand buurman v...365cycle — 11:51 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod...ZoefZoef — 11:13 PM
Foto's Fietsbennie
Nu ik 1499 bijdragen...Fietsbennie — 10:56 PM
Spezi 2024
Hydrauliek is vooral...Hoekie — 10:42 PM
montage standaard
Het voordeel van een...melle z — 10:07 PM
Spezi 2024
Denk ik ook. A...Gideonaut — 10:07 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Getekend. Verbod v...Merijn — 09:50 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
25 km per uur gemi...Tom Fekkes — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ook, met commenta...Tom Fekkes — 09:33 PM
montage standaard
Jouw oplossing is ee...Duncan — 09:24 PM
Spezi 2024
Waarom worden velo...Hoekie — 09:21 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb ook getekend.Willeke_IGKT — 09:20 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen...Willeke_IGKT — 09:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
DoneHoekie — 09:12 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en tan...
Hallo,  Ik heb de...Mauricem — 08:52 PM