Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Flevobike onderstuur
#1
Ik heb sinds kort een Greenmachine met onderstuur. Nog even wennen, maar op zich rijdt het prima.


De zitting heb ik versteld, waardoor ik nu beter uitkom met mijn beenlengte. De ideale lighoek moet ik nog vinden dus daar ga ik ook nog wel wat aan verstellen komende tijd.


Alleen.. de positie van het ondetstuur is nu nog ongewijzigd en die moet ik denk ik toch wel wat veranreren.   Daar is dus de vraag:  wat is de meest ontspannende positie voor je onderstuur? Hoe stel ik die optimaal in?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#2
Ik heb een bovenstuur dus geen ervaring met onderstuur. Maar, toen ik mijn fiets kocht zat ik niet fijn, met bochten raakten mijn knieën het stuur en vond ik de remhendels niet fijn zitten. Veel uitproberen tot het fijn zit waarbij mijn priovolgorde voor afstellen was:
1 het moet lekker zitten (ontspannen rechtdoor doe je het meest)
2 bochten moeten makkelijk te maken zijn (zeker krappere bochten zijn vervelend als je niet goed kan sturen)
3 schakelen moet gemakkelijk gaan (doe je waarschijnlijk vaker dan remmen)
4 je moet goed bij de remhendels kunnen (gebruik ik niet veel, moet er goed bij kunnen maar niet perse comfortabel als je nog aan het afstellen bent)

Ik heb het nu zo dat ik alle 4 naar wens heb, maar ben in die volgorde begonnen en steeds geoptimaliseerd.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Ik heb een open hoge ligger met 28 achter en 26 voor. De fiets heeft een onderstuur. Mijn armen zijn licht gebogen als ik ze beiden aan het stuur heb. Meestal rijd ik met 1 hand aan het stuur en een op mijn buik/schoot. Als het “spannend” word pak ik twee handen aan het stuur. Het stuur zit net iets verder naar voren dan mijn billen. Als je scherp stuurt komt het stuur met de binnenbocht net tegen mijn stoeltje aan. In het uiteinde heb ik een verstel hendeltje voor de versnellingen, dus geen draaiversteller. Je zit die dingen wel bij een gewoon triatlon stuur aan de ligpositie uiteinden. Gewoon een beetje proberen. Ik weet niet hoe je stuur aan de voorvork vastzit maar als je stuur dichterbij moet of verder weg kan je gewoon een langere of kortere stuurpen erin zetten. Ik vind onderstuur veel relaxter rijden dan het stuur in mijn DF maar daar is de keuze beperkt…. Vooral het adem halen is fijner met je armen naast je dan met je armen tegen je borstkas een gedrukt.
Antwoord }
#4
Citaat:Ik vind onderstuur veel relaxter rijden dan het stuur in mijn DF maar daar is de keuze beperkt…. Vooral het adem halen is fijner met je armen naast je dan met je armen tegen je borstkas een gedrukt.

In mijn DF zat een elastiek aan het stuur. Die kun je uiteraard ook inkorten, zodat je armen niet tegen je borstkast worden gedrukt.

In de Milan zit het stuur vast met, ik vermoed, een remkabel. Die stel je in op de door jouw gewenste afstand.

Ik wilde in de Milan de kabel eerst vervangen door elastiek. Achteraf ben ik blij dat ik het niet heb gedaan. Ik vind de kabel meer ontspannen rijden. Je handen en het stuur bevinden zich altijd in dezelfde postie ten opzichte van je lichaam.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  Cruzbike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Drie jaar terug schreven we dit draadje.
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(03-Sep-2022, 11:09 AM)GertBr schreef: Drie jaar terug schreven we dit draadje.

In de mode komt ook alles na een aantal jaren weer voorbij.

Is blijkbaar op een forum ook zo  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  Challenge Fujin SL I  -  Cruzbike T50

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Even terug naar het onderstuur. Ga eens op de fiets zitten en probeer de posities maximaal links en maximaal rechts. Je wilt eigenlijk in geen van beide posities iets onaangenaams voelen. Dus niet te ver gestrekt, maar als het even kan ook geen elleboog in je onderlijf of stuureinde in je bil.

Voor je hand positie kun je wat proberen door je handen in een ontspannen positie naast het stuur te houden. Je wilt geen onnatuurlijke knik in je polsen hebben, dat voelt op de lange duur niet fijn. Iets schuin naar voren is meestal prettiger dan helemaal rechtop. Sommigen vinden een min of meer horizontale positie van het stuur prettig.

Je kunt gelukkig met een paar minuten schroefjes draaien heel wat proberen zonder dat het wat kost.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
licht in het donker
Vermoedelijk heb j...Hoekie — 04:58 PM
licht in het donker
Of het loont is mo...365cycle — 04:07 PM
licht in het donker
Of het loont is moei...Hoekie — 03:49 PM
licht in het donker
Op mijn Quest zit ...365cycle — 03:39 PM
licht in het donker
Ik heb sinds kort oo...Frutsel — 03:33 PM
licht in het donker
Hallo Piet, ik be...Fietsbennie — 03:29 PM
'Handelaar' Dirk uit Hamburg
Prijzen in Duitsla...365cycle — 03:16 PM
Banden, banden en nog eens banden
Vandaag na ~3500 km ...365cycle — 03:13 PM
De Waterlandse Liggers
….Bij LOL starte...GertBr — 02:03 PM
Problemen met spaken.
Sinds een paar jaar ...roelofdevries — 01:52 PM
Flevobike Lichtvin, ervaringen?
Even een update met ...pieterz — 01:07 PM
'Handelaar' Dirk uit Hamburg
Is het niet ook ee...berth9999 — 12:12 PM
Advies voor schakelaanpassing op M5 26/...
De Micro Shift shift...Bacchus — 11:37 AM
licht in het donker
Vraagje, Op mijn Qu...Piet K — 11:06 AM
'Handelaar' Dirk uit Hamburg
Is het niet ook een ...Bacchus — 10:08 AM
De Waterlandse Liggers
Dankjewel, duidelijk...Wim -de roetsende — 07:24 AM
De Waterlandse Liggers
Onze tochten zijn on...GertBr — 11:51 PM