Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Waar zouden we zijn zonder de trein
#1
Nu ik geen auto meer heb en mijn conditie nog wat onder de maat is, zal ik af en toe van de trein gebruik moeten maken. De komende drie weken iedere dag, om precies te zijn. Het is al weer een aantal jaar geleden dat ik een treinrit heb gemaakt, en dan vallen toch wel een aantal zaken op die mijn "ontwerpfoutklier" activeren.

Ik ben vandaag tien keer gestopt bij een station waar ik niet moest zijn. Dat is duidelijk het gevolg van een ontwerpfout. Ik hoop dat ze dat slimmer aanpakken als ze een hyperloop gaan maken.

Verder is de ruimte voor fietsen in een trein bijzonder klein. Wat je zou verwachten: tijdens de spits stappen tienduizenden mensen met hun fiets in de trein. Ter plaatse stappen ze uit de trein en rijden met hun eigen fiets naar de locatie waar ze moeten zijn. De NS heeft echter een andere "oplossing". Bij ieder station wordt een bizar grote fietsenstalling gemaakt. Men fietst naar het station en laat daar zijn fiets achter. Op het station bij de locatie waar men moet zijn staat een oud tweedehands barrel. Op dit barrel fietst men naar de klant of de locatie waar men moet zijn. Dat is leuk en aardig als je altijd op dezelfde locatie moet zijn, maar als je op erg veel verschillende locaties moet zijn dan kom je er niet met genoeg barrels neerzetten. Weer zo'n ontwerpfout die zo diep in de genen van de NS zit dat het inmiddels maar weinig mensen nog lijkt op te vallen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Fietsbennie , Hoekie , emgaron
#2
De NS promoot z'n eigen OV-fietsen. Dat zijn fietsen die eigenlijk niemand echt lekker vindt rijden, en waar je voor je gezondheid niet meer dan een paar kilometer op aflegt.

Ik heb om die reden een (lig-)vouwfiets.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
De trein heeft mij aan het ligfietsen gebracht. Allereerst omdat de treinreis ouderlijk huis- eigen woning een behoorlijke reistijd opleverde door een overstap waar soms 20min op de trein gewacht moest worden. Fietsen zou vrijwel even snel zijn en ook goedkoper. Eerst met de racefiets, daarna met de ligfietsen

En daarnaast heeft de trein mij meermaals naar de plaats van bestemming gebracht bij de aankoop van weer een ligfiets Wink
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#4
(19-Jul-2022, 05:21 AM)ZoefZoef schreef: Allereerst omdat de treinreis ouderlijk huis- eigen woning een behoorlijke reistijd opleverde door een overstap waar soms 20min op de trein gewacht moest worden.

Met een auto stop je ook niet bij iedere plaats waar je langskomt. Het feit dat we dit wel accepteren als we in een trein zitten maakt het inmiddels onmogelijk om dit als een probleem te zien. Als iets niet als een probleem wordt gezien, denkt er ook niemand na over een oplossing.

Van mijn reistijd van 98 minuten gisteren worden 66 minuten verspild door het stoppen op stations waar ik niet moet zijn. Dat is twee derde van de reistijd. Bij Almere Oostvaarders staat de sprinter zelfs 6 minuten te wachten om de intercity te laten passeren. Doh 

Kortom, hoe stap je op een rijdende trein?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(19-Jul-2022, 01:04 AM)365cycle schreef: Ik heb om die reden een (lig-)vouwfiets.

Dat ken ik niet. Wat voor één?
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door:
#6
Nu is mijn beeld van de trein wat gekleurd doordat ik bewust in een stad met goede treinverbindingen ben gaan wonen maar ik ben zelf best fan van de trein: een stuk betrouwbaarder dan de auto, in de spits een stuk sneller en buiten de spits niet veel langzamer. Ten opzichte van de fiets vooral een aanvulling. Daarbij heb je in de trein je handen vrij om iets anders te doen. Moet je inderdaad wel rekening mee houden, anders zit je je maar te vervelen.
Nu kan het ook echt nog een stuk beter en herken ik wel lelijke stukjes bedrijfscultuur bij met name Prorail en natuurlijk de politiek die dat in de weg zitten.
OV-fiets is precies goed genoeg voor de laatste paar kilometer, niets meer, niets minder.
Het beperkte aantal fietsplaatsen in sommige treinen (ICM ihb is een drama) moet ik nu, met mijn ervaring van Duitse ICs, toch wel als "zielig" of "lachwekkend" omschrijven.

(Misschien ten overvloedde: "de trein" is voor mij dus "de intercity", die andere dingen zie ik als een soort langeafstandsmetro)
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hoekie
#7
(18-Jul-2022, 11:44 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben vandaag tien keer gestopt bij een station waar ik niet moest zijn. Dat is duidelijk het gevolg van een ontwerpfout. Ik hoop dat ze dat slimmer aanpakken als ze een hyperloop gaan maken.

Mja, als je een voertuig deelt met meerdere mensen dan ontkom je er niet aan dat 'ie ook wel eens stopt op plaatsen waar jij niet moet zijn. De oplossing is een privévoertuig, zoals een auto.

(19-Jul-2022, 09:21 AM)Bacchus schreef: Daarbij heb je in de trein je handen vrij om iets anders te doen. Moet je inderdaad wel rekening mee houden, anders zit je je maar te vervelen.

(Misschien ten overvloedde: "de trein" is voor mij dus "de intercity", die andere dingen zie ik als een soort langeafstandsmetro)

De trein zat (ik gebruik de trein al een tijdje niet meer) zo vol dat het enige wat je kon doen met je vrije handen een rail vasthouden om niet om te vallen.
Wat intercities aangaat: Dat kostte me meer tijd dan een stoptrein qua reistijd.

Maar goed, minimaal 1:30 uur met de trein (Kon zomaar meer dan 2 uur worden) of altijd 2 uur met de velomobiel maakte de keus wel makkelijk Smile
}
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT , Hoekie
#8
(19-Jul-2022, 09:34 AM)Frutsel schreef: Mja, als je een voertuig deelt met meerdere mensen dan ontkom je er niet aan dat 'ie ook wel eens stopt op plaatsen waar jij niet moet zijn. De oplossing is een privévoertuig, zoals een auto.
Verkeerde forum Frutsel! Big Grin 

(19-Jul-2022, 09:21 AM)Bacchus schreef: Daarbij heb je in de trein je handen vrij om iets anders te doen. Moet je inderdaad wel rekening mee houden, anders zit je je maar te vervelen.

(Misschien ten overvloedde: "de trein" is voor mij dus "de intercity", die andere dingen zie ik als een soort langeafstandsmetro)
Die langeafstandsmetro heb je soms ook nodig om zo dicht mogelijk bij je bestemming te komen. Metro onder de grond is overigens wel een stuk plan, vooral als ze lekker snel zijn. In Londen en Moskou concurreert het qua snelheid om door de stad te komen sterk met de fiets; wel zo prettig.
Hier ben ik van/naar het centrum fors sneller met de ligfiets/velomobiel dan ik met de metro kan zijn, maar als ik de tijd heb pak ik toch ook wel vaak de metro. Prettig om geen fiets op slot te hoeven zetten etc.

(19-Jul-2022, 09:34 AM)Frutsel schreef: De trein zat (ik gebruik de trein al een tijdje niet meer) zo vol dat het enige wat je kon doen met je vrije handen een rail vasthouden om niet om te vallen.
Wat intercities aangaat: Dat kostte me meer tijd dan een stoptrein qua reistijd.
Pak je dan de stoptrein van Alexander naar Amsterdam ArenA ofzo?

(19-Jul-2022, 09:34 AM)Frutsel schreef: Maar goed, minimaal 1:30 uur met de trein (Kon zomaar meer dan 2 uur worden) of altijd 2 uur met de velomobiel maakte de keus wel makkelijk Smile
En ik zie je langzaam maar zeker steeds verder onder die 2:00 zakken. 1:40 gaat je nog wel een keer lukken Big Grin

(19-Jul-2022, 08:54 AM)Bart Verbeek schreef:
(19-Jul-2022, 01:04 AM)365cycle schreef: Ik heb om die reden een (lig-)vouwfiets.
Dat ken ik niet. Wat voor één?
Ik heb een M5 CMPCT. Heb er even naar moeten zoeken, uiteindelijk wist ZoefZoef me precies op tijd te tippen Big Grin 
Ben 'm nog een beetje aan het opknappen, maar merk al wel dat ie serieus vlot is (zie ook het grafiekje onder de link). En ik houd wel van wielrenners pesten  Tongue 

Snelheid is ook comfort. Als ik met de trein naar m'n ouders ga moet ik vanaf het meest logische station nog 15 km fietsen (er is nog een station op 6 km, maar dan is de treinreis een half uur langer). Of ik die 15 km met 23 km/h afleg op een gewone vouwfiets of met 30 km/h op een ligger scheelt nogal wat. Met 18 km/h lijden op een te lage OV-fiets is nóg erger.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie
#9
(19-Jul-2022, 10:33 AM)365cycle schreef:
(19-Jul-2022, 09:34 AM)Frutsel schreef: De trein zat (ik gebruik de trein al een tijdje niet meer) zo vol dat het enige wat je kon doen met je vrije handen een rail vasthouden om niet om te vallen.

Wat intercities aangaat: Dat kostte me meer tijd dan een stoptrein qua reistijd.

Pak je dan de stoptrein van Alexander naar Amsterdam ArenA ofzo?


Bijna goed. Stoptrein Rotterdam Alexander - Amsterdam Amstel. Met aan beide kanten van het verhaal een metroritje van een paar haltes. Naar het metrostation van thuis of werk is hooguit 100 meter lopen, dus dat is dan wel weer goed geregeld Smile
De intercity gaat van Alexander naar Utrecht Centraal, en dan overstappen op de intercity naar Amstel. Dat duurde op z'n best net zo lang, maar met een overstap. (Natuurlijk staat de aansluitende trein aan de andere kant van het station, en mis je hem meestal nèt)
}
Bedankt door: 365cycle , Bacchus , Willeke_IGKT
#10
Die verbinding is idd behoorlijk goed en ondanks de stoptrein niet eens langzaam. Heb 'm laatst ook gebruikt toen ik naar Dronten ging. Dat was wel een beetje gedoe: op ArenA overstappen op de IC naar Amsterdam Zuid, daar overstappen op de IC naar Lelystad, daar dan weer de sprinter naar Dronten. Vooral dat stukje bij Amsterdam kwam wat onhandig over.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(19-Jul-2022, 09:34 AM)Frutsel schreef:
(18-Jul-2022, 11:44 PM)Bart Verbeek schreef: Ik ben vandaag tien keer gestopt bij een station waar ik niet moest zijn. Dat is duidelijk het gevolg van een ontwerpfout. Ik hoop dat ze dat slimmer aanpakken als ze een hyperloop gaan maken.



Mja, als je een voertuig deelt met meerdere mensen dan ontkom je er niet aan dat 'ie ook wel eens stopt op plaatsen waar jij niet moet zijn. De oplossing is een privévoertuig, zoals een auto.

Dat bedoel ik dus. Als iedereen er van uit gaat dat een probleem onoplosbaar is dan is dat de facto ook zo. Maar maak je niet ongerust, als ik eenmaal gesetteld ben dan ga ik weer keurig internetten in de trein. Het is altijd in nieuwe situaties als ik plotseling tijd heb dat mijn ontwerpfoutklier opspeelt.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(19-Jul-2022, 08:54 PM)Bart Verbeek schreef: Dat bedoel ik dus. Als iedereen er van uit gaat dat een probleem onoplosbaar is dan is dat de facto ook zo. Maar maak je niet ongerust, als ik eenmaal gesetteld ben dan ga ik weer keurig internetten in de trein. Het is altijd in nieuwe situaties als ik plotseling tijd heb dat mijn ontwerpfoutklier opspeelt.
Openbaar vervoer met meerdere mensen is geen ontwerpfout. Het is nu eenmaal zo dat één capsule die een bepaalde kant op gaat vele malen efficiënter is dan capsules per richting. Je zou hooguit iets kunnen doen met capsules die onderweg afgekoppeld worden en verschillende bestemmingen hebben (de trein van Eindhoven naar Amsterdam, waarbij het achterste deel al rijdend afgestoten wordt en stopt in Utrecht), maar dat gaat behalve een fikse uitdaging m.b.t. veiligheid ook geheid capaciteitsproblemen opleveren.

Het enige waarmee je dat efficiënt persoonlijk vervoer zou kunnen realiseren is door de capsules zo klein te maken dat een mens er maar nét in past.
Die dingen bestaan ook al: je hebt er zelf één.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#13
Ik heb nu 14 ritten ervaring met de trein. Het was nogal een onbetrouwbaar gebeuren. Van de 14 ritten waren er drie onverwacht gecanceld, en drie keer deed de wifi in de trein het niet. Ook was er een lift defect, waardoor ik iedere dag een paar flinke trappen op moest. Een monopoliepositie heeft een slechte invloed op een private onderneming. Zondag moest ik terug met de trein van Amsterdam naar Lelystad. Ik wist alleen niet hoe laat. Ik had steekproefsgewijs een aantal terugritten bekeken. 1 minuut over heel en 1 minuut over half ging mijn trein. Zoals trouwens al de hele week.

Het was nogal een zware week geweest, en de laatste dagen had ik steeds schaakpartijen van een uur of vijf gespeeld. Mentaal en fysiek ben ik nog niet helemaal fit, en toen ik op zondag naast mijn bord keek, zag ik tot mijn verbazing dat ik zonder het te merken een stuk was kwijtgeraakt. Een teken aan de wand dat het tijd werd voor een rustdag. Ik stapte op de trein van 1 over heel, een paar uur eerder dan gepland. Aangezien de wifi in de trein het niet deed, kon ik niet weten dat ik in de trein naar Amersfoort zat en niet naar Lelystad.

Dan sla je toch onwillekeurig aan het mijmeren. Ik doe er 20 minuten over om naar station Lelystad te komen. Daarvoor neem ik altijd een marge op van 20 minuten. De treinreis duurt 50 minuten, omdat ik stop op plaatsen waar ik niet moet zijn. Verder neem ik nog een marge van 40 minuten, omdat ik op tijd op locatie wil zijn. Die marge heb ik dus twee keer ook nodig gehad. Ook moet ik nog 20 minuten lopen. Reistijd is bij elkaar 20+20+50+40+20=2 uur en 30 minuten voor een enkele reis. Zou ik ooit zo fit kunnen worden dat ik die afstand van 48 kilometer in minder tijd zou kunnen rijden in de Quest?

Enfin, vanaf morgen mag ik nog eens 9 dagen treinen, maar dan naar Dieren.

O ja, van de omroepen op de stations kon ik alleen het woord "herhaling" verstaan.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
#14
De trein in Nederland is niet ideaal, moet ik toegeven.

Maar als ik weer eens een trein in het buitenland gebruikt heb, of een reis aan het plannen ben, weet ik weer waarom ik blij ben met ons systeem.
Nee, het is niet zo goed als dat van Zwitserland, volgens een kenner, maar het is zeker veel beter dan dat van landelijk Frankrijk en Engeland, om over Ierland en de USA nog maar niet eens te beginnen.

In Nederland kun je, normaal gesproken ieder uur of ieder half uur met een trein tot redelijk dicht bij je bestemming komen. In Frankrijk kan dat rustig maar vier keer per dag zijn waarvan twee met een bus gereden worden.

En in grote delen van Noord Amerika is het al een luxe om eens per dag een trein in elke richting te hebben, met problemen met de lijn die rustig een paar jaar kunnen duren.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door:
#15
(25-Jul-2022, 09:23 PM)Willeke_IGKT schreef: De trein in Nederland is niet ideaal, moet ik toegeven.

Het is al normaal al jaren achtereen prima vergeleken met de zeer slechte jaren rond 2000, uitzonderingen daargelaten. Maar we zitten ondertussen toch al wel een paar maanden in een dal zoals ik al jaren niet meer gezien heb. Mede dankzij het hele Covid-gebeuren rijden er op aardig wat trajecten nu minder treinen, vallen ineens treinen die wel hadden moeten rijden uit en zijn de nog rijdende treinen erg kort (normaal tien bakken, maar nu komt op mijn vaste tijd in de ochtend soms wel eens een trein met maar vier bakken). Gedurende de hele Covid-tijd reed de Arriva-trein tussen Arnhem en Winterswijk meestal maar met één treindeel, waar het voorheen vaak twee waren die aan elkaar waren gekoppeld. Dat is iets verbeterd sinds begin dit jaar, maar ik bespeur nog steeds vaker een enkele trein dan een dubbele trein zoals voorheen gebruikelijk.

Dus minder en korte treinen, maar het aantal reizigers lijkt ondertussen gestaag weer flink toe te nemen. Vandaag zat ik voor het eerst in jaren weer in een ouderwets stampvolle trein. Ik vond het persoonlijk wel prima, dat hele Covid-gebeuren kan mij ondertussen gestolen worden. Het was een koploper van drie bakken, dus een kleinere trein was zelfs niet eens mogelijk. Leuk voor het traject Amsterdam via Schiphol en Leiden naar Den Haag. Tussen die uitgestorven boerennederzettingetjes reizen natuurlijk zo goed als geen mensen rond de spits, dus voldoet zo'n klein treintje wel...
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#16
Alleen de laatste jaren ervaring opgedaan samen met de ligger in de trein. Met Almelo, Zwolle,( en nu) Gronau in de buurt kan ik vlot een eind weg komen. Met uitvallen en wachten heb ik geen probleem omdat ik een goed alternatief bij me heb.

Het leukste vind ik van treinen dat je soms leuke gesprekken hebt. Tenminste, als ze niet met zo'n gekleurd plankje in de handen hebben. Veelal zijn de meesten zo geobsedeerd van zaken elders op de wereld, dat hen de diameter om hen heen ontgaat. 

Meestal ben ik ook moe in de trein en dommel ik wat, en geniet ik na van wat ik die dag heb gedaan. Dat gegammel geeft er ook alle reden toe. Het benul van plaatsen waar je doorheen zoeft is echter verkleind tot de blauwe borden die op de stations hangen.

Een paar gesprekken kan ik me goed herinneren.
De getatoeëerde zwerver in Almelo, een postbode uit Hagen die in tien minuten een halve liter bier weg klokt, de oude oma die droomt van haar huis op de Veluwe. De machinist die zijn dienst erop had zitten en huiswaarts ging, en walgde van de zelfmoorden. Het zijn net mensen waar je mee reist. Het heeft wel wat, aangezien het voor mij onalledaagse bezigheid is.
gr. Fietsbennie   site

}
#17
(25-Jul-2022, 07:36 PM)Bart Verbeek schreef: Zondag moest ik terug met de trein van Amsterdam naar Lelystad.
[...]
Aangezien de wifi in de trein het niet deed, kon ik niet weten dat ik in de trein naar Amersfoort zat en niet naar Lelystad.
Dat is wel iets dat je door schade en schande moet leren: in de juiste trein stappen. Het is zelden een romantische omweg zoals het op de fiets wel is maar kost vooral veel tijd.

Citaat:Ik doe er 20 minuten over om naar station Lelystad te komen. Daarvoor neem ik altijd een marge op van 20 minuten. De treinreis duurt 50 minuten, omdat ik stop op plaatsen waar ik niet moet zijn. Verder neem ik nog een marge van 40 minuten, omdat ik op tijd op locatie wil zijn. Die marge heb ik dus twee keer ook nodig gehad. Ook moet ik nog 20 minuten lopen. Reistijd is bij elkaar 20+20+50+40+20=2 uur en 30 minuten voor een enkele reis.
Je neemt interessante marges hier. Mijn woon-werk-verkeer is van dezelfde orde (64 km) en ik neem hooguit tien minuten marge in totaal. Ik heb dan ook veel minder last van vertragingen (hooguit eens in de tien ritten 5 minuten) en uitval (minder dan eens in de honderd ritten):
12 min fietsen (maar meestal sneller)
  7 min overstaptijd/marge
37 min treinen
10 min lopen
  5 min marge
71 min totaal

Citaat:Zou ik ooit zo fit kunnen worden dat ik die afstand van 48 kilometer in minder tijd zou kunnen rijden in de Quest?
48 km in 2½ u is minder dan 20 km/u gemiddeld, daar hoef je niet topfit voor te zijn mits de velomobiel goed werkt. En van de andere kant: dan komt dat fitte vanzelf.
}
Bedankt door: Willeke_IGKT
#18
Vandaag reed ik langs een stel veeboeren die een aantal vlaggen ondersteboven hadden opgehangen naast hun weiland. Geen idee waarom. Misschien zien ze de wereld ondersteboven? Enfin, het veeboerenprobleem hem ik opgelost voor mij persoonlijk. Met dank aan PietV eet ik nu veganistisch. We zijn een handelsvolk. Hetgeen een nette manier is om te zeggen dat we een volk zijn zwendelaars, muntafschavers en ladenlichters. Het plofvlees en de plofzuivel smaken al jaren voornamelijk naar het belangrijkste hoofdingrediënt: water. Veganistisch eten is eigenlijk veel lekkerder.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: berth9999 , Bacchus
#19
(26-Jul-2022, 10:43 PM)Bart Verbeek schreef: Vandaag reed ik langs een stel veeboeren die een aantal vlaggen ondersteboven hadden opgehangen naast hun weiland. Geen idee waarom. Misschien zien ze de wereld ondersteboven? Enfin, het veeboerenprobleem hem ik opgelost voor mij persoonlijk. Met dank aan PietV eet ik nu veganistisch. We zijn een handelsvolk. Hetgeen een nette manier is om te zeggen dat we een volk zijn zwendelaars, muntafschavers en ladenlichters. Het plofvlees en de plofzuivel smaken al jaren voornamelijk naar het belangrijkste hoofdingrediënt: water. Veganistisch eten is eigenlijk veel lekkerder.

Een ondersteboven gehesen vlag is een teken van nood in de scheepvaart. De boeren bevinden zich momenteel in nood, vandaar deze geste.

Verder is het fijn voor je dat je je onder de konijnen hebt geschaard. Ik neem aan dat je ook geen dierlijke producten meer gebruikt, zoals bv. leer en wol? Als wel, dan zou ik me toch eens verdiepen in het verschil tussen vegetarisch en veganistisch.

Verder vind ik het al dan niet eten van vlees een topic dat niet op dit forum thuishoort, en al zeker niets te maken heeft met treinen.
}
Bedankt door:
#20
(26-Jul-2022, 10:43 PM)Bart Verbeek schreef: Veganistisch eten is eigenlijk veel lekkerder.

Dat vinden die koeien ook! Cool
groet sjef
}
Bedankt door: berth9999
#21
(26-Jul-2022, 11:14 PM)Frutsel schreef: Verder vind ik het al dan niet eten van vlees een topic dat niet op dit forum thuishoort, en al zeker niets te maken heeft met treinen.

Bewegen en plantaardig eten hebben toch wel met elkaar te maken. Veel topsporters zijn overgestapt op een plantaardig dieet omdat ze sneller herstellen van hun workouts. Vlees verteren is duurder voor het lijf. Tevens is bewezen dat vleesetende mannen minder testosteron hebben dan plantaardig etende mannen. Ook dat is van invloed op je sportieve prestaties.

Dat dat weinig met treinen te maken heeft verder kan ik met je eens zijn. :-)
}
Bedankt door:
#22
(26-Jul-2022, 11:34 PM)sjefke schreef:
(26-Jul-2022, 10:43 PM)Bart Verbeek schreef: Veganistisch eten is eigenlijk veel lekkerder.

Dat vinden die koeien ook! Cool

Die koeien zijn bevooroordeeld. Als ik niet plantaardig eet zijn zij de klos.

(26-Jul-2022, 11:14 PM)Frutsel schreef: Verder vind ik het al dan niet eten van vlees een topic dat niet op dit forum thuishoort, en al zeker niets te maken heeft met treinen.

De waarneming werd gedaan vanuit een trein. De koeien stonden op stal, terwijl het weiland er mooi bij lag.
De keuze voor een velomobiel is gezondheidgerelateerd. De dokter wil dat ik meer beweeg, in verband met leververvetting. Het veganisme moet je ook in dat kader zien. Wat konijnen er mee te maken hebben weet ik niet, die eet ik niet,

De trein bereik ik per trike, zonder ondersteuning.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door:
#23
(26-Jul-2022, 11:59 PM)Bart Verbeek schreef:
(26-Jul-2022, 11:34 PM)sjefke schreef:
(26-Jul-2022, 10:43 PM)Bart Verbeek schreef: Veganistisch eten is eigenlijk veel lekkerder.

Dat vinden die koeien ook! Cool

Die koeien zijn bevooroordeeld. Als ik niet plantaardig eet zijn zij de klos.


Als men wel plantaardig eet ook ,dan zijn ze er niet meer
groet sjef
}
Bedankt door:
#24
(27-Jul-2022, 12:22 AM)sjefke schreef: Als men wel plantaardig eet ook ,dan zijn ze er niet meer

Je hebt daar zeker een punt. Ik heb jarenlang een pleidooi gehouden voor het verspillen van papier, omdat dat bossen een economische waarde geeft en dus goed is voor de de instandhouding van het bos. De veeboer begaat zijn misdaden tegen de dierlijkheid nu in ieder geval niet meer uit mijn naam. Moddereter, sluit dit draadje, het loopt uit de hand!
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door:
#25
(27-Jul-2022, 12:32 AM)Bart Verbeek schreef:
(27-Jul-2022, 12:22 AM)sjefke schreef: Als men wel plantaardig eet ook ,dan zijn ze er niet meer

Je hebt daar zeker een punt. Ik heb jarenlang een pleidooi gehouden voor het verspillen van papier, omdat dat bossen een economische waarde geeft en dus goed is voor de de instandhouding van het bos. De veeboer begaat zijn misdaden tegen de dierlijkheid nu in ieder geval niet meer uit mijn naam. Moddereter, sluit dit draadje, het loopt uit de hand!

Voor de individuele koe is het natuurlijk wel sneu voor de wereld is het denk wel beter.
En deze wereld moeten wij zuinig op zijn
Overigens ben ik van mening dat de wereld prima zonder ons kan.
Het is echter nog een dingetje om er mijn bestaan voor op te geven.
groet sjef
}
Bedankt door:
#26
Inderdaad, het is genoeg, stoppen nu.

Dit draadje wordt tijdelijk gesloten en mogelijk uitgekleed wanneer ik de computer bij de hand heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door: Frutsel , Roefie , emgaron


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM