Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nota bene: 'RVV' België aangepast
#1
Voor wie ligfiets.net niet leest, de RVV van België is aangepast, waarbij ligfietsen en velomobielen specifiek genoemd worden.
Met een mooie verbetering voor de ligfietsers in België !!

Artikel 1. In artikel 2.15.1 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement van het gebruik van de openbare weg, leden ingevoegd, luidende:
"Ligfiets, een rijwiel met een bestuurder in bijna liggende positie.
Velomobiel, een ligfiets met een carrosserie.".


Art. 4. In artikel 9.1.2 van hetzelfde besluit, worden de volgende wijzigingen aangebracht:
"Daar waar de snelheid beperkt is tot 50 km/u of minder, hebben de bestuurders van ligfietsen en velomobielen, die een breedte hebben van maximum 1 meter, de keuze tussen het fietspad, het deel van de openbare weg aangeduid door het verkeersbord D10 of de rijbaan."

Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , emgaron , 365cycle
#2
(24-Sep-2022, 10:15 PM)Hoekie schreef: Helaas niet zo goed als in NL, maar wel een hele verbetering voor BE t.o.v. van de vóórlaatste wetwijziging.


Nou ja, in Nederland moet je 75cm of breder zijn om op de weg te mogen rijden, dus dat stukje is beter...
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#3
Prima toch?

Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#4
(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?

Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?

Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#5
Opvallend dat de "bijna liggende positie" een criterium is voor plaats op de weg. Zou dat vanuit het oogpunt van zichtbaarheid zijn gedaan? Breedte of (kruis-)snelheid lijken me namelijk logischer, praktischer criteria.
M5 M-Racer / Challenge Hurricane / Giant Expedition / Giant Defy 1 / MBK Course
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#6
(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?

Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?

Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.

Dat is beter inderdaad. Zeker voor open ligfietsen. Geen breder dan 75cm regel. En breder dan 1 m ligfietsen zijn er niet of nauwelijks.

Waar ik op doel, is dat velomobielen > 75 cm in NL ook op 80 km wegen niet verplicht zijn het fietspad te volgen. Dat moet in BE wel.
Daar maak ik regelmatig gebruik van.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#7
(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?
Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?
Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.
Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(25-Sep-2022, 01:18 PM)PietV* schreef: Maar roeifietser zijn weer uitgezonderd. Die liggen voortdurend.

Huh  

De meeste Roeifietsers juist niet.

Die komen juist bij iedere terugslag met hun rug los van het zitje.

De vraag moet juist zijn of de Roeifietsers ook vrij zijn om niet op het fietspad te hoeven rijden  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#9
(25-Sep-2022, 11:32 AM)Hoekie schreef:
(25-Sep-2022, 10:11 AM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Sep-2022, 02:12 AM)ZoefZoef schreef: Prima toch?

Zoals ik het lees mag elke ligfietser nu zelf kiezen ?

Ik vind het nu inderdaad beter dan in Nederland.

Dat is beter inderdaad. Zeker voor open ligfietsen. Geen breder dan 75cm regel. En breder dan 1 m ligfietsen zijn er niet of nauwelijks.

Waar ik op doel, is dat velomobielen > 75 cm in NL ook op 80 km wegen niet verplicht zijn het fietspad te volgen. Dat moet in BE wel.
Daar maak ik regelmatig gebruik van.
Ze zijn er nauwelijks Wink er zijn hele brede open trikes, en ook de DuoQuest is erg fors.

Op 80 km wegen rijd ik zelf zelden, 60 km wegen komt wel heel veel voor. Met 80 km/h voel ik me niet prettig omdat ik dan het snelheidsverschil niet meer weg kan trappen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM