Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bromfietsen op ons forum
#1
Met enige verbazing lees ik op ons forum over het onderwerp bromfiets. Een motorrijtuig. De speedpedelec. Een voertuig dat niet volledig door menskracht wordt voortbewogen, niet over de (onverplichte) fietspaden mag rijden, een rijbewijs voor de bestuurder is vereist, als mede een wettelijke motorrijtuigenverzekering.

Een ligfiets met elektrische ondersteuning spreekt voor zich. Een "steuntje in de rug" is een logische en begrijpelijke zaak. Maar bromfietsen op een ligfietsforum? Het gaat mij te ver. Vind het vervuiling op een forum van rijders in of op menskracht aangedreven voer- of vaartuigen.
}
Bedankt door:
#2
Ja, nu ben ik het toch echt met PietV eens. 

Elektrische ondersteuning prima, maar een SpeedPedelec vind ik ook van een andere orde.

Het zijn geen fietsen, maar bromfietsen. Oftewel de ouderwetse 'fiets met hulpmotor'.

@PietV, toch reageer je zelf ook 4x op deze berichten en eigenlijk houd je daarmee de discussie/het gesprek juist in stand. Niet reageren zou eigenlijk veel handiger zijn.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#3
Hier in Twente vinden we niet erg om "brommers te kiek'n"...
gr. Fietsbennie   site

}
Bedankt door: Wim -de roetsende
#4
Met enige verbazing lees op ons forum over voedingsadviezen. Dit heeft niets met ligfietsen te maken.
Dat mensen moeten eten spreekt voor zich, maar om nu specifieke sportvoedingadviezen te gaan geven gaat me te ver.
Vind het vervuiling op een forum dat hoort te gaan over mens aangedreven voertuigen.


Oftewel: Loop niet zo te leuteren PietV. Op een forum kan het over van alles gaan. Daarom is er een onderverdeling van topics.
Zie bijvoorbeeld onder 'Algemeen' de 'Hangplek'. De beschrijving hiervan is: 'Hier hoeft het niet over ligfietsen te gaan. Gewoon effe lekker kletsen over van alles en nog wat.'

Als je je hieraan ergert, dan kan je ervoor kiezen om dat topic te negeren. Andere mensen vinden het misschien wel leuk/interessant.
}
#5
Niet alleen PietV. Wim ook. Er wordt vanalles besproken dat te maken heeft met ligfietsen, maar het niet is.
Mijn standpunt: Als het je niet interesseert, klik lekker verder. Zeker hier, want:

Definitie van de Hangplek schreef:Hier hoeft het niet over ligfietsen te gaan. Gewoon effe lekker kletsen over van alles en nog wat. (hou het wel netjes en vriendelijk natuurlijk)

Enige uitzondering daarop is voor mij zaken die als waarheid gebracht worden, maar eigenlijk een mening zijn. Dat kan mensen op de verkeerde voet zetten.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#6
(20-Jul-2022, 09:36 AM)Wim -de roetsende schreef: @PietV, toch reageer je zelf ook 4x op deze berichten en eigenlijk houd je daarmee de discussie/het gesprek juist in stand. Niet reageren zou eigenlijk veel handiger zijn.
Klop Wim. Maar ik reageer wel op ballonnetjes die worden opgelaten als ware het gemakkelijker wordt om de VM om te bouwen tot speedpedelec. Alsof de EG verordening 168/2013 is aangepast of niet meer zou gelden voor speedpedelecs.

Ik reageer ook op de reacties over speedpedelecs terwijl de topic over fietsen met elektrische ondersteuning gaat.
De vraag blijft is de kennis over speedpedelecs belangrijk voor ons en daarmee de kennis over regelgeving.

Er wordt al jaren gediscussieerd over SP op alle niveaus. Vooral commercieel en de wetgevers van de lidstaten.
https://nieuwsfiets.nu/2020/02/19/eu-typ...-pedelecs/

@ Frutsel, verbazing is niet gelijk aan ergeren. Verbazing prikkelt de lezer. Ergeren geeft stress en daar zit de lezer mee opgescheept. Slecht voor zijn gezondheid.
}
Bedankt door:
#7
(20-Jul-2022, 11:22 AM)PietV* schreef: Klop Wim. Maar ik reageer wel op ballonnetjes die worden opgelaten
Je bedoelt: Ik wil het laatste woord hebben.
}
#8
Een Sunrider is een velomobiel. Daar mag dus over gepraat worden.
Maar je hebt ook Sunriders met 45km/h ondersteuning. Dan mag er niet meer over gepraat worden?

Het is wel 'grappig' dat er zo enorm in hokjes wordt gedacht door mensen die juist voertuigen gebruiken die buiten de gangbare hokjes vallen...

Wat mij betreft maakt het niet uit welke mate van ondersteuning je wil/nodig hebt. Als je een ligfiets, trike, of velomobiel rijdt is het een geldig topic. (en in de hangplek mag het overal over gaan, zelfs al is het je kauwgomballenverzameling)

Een speedpedelec is overigens ook een fiets met elektrische ondersteuning, maar goed.
}
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hoekie
#9
FYI: Ik ga m'n eigen advies ter harte nemen en dit topic nu negeren. Veel plezier hier! Big Grin
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#10
Vroegah kon je met je 16e brommer gaan rijden. Zonder rijbewijs, rijles etc. Onverantwoord en asociaal rijgedrag kwam je nogal eens tegen. Buiten proportioneel veel dodelijke ongevallen in die gebruikersgroep ook.

Ik vond de invoering van het bromfietsrijbewijs, met les en examenkosten prima. Het aantal brommerrijders liep hier gestaag terug.

Wat ik aan pedelecrijders nu zie is een groep in de midlifecrisis die alsnog een beetje sportief denkt te doen, terwijl het motortje de "prestatie" levert. Met bijbehorend "sportief" maar feitelijk onverstandig rijgedrag, zoals je vroeger bij 16 jarigen met een brommer zag. Onvoldoende remmen bij kruisingen en rotondes, krap inhalen, gewoon te hard rijden bij onoverzichtelijke verkeerssituaties etc. Daarmee deel ik niet graag de weg/het fietspad. Idem met de illegaal opgevoerde versies, of de mensen bij wie het nummerbord er per ongeluk is afgevallen ... Ik merk dat ik me aan die doelgroep irriteer, zoals vroeger aan de onverantwoorde scootertjes.

Heb je die E dringend nodig omdat het fysiek allemaal niet zo wil, geeft die E fiets je mobiliteit (actieradius) die anders per auto ingevuld zou worden, dan vind ik het een ander verhaal. En waarschijnlijk past daar ook een ander rijgedrag bij.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , PietV*
#11
(20-Jul-2022, 11:40 AM)Frutsel schreef: Een Sunrider is een velomobiel. Daar mag dus over gepraat worden.
Maar je hebt ook Sunriders met 45km/h ondersteuning. Dan mag er niet meer over gepraat worden?

Het is wel 'grappig' dat er zo enorm in hokjes wordt gedacht door mensen die juist voertuigen gebruiken die buiten de gangbare hokjes vallen...

Wat mij betreft maakt het niet uit welke mate van ondersteuning je wil/nodig hebt. Als je een ligfiets, trike, of velomobiel rijdt is het een geldig topic. (en in de hangplek mag het overal over gaan, zelfs al is het je kauwgomballenverzameling)

Een speedpedelec is overigens ook een fiets met elektrische ondersteuning, maar goed.
Ik ben geen hokjesdenker, maar enige scheiding mag wel benoemd worden. Van mij, als ruimdenkende, mag over alles geschreven worden onder de rubriek "Hangplek".
Wat een velomobiel is is al jaren omschreven: "een gestroomlijnde ligfiets met een zelfdragende carrosserie."
Wat fietsen zijn is al meer dan een eeuw bekend. Wat motorrijtuigen zijn voor de Wet eveneens. Uitsluitend of mede door een mechanische kracht voortbewogen. Daarop is een wettelijke uitzondering gemaakt. De fiets met elektrische ondersteuning.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Velomobiel
Je kunt het in Wikipedia veranderen.
Of een motorfiets met trapondersteuning. De derny.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Derny.
Maak er een fiets van in Wikipedia. Ruim denkend alles in één hok plaatsen.

Wat een bromfiets is is ook al 70 jaar ingeburgerd. Bijvoorbeeld de Sunrider 45. Niet alleen in Nederland, maar in alle staten van de Verenigde Naties. Sinds 1952
Ik heb het zelf niet verzonnen en had toen nog geen stemrecht.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0005415/1952-10-19

Schrijf ook niet om het laatste woord en ook niet voor iedereen. Wel voor de belanghebbende op ons forum die enige duidelijkheid wensen. In het algemeen belang. daarom dit onderwerp gestart. Ik laat ruimte over voor een andere mening.
}
Bedankt door:
#12
Citaat:Schrijf ook niet om het laatste woord en ook niet voor iedereen. Wel voor de belanghebbende op ons forum die enige duidelijkheid wensen. In het algemeen belang. daarom dit onderwerp gestart

Toch een tip: 
Ga niet voor andere mensen denken. Ga niet bedenken wie welke duidelijkheid nodig heeft.

Laat mensen zelf denken en zelf vragen stellen, want dat is veel interessanter.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Bedankt Frutsel.

@PietV* Je gaat uit van een uit wetgeving gedefinieerd vervoersmiddel.
Logisch dat de wetgeving in hokjes denkt, want dat houdt het nog enigszins overzichtelijk.
Echter zit er tussen vervoersmiddelen zoveel verschillen dat vele voertuigen niet zo maar in een hokje te duwen zijn.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#14
Er is een tijd geweest dat er wat proeven zijn gedaan met een soort “grote” velomobielen zonder trappers, aangedreven door een kleine motor. De uitvoering was een beetje met brommer onderdelen ivm de hogere snelheid dan een fiets. Zeg maar het gat tussen fiets/velomobiel/brommer en de auto. De toegelaten snelheid was meen ik zo’n 70 of 80km/h. Ze waren enorm efficiënt maar zijn geflopt door het ontbreken van iets anders dan lood accu’s in de jaren 80.
Volgens mij is dit bij een test gebleven en is er nooit iets in de wet over opgenomen.
Toch zou dit naast de fiets/VM/brommer in het huidige verkeer prima bestaansrecht hebben.
Ps. Ik heb het hier dus niet over “auto’s” zoals de Renault twizzy.
}
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT
#15
Een overdekt voertuig dat uitsluitend door een motor wordt aangedreven is een brommobiel (max 45 km/u) of een automobiel. Zowel qua kosten als qua uitvoering zie ik weinig licht tussen die twee. Je zou misschien een categorie "lichte auto" kunnen maken voor Smart/Aygo/Up!-achtige voertuigen met een snelheids- en/of vermogens-beperking.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
(20-Jul-2022, 03:22 PM)Bacchus schreef: Een overdekt voertuig dat uitsluitend door een motor wordt aangedreven is een brommobiel (max 45 km/u) of een automobiel.

Ook daar zitten een hokje tussen. Voertuigen zoals een Twizy. Geregisteerd als een Quad (bij COVRA heeft iemand een Twizy)
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus
#17
(20-Jul-2022, 09:11 AM)PietV* schreef: Met enige verbazing lees ik op ons forum over het onderwerp bromfiets. Een motorrijtuig. De speedpedelec. Een voertuig dat niet volledig door menskracht wordt voortbewogen, niet over de (onverplichte) fietspaden mag rijden, een rijbewijs voor de bestuurder is vereist, als mede een wettelijke motorrijtuigenverzekering.

Een ligfiets met elektrische ondersteuning spreekt voor zich. Een "steuntje in de rug" is een logische en begrijpelijke zaak. Maar bromfietsen op een ligfietsforum? Het gaat mij te ver. Vind het vervuiling op een forum van rijders in of op menskracht aangedreven voer- of vaartuigen.

Dit is een forum over ligfietsen.
Dat houdt ook in dat ligfietsen die voorzien worden van sterke electromotoren besproken kunnen worden.
Even als vergelijkingen tussen Speedpedelecs en ligfietsen besproken worden.

En ook andere electrische of (brom) motor aangedreven drie en vier wiel voertuigen worden soms genoemd en vergeleken.

Als je een topic niet intersant vindt of denkt dat het niet op het forum thuishoort, negeer het.
Indien het echt niet past, een PB aan een van de moderatoren of raporteren (en ieder bericht heeft die optie) is de juiste route, niet een nieuw topic om te klagen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door: Fietsbennie , 365cycle , Hoekie , Frutsel


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, onderwijs maakt...Wim -de roetsende — 10:44 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik vond gym altijd v...Lopopodium — 10:24 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles, de enige les...Willeke_IGKT — 10:20 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Gymles! Was altijd e...PieterTrapt — 09:49 PM
VM45
Mijn ukkie roept n...Wim -de roetsende — 08:36 PM